Τροχοί & TIR

Με Unimog U5023 στην Πτολεμαΐδα

Το νέο Unimog U 5023 της Mercedes-Benz με δυνατότερο και αποδοτικότερο Euro 6 κινητήρα, ανανεωμένη καμπίνα και νέα γραμμή κίνησης είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν και να οδηγήσουν επαγγελματίες οδηγ
από Παύλος Μαυρομύτης | Παρασκευή 01/07/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το νέο Unimog U 5023 της Mercedes-Benz με δυνατότερο και αποδοτικότερο Euro 6 κινητήρα, ανανεωμένη καμπίνα και νέα γραμμή κίνησης είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν και να οδηγήσουν επαγγελματίες οδηγοί στα λιγνιτωρυχεία της Πτολεμαΐδας. Ο υπεύθυνος προϊόντος βαρέων οχημάτων της Mercedes-Benz Ελλάς Α.Ε.Ε κ. Κωνσταντίνος Καββαδίας, ανέλυσε στους αυτοκινητιστές τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες του οχήματος και στη συνέχεια οι ενδιαφερόμενοι το δοκίμασαν στις δύσκολες και απαιτητικές διαδρομές των ορυχείων. Το διαξονικό όχημα, με μήκος 6 μέτρα, είχε καρότσα κλειστού τύπου με μουσαμά για τη μεταφορά διαφόρων αντικειμένων στο εργοτάξιο.

Εξοπλίζεται με τον τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα ΟΜ934LA, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6 ο οποίος συνεργάζεται με αυτοματοποιημένο κιβώτιο. Η στρεπτική ευκαμψία του οχήματος που επιτρέπει διαγώνια στρέψη έως και 600 χιλιοστά, το αυξημένο ύψος από το οδόστρωμα, η μεγάλη αναρριχητική του ικανότητα σε εδάφη με απότομη κλίση μας έδωσαν τη δυνατότητα να δούμε τις απίστευτες εκτός δρόμου δυνατότητές του οδηγώντας το στα όριά του! Επίσης καταγράφουμε την άποψη των επαγγελματιών οι οποίοι το δοκίμασαν και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις τους. Λόγω της αυξημένης off-road ικανότητάς τους, τα Unimog μπορούν να κινηθούν σε δύσκολα σημεία, σε βουνά, ερήμους και για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται ως στρατιωτικά οχήματα, πυροσβεστικά, οχήματα εκστρατείας, εκχιονιστήρες, ενώ στον κάμπο εκτελούν μεταφορές αγροτικών προϊόντων.

Ειδικότερα, στα ορυχεία Πτολεμαΐδας κυκλοφορούν διαφόρων χρονολογιών Unimog με ανοιχτές καρότσες για τη μεταφορά αντικειμένων καθώς και προσωπικού.

Αύξηση διαστάσεων

Οι γνώστες των Unimog θα διακρίνουν άμεσα τις αυξημένες διαστάσεις του μοντέλου U5023, ως προς το ύψος και το μάκρος κατά 120 χιλιοστά, σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο καθώς και άλλες εμφανείς αλλαγές, όπως το μεγάλο άνοιγμα της μάσκας στο οποίο εδράζεται το σήμα της εταιρείας, για τον καλύτερο αερισμό του κινητήρα και τα στρογγυλής σχεδίασης φωτιστικά σώματα στον κάτω προφυλακτήρα. Τα ρεζερβουάρ πετρελαίου και ad blue είναι τοποθετημένα αρκετά εκατοστά ψηλότερα από το έδαφος για να μην καταστρέφονται από σκληρές επιφάνειες σε ανώμαλα εδάφη. Τα πίσω ελαστικά του οχήματος είναι μονά και όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω είναι κατάλληλα για την κίνηση σε δύσκολους δρόμους, αμμώδη εδάφη ή μέσα σε λάσπες.

