Τροχοί & TIR

MNHMONIO 3: Οι αλλαγές που φέρνει στις Μεταφορές, στα Φορτηγά και Λεωφορεία

Σημαντικές αλλαγές επιφέρει το τρίτο μνημόνιο που ήδη αποτελεί νόμο του κράτους (Ν. 4336/14-8-15) με κυριότερες την πλήρη απελευθέρωση των αδειών ΦΙΧ, την αποσαφήνιση του μεταφορικού έργου των τουρι
Τρίτη 01/09/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Σημαντικές αλλαγές επιφέρει το τρίτο μνημόνιο που ήδη αποτελεί νόμο του κράτους (Ν. 4336/14-8-15) με κυριότερες την πλήρη απελευθέρωση των αδειών ΦΙΧ, την αποσαφήνιση του μεταφορικού έργου των τουριστικών λεωφορείων και τον αποκλεισμό τους από το συγκοινωνιακό έργο που εκτελούν τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία. Επίσης σημαντικές αναμένονται να είναι οι αλλαγές που επέρχονται με τη δεύτερη φάση υλοποίησης του 3ου μνημονίου από τον Οκτώβριο και με τη δέσμευση της κυβέρνησης να θεσπίσει μέχρι τον Ιούνιο του 2016, ένα γενικό σχέδιο για τις μεταφορές και την εφοδιαστική στην Ελλάδα που θα καλύπτει όλους τους τρόπους μεταφοράς (οδικούς, σιδηροδρομικούς, θαλάσσιους, εναέριους και συνδυαστικούς), καθώς και ένα σχέδιο δράσης για τη στρατηγική εφοδιαστικής, και θα εφαρμόσουν τον νόμο περί εφοδιαστικής (βασικό παραδοτέο).

Απελευθέρωση των ΦΙΧ

Στην πλήρη απελευθέρωση των αδειών ΦΙΧ προχώρησε η κυβέρνηση στο πλαίσιο του 3ου μνημονίου, το οποίο καταργεί τους βασικούς περιορισμούς του αριθμού των αδειών ΦΙΧ σε σχέση με το τζίρο. Ακόμη παύουν να ισχύουν και οι περιορισμοί στα ΦΙΧ βυτιοφόρα φορτηγά άνω των 4 τόνων ενώ καταργούνται και οι περιορισμοί στη χορήγηση αδειών ΦΙΧ στους εργολάβους και στις τεχνικές εταιρείες σε σχέση με το ύψος των έργων που αναλαμβάνουν. Καταργούνται επίσης και οι προβλεπόμενες εισφορές υπέρ του δημοσίου για κάθε άδεια ΦΙΧ, καθώς και οι εκπτώσεις (50%) επί της εισφοράς για ΦΙΧ γεωργών, κτηνοτρόφων, μελισσοκόμων κ.α. Ακόμη, παύουν να ισχύουν και οι περιορισμοί που με διάφορες κατά καιρούς υπ. αποφάσεις συνέδεαν το τζίρο (ακαθάριστα έσοδα) με τη μεταβολή των όρων κυκλοφορίας των ΦΙΧ. Πλέον αυτό που απαιτείται είναι η αίτηση του ενδιαφερόμενου, η βεβαίωση λειτουργίας της επιχείρησής του και το αντικείμενό της. Συγκεκριμένα με την υποπαράγραφο Α.2. του Μνημονίου 3 ορίζεται ότι:

«Για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας ενός ή περισσοτέρων φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, υποβάλλεται αίτημα στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών με τα ακόλουθα δικαιολογητικά: α. Αίτηση του ενδιαφερόμενου φυσικού προσώπου ή του προσώπου που εκπροσωπεί το νομικό πρόσωπο ή νομίμως εξουσιοδοτημένου εκπρόσωπου αυτών. β. Βεβαίωση της οικείας ΔΟΥ, η οποία έχει εκδοθεί εντός των τελευταίων 30 ημερών από την υποβολή της αίτησης, με τη οποία βεβαιώνεται η έναρξη και λειτουργία της επιχείρησης και το αντικείμενο αυτής. γ. Βεβαίωση ορθής αναγγελίας ενάρξεως επαγγέλματος ή διοικητική άδεια ή εγγραφή σε μητρώο εφόσον απαιτείται για την άσκηση της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, επαγγελματικές δραστηριότητες για τις οποίες απαιτείται η υποβολή των παραπάνω δικαιολογητικών μπορούν να εξαιρούνται από την υποβολή αυτών. Η κατηγορία της αιτούμενης άδειας του φορτηγού ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτου προσδιορίζεται στην αίτηση που υποβάλλεται στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών. Για τη διακοπή των εργασιών της επιχείρησης από την οικεία ΔΟΥ, απαιτείται η υποβολή βεβαίωσης της αρμόδιας υπηρεσίας μεταφορών περί κατάθεσης των στοιχείων κυκλοφορίας των κατεχόμενων φορτηγών ιδιωτικής χρήσης ή βεβαίωσης περί μεταβίβασης αυτών.

