Τροχοί & TIR

Μεταφορικό ισοδύναμο: Τι ισχύει για επιβάτες και εμπορεύματα

Τη δυνατότητα να λάβουν σε μορφή επιδότησης στους λογαριασμούς τους ένα μέρος από το κόστος μεταφοράς τους, θα έχουν πλέον οι νησιώτες επιβάτες αλλά και τα εμπορεύματα επιχειρήσεων που βρίσκονται σε
από Θάλεια Αγριμανάκη | Κυριακή 03/06/2018 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Τη δυνατότητα να λάβουν σε μορφή επιδότησης στους λογαριασμούς τους ένα μέρος από το κόστος μεταφοράς τους, θα έχουν πλέον οι νησιώτες επιβάτες αλλά και τα εμπορεύματα επιχειρήσεων που βρίσκονται σε αυτά, με την πιλοτική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου από 01/07/2018 και σε πλήρη λειτουργία σε όλα τα νησιά από 01/01/2019.

Σκοπός, είναι το κόστος που αντιστοιχεί ανά επιβάτη και ανά εμπόρευμα με θαλάσσια μέσα μεταφοράς, να είναι ισοδύναμο για την ίδια απόσταση που κοστίζει η μετακίνηση με ΚΤΕΛ. Ειδικότερα για τα εμπορεύματα, θα λαμβάνεται υπόψη το κόστος για τη μεταφορά των προϊόντων είτε κατά μονάδα βάρους (κιλά) είτε ανά παλέτα ή κυβικό μέτρο, όπως αυτό αποτυπώνεται στις φορτωτικές. Με βάση αυτές (τις φορτωτικές) θα προσδιορίζεται μια μοναδιαία τιμή κόστους ανά χιλιόμετρο για τη μεταφορά στην ξηρά. Επομένως, με αυτόν τον τρόπο θα υπολογίζεται το κόστος που θα έπρεπε να πληρώσει η επιχείρηση για τη μεταφορά στη θάλασσα. Το υπερβάλλον κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς θα αποδίδεται κατά 50% στο τρίμηνο που ακολουθεί και με εκκαθάριση του κόστους στο τέλος του χρόνου.

Πώς θα λειτουργήσει

Μέχρι τον Ιούλιο που προβλέπεται η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, αναμένονται ορισμένες διευκρινιστικές αποφάσεις ή εγκύκλιοι για τον τρόπο με τον οποίο ο κάτοικος του νησιού θα λαμβάνει τα χρήματα που δικαιούται. Σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες προβλέπεται ότι στις μεταφορές των νησιωτών θα πιστώνεται στον λογαριασμό του προσώπου το επιπλέον κόστος μεταφοράς που επιβαρύνθηκε για να μεταβεί στον προορισμό του. Κριτήριο για να πάρει κάποιος επιδότηση είναι να κάνει φορολογική δήλωση στο νησί που ανήκει. Το κάθε νησί θα έχει διαφορετικό ύψος επιδότησης.

Αυτό σημαίνει ότι οι σημερινές τιμές στο κόστος των εισιτηρίων επιβατών και των ναύλων των εμπορευμάτων δεν θα αλλάξουν, ούτε θα υπάρξει κάποια μορφή χρηματοδότησης. Απλά τα επιπλέον χρήματα που προκύπτουν από τη διαφορά του κόστους μεταξύ της νησιωτικής και της ηπειρωτικής μεταφοράς θα επιστρέφονται στον λογαριασμό του δικαιούχου, είτε αυτός είναι φυσικό πρόσωπο που μετακινείται, είτε είναι επιχείρηση που διακινεί εμπορεύματα προς αυτά ή από αυτά.

Αν για παράδειγμα, ένας επιβάτης ταξιδεύει στη στεριά και για μια απόσταση π.χ. 200 χιλιομέτρων πληρώνει 30 ευρώ, ενώ για την ίδια απόσταση ταξιδεύοντας με πλοίο πληρώνει 40 ευρώ, τότε δικαιούται επιστροφή 10 ευρώ. Για τα εμπορεύματα αντίστοιχα, θα ισχύει το κόστος συγκεκριμένων μονάδων βάρους και όγκου (π.χ. παλέτες). Αν δηλαδή μια παλέτα διακινείται στη στεριά από Αθήνα προς Λαμία (200 χιλιόμετρα) με κόστος π.χ. 20 ευρώ, και στην αντίστοιχη θαλάσσια απόσταση διακινείται με 25 ευρώ, τότε ο αποστολέας (κάτοχος του εμπορεύματος) δικαιούται επιστροφής 5 ευρώ.

Ωστόσο, λόγω των πολλών διαφοροποιήσεων που επικρατούν στις τιμές διακίνησης των εμπορευμάτων στη στεριά, θα πρέπει τα συναρμόδια υπουργεία να καθορίσουν ορισμένες τιμές ως βάση σύγκρισης, πράγμα το οποίο θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Να σημειώσουμε, ότι το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου τίθεται σε εφαρμογή πιλοτικά τον Ιούλιο του 2018 σε Αγαθονήσι, Άγιο Ευστράτιο, Άγιο Μηνά, Αλιμία, Ανάφη, Αντίψαρα, Αρκιούς, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Δονούσα, Ερρικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Ικαρία, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Κίναρο, Κουφονήσια, Κω, Λεβιθά, Λειψούς, Λέρο, Λέσβο, Λήμνο, Μαθράκι, Μάραθο, Νίμο, Νίσυρο, Οθωνούς, Οινούσσες, Πάτμο, Σάμο, Σαμοθράκη, Σαρία, Στρογγύλη, Σύμη, Σύρνα, Σχοινούσα, Τέλενδο, Τήλο, Φαρμακονήσι, Φούρνους, Χάλκη, Χίο, Ψαρά και Ψέριμο.

Στο ίδιο τεύχος #362

PreviousNext