Τροχοί & TIR

Νέο Solaris Urbino 18 μέτρων

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του Solaris Urbino 12 νέας γενιάς στην έκθεση ΙΑΑ 2014, στο Αννόβερο, σειρά είχε η αρθρωτή έκδοση στα 18 μέτρα μήκους, η οποία παρουσιάστηκε τον Ιούνιο στο Μιλάνο. Το νέο
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 01/08/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του Solaris Urbino 12 νέας γενιάς στην έκθεση ΙΑΑ 2014, στο Αννόβερο, σειρά είχε η αρθρωτή έκδοση στα 18 μέτρα μήκους, η οποία παρουσιάστηκε τον Ιούνιο στο Μιλάνο. Το νέο Urbino θα διατεθεί σταδιακά σε αρκετές εκδόσεις περιλαμβανομένης και της 18μετρης. Στη διάρκεια της οδηγικής πρεμιέρας του οχήματος είχαμε την ευκαιρία να σχηματίσουμε μία πρώτη εικόνα των δυναμικών χαρακτηριστικών και μεταφορικών δυνατοτήτων του οχήματος. Η Solaris είναι εδώ και χρόνια ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος κατασκευαστής αστικών λεωφορείων στην Ευρώπη και ήταν δεδομένο ότι, μηχανικοί και σχεδιαστές, στο Urbino θα τα «έδιναν όλα». Ένα δείγμα του τεχνολογικού βάθους του νέου μοντέλου, και της έκτασης των αλλαγών, είναι η τουλάχιστον εντυπωσιακή μείωση του απόβαρου –από τα 17.300 κιλά στα 16.430 παρόλο που προστέθηκαν τα παρελκόμενα του Euro 6. Άλλαξαν επίσης οι διαστάσεις του μεταξονίου –ανάμεσα και στους τρεις άξονες– και πολλά ακόμη, τα οποία παρουσιάζουμε αναλυτικά στις επόμενες παραγράφους.

«Τολμηρός» σχεδιασμός, μοντέρνο εσωτερικό

Όπως ακριβώς και με το 12μετρο νέο Urbino έτσι και με το αρθρωτό, το κύριο στοιχείο διαφοροποίησης του νέου μοντέλου είναι ο σχεδιασμός του λεωφορείου ο οποίος είναι καινοτόμος, ιδιαίτερος και πολύ δυναμικός. Από τα Urbino που κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, οι σχεδιαστές «κράτησαν» μόνο ως αίσθηση τα δύο κυρίαρχα γνωρίσματα της φίρμας: τις τελείως κάθετες επιφάνειες (σαν τομές) εμπρός και πίσω, όπως και το ασύμμετρο παρμπρίζ. Από εκεί και πέρα όμως, όλα είναι διαφορετικά. Και στη 18μετρη έκδοση λοιπόν, το Urbino είναι προικισμένο με το πιο «προχωρημένο» σχήμα αστικού λεωφορείου που έχουμε δει τελευταία, κυρίως χάρη στην ομοιογένεια των πάνελ και των διάφορων επιφανειών. Όπως και με το 12μετρο Urbino, αν κοιτάξει κάποιος τα πλαϊνά του αρθρωτού, και συγκεκριμένα, το κάτω μέρος του αμαξώματος, θα προσέξει (δείτε και σχετικές φωτογραφίες) ότι, αντί για την παραδοσιακή «ραφή» μεταξύ πάνελ και δαπέδου, υπάρχει ένα είδος σπόιλερ/μπάρας. Βλέποντάς το από το προφίλ, η οροφή του μοιάζει με ενιαίο κομμάτι που βγήκε έτσι από κάποιο καλούπι καθώς όλα τα παρελκόμενα που βρίσκονται εκεί, έχουν ουσιαστικά καμουφλαριστεί. Η παρουσία του λεωφορείου στο δρόμο ξεχωρίζει άμεσα και είναι χαρακτηριστικά «δυνατή» ως εικόνα. Κοφτές γραμμές και ακμές, όπως στα φτερά και τους θόλους των τροχών, και η ευρηματική κατανομή των όγκων που ισορροπούν όμορφα, καθώς και τα φωτιστικά σώματα, κάνουν το νέο Urbino 18 ξεχωριστό.

