Τροχοί & TIR

Scania Streamline: 8 μήνες μετά

Ένας από αυτούς, ο διεθνομεταφορέας Κώστας Τσιπνής από τη Λάρισα, μας μιλάει για την επιλογή του καθώς και τη μέχρι τώρα εμπειρία του από το αυτοκίνητο. Παράλληλα, συνταξιδεύουμε μαζί του με κατεύθυ
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 01/08/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Ένας από αυτούς, ο διεθνομεταφορέας Κώστας Τσιπνής από τη Λάρισα, μας μιλάει για την επιλογή του καθώς και τη μέχρι τώρα εμπειρία του από το αυτοκίνητο. Παράλληλα, συνταξιδεύουμε μαζί του με κατεύθυνση τη Δυτική Ελλάδα, στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, απ' όπου πήρε καράβι με προορισμό την Ανκόνα.

Φόρτωση

Ο Κώστας μεταφέρει βιομηχανικά προϊόντα από τη Λάρισα με κατεύθυνση την Ολλανδία και στην επιστροφή διάφορα εμπορεύματα κυρίως για εργοστάσια της Αθήνας.

«Κάθε μήνα κάνουμε δυο δρομολόγια προς την Ευρώπη, με αφετηρία τη Λάρισα και τερματισμό πόλεις της Γερμανίας και της Ολλανδίας. Έπειτα, ο μεγαλύτερος όγκος των φορτίων επιστροφής αφορά στην Αττική ενώ κάποια εμπορεύματα τα ξεφορτώνουμε σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη. Έχουμε καλή συνεργασία με εταιρείες της χώρας μας και του εξωτερικού, με τις οποίες πορευόμαστε μαζί όλα αυτά τα χρόνια».

Πρώτη συνάντηση με το Scania

Το μπλε μεταλλικό χρώμα του τράκτορα (Ocean Blue) σε συνδυασμό με το ίδιο χρώμα της τριαξονικής νταλίκας δημιουργούν ένα όμορφο σύνολο. Εξωτερικά, η σειρά Streamline διαφοροποιείται από τις προηγούμενες με πιο αεροδυναμική σχεδίαση της καμπίνας. Οι άκρες της, εκεί που γωνιάζουν με τα πλαϊνά, έχουν στρογγυλέψει ακόμη περισσότερο.

Πιο κάτω, προς τον προφυλακτήρα, δεν υπάρχουν οι αεροεισαγωγές, δεξιά και αριστερά της γρίλιας αλλά εκεί έχουν τοποθετηθεί δυο «χείλη», ένα στο κάθε άκρο της μάσκας και λειτουργούν ως αεροδυναμικά βοηθήματα. Μικρότερο σχεδιαστικά είναι το σκίαστρο για να ελαχιστοποιείται ο θόρυβος στις ταχύτητες άνω των 70 χλμ.

«Από την πρώτη στιγμή μου άρεσε η εμφάνιση του R, όπως και η ποιότητα κατασκευής του εσωτερικά και εξωτερικά. Μπορώ να σας πω ότι αυτός ήταν ένας σημαντικός λόγος που προχώρησα στην αγορά του», μας λέει ο Κώστας καθώς κωλώνει το επικαθήμενο στη ράμπα.

Εκείνη τη στιγμή μας δίνει «πάσα» να τον ρωτήσουμε για την αγορά του R και πώς προέκυψε. «Αν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και αποδοτικοί στη δουλειά μας πρέπει να επενδύουμε σε νέα αυτοκίνητα και οι μεγάλες εταιρείες σε νέες τεχνολογίες. Προσωπικά με το καινούργιο μου όχημα κερδίζω στα καύσιμα, σε φθηνότερα διόδια στη Γερμανία και φυσικά στα έμμεσα έξοδα με λιγότερες φθορές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Παράλληλα έχω ένα αυτοκίνητο που μου αρέσει αισθητικά και το εσωτερικό του είναι ένας ευχάριστος και εργονομικός χώρος εργασίας». Και προσθέτει: «Δυστυχώς η περίοδος που διανύουμε είναι πολύ δύσκολη, ιδιαίτερα βέβαια μετά τις τελευταίες δυσάρεστες οικονομικές εξελίξεις, εμποδίζοντας αρκετούς συναδέλφους να επενδύσουν σε νέα οχήματα εξαιτίας των αυξημένων εξόδων και μειωμένων εσόδων».