Αναβαθμισμένο εσωτερικό

Η εμφάνιση του νέου μοντέλου περιλαμβάνει και τη ριζική ανανέωση του εσωτερικού του, τόσο σε ευρυχωρία όσο και σε επίπεδο άνεσης και εξοπλισμού. Η πρόσβαση στην καμπίνα γίνεται από τα τρία αντιολισθητικά σκαλοπάτια. Η απόσταση του πρώτου σκαλοπατιού από το έδαφος είναι μεγάλη, αλλά δικαιολογημένη για τέτοιου είδους όχημα, για την προστασία του από χτυπήματα.

Οι οδηγοί των χωματουργικών οχημάτων της εταιρείας, κυρίως του μοντέλου Arocs, θα αισθανθούν ιδιαίτερη οικειότητα στο εσωτερικό του Unimog καθώς έχει δανειστεί αρκετά βασικά στοιχεία από αυτό, στον πίνακα οργάνων, στο τιμόνι και στο ταμπλό. Η εσωτερική διάταξη περιλαμβάνει τρία καθίσματα, το ρυθμιζόμενο του οδηγού και τα δυο στην πλευρά του συνοδηγού.

Πατώντας τον ποδομοχλό με το αριστερό του πόδι ο οδηγός ρυθμίζει το τιμόνι μέσα - έξω και πάνω - κάτω, ενώ επάνω σε αυτό βρίσκονται τα κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών. Η μεγάλη οθόνη προβάλλει τη στάθμη λαδιού, την πίεση του αέρα και τις ρυθμίσεις του υδραυλικού συστήματος και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Οι επιβαίνοντες απολαμβάνουν πιο άνετο ταξίδι χάρη στη νέα ανάρτηση της καμπίνας, την καλύτερη ηχομόνωση και τους λιγότερους κραδασμούς.

Κινητήρας

Ο νέος κινητήρας είναι τοποθετημένος ένα μέτρο πιο πίσω, κεντρικά, ώστε να είναι δυνατή η ενσωμάτωση της τεχνολογίας Blue Efficiency αλλά και για την καλύτερη μεταφορά της παραγόμενης δύναμης. Είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6, τετρακύλινδρος σε σειρά, τετράχρονος, με σύστημα ψεκασμού Common Rail και την κωδική ονομασία ΟΜ934LA . Η μέγιστη ιπποδύναμή του είναι 231 ίπποι στις 2.200 σ.α.λ και η ροπή 900 Nm στις 1.200-1.600 σ.α.λ. Συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο U100/8, με το βασικό κιβώτιο να έχει 8 σχέσεις εμπροσθοπορείας και 6 σχέσεις οπισθοπορείας ή, μελλοντικά, με το κιβώτιο off road με 8 σχέσεις εμπροσθοπορείας και 6 οπισθοπορείας.

Δεν σταματά πουθενά

Το καθαρά οδηγικό μέρος της παρουσίασης στην Πτολεμαΐδα περιελάμβανε δυο διαδρομές, μια σε άσφαλτο όπου σημειώσαμε την καλή ηχομόνωση ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες άνω των 70 χλμ. με τους κραδασμούς στο εσωτερικό να είναι ελάχιστοι. Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι ήταν το δεύτερο στη χωμάτινη διαδρομή, στην οποία αυτοσχεδιάσαμε οδηγώντας το Unimog εκεί που οποιοδήποτε άλλο όχημα θα κολλούσε. Άλλωστε, ο σχεδιασμός του πλαισίου με ύψος και κοντούς προβόλους επιτρέπει στο όχημα να σκαρφαλώνει σε οποιοδήποτε σημείο. Επιπρόσθετα, η στρεπτική ευκαμψία στο σασί σε συνδυασμό με τις αναρτήσεις ελατηρίων τύπου σπιράλ μας έδωσαν τη δυνατότητα να περάσουμε το Unimog από σημεία όπου ένα συμβατικό χωματουργικό φορτηγό θα είχε πρόβλημα λόγω σασί.