Η είσοδος στο εσωτερικό είναι πανεύκολη, καθώς η απόσταση από το έδαφος είναι 320 χιλιοστά και για τις τρεις πόρτες. Το σαλόνι του χαμηλο δάπεδου οχήματος είναι φωτεινό και ο διάκοσμος εμπνευσμένος, με την ποιότητα συναρμογής και το φινίρισμα να είναι σε υψηλό επίπεδο. Αν και το συνολικό ύψος του λεωφορείου μειώθηκε λίγο, το ωφέλιμο ύψος στο εσωτερικό είναι το ίδιο με το απερχόμενο μοντέλο, ενώ προστέθηκε στο αμάξωμα και ένα επιπλέον στρώμα μόνωσης. Ο διάδρομος είναι φαρδύς και οι χειρολαβές τοποθετημένες σε καίρια σημεία και με σωστό πάχος. Ενδεικτικό στοιχείο του εύρους των βελτιώσεων είναι επίσης και το γεγονός ότι, όλες οι πόρτες είναι τώρα μεγαλύτερες και ψηλότερες –πλάτος έως 1.250 χιλιοστά, ύψος 2.020– παρά τη μείωση του ύψους. Το σαλόνι φωτίζεται αποκλειστικά από LEDάκια, και οι επενδύσεις των καθισμάτων πέρα από αντιβανδαλιστικές ιδιότητες διαθέτουν καλή στήριξη και ποιοτικές επενδύσεις. Σημαντικό στοιχείο για την εκμετάλλευση είναι και το γεγονός ότι, προστέθηκαν έως και 6 μη αναρτώμενα σε βάθρο, καθίσματα επιβατών. Συνολικά τώρα, υπάρχουν 23 μη αναρτώμενα σε βάθρο καθίσματα. Έξυπνες λεπτομέρειες είναι διάσπαρτες παντού, όπως π.χ., οι θύρες USB για ταχεία φόρτιση ηλεκτρονικών συσκευών, κάτω από τα πλήκτρα στάσης. Τα πλαίσια των παραθύρων που είναι ουσιαστικά και οι πλαϊνές δοκοί του αμαξώματος, καλύπτονται από όμορφο μέταλλο ελαφρού κράματος.