Κάνοντας ο Κώστας οπισθοπορεία «συμβουλεύεται» διαρκώς την κάμερα η οποία εμφανίζει την κίνηση πίσω από τις πόρτες της νταλίκας, μέσω της οθόνης στο ταμπλό. «Την κάμερα οπισθοπορείας την προτείνω σε όλους τους συναδέλφους μου για τοποθέτηση στα οχήματά τους. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν κάνω όπισθεν προσφέροντάς μου καθαρό οπτικό πεδίο ενώ ακόμα και όταν είμαι σταματημένος την ενεργοποιώ για να ελέγχω τι γίνεται πίσω. Στα λιμάνια επίσης τη χρησιμοποιώ για να παρακολουθώ αν ανοίξει κάποιος μετανάστης τις πόρτες και περάσει στο εσωτερικό της νταλίκας. Θεωρώ πως το κόστος αγοράς και τοποθέτησής της αποσβένεται πολύ σύντομα».

Άνετο...αλλά με ελλείψεις!

Πριν το δρομολόγιο ο οδηγός τακτοποιεί τα προσωπικά του αντικείμενα στην καμπίνα τα οποία υπολογίζονται συνήθως για ένα συνολικό ταξίδι 10-12 ημερών. Βαλίτσα με ρούχα, φαγητά, νερά και άλλα προσωπικά είδη πρέπει να χωρέσουν στην καμπίνα, την εργονομία και τους χώρους της οποίας κρίνει ο Κώστας: «Αυτό που μου άρεσε από την πρώτη στιγμή στην καμπίνα είναι το εσωτερικό της ύψος και αναφέρομαι από τον πεθαμένο μέχρι την οροφή, στο σημείο δηλαδή που σηκωνόμαστε να αλλάξουμε ρούχα, για ένα προσωρινό ξεμούδιασμα ή να περάσουμε στα κρεβάτια. Οι ώμοι δεν βρίσκουν ούτε στα ντουλάπια ούτε στα στρώματα, βοηθώντας μας να κινούμαστε άνετα.

Ο τομέας ο οποίος δεν με ικανοποιεί πλήρως στο εσωτερικό είναι αυτός των αποθηκευτικών χώρων καθώς αν και έχει μεγάλες διαστάσεις η καμπίνα, θεωρώ ότι έχει ελλείψεις. Τα τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ δεν επαρκούν για όλα τα προσωπικά αντικείμενα και θα ήθελα επιπλέον χώρους κάτω από κρεβάτι. Στα κρεβάτια κάνεις άνετο ύπνο καθώς τα στρώματα είναι φαρδιά και με τη σκληράδα που χρειάζεται το σώμα. Όταν θέλω να κοιμηθώ, ανοίγω τα μαξιλάρια που βρίσκονται πίσω από τα καθίσματα για να έχει μεγαλύτερες διαστάσεις το κάτω κρεβάτι».

Φόρτωμα νταλίκας

Η τριαξονική νταλίκα είναι μάρκας Schwarzmuller το φόρτωμα της οποίας γίνεται είτε από τις πίσω πόρτες είτε από το πλάι. O Κώστας μας επεσήμανε σχετικά με την νταλίκα: « Η νταλίκα είναι επίσης καινούργια και ζυγίζει 6.700 κιλά. Γνωρίζω ότι είναι βαριά, με αρκετά επιπλέον κιλά σε σχέση με άλλες του ανταγωνισμού, ωστόσο το βάρος αυτό δικαιολογείται από την τοποθέτηση τιμονιού στον τελευταίο άξονα, το οποίο προσθέτει επιπλέον βάρος, όπως επίσης και από τις παλετοθήκες. Θεωρώ ότι σε ένα αυτοκίνητο είναι αναγκαία η ύπαρξη τιμονιού στον πίσω άξονα καθώς βοηθάει στην οδήγηση σε διαδρομές με πολλές στροφές στρίβοντας το αμάξι καλύτερα, αλλά και στις μανούβρες.

