Επανέφερε ο υπ. Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, το θέμα της συναρμολόγησης και συντήρησης βαρέων οχημάτων, συνδέοντάς το με την προμήθεια των νέων λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Μιλώντας στις 7/2/19 στο Ρ/Φ σταθμό «Στο Κόκκινο» και σε απάντηση ερωτήσεων του δημοσιογράφου Στάθη Σχοινά, ο κ Σπίρτζης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Προσπαθούμε τη βαριά συντήρηση και τη συναρμολόγηση να τη συνδυάσουμε με την προμήθεια των λεωφορείων και του τροχαίου υλικού, κυρίως για τις επιβατικές μεταφορές που έχει ανάγκη η χώρα».

Υπενθυμίζουμε, ότι και πέρυσι είχε κάνει λόγο για την ΕΛΒΟ και τη δυνατότητά της για συμπαραγωγή λεωφορείων, όμως μερικούς μήνες αργότερα, με αφορμή καθυστερήσεις στη συντήρηση λεωφορείων του ΟΑΣΘ, επανήλθε κάνοντας λόγο για αδυναμία της ΕΛΒΟ να ανταποκριθεί σε ένα πρόγραμμα συμπαραγωγής.

Στην τελευταία του αυτή συνέντευξη επαναφέρει όχι μόνο την ΕΛΒΟ, αλλά και τα Ναυπηγεία:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Πάμε Βρυξέλλες για να συναντήσουμε εκεί τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη. Καλημέρα κύριε Υπουργέ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα κύριε Σχινά. Καλημέρα και στους ακροατές σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Λοιπόν για ποιο λόγο σας βρίσκουμε εκεί;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τους γνωστούς λόγους, δηλαδή, για την προετοιμασία επί της ουσίας της χρηματοδότησης των νέων έργων, των νέων υποδομών. Για την καλύτερη προετοιμασία όχι μόνο του να αγοράσουμε τροχαίο υλικό και λεωφορεία, αλλά να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε και μονάδες βαριάς συντήρησης ή και αν θέλετε συναρμολόγησης ή και. μέρους της παραγωγής στη δική μας χώρα. Αυτός είναι ο λόγος που έχουμε μία πολύ συχνή συνεργασία…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Συναρμολόγηση, σε ποιους τομείς, σε ποια αντικείμενα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσπαθούμε τη βαριά συντήρηση και τη συναρμολόγηση να τη συνδυάσουμε με την προμήθεια των λεωφορείων και του τροχαίου υλικού, κυρίως για τις επιβατικές μεταφορές που έχει ανάγκη η χώρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Αυτά στα πλαίσια της ΕΛΒΟ και άλλων ελληνικών επιχειρήσεων, ναυπηγεία για παράδειγμα ή μιλάμε για κάτι καινούργιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και άλλων. Έχει γίνει μία συζήτηση στο παρελθόν για την ΕΛΒΟ, υπήρχαν οι εγκαταστάσεις των ναυπηγείων που όπως γνωρίζετε πριν από πολλά χρόνια παρήγαγαν τροχαίο υλικό…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Ναι για το μετρό αν θυμάμαι καλά, έτσι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μου φαίνεται για το σιδηρόδρομο, ωστόσο όμως, με πολύ μικρές μετατροπές και προφανώς με τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού αυτών των μονάδων, μπορούν ξαναγίνουν παραγωγικές  και να μένει στη χώρα μας και η υπεραξία ή ένα μέρος της υπεραξίας της παραγωγής τέτοιων προϊόντων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Άρα μιλάμε για αναβίωση για ένα μεγάλο κομμάτι της βαριάς βιομηχανίας στην Ελλάδα το οποίο είχε νεκρωθεί, έτσι, τις προηγούμενες δύο δεκαετίες, αν θυμάμαι καλά.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όντως έχει πάρα πολλά χρόνια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Άρα μιλάμε για μία νεκρανάσταση στην πραγματικότητα ενός πολύ σημαντικού παραγωγικού βραχίονα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στην πραγματικότητα κύριε Σχινά υλοποιούμε αυτό που ο Πρωθυπουργός μας έχει δώσει ως όραμα και ως στόχο. Και αυτό δεν είναι άλλο, από την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, τη δίκαιη ανάπτυξη, το  να σταθούμε στα δικά μας πόδια. Κι αν δεν παράγουμε προϊόντα, δεν παράγουμε σύγχρονα συστήματα, δε θα μπορέσουμε να σταθούμε στα δικά μας πόδια. Είναι προφανές. Και για αυτό προσπαθούμε. Απλά θεωρούμε, ότι οι ανάγκες της χώρας, τουλάχιστον στις μεταφορές, είναι τέτοιες που επιτρέπουν στη χώρα να  ξαναφτιάξει τέτοιες δομές παραγωγής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Και ουσιαστικά θα δίνει δυνατότητα χρηματοδότησης και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις; 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς. Με συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα μπορούν να γίνουν τέτοιου είδους ενέργειες. Γιατί και το ελληνικό δημόσιο έχει ανάγκες να κάνει αυτήν την προμήθεια, αλλά, έχουμε και ανάγκη, η συντήρηση να γίνεται σε πολύ γρήγορα χρονικά διαστήματα για να καλυφθούν οι ανάγκες μεταφορών,  όπως και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις που είναι μέρος της παραγωγής, είναι μέρος της βαριάς συντήρησης, και μπορούν να αξιοποιηθούν; Είναι αλληλένδετα κάπως αυτά όλα τα θέματα. Η χώρα μας δεν μπορεί να χάσει αν θέλετε το τρένο των ηλεκτρικών οχημάτων, του ηλεκτρικού τροχαίου υλικού, πρέπει να συμμετέχει, άρα πρέπει τις ανάγκες αυτές να τις ταυτίσουμε με κομμάτι της συντήρησης και της παραγωγής της. Και βέβαια έχουμε και τις νέες υποδομές

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Πείτε μας για αυτά, για να τα ακούσουμε όλα και μετά τις ερωτήσεις.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως γνωρίζετε έχουμε νέους διαγωνισμούς σε εξέλιξη. Υπάρχει ένας βαρύς στρατηγικός σχεδιασμός που θα τον παρουσιάσουμε τον επόμενο μήνα από το Υπουργείο Μεταφορών, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών. Επομένως πρέπει να τρέξει η χώρα για να μην περάσει αυτά που περνούσε στα προηγούμενα προγραμματικά πλαίσια που είχαμε. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το 2021 πρέπει να έχουμε διεκδικήσει πολύ περισσότερα χρήματα για τις συγκεκριμένες υποδομές και οι υποδομές αυτές να είναι ώριμες. Να μπορούν να χρηματοδοτηθούν και να είναι οι υποδομές που χρειάζεται πραγματικά η χώρα για να προχωρήσουμε. Να αλλάξουμε σελίδα, να έχουμε μία χώρα που οι βασικές της υποδομές θα είναι επαρκείς και θα μπορούν να υλοποιηθούν. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και δύο πολύ μεγάλα έργα που επηρεάζουν τη Βαλκανική Χερσόνησο. Το ένα είναι ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού άξονα 10 και του οδικού άξονα 10, που είναι Θεσσαλονίκη Σκόπια Βελιγράδι Βουδαπέστη.