Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Με αντίπαλο την αβεβαιότητα του αύριο Καθώς η κρίση βαθαίνει, τα ακούσματα, από τις ΒΙΠΕ, τον Ασπρόπυργο, τη Σίνδο, την Πάτρα κ.α. δεν είναι καθόλου ευχάριστα και οι φήμες παντού οργιάζουν επιβαρύνο
από Μανώλης Αγριμανάκης | Sunday 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

Με αντίπαλο την αβεβαιότητα του αύριο


Καθώς η κρίση βαθαίνει, τα ακούσματα, από τις ΒΙΠΕ, τον Ασπρόπυργο, τη Σίνδο, την Πάτρα κ.α. δεν είναι καθόλου ευχάριστα και οι φήμες παντού οργιάζουν επιβαρύνοντας περισσότερο το ήδη βεβαρημένο ψυχολογικό κλίμα.

Στην ακατάσχετη αυτή φημολογία, συχνά εμπλέκονται γνωστά ονόματα του χώρου, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την περίπτωση Καμπέρου, για την οποία ακούγεται ότι δεν είναι η τελευταία και ότι θα ακολουθήσουν και άλλες μεταφορικές επιχειρήσεις με τα προβλήματα τους να βγαίνουν στην αγορά και να την επηρεάζουν.


Αντίθετα, σε καλύτερη μοίρα, βρίσκονται οι μικρές επιχειρήσεις μεταφορών, οι οποίες σε περιόδους κρίσεως χαρακτηρίζονται από αυξημένη ευλυγισία, με δυνατότητα μείωσης του κόστους, ενώ ταυτόχρονα τα μέλη που την απαρτίζουν είναι ενεργά και είτε βρίσκονται στο τιμόνι του φορτηγού, είτε στην αποθήκη, είτε στο "κυνήγι" του φορτίου.


Γεγονός είναι πάντως, ότι διερχόμαστε μια εξαιρετικά κρίσιμη χρονιά, με τις επιχειρήσεις να δίνουν τη μάχη της επιβίωσης, με κυριότερο αντίπαλο την αβεβαιότητα για το αύριο.

Παρενέργειες


Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ο ένας μετά τον άλλο οι κατασκευαστές ανακοινώνουν ζημιές, κλείσιμο εργοστασίων, απολύσεις, υποχρεωτικές αργίες, μείωση μισθών και αμοιβών κ.α.


Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η ανακοίνωση της Schmitz για κλείσιμο εργοστασίων, καθώς οι πωλήσεις της σημείωσαν πτώση -94%. Αλλά και η πανίσχυρη VOLVO ανακοίνωσε απολύσεις 1543 εργαζομένων και "συνέχεια διαπραγματεύσεων με τις ενώσεις για μείωση των ωρών εργασίας".


Στον τόπο μας, η φράση "δεν κουνιέται φύλλο" τα λέει όλα. Ελάχιστες οι πωλήσεις στα μεταχειρισμένα, κοντά στο 40% η πτώση στα καινούρια φορτηγά, ενώ οι άδειες δημοσίας, έχουν χάσει από το 30% έως το 60% της αξίας τους.

Αντιμέτωποι τώρα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα βυτία ΦΔΧ

Και σαν να μη φτάνει αυτό, ξεκινάει σύντομα νέος αγώνας με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., με αφορμή τις καυσιμάδικες. Θα θυμάστε τα γεγονότα, πέρυσι, τότε που οι εταιρείες πετρελαιοειδών απέσυραν την καταγγελία για το καθεστώς που ισχύει στη διακίνηση των καυσίμων, δηλαδή τον περιορισμό που τους έχει επιβληθεί στον αριθμό των ΦΙΧ βυτιοφόρων προκειμένου ένα μέρος της μεταφοράς να μένει στα ΦΔΧ βυτία.

Αυτοί, λοιπόν, οι "πετρελαιάδες" απέσυραν μεν την καταγγελία τους, η απεργία ανεστάλη, αλλά η επιτροπή κινήθηκε αυτεπάγγελτα και τώρα έχει ξεκινήσει την έρευνα για να διαπιστώσει κατά πόσο πραγματικά περιορίζεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός στην μεταφορική αγορά στην Ελλάδα, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξετάσει ολόκληρο το υφιστάμενο καθεστώς των δημόσιων μεταφορών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα το ανατρέπει.


Ωστόσο η περίπτωση των καυσιμάδικων είναι ξεχωριστή και δεν αποκλείεται εκεί να έχουμε εκπλήξεις και εξελίξεις. Γιατί, πιστεύω και το έχω αναφέρει σε αυτή τη στήλη, ότι ο περιορισμός στο στόλο των ΦΙΧ βυτιοφόρων δεν είναι σύννομος με το κοινοτικό δίκαιο. Να θυμίσω, ότι λόγω των υψηλών τζίρων που έχουν οι εταιρείες πετρελαιοειδών, θα μπορούσαν να βγάλουν όσα βυτία ήθελαν, αν δεν υπήρχε ο ειδικός περιορισμός που αναφέραμε.