Όπου στην ισχύουσα νομοθεσία προβλέπεται ο έλεγχος της απόδειξης της πραγματοποίησης ακαθάριστων εσόδων ως προϋπόθεση για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης ή για τη μεταβολή των όρων κυκλοφορίας τους, αυτός παύει να ισχύει».

Εκτός συγκοινωνιακών γραμμών τα τουριστικά

Με την υποπαράγραφο Α.3. του μνημονίου αποσαφηνίζεται οριστικά ότι το μεταφορικό έργο που πραγματοποιείται, κατ’ αποκλειστικότητα, από τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης συνίσταται στη μεταφορά προσχηματισμένης ομάδας προσώπων και αποσκευών, απαγορευμένης της με οποιοδήποτε τρόπο εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου των τακτικών αστικών και υπεραστικών επιβατικών γραμμών ως εξής:

Ακολουθούν οι περιπτώσεις μεταφοράς προσώπων όπως ορίζονται στο νόμο 711 του 1977 (από λιμάνια, αεροδρόμια, ξενοδοχεία, αρχαιολογικούς χώρους κ.α. καθώς και η μεταφορά προσώπων στο πλαίσιο οργανωμένων εκδρομών εντός και εκτός της χώρας). Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται πλέον η μεταφορά προσώπων από τουριστικά λεωφορεία, στις γραμμές που εκτελούνται τακτικές συγκοινωνίες από τα αστικά και τα υπεραστικά λεωφορεία. Να προσθέσουμε, τέλος, ότι στο πλαίσιο του 3ου μνημονίου, θα πρέπει μέχρι το τέλος του μήνα (Σεπτέμβριος 2015) οι αρμόδιες αρχές να έχουν εγκρίνει νομοθετικά το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του «ΟΑΣΑ – Συγκοινωνίες Αθηνών» το οποίο έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς (βασικό παραδοτέο).

Κατάργηση Τέλους στους Ναύλους Οχημάτων

Θετική και δίκαιη η απόφαση των δανειστών να συμπεριλάβουν μεταξύ άλλων και την κατάργηση του ποσοστού 3% που επιβάλλεται στον καθαρό ναύλο μεταφοράς επιβατών και οχημάτων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές. Οι δανειστές έκριναν ότι πρόκειται περί μη ανταποδοτικού τέλους και ζήτησαν την κατάργησή του που θα οδηγήσει στην άμεση μείωση της τιμής των ναύλων. Σημειώνεται ότι, το παραπάνω τέλος του 3% είχε επιβληθεί σε όλες τις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές με το νόμο 2932/2001 περί «ελεύθερης παροχής υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές» με τον οποίο ανοίχτηκε ειδικός «Λογαριασμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών».

Διασταύρωση Αρχείων

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής του μειωμένου πρόσθετου τέλους, η διαδικασία και ο τρόπος πληρωμής του προστίμου και ρυθμίζονται τα σχετικά με τις διασταυρώσεις αρχείων για τον εντοπισμό των εκπρόθεσμων σε τεχνικό έλεγχο οχημάτων.

Έξοδα Μεταφοράς Οικοσκευής

Μεταξύ των άλλων, το τρίτο αυτό μνημόνιο, έρχεται να επαναπροσδιορίσει τα έξοδα μεταφοράς αποσκευής των δημοσίων υπαλλήλων ως εξής: «Στον μετακινούμενο λόγω μετάθεσης καταβάλλεται, με την προσκόμιση της φορτωτικής ή άλλων επίσημων παραστατικών στοιχείων, ως έξοδα μεταφοράς οικοσκευής, βασικό ποσό πεντακοσίων (500) ευρώ για μετακίνηση μέχρι εκατόν πενήντα (150) χιλιόμετρα από τον τόπο μετάθεσης. Για απόσταση μεγαλύτερη από εκατόν πενήντα (150) χιλιόμετρα προστίθενται εξήντα λεπτά του ευρώ (0,60 €) ανά χιλιόμετρο. Σε κάθε περίπτωση το συνολικό ποσό των εξόδων μεταφοράς οικοσκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τα χίλια (1.000) ευρώ».

Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζει η επόμενη παράγραφος του σχετικού άρθρου που προβλέπει ότι στην «περίπτωση μετάθεσης των δύο συζύγων στον ίδιο τόπο, τα έξοδα μετακίνησης των μελών της οικογένειας, καθώς και το παραπάνω ποσό, αναγνωρίζονται για τον ένα από τους δύο συζύγους».

Ακολουθεί η σειρά των ΦΔΧ

Όπως προαναφέρθηκε τα συναρμόδια υπουργεία θα πρέπει μέχρι τον Ιούνιο του 2016 να έχουν συντάξει ένα νέο γενικό σχέδιο για τις Μεταφορές και την Εφοδιαστική στην Ελλάδα. Μέχρι τότε, πληροφορίες του Τ.Τ. αναφέρουν ότι θα επέλθουν αλλαγές και στη χορήγηση αδειών ΦΔΧ, οι οποίες (αλλαγές) εντοπίζονται στην απλούστευση της διαδικασίας χορήγησης των αδειών με ταυτόχρονη μείωση των επιβαρύνσεων που οι δανειστές κρίνουν ως καταχρηστικές.

«Τυπικά, οι όροι και οι προϋποθέσεις θα είναι αυτές και μόνο που ορίζονται από την κοινοτική νομοθεσία. Ως προς τις επιβαρύνσεις, αυτές θα είναι ίδιες και για τους νέους επαγγελματίες» ανέφερε στο Τ.Τ. πηγή του υπ. Υποδομών.

Μειωμένο πρόστιμο για εκπρόθεσμο ΚΤΕΟ

Οικονομικό κίνητρο για την προσέλευση σε τεχνικό έλεγχο των οχημάτων που δεν προσήλθαν εμπρόθεσμα στα ΚΤΕΟ προβλέπει το νέο μνημόνιο.

Συγκεκριμένα ορίζεται ότι «παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες των εγγεγραμμένων στην Ελλάδα οχημάτων, για τα οποία ένα (1) μήνα μετά τη δημοσίευση της παρούσας διάταξης θα έχει παρέλθει χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστο έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου, εφόσον προσκομίσουν αυτά, εντός των προθεσμιών, σε ΚΤΕΟ για τη διενέργεια του περιοδικού τεχνικού ελέγχου, να καταβάλουν, πέραν του προβλεπόμενου τέλους διενέργειας του ελέγχου, μειωμένο το πρόσθετο ειδικό τέλος και δη ίσο με το καταβαλλόμενο στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης προσκόμισης πέραν των τριάντα (30) ημερών και μέχρι των έξι (6) μηνών. Για την εφαρμογή των οριζομένων στην προηγούμενη παράγραφο τα οχήματα προσκομίζονται για περιοδικό τεχνικό έλεγχο ως ακολούθως: α. Τα οχήματα για τα οποία το χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου παρήλθε έως τις 30.06.2014 προσκομίζονται έως και τις 30.9.2015. β. Τα οχήματα για τα οποία το χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου παρήλθε εντός του χρονικού διαστήματος από 1.7.2014 έως 31.12.2014 προσκομίζονται έως και τις 31.10.2015. γ. Τα οχήματα για τα οποία το χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου παρήλθε ή θα παρέλθει από 1.1.2015 έως και ένα (1) μήνα από τη δημοσίευση της παρούσας διάταξης προσκομίζονται έως και τις 30.11.2015.

Στους ιδιοκτήτες οχημάτων για τα οποία συμπληρώνεται χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου, επιβάλλεται από το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ, το οποίο βεβαιώνεται στη Φορολογική Διοίκηση και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974 (Α΄90).

Το πρόστιμο του προηγούμενου εδαφίου επιβάλλεται και στους ιδιοκτήτες οχημάτων του παρόντος άρθρου, εφόσον δεν προσκομίσουν τα οχήματά τους για διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου μέχρι και τις 31.12.2015. Σε όσους επιβάλλεται το πρόστιμο της παρούσας παραγράφου, δεν επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 4 του άρθρου 86 του ν. 2969/1999 (Α΄57) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».

PreviousNext