Δυναμικά χαρακτηριστικά

Αν υπάρχει κάτι που φανερώνει το πόσο μακριά έχει πλέον φτάσει η Solaris, αυτό είναι η εργονομία στη θέση οδήγησης, και γύρω από αυτή, η οποία είναι πολύ μελετημένη. Βολευτήκαμε άμεσα, και με όλα τα χειριστήρια να βρίσκονται τοποθετημένα εκεί που θα περίμενες. Το ταμπλό είναι λιτό, μοντέρνο και απέριττο, όπως σε κάθε μοντέλο 2015 άλλων παραδοσιακών, μεγάλων κατασκευαστών. Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι, η Solaris έχει πλέον τη δική της σχεδιαστική ταυτότητα, επίτευγμα που μόνο ευκαταφρόνητο δεν είναι. Η ορατότητα είναι ικανοποιητική, με το παρμπρίζ που «κατεβαίνει» πολύ χαμηλά στη δεξιά πλευρά, να επιτρέπει στον οδηγό να πλησιάζει με άνεση κοντά στο πεζοδρόμιο χωρίς να ανησυχεί μήπως πληγώσει το όχημα με κάποια επαφή με το ρείθρο του πεζοδρομίου. Η θέση οδήγησης είναι αναρτημένη κατά 50 χιλιοστά ψηλότερα, κάτι που κρίθηκε απαραίτητο για τη βέλτιστη ορατότητα. Σύμφωνα με τα στελέχη του κατασκευαστή, η θέση οδήγησης διαθέτει τώρα και καλύτερη μόνωση ενώ, υπάρχει άφθονος χώρος για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών συσκευών και σειρά μικρών βελτιώσεων. Όπως είχαμε καταγράψει και στη δοκιμή του 12μετρου νέου Urbino, κύριο χαρακτηριστικό και του αρθρωτού Solaris είναι η ακρίβεια από το σύστημα διεύθυνσης. Εκκινώντας σε χώρο στάθμευσης, το μανουβράρισμα είναι πανεύκολο, και το εξάρι αυτόματο ZF EcoLife ταιριάζει «γάντι» με τον 11λιτρο Euro 6 κινητήρα της DAF, ισχύος 326 hp. Το μεγάλο Solaris εφοδιάζεται αποκλειστικά με τον ΜΧ-11 Euro 6, με SCR, EGR και φίλτρο PDF, σε εκδόσεις ισχύος 290, 326 και 370 hp –μέγιστη ροπή 1.200, 1.400 και 1.650 Nm αντίστοιχα, στις 1.600σ.α.λ. Η γραμμή μετάδοσης κίνησης ήταν καλά «φιμωμένη» ως προς τις εκπομπές θορύβου, και γενικά η ηχομόνωση του εσωτερικού πολύ προσεγμένη. Τα περιθώρια ενεργητικής ασφάλειας είναι από υψηλά έως πολύ υψηλά, με το σετάρισμα της ανάρτησης να είναι υποδειγματικό. Προαιρετικά, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν και ανάρτηση με ηλεκτρονικό έλεγχο της απόσβεσης, που αναβαθμίζει περαιτέρω την άνεση και την οδική συμπεριφορά.

Η κατανάλωση ανακοινώνεται πως έχει μειωθεί σημαντικά, αλλά για αυτό θα πρέπει να αναμένουμε μέχρι να έχουμε το λεωφορείο διαθέσιμο για αναλυτική δοκιμή. Το Urbino εντυπωσιάζει και από τη θέση του οδηγού, με την έμφαση και την προσοχή που έχει δοθεί στη λεπτομέρεια. Τα επίπεδα θορύβου είναι χαμηλά και η ποιότητα κύλισης υψηλού επιπέδου. Κινούμενοι στον κόφτη, με την τελευταία σχέση, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι ελάχιστοι, και η συναρμογή των θυρών αψεγάδιαστη.

Κορυφαία πέδηση

Πολύ σημαντική για αρθρωτό λεωφορείο είναι η αίσθηση του πεντάλ του φρένου. Οι μηχανικοί έχουν ρυθμίσει άψογα το πεντάλ του φρένου, κάτι που αποφορτίζει σημαντικά από άγχος τον οδηγό. Από τα πρώτα μέτρα ξέρεις ακριβώς πόση δύναμη πρέπει να ασκήσεις, ενώ και η αποτελεσματικότητα της πέδησης είναι κορυφαία. Αν και το λεωφορείο ήταν ουσιαστικά το πρώτο που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής, το πεντάλ του φρένου είχε άψογη αίσθηση και αποτελεσματικότητα. Αυτό που μας έκανε επίσης εντύπωση είναι η παντελής απουσία του χαρακτηριστικού «βουτήγματος» ακόμη και σε βίαιο φρενάρισμα. Η διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, είναι άμεσα αισθητή. Το πανίσχυρο μηχανόφρενο του κινητήρα της DAF, συνεισφέρει σημαντικά στην άμεση μείωση της ταχύτητας κίνησης όποτε χρειαστεί. Συνολικά, όπως και με το 12μετρο, έτσι και με το αρθρωτό νέο Urbino 18, είναι άμεσα φανερό το πόσο έχει «ωριμάσει» η οδική συμπεριφορά. Ο οδηγός γνωρίζει πού «πατάνε» οι τροχοί, το όχημα δε γέρνει ακόμη και με «τιμονιές» και ελίσσεται στην πόλη με χαρακτηριστική άνεση. Το Urbino διαθέτει επίσης υψηλού επιπέδου κατευθυντικότητα σε υψηλές ταχύτητες και δεν απαιτούνται μικροδιορθώσεις με το τιμόνι. Στα πιθανά «μείον», μπορούμε να περιλάβουμε ουσιαστικά την έλλειψη συστήματος ηλεκτρονικής ευστάθειας (ESP), το οποίο προσφέρεται μόνο προαιρετικά. Επίσης, το λεωφορείο που οδηγήσαμε ήταν ουσιαστικά το πρώτο που άφησε τη γραμμή παραγωγής, και παρόλα αυτά, τα όποια, αναμενόμενα σε αυτό το στάδιο, ψεγάδια ήταν λίγα. Αναφερόμαστε κυρίως σε κάποιους θορύβους από την εμπρός ανάρτηση, σε ένα τμήμα μίας επαρχιακής διαδρομής με «σπασμένο» οδόστρωμα. Οι άνθρωποι του κατασκευαστή μάς εξήγησαν ότι αυτό που καταγράψαμε, δεν πρόκειται να φτάσει σε λεωφορείο που θα παραδοθεί σε πελάτη.

