Τροχοί & TIR

Ford Transit Custom FT310 με κοντό μεταξόνιο

Το Ford Transit Custom έχει εξελιχθεί σε ευρωπαϊκό best seller και αποτελεί πλέον σταθερή αξία και στη δική μας αγορά. Οι λόγοι της δημοφιλίας του είναι πλέον ξεκάθαροι ενώ για πολλές επαγγελματικές
από Βασίλης Δαραμούσκας | Παρασκευή 01/04/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το Ford Transit Custom έχει εξελιχθεί σε ευρωπαϊκό best seller και αποτελεί πλέον σταθερή αξία και στη δική μας αγορά. Οι λόγοι της δημοφιλίας του είναι πλέον ξεκάθαροι ενώ για πολλές επαγγελματικές ομάδες, η επιλογή του είναι σχεδόν αυτονόητη. Αποδοτικοί κινητήρες, ιδιαίτερα χαμηλά κόστη χρήσης και κορυφαία δυναμικά χαρακτηριστικά είναι μερικοί από τους λόγους που καθιστούν το μεσαίο van της Ford ιδανική λύση για πληθώρα μεταφορικών εφαρμογών. Είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή, για μία εβδομάδα, και περίπου 1.000 χιλιόμετρα την έκδοση κοντού μεταξονίου του Transit Custom, στο επίπεδο εξοπλισμού Trend.

Καμπίνα, εργονομία

Περνώντας κάποιος στο εσωτερικό του Transit Custom δύσκολα θα αντιληφθεί πως το αυτοκίνητο λανσαρίστηκε το 2012 καθώς, ο διάκοσμος και οι επενδύσεις κρατούν πολύ ψηλά το επίπεδο προσλαμβάνουσας ποιότητας και τη «φρεσκάδα» του αρχικού σχεδίου. Η ευχρηστία στο εσωτερικό είναι εξαιρετική για την κατηγορία –άφθονοι χώροι για μικροαντικείμενα, θήκες για ποτήρια και μπουκάλια, ντουλάπι για τα τιμαλφή και εργαλεία της δουλειάς κάτω από τα καθίσματα των συνεπιβατών και άλλα πολλά, κάνουν την έννοια «κινητό γραφείο» να έχει νόημα στην περίπτωση του Ford. Αυτό που κυρίως θα εκτιμήσει ο οδηγός του Transit Custom είναι το γεγονός πως όλες σχεδόν οι θήκες μπορούν να συγκρατήσουν αποτελεσματικά ένα π.χ., κινητό τηλέφωνο σε περίπτωση απότομης επιτάχυνσης, κάτι που πολλές φορές είναι δύσκολο σε οχήματα του ανταγωνισμού.

Πέρα από τους εμφανείς χώρους αποθήκευσης, υπάρχει μεγάλη ανοιγόμενη θήκη πάνω από τον πίνακα οργάνων, πολύ χρήσιμη για έγγραφα της δουλειάς, και με 12βολτη παροχή. Η εργονομία είναι ουσιαστικά αψεγάδιαστη. Δεν υπάρχει σοβαρή κριτική για το εσωτερικό, μόνο αν θέλουμε να είμαστε πολύ αυστηροί, θα σημειώναμε ότι, τα χειριστήρια του A/C θα μπορούσαν να είναι πιο μοντέρνας εμφάνισης και ίσως λίγο πιο αριστερά προς τον οδηγό. Αναφορικά με το επίπεδο εξοπλισμού, η έκδοση Trend θεωρούμε πως είναι η χρυσή τομή. Έχει ένα ιδιαίτερα ικανοποιητικό επίπεδο παροχών για van της κατηγορίας και όλες τις ανέσεις που θα αποζητούσε ο μέσος οδηγός. Από εκεί και πέρα, η απόδοση του ηχοσυστήματος είναι ικανοποιητική, και το Bluetooth από τα καλύτερα που έχουμε χρησιμοποιήσει. Ο υπολογιστής ταξιδιού είναι πλήρης, υπάρχει cruise control, φώτα ομίχλης και γωνιακής θέασης, δερμάτινη επένδυση τιμονιού και επιλογέα ταχυτήτων και πολλά ακόμη. Συνολικά, είναι δύσκολο να μην εκτιμήσει ο επαγγελματίας την άνεση και την ποιότητα της καμπίνας του Ford, και πρόκειται σίγουρα για ένα περιβάλλον εργασίας στο οποίο πολλοί θα ήθελαν να περνούσαν την ημέρα τους.

