Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Απόσυρση Φορτηγών: Στην τελική ευθεία Με καθυστέρηση μερικών εβδομάδων θα ξεκινήσει το μέτρο της απόσυρσης, το οποίο για πρώτη φορά φέτος - επιτέλους - περιλαμβάνει και τα φορτηγά αυτοκίνητα, όπως
από Μανώλης Αγριμανάκης | Sunday 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

Απόσυρση Φορτηγών: Στην τελική ευθεία

Με καθυστέρηση μερικών εβδομάδων θα ξεκινήσει το μέτρο της απόσυρσης, το οποίο για πρώτη φορά φέτος - επιτέλους - περιλαμβάνει και τα φορτηγά αυτοκίνητα, όπως αναλυτικά γράψαμε στο προηγούμενο τεύχος. Η καθυστέρηση αυτή οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, πέρα από τις διακοπές του Αυγούστου και το τεράστιο πρόβλημα που προκάλεσαν οι καταστροφικές πυρκαγιές που κατάκαψαν την Αττική.


Σύμφωνα με πληροφορίες του Τ&Τ οι επιτροπές των συναρμόδιων υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ και Οικονομικών, έχουν να εξετάσουν ορισμένα κρίσιμα σημεία με κυριότερο την έννοια του καινούργιου. Ποιο δηλαδή θα θεωρείται καινούργιο. Το Euro 5 ή αυτό που ο αγοραστής του θα αποκτήσει την πρώτη άδεια κυκλοφορίας; Γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε ένα αυτοκίνητο Euro 5 μπορεί να είναι και μεταχειρισμένο, αλλά σ΄ αυτή την περίπτωση ο αγοραστής του που θα πάρει την δεύτερη άδεια κυκλοφορίας θα δικαιούται την πριμοδότηση; Αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι η επόμενη οδηγία Euro 6, θα ισχύσει μετά από χρόνια, μέχρι τότε τα Euro 5 θα διατίθενται τόσο ως καινούργια, όσο και μεταχειρισμένα. Αν ο νομοθέτης θεωρήσει ως καινούργια μόνο τα της πρώτης άδειας, τότε, φυσικά αδικεί καταφανώς τους εμπόρους μεταχειρισμένων φορτηγών και με προκατάληψη σε βάρος τους, αφού το Euro 5 εκπέμπει τους ίδιους ρύπους, ανεξάρτητα αν διανύει π.χ. 300.000 χιλιόμετρα από τον πρώτο ή τον δεύτερο ιδιοκτήτή του.


Θυμίζουμε, ότι στις αρχικές του εξαγγελίες το ΥΠΕΧΩΔΕ, έκανε λόγο για αυτοκίνητα που έχουν ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας μετά το 2005 και το 2006, που λογικά σημαίνει ότι δεν αποκλείει τα μεταχειρισμένα φορτηγά και αυτό αναμένουν με μεγάλη αγωνία να το δουν γραμμένο και στη σχετική απόφαση οι δεκάδες έμποροι αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελλάδα.

Η διαδικασία της Απόσυρσης

Το δεύτερο θέμα που απασχολεί την επιτροπή είναι η δυνατότητα, αν υπάρχει και πώς, η Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων να δεχτεί ένα μεγάλο όγκο βαρέων οχημάτων και σε ποια από τα 81 σήμερα συνεργαζόμενα σημεία παραλαβής.

Το θέμα δεν είναι απλό, καθώς ο παραπάνω φορέας θα πρέπει να παραλαμβάνει εκτός από το παλιό αυτοκίνητο και τα στοιχεία κυκλοφορίας του προκειμένου να χορηγήσει τη βεβαίωση καταστροφής την οποία ο ενδιαφερόμενος θα προσκομίσει στη Διεύθυνση Συγκοινωνιών της Νομαρχίας για να γίνει ο αποχαρακτηρισμός του οχήματος και στη συνέχεια να παραλάβει το πιστοποιητικό το οποίο θα καταθέσει στην εφορία που ανήκει για να εισπράξει το ποσό που του αντιστοιχεί (βλέπε σελίδα 42). Η παραπάνω διαδικασία θα ακολουθείται και για τα αποσυρόμενα ΦΔΧ, αλλά θα πρέπει να διασφαλίζεται και το δικαίωμα της άδειας δημοσίας, προκειμένου να μεταφέρεται στο καινούργιο αυτοκίνητο.