Να υπενθυμίσουμε κάπου εδώ ότι, το δάπεδο είναι από ανοξείδωτο ατσάλι που, αποτελεί ουσιαστικά δομικό στοιχείο του σασί. Όλο το σασί έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την αύξηση της στρεπτικής ακαμψίας με παράλληλη μείωση του βάρους. Όλα επίσης τα δεσίματα, τα μονταρίσματα και οι κολλήσεις είναι νέου τύπου. Το κέντρο βάρους του λεωφορείου είναι τώρα πιο χαμηλά σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει η προσεγμένη κατανομή του βάρους, με προσπάθεια να μην επιβαρύνεται υπέρμετρα ο κινητήριος άξονας. Τα περισσότερα ρεζερβουάρ πεπιεσμένου αέρα είναι τοποθετημένα στο εμπρός τμήμα του λεωφορείου, και τα ρεζερβουάρ καυσίμου στους θόλους των τροχών του δεύτερου άξονα. Αυτό γίνεται για βέλτιστη κατανομή των μαζών και του βάρους, καθώς και για να επιβαρύνεται λιγότερο ο κινητήριος άξονας. Η χωρητικότητα των ρεζερβουάρ σε πετρέλαιο ανέρχεται στα 340 λίτρα (με τον κινητήρα της DAF).

Τις επόμενες εβδομάδες και μήνες αναμένεται σταδιακό λανσάρισμα και των υπόλοιπων εκδόσεων του νέου Urbino 18. Πέρα από το Urbino 18 LF που οδηγήσαμε, αναμένονται και τα Urbino 18 Hybrid, Urbino 18 Electric, Urbino 18 CNG, καθώς και το τρόλλεϋ Solaris Trollino 18. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος διαφόρων πόλεων και οργανισμών αστικών συγκοινωνιών για το νέο μοντέλο, είναι το γεγονός ότι, έχουν ήδη παραγγελθεί 39 μονάδες σε Γερμανία, Ιταλία, Νορβηγία και Πολωνία, προτού σχεδόν ετοιμαστεί το πρώτο μοντέλο για test drive. Η Solaris έκλεισε το 2014 με ρεκόρ ταξινομήσεων σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων όπου δραστηριοποιείται, κατασκευάζοντας συνολικά 1.380 λεωφορεία. Τα περισσότερα από αυτά (80%) κατευθύνθηκαν σε πολύ «δύσκολες» αγορές της Δ. Ευρώπης. Διόλου άσχημα για μία εταιρεία που πριν από 20 χρόνια δεν υπήρχε.

Στο ίδιο τεύχος #328

PreviousNext