Δύσκολα παλεύεται...


Τυπικά, η Ε.Ε. θα στραφεί κατά του ελληνικού ΥΜΕ, σε περίπτωση που διαπιστώσει ότι η σχετική νομοθεσία στρεβλώνει τον ελεύθερο ανταγωνισμό και αυτό που δεν γνωρίζω είναι κατά πόσο το ΥΜΕ είναι διατεθειμένο να παλέψει το θέμα ή απλώς να πράξει τα δέοντα, δηλαδή να απολογηθεί για τους λόγους που το οδήγησαν στη λήψη αυτής της (περιοριστικής) απόφασης και να επιμείνει στη διατήρησή της.


Αντίθετα, μεγάλη μάχη θα πρέπει να δώσει το νομικό επιτελείο της ομοσπονδίας, των ΦΔΧ βυτιοφόρων που είναι οι άμεσα θιγόμενοι. Θα δούμε...

Τρεις...βαρβάτοι νέοι κανονισμοί


Αλλά από την Ε.Ε. προέρχονται και οι καθόλου ευχάριστες ειδήσεις που αναφέρονται στις οδικές μεταφορές. Στις 22 Απριλίου, πριν λίγες μέρες δηλαδή, η ολομέλεια της ευρωβουλής έκανε στο σύνολο τους, δεκτούς, τρεις νέους κανονισμούς. Με τον πρώτο, απελευθερώνεται ακόμα περισσότερο το καμποτάζ, δηλαδή τα ξένα θα μπορούν να κάνουν περισσότερες ενδομεταφορές, με τον δεύτερο κανονισμό θα ελέγχονται περισσότερο όλες οι μεταφορικές επιχειρήσεις και θα ανταλλάσσονται στοιχεία από τα κράτη μέλη (αυτό το είχαμε γράψει) και ο τρίτος κανονισμός έχει να κάνει με το ωράριο των οδηγών πούλμαν και το ρεπό τους. Περισσότερα στοιχεία θα διαβάσετε σε μια από τις επόμενες σελίδες.

Αυτό όμως που πρέπει εδώ να υπογραμμίσουμε, είναι ότι σ' αυτή τη φάση, παραμένουν εκτός καμποτάζ οι νέες κοινοτικές χώρες (Βουλγαρία, Κύπρος, Ρουμανία κ.α.), οι οποίες πάντως συνεχίζουν να πιέζουν την Ε.Ε. για να εκλείψουν οι απαγορεύσεις που ισχύουν για τα φορτηγά τους, στις παλαιότερες χώρες όπως είναι η Ελλάδα.
Πότε θα το πετύχουν, παραμένει άγνωστο.

"Συνελήφθην ανημέρωτος"


Αυτή τη φορά, ο υπογράφων πιάστηκε ανημέρωτος. Γράψαμε στο προηγούμενο τεύχος ότι τα Μικτά Κλιμάκια δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν όλη τη νομοθεσία των μεταφορών, πόσο μάλλον τα έγγραφα νομιμότητας των ξένων αυτοκινήτων και ότι θα έπρεπε το ΥΜΕ να τους έχει εφοδιάσει με το κατάλληλο υλικό για να γνωρίζουν, πώς να κάνουν σωστά και αποτελεσματικά τους ελέγχους.
Σας πληροφορώ λοιπόν, ότι το ΥΜΕ και συγκεκριμένα η Διεύθυνση Εμπορευμάτων Μεταφορών το είχε πράξει. Όχι μόνο πραγματοποίησε μια σειρά σεμιναρίων αλλά ετοίμασε ετοίμασε κι ένα ντοσιέ με όλες τις σχετικές πληροφορίες, δείγματα ξένων εγγράφων κ.λ.π. Σωστά, λοιπόν, ο διευθυντής της παραπάνω διεύθυνσης κ. Τριαντάφυλλος Παπατριανταφύλλου μας απάντησε:

«Αγαπητέ κ. Αγριμανάκη
Σε απάντηση δημοσιεύματος του περιοδικού σας με αριθμ. 252/Απρίλιος 2009, που αφορά την λειτουργία των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου και με σκοπό την πλήρη ενημέρωση των αναγνωστών σας, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών σε μια προσπάθεια εύρυθμης λειτουργίας των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου της χώρας, βάσει του ν.3446/2006, οργάνωσε και ολοκλήρωσε οκτώ σειρές σεμιναρίων σε υπαλλήλους των Δ/νσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών όπως και υπαλλήλων των ΚΤΕΟ των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων της χώρας, χορηγώντας επιπλέον και ενημερωτικό τεύχος, με ανάλυση όλης της νομοθεσίας ( το οποίο σας αποστέλλουμε προς ενημέρωση).
Η υπηρεσία μας καταβάλει συνεχή προσπάθεια για την πλήρη κατάρτιση των Μικτών Κλιμακίων, αλλά όπως γνωρίζετε η ενεργοποίηση τους και η αδιάκοπη λειτουργία τους εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του οικείου Νομάρχη.