Η οδήγηση του U5023 έγινε με τη χρήση του αυτοματοποιημένου κιβωτίου, στη λειτουργία off road όπου επιλέγεται άμεσα η εκάστοτε κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο. Σημαντικό στοιχείο είναι ότι το όχημα μπορεί να περάσει από τάφρο με νερό βάθους 1.20 μέτρων ενώ η χρήση μονών ελαστικών στους πίσω τροχούς είναι επίσης αξιοσημείωτη, καθώς πατούν στα ίχνη των μπροστινών αποφεύγοντας έτσι το κόλλημα σε δύσκολα σημεία.

Έλεγχος πίεσης ελαστικών

Ο υπεύθυνος της Mercedes-Benz αναφερόμενος στη δυνατότητα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών από την κεντρική κονσόλα, εξήγησε πως ο οδηγός έχει τρεις επιλογές ανάλογα με το είδος επιφάνειας κίνησης, σε δρόμο, άμμο ή ανώμαλο έδαφος. Τα ελαστικά του οχήματος επιτρέπουν την ασφαλή κίνηση με λιγότερο αέρα στο εσωτερικό τους χωρίς να υπάρχει κίνδυνος βλάβης της ζάντας, έστω και αν το οδηγεί με χαμηλή πίεση για αρκετά χιλιόμετρα. Έτσι σε μια αμμώδη περιοχή ο οδηγός πατώντας ένα κουμπί ξεφουσκώνει τα ελαστικά με αποτέλεσμα αυτά να αποκτούν μεγαλύτερη επιφάνεια πέλματος στο έδαφος και πιο σταθερό πάτημα για το όχημα.

Γιώργος Παπαβασιλείου (εργοδηγός μεταλλευτικής υποστήριξης):

«Το αυτοκίνητο είναι πολύ καλό και είναι αυτό που χρειάζεται για το ορυχείο. Εγώ αυτό που τονίζω, είναι ότι επειδή οι περισσότεροι οδηγοί δεν γνωρίζουν από αυτόματα κιβώτια είναι διστακτικοί, αλλά με το συγκεκριμένο δεν υπάρχει λόγος, καθώς κάνει καλές αλλαγές και στο χρόνο που χρειάζεται. Αν το συνηθίσει ο οδηγός, τότε θα καταλάβει πως είναι το καλύτερο. Το μόνο που θεωρώ πως είναι υπερβολή για τον οδηγό είναι η χρήση και των δεκαέξι ταχυτήτων γιατί δεν μεταφέρουμε βαριά φορτία έτσι ώστε να πρέπει να κινηθούμε τόσο αργά. Η καμπίνα είναι αναβαθμισμένη και πιο άνετη σε σχέση με την προηγούμενη. Το μόνο μείον που εντόπισα είναι ότι το τιμόνι μου φάνηκε βαρύ ενώ θα το ήθελα πιο ελαφρύ».

Γιώργος Μιχαηλίδης (οδηγός γραφείου κίνησης):

«Είναι αρκετά καλά στημένο το αμάξι σε εμφάνιση και σε ποιότητα καμπίνας. Το σασμάν μου άρεσε και κάνει γρήγορες αλλαγές. Έχει καλή ορατότητα και δεν κουνάει η καμπίνα. Θεωρώ ότι είναι πολύ καλύτερο σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα. Επίσης, η πρόσβαση στο εσωτερικό είναι εύκολη».

Γιάννης Ευφαλτζίδης (εργοδηγός συνεργείου οχημάτων νότιου πεδίου):

«Από τη στιγμή που η τεχνολογία προχωράει λογικό και επόμενο είναι το νέο Unimog να έχει πολλές βελτιώσεις σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα. Έχουν μειωθεί οι κραδασμοί, έχει καλύτερο περπάτημα, η ηχομόνωση έχει βελτιωθεί, δεν έχει κουνήματα στην καμπίνα, έχει βελτιωμένο σύστημα πέδησης και το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με το αυτόματο κιβώτιο είναι ακόμη καλύτερο στις αλλαγές των σχέσεων. Είναι ξεκούραστο και τις κάνει γρήγορα. Έχει καλύτερη έλξη και πιστεύω πως έχει βελτιωθεί τουλάχιστον 30% σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα».

Στο ίδιο τεύχος #339

PreviousNext