Οδική συμπεριφορά

Στον τομέα αυτό, το Transit Custom μας άφησε με ακριβώς την ίδια εντύπωση όπως την πρώτη φορά που το οδηγήσαμε. Το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετικό, ελαφρύ και αντίστοιχα βαρύ εκεί που πρέπει, γρήγορο και ακριβέστατο. Οι ελιγμοί στα στενά της πόλης και το μανουβράρισμα είναι παιχνίδι. Ο κύκλος στροφής είναι πραγματικά μικρός και όταν μάθεις πού ακριβώς βρίσκονται τα άκρα του αμαξώματος, κινείσαι σχεδόν όπως και με ένα μεσαίο επιβατικό αυτοκίνητο. Εργονομικά, η θέση του επιλογέα ταχυτήτων είναι κατά τη γνώμη μας υποδειγματική. Ο TDCi των 2,2 λίτρων στην έκδοση 125 hp, επιταχύνει πειστικά το Ford, δεν θορυβεί και διαθέτει «γεμάτες» ρεπρίζ.

Η άνεση είναι σε υψηλό επίπεδο, οι αναρτήσεις αποδοτικές και στο εσωτερικό δεν ακούγονται δυσάρεστοι κραδασμοί. Στον αυτοκινητόδρομο, σε ταχύτητες που... δεν σε στέλνουν στο Αυτόφωρο, το Transit Custom είναι πραγματικά ξεκούραστο και ευθύβολο. Ακόμη και στα +160 χλμ./ώρα, είναι ακλόνητο, δεν θορυβεί και ο οδηγός ανακαλύπτει πως μπορεί άνετα να καλύψει έως και πολύ μεγάλες αποστάσεις ξεκούραστα. Το σύστημα πέδησης είναι καλορυθμισμένο και αποτελεσματικό. Ως προς τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, η μονάδα του ESP περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα –AYC, ROM, HBA, ABS και HLA, κάτι που σημαίνει ότι, το Ford θα σε φυλάξει από πολλές «κακοτοπιές».

Σημαντική επίσης για την κατηγορία είναι σαφέστατα και η συμπεριφορά του οχήματος κοντά στο μέγιστο του μικτού. Το Ford λοιπόν, διατηρεί τον συγκροτημένο χαρακτήρα του, η ανάρτηση δεν τελειώνει με το παραμικρό και δεν εμφανίζονται δυσάρεστες ή ακόμη και επικίνδυνες πλεύσεις στο αμάξωμα. Ο επιλογέας είναι ακριβέστατος, με μικρές διαδρομές και θετικό κούμπωμα και χαίρεσαι να τον μετακινείς. Το υλικό και η διαμόρφωση των καθισμάτων κρατούν ξεκούραστους οδηγό και επιβάτες, και η ορατότητα είναι ανεμπόδιστη. Οι καθρέπτες (και με ευρυγώνιο κάτοπτρο) βοηθούν σημαντικά.

Στοιχεία εκμετάλλευσης – χρήση

Το ελαφρύ επαγγελματικό της Ford διατίθεται ως γνωστόν αποκλειστικά ως προσθιοκίνητο, σε δύο μήκη αμαξώματος και μεταξόνια. Συνολικά, θα λέγαμε πως ξεχωρίζει για την πλήρη εκμετάλλευση του χώρου φόρτωσης χάρη στην έξυπνη σχεδίασή του.

Ο κινητήρας TDCi 2,2 των 2,2 φτάνει στην πιο δυνατή εκδοχή του στα 155 HP και 385 Nm, και είναι ιδιαίτερα αποδοτικός με μέση τυποποιημένη κατανάλωση σε κάποιες εκδόσεις μόλις 6 λίτ./100 χλμ. Οι διαφορετικές επιλογές για πολλαπλές μεταφορικές εφαρμογές που προσφέρονται είναι πολλές –αρκετές δεκάδες με τέσσερις τύπους αμαξωμάτων και δύο μεταξόνια.