Οι παλετοθήκες έχουν διπλή χρησιμότητα, καθώς από τη μια εξυπηρετούν για την τοποθέτηση διαφόρων χρήσιμων αντικειμένων, π.χ για τις αλυσίδες το χειμώνα, ενώ μου φέρνουν και επιπλέον χρήματα καθώς στην κάθοδο μπορώ να τις χρησιμοποιώ ως αποθηκευτικό χώρο για μεταφορά εμπορευμάτων.

Με κατεύθυνση την Ηγουμενίτσα

Εκκινώντας το όχημα και περνώντας τον περιφερειακό της Λάρισας με κατεύθυνση τα Τρίκαλα, ο οποίος είναι γεμάτος λακκούβες, η απόσβεση της ανάρτησης είναι εξαιρετική. Πάνω σε αυτό ο Κώστας συμπληρώνει: «Το αυτοκίνητο είναι με φούσκες και γι' αυτό κάνει ήσυχο και ξεκούραστο ταξίδι. Ακόμη και σε μεγάλες λακκούβες η ανάρτηση δεν «χτυπάει» και δεν αισθάνομαι το παραμικρό τράνταγμα στο εσωτερικό».

Ταυτόχρονα ενεργοποιεί την μπροστινή κάμερα, η οποία είναι τοποθετημένη στο σκίαστρο, στο σημείο που μπαίνει ο καθρέφτης πεζοδρομίου. «Η κάμερα μου εξασφαλίζει καθαρό οπτικό πεδίο εμπρός και δίπλα από το αυτοκίνητο, στη δεξιά πλευρά, μέσω της οθόνης που βρίσκεται στο ταμπλό. Η χρησιμότητά της είναι σημαντική όταν κινούμαι σε πόλεις και έχω συνεχώς δίπλα μου αυτοκίνητα, μηχανάκια και ποδήλατα.

«Επίσης, στην παραγγελία προέβλεψα και την τοποθέτηση αποστασιόμετρου, το οποίο ελέγχει την ταχύτητα του προπορευμένου οχήματος και αναλόγως αυξομειώνει του δικού μου όταν φτάνω κοντά του. Το ενεργοποιώ πάντα στον αυτοκινητόδρομο και έχει ιδιαίτερη χρησιμότητα όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες, όπως για παράδειγμα ομίχλη, π.χ στην αουτοστράντα της Ιταλίας, «αναγνωρίζοντας» στην ουσία ό,τι όχημα κινείται μπροστά μου, το οποίο χωρίς την κάμερα ενδεχομένως να έβλεπα τελευταία στιγμή και να μην είχα περιθώρια αντίδρασης».

Μέχρι την Καλαμπάκα, ο Κώστας επέλεξε την αυτόματη λειτουργία στο 12άρι Opticruise, η οποία ενεργοποιείται από το λεβιεδάκι στην κολόνα του τιμονιού. «Το σασμάν του είναι εξαιρετικό με τις αλλαγές να γίνονται γρήγορα, χωρίς καν να γίνονται αντιληπτές. Δεν «κλωτσάει» όπως συνηθίζουμε να λέμε, όταν ξεκινάει, ούτε όταν αλλάζει τις μικρές σχέσεις».

Με την ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού, από την Παναγιά μέχρι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, έχει μειωθεί σημαντικά ο χρόνος και οι φθορές στα οχήματα», μας λέει ο Κώστας και καταλήγει λέγοντας, «απομένει πλέον και το κομμάτι Καλαμπάκα-Εγνατία οδό για να μειωθεί επιπλέον ο χρόνος και να ταξιδεύουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια».

Μηχανική λειτουργία για οικονομία...

Από την Καλαμπάκα με κατεύθυνση τα Ιωάννινα και εν συνεχεία την Ηγουμενίτσα ξεκινούν οι μεγάλες αναβάσεις για τις οποίες ο οδηγός μπορεί να κάνει χρήση της αυτόματης λειτουργίας στην οικονομική οδήγηση, της επιλογής High επίσης στην αυτόματη λειτουργία, όπου οι αλλαγές γίνονται σε μεγαλύτερο εύρος στροφών ή τέλος της μηχανικής λειτουργίας όπου τον πλήρη έλεγχο για τις αλλαγές τον έχει ο οδηγός. Πάνω σε αυτό ο Κώστας τοποθετήθηκε λέγοντάς μας: «Στη διαδρομή που κάνουμε έχω δοκιμάσει και τους τρεις τρόπους οδήγησης για να κρίνω ποιος είναι ο οικονομικότερος. Στην αυτόματη λειτουργία κάνει αρκετές αλλαγές για να κινηθεί οικονομικά με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να είναι περιττές, οπότε και δεν την προτιμώ.

