Τροχοί & TIR

Οι Δοκιμές του ΤΡΟΧΟΙ & TIR θέμα συζήτησης στην Κομισιόν!

Σε μία ιδιαίτερη, και άκρως κολακευτική πρωτιά για τον ελληνικό ειδικό Τύπο, η πλέον πρόσφατη συγκριτική δοκιμή που διοργάνωσαν οι Εκδόσεις Αγριμανάκη, μαζί με το γνωστό Lastauto Omnibus, αποτελούν
Σάββατο 01/10/2016 - 18:02
Κοινοποίηση στα Social Media

Σε μία ιδιαίτερη, και άκρως κολακευτική πρωτιά για τον ελληνικό ειδικό Τύπο, η πλέον πρόσφατη συγκριτική δοκιμή που διοργάνωσαν οι Εκδόσεις Αγριμανάκη, μαζί με το γνωστό Lastauto Omnibus, αποτελούν κυρίαρχο θέμα στην ατζέντα του ACEA της ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα, ο συντάκτης μας Βασίλης Δαραμούσκας, μαζί με τους συναδέλφους και συνεργάτες του T&T, Frank Zeitzen και Michael Kern, υπέβαλλαν σε συγκριτική δοκιμή τρία φορτηγά Mercedes-Benz μοντέλα 1996, 2003 και 2016 τον περασμένο Αύγουστο. Σκοπός ήταν να διαπιστωθεί κατά πόσο έχουν μειωθεί οι εκπομπές ρύπων και η κατανάλωση στη Μεταφορά τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Τα αποτελέσματα της δοκιμής θα αναλυθούν από τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA) και θα χρησιμοποιηθούν ως «εργαλεία» στις συζητήσεις για τη διαμόρφωση των μελλοντικών προδιαγραφών εκπομπών ρύπων των βαρέων οχημάτων. Στην Έκθεση ΙΑΑ 2016, ο ίδιος ο πρόεδρος της Mercedes παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση στον ευρωπαϊκό Τύπο, τις μετρήσεις της δοκιμής μας. Οι τρεις οδηγοί κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τη μεθοδολογία των μετρήσεων. Το ξεχωριστό της υπόθεσης είναι ότι, το μεγαλύτερο εκδοτικό συγκρότημα της Ευρώπης, και ο κορυφαίος Οργανισμός Πιστοποίησης και Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων, η Dekra, βασίστηκαν στην τεχνογνωσία των Εκδόσεων Αγριμανάκη Α.Ε. για τη διοργάνωση της πλέον περίπλοκης δοκιμής φορτηγών που έχει γίνει ποτέ.

Εντυπωσιακή η Τεχνολογική Πρόοδος

Παρά λοιπόν, τις ιδιαίτερα σφιχτές νόρμες για μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων αιθάλης, με το πέρας της δοκιμής αποδείχθηκε πως η κατανάλωση των Mercedes έχει μειωθεί κατά (τουλάχιστον) 22% μέσα σε 20 χρόνια. Οι τρεις δοκιμαστές κάλυψαν από 1.543 χιλιόμετρα συνολικά έκαστος, με τα τρία οχήματα, υπό τη συνεχή επιτήρηση του οργανισμού πιστοποίησης Dekra που επέβλεπε τον τρόπο που οδηγούμε, μετράμε και ανεφοδιάζουμε με καύσιμο τα οχήματα. Το (Euro 2) Mercedes SK 1844 κατανάλωσε κατά μέσο όρο 40,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, το Actros 1846 Euro 3 δεύτερης γενιάς 37,4 λίτ./100 χλμ., και το Actros 1845 Euro 6 (μοντέλο 2016) μόλις 31,9 λίτ./100 χλμ. στην ίδια ακριβώς διαδρομή, κάτω από τις ίδιες καιρικές συνθήκες, πάντα στους 40 τόνους μικτού.

Ο τρόπος οδήγησης των τριών φορτηγών ήταν προκαθορισμένος και διαμορφώθηκε από τον άνθρωπο που δημιούργησε τις συγκριτικές δοκιμές φορτηγών στην Ευρώπη, τον Frank Zeitzen, και τηρήθηκε απαρέγκλιτα από τον Έλληνα δημοσιογράφο και τους δύο συναδέλφους του. Τα όρια υπέρβασης ταχύτητας σε κατηφόρα ήταν επίσης αυστηρά προκαθορισμένα, και οι αλλαγές ταχυτήτων –δύο από τα Mercedes είχαν και πεντάλ συμπλέκτη καταγράφονταν συνέχεια από συνοδηγό και ειδικά μηχανήματα, όπως και το στιλ οδήγησης. Αποκλείστηκε το ενδεχόμενο δηλαδή, για οποιαδήποτε λανθασμένη αλλαγή σχέσης ή άστοχος χειρισμός καθώς ήταν απολύτως απαραίτητο να είναι οι αλλαγές τέλειες.

Τα Φορτηγά στο «Μικροσκόπιο» της Ε.Ε.

Η συμμετοχή της Mercedes στη δοκιμή μας απετέλεσε την αρχή μιας διαδικασίας την οποία πρόκειται να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι έξι κατασκευαστές φορτηγών καθώς, διάφορες ΜΚΟ (Με κυβερνητικές Οργανώσεις) έχουν ξεκινήσει επαφές με Eυρωπαίους Επιτρόπους, στις οποίες ισχυρίζονται ότι, τα βαρέα οχήματα είναι ρυπογόνα, και δεν βελτιώνονται. Το φορτηγό γενικώς, είναι συνέχεια κάτω από το αυστηρό μάτι των Βρυξελλών και υπάρχει η αίσθηση πως, αν περάσουν απόψεις όπως αυτές που εκφράζουν διάφοροι «καλοθελητές» τα μελλοντικά όρια εκπομπής ρύπων θα οριστούν σε μη ρεαλιστικά επίπεδα, και θα κάνουν τα οχήματα πολύ πιο ακριβά.

Η αξία της συγκριτικής δοκιμής είναι ότι, διεξήχθη από ανεξάρτητους έμπειρους δημοσιογράφους, κι όχι από κάποιον κατασκευαστή φορτηγών. Έχει δηλαδή, πρακτική αξία, και θα αποτελέσει το διαπραγματευτικό όπλο των εταιρειών στο ντιμπέιτ για τα μελλοντικά Euro «κάτι», μετά το Euro 6. Επιπρόσθετα, είναι πολύ πιο δύσκολη από την κλασική διαδρομή Στουτγκάρδη-Αμβούργο-Στουτγκάρδη όπου, παραδοσιακά παίρνει μετρήσεις κατανάλωσης η Mercedes. Θεωρείται τέλος πως είναι αντιπροσωπευτική ως προς την τοπογραφία και τις συνθήκες του συνόλου της ευρωπαϊκής διεθνομεταφοράς. Αναλυτικά στοιχεία και μετρήσεις στο επόμενο τεύχος του T&T. Στις φωτό, ο Βασίλης Δαραμούσκας σε διάφορες φάσεις της δοκιμής και των μετρήσεων. 

 

PreviousNext