Οι παραπάνω χώροι φόρτωσης είναι οι μεγαλύτεροι για τα συγκεκριμένα μεταξόνια και αποκτούν ιδιαίτερη πρακτική αξία από το γεγονός ότι το πλάτος ανάμεσα στους θόλους των τροχών φτάνει τα 1.390 χιλιοστά (190 χιλιοστά πάνω από τη μεγάλη διάσταση της ευρωπαλέτας που είναι 1.200 χιλιοστά). Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός, ότι και οι πλαϊνές πόρτες, δίνουν από τα μεγαλύτερα ανοίγματα με ύψος 1.030 χιλ. και πλάτος 1.320 χιλ. συμβάλλοντας ουσιαστικά στην εύκολη φορτοεκφόρτωση προϊόντων, συσκευασιών, εργαλείων κ.λπ. Υπάρχει πρόβλεψη για μεταφορά σανίδων στη διάσταση 2.440x1.220 χιλ. κάθετα στην άκρη του διαχωριστικού ή επίπεδα πάνω στο πάτωμα, όπως επίσης έχει γίνει πρόβλεψη για τη μεταφορά σωλήνων με εκμετάλλευση του χώρου κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού. Ο εσωτερικός χώρος τέλος, καλύπτεται με ειδικό «κόντρα – πλακέ» στα πλαϊνά και στο ταβάνι, ενώ στο πάτωμα έχει τοποθετηθεί σκληρό PVC με ενισχύσεις στο κατώφλι φόρτωσης.

Σε αυτά να προσθέσουμε και την οροφή που δέχεται σχάρα για φορτίο μέχρι 100 κιλά. Και σε αυτή τη δοκιμή, στάθηκε αδύνατο να ξεπεράσουμε τα 10 λίτ./100 χλμ., ακόμη και με φορτίο στην κλούβα, και υπερβολική χρήση του πεντάλ του γκαζιού. Ως προς την κατανάλωση, το Ford είναι ικανό να κινηθεί με μία μέση κατανάλωση πέριξ των 8 λίτρων, με μία στοιχειώδη αυτοσυγκράτηση του οδηγού.

Στη βιομηχανία παραγωγής και εκτύπωσης πλαστικών Flexo Α.Β.Ε. στη ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας όπου χρησιμοποιήσαμε το Ford, το κύριο συγκριτικό πλεονέκτημα εκμετάλλευσης του αυτοκινήτου, έγινε άμεσα εμφανές: πρόκειται για τη δυνατότητα της κλούβας, ακόμη και στην έκδοση κοντού μεταξονίου, να δέχεται με χαρακτηριστική ευκολία 3 ευρωπαλέτες. Ακόμη και το πλαϊνό άνοιγμα είναι μεγάλο, κάτι που κάνει την εργασία του χειριστή εύκολη και γρήγορη. Αυτή η δυνατότητα είναι αξιοσημείωτη για van μήκους κάτω από 5 μέτρα.

Ο σιδηρόδρομος της πλαϊνής πόρτας δουλεύει κι εδώ (όπως σε όλα τα Transit) απαλά και ανοίγει με μια μόνο ώθηση. Τα φύλλα της πίσω πόρτας ανοίγουν και δεν μετακινούνται από τον αέρα, χάρη στο σύστημα στερέωσης που υπάρχει πάνω στους μεντεσέδες από το μέσα μέρος. Παραπάνω από επαρκής, τέλος, είναι και ο φωτισμός.

Όπως σημειώνουμε σε κάθε αντίστοιχη δοκιμή, σημαντικό στοιχείο αποτελεί η μεγάλη απόσταση μεταξύ των εργασιών τακτικής συντήρησης που απέχουν τώρα μεταξύ τους έως και 50.000 χιλιόμετρα, ή δύο χρόνια, στοιχείο που σίγουρα ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον επαγγελματία, με το Transit Custom να είναι έτσι κι αλλιώς ιδιαίτερα ολιγαρκές σε αναλώσιμα ανταλλακτικά.

Στο ίδιο τεύχος #336

PreviousNext