Στα πρώτα δρομολόγια οδηγούσα με τη λειτουργία High και παρατήρησα ότι ανέβαινα πιο γρήγορα, με κατανάλωση 125-130 λίτρα από τη Λάρισα μέχρι την Ηγουμενίτσα. Έπειτα δοκίμασα με τη μηχανική λειτουργία κάνοντας μόνος μου τις αλλαγές, και διαπίστωσα ότι ανέβαινα εξίσου γρήγορα και με μειωμένα πετρέλαια, καταναλώνοντας 110-115 λίτρα. Στις καταβάσεις δουλεύω πάντα τον επιβραδυντή στην αυτόματη λειτουργία και απ' ότι βλέπω ακόμη και όταν κατεβάζει σχέση στο κιβώτιο το κάνει ομαλά χωρίς να ανεβάζει απότομα τις στροφές».

Μέση κατανάλωση

Ένα θέμα που ενδιαφέρει τους υποψήφιους αγοραστές αφορά στην κατανάλωση του οχήματος, καθώς είναι το άμεσο και μεγαλύτερο έξοδο σε κάθε δρομολόγιο. «Στους οκτώ μήνες που δουλεύω το αυτοκίνητο καταγράφω την κατανάλωση που έχω. Στην άνοδο και στην κάθοδο κινούμαι πάντα με φορτίο στο τονάζ και στον αυτοκινητόδρομο μέχρι 90 χλμ. Η κατανάλωση που φέρνει το αυτοκίνητο είναι 1 λίτρο/2,7-2,9 χιλιόμετρα. Θεωρώ ότι έχει κάποια σημάδια περαιτέρω βελτίωσης, όταν στρώσει καλύτερα ο κινητήρας ενώ φυσικά τον πρώτο και τελευταίο λόγο στην οικονομία τον έχει ο τρόπος οδήγησης».

Επιλογή ιπποδύναμης

Ο ιδιοκτήτης δεν δυσκολεύτηκε να επιλέξει την ιπποδύναμη που του ταίριαζε. «Ήθελα», μας αναφέρει, «κάτι ενδιάμεσο από το 520 και το 730 και αποφάσισα το 580 αφού το 520 μου φάνηκε μικρό ενώ το 730, το φοβόμουν μήπως έχει υψηλή κατανάλωση και πιστεύω πως είναι αρκετά μεγάλο για τη δουλειά μου. Επιπλέον το 580 διατηρεί στην ουσία τα χαρακτηριστικά του 620, με 50 Nm ροπής λιγότερα, το οποίο είναι πολύ αποδοτικό και αξιόπιστο εργαλείο όπως μου αναφέρουν συνάδελφοι που το έχουν».

«Παιδικές αρρώστιες»

Οι παιδικές αρρώστιες, όπως συνηθίζουν να λένε συχνά οι αυτοκινητιστές αφορούν κάποιες βλάβες των καινούργιων οχημάτων, οι οποίες παρουσιάζονται στα πρώτα χιλιόμετρα. Κάτι τέτοιο αντιμετώπισε και το R του Κώστα όπως μας είπε ο ίδιος: «Προς το παρόν δεν έχω κάποιο πρόβλημα στο αυτοκίνητο και το μόνο που αντιμετώπισα ήταν στο πρώτο δρομολόγιο όπου παρουσιάστηκε ελάττωμα στη σωλήνα του ad blue η οποία δεν έκανε σωστή τροφοδοσία. Το ανέφερα στην αντιπροσωπεία και λύθηκε άμεσα από το εξουσιοδοτημένο συνεργείο της Σ. Σαββάτης ΕΠΕ, καλυπτόμενο από την εγγύηση που έχει. Στα θετικά της αγοράς συμπεριλαμβάνω και τη σωστή αντιμετώπιση που έχω από τους ανθρώπους της Π.Πετρόπουλος ΑΕΒΕ».

Στο ίδιο τεύχος #328

PreviousNext