Το βέβαιο πάντως είναι ότι παρακολουθούμε το θέμα για το οποίο στο επόμενο τεύχος θα έχουμε ολοκληρωμένη παρουσίαση των αναμενόμενων αποφάσεων με ανάλυση και σχόλια. Στο μεταξύ, για ό,τι ήθελε προκύψει νωρίτερα, οι αναγνώστες μας μπορούν να τηλεφωνούν στο περιοδικό (τους) για πληροφορίες και διευκρινίσεις.

Κουμπάροι, φίλοι και κολλητοί

Κουμπάροι, φίλοι και κολλητοί, υπάρχουν φυσικά παντού. Το θέμα είναι όταν αυτοί συνδιαλέγονται μεταξύ τους και κατά το κοινώς λεγόμενο τα βρίσκουν. Όπως συχνά συμβαίνει με τα όργανα της τάξεως που κατοικοεδρεύουν και υπηρετούν στις μικρές επαρχιακές πόλεις. Όπου αγροτικά αυτοκίνητα και μεγαλύτερα φορτηγά μεταφέρουν τα πάντα. Από εμπορεύματα και υλικά οικοδομών μέχρι ψάρια και λαχανικά. Χωρίς κανένα νόμιμο παραστατικό, αφού κατά τον γενικό κανόνα οι μεταφορές τους είναι παράνομες. Και εκτελούνται με τη σιγουριά ότι δεν θα συναντήσουν κανένα έλεγχο, ή αν αυτό συμβεί, τότε θα τα βρούνε αφού θα επικρατήσει το κουμπαριλίκι και το κολλητιλίκι και όχι το υπηρεσιακό καθήκον. Αυτό εκδηλώνεται με όλη του την αυστηρότητα στα «ξένα» διερχόμενα αυτοκίνητα, δηλαδή σ΄ αυτά με ελληνικές πινακίδες που όμως ο οδηγός τους δεν είναι συντοπίτης του αστυνομικού οργάνου.


Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι να αποθρασύνονται τελείως οι ιδιοκτήτες των πάσης φύσεως μεταφορικών μέσων οι οποίοι διακινούν τα πάντα χωρίς παραστατικά και αυτό επιβεβαιώνεται από τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με τα οποία η παραβατικότητα των επιχειρήσεων στις επαρχιακές πόλεις ξεπερνά το 60% . Από τη μια το κράτος στερείται εσόδων και από την άλλη χάνεται ένα σημαντικό μεταφορικό έργο το οποίο νόμιμα ανήκει στα ΦΔΧ αυτοκίνητα. Αυτό, όμως που προέχει, είναι η δημόσια ασφάλεια και τουλάχιστον αυτό θα πρέπει να το σέβονται και να το επιδιώκουν οι ένστολοι κουμπάροι. Η είδηση που ήρθε τη στιγμή που έγραφα τούτο το σημείωμα τα λέει όλα: «Δυστύχημα με ένα νεκρό και δεκαοκτώ τραυματίες σημειώθηκε στην περιοχή του Αγίου ΄Ορους όταν αποκολλήθηκε η καρότσα φορτηγού που μετέφερε 25 προσκυνητές ...». Ανάλογες εικόνες μεταφοράς προσώπων με παμπάλαια αγροτικά, τρακτέρ, ογκομετρικά και φορτηγά έχουμε κατά χιλιάδες σε όλη την Περιφέρεια τις πρωϊνές ώρες και πριν το σούρουπο, οπότε μεταφέρονται στοιβαγμένοι στις καρότσες των παραπάνω οχημάτων οι εργαζόμενοι στα χωράφια και στις άλλες αγροτικές δουλειές, αλλοδαποί στην πλειονότητά τους.

Ολέθρια κατάσταση

Μια βδομάδα νωρίτερα, ολόκληρη ρόδα φορτηγού έφυγε και σκότωσε τον αυστριακό τουρίστα που βρίσκονταν σταματημένος στην άκρη του άλλου ρεύματος