Ο Διευθυντής
Τρ. Παπατριανταφύλλου»


Εμείς να προσθέσουμε ότι το πληροφοριακό αυτό υλικό που λάβαμε είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικό, το είχε επιμεληθεί η διευθύντρια του υπουργείου κα Ευαγγελία Τσάγκα και η Ασπασία Γκουρβάλου, προϊσταμένη του τμήματος οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

Αδυνατεί, αλλά προκαλεί


Σοβαρότατες καταγγελίες σε βάρος της διοίκησης της Ο.Φ.Α.Ε. διατυπώνει εγγράφως στην επιστολή παραίτησης του, ο Α' αντιπρόεδρος της ομοσπονδίας Γιώργος Πασπάτης, ενώ ο Τάσος Αλχαζίδης πρόεδρος του σωματείου "Ακρόπολις" της Πιερίας, κάνει λόγο για "προδοσία" και δηλώνει ότι δεν πρόκειται να στηρίξει καμιά απόφαση του σημερινού Δ.Σ. της Ο.Φ.Α.Ε. Οι επιστολές δημοσιεύονται αυτούσιες, χωρίς σχόλια, στη σελίδα 100 και έρχονται να επιβεβαιώσουν την αδυναμία του σημερινού υπό τον κ. Κενανίδη Δ.Σ., ν' ανταποκριθεί στις περιστάσεις των καιρών και να βοηθήσει τους διεθνομεταφορείς, οι οποίοι διέρχονται την κρισιμότερη περίοδο για την επαγγελματική τους επιβίωση.


Ταυτόχρονα αποκαλύπτουν και το μέγεθος της εσωστρέφειας, που κατατρέχει τη διοίκηση της ομοσπονδίας και τον εκδικητικό της χαρακτήρα απέναντι σε ορισμένα πρόσωπα και σωματεία.


Είναι φανερό ότι μια τέτοια νοοτροπία κρατάει απόμακρη την Ο.Φ.Α.Ε. από τα πραγματικά προβλήματα των αυτοκινητιστών, την στιγμή μάλιστα που έχει λάβει αυστηρές προειδοποιήσεις από την IRU, για μη συμμόρφωση προς τους κανόνες που καθορίζουν τις σχέσεις των ομοσπονδιών με τον διεθνή αυτό εγγυοδοτικό οργανισμό.

Και το χειρότερο είναι, ότι η Ο.Φ.Α.Ε. αδυνατεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές απαιτήσεις της IRU, οι οποίες ανέρχονται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ και αφορούν εγγυήσεις που καλύφθηκαν από την IRU, αλλά υπόχρεη για την καταβολή των χρημάτων ήταν η Ο.Φ.Α.Ε. Έτσι, τα αποθεματικά που εμφανίζει στην πραγματικότητα είναι χρήματα που τα οφείλει και θα έπρεπε - αυτό ισχύει βέβαια και για τις προηγούμενες διοικήσεις - να τα διαχειρίζεται με τη δέουσα προσοχή και οι διοικούντες να μη προκαλούν αποφασίζοντας για εαυτούς υπέρμετρες αυξήσεις όταν γνωρίζουν πολύ καλά, ότι οι συνάδελφοι τους μαστίζονται από την κρίση και την αναδουλειά. Διαβάστε τις επιστολές και βγάλτε τα συμπεράσματά σας...

"Ζεϊμπεκιές" στη Μαλακάσα


Καλά θα κάνει ο Σουφλιάς να διατάξει μια έρευνα για το ποιοι και πώς παρέλαβαν το ασφαλτοστρωμένο κομμάτι της Αθηνών - Λαμίας, στο ύψος της Μαλακάσας στο ρεύμα προς την Αθήνα. Ποιοι ήταν οι εργολάβοι που το ανέλαβαν; Είχαν ποτέ ξαναστρώσει δρόμο;
Περνώντας από το παραπάνω σημείο, οι μεν οδηγοί χάνουν τα έντερα τους από το χοροπηδητό, ενώ τα φορτία στις νταλίκες χορεύουν επικίνδυνο ζεϊμπέκικο. Ποιοι τα πήραν κύριε υπουργέ; Τι θα κάνετε με το δρόμο που μετατράπηκε σε κατσικόδρομο μετά μάλιστα από ταλαιπωρία δυο μηνών;

Καλό δρόμο

Στο ίδιο τεύχος #253

SCANIA V8 16,4 λ. 710 ΗΡ
Scania: 40χρόνια V8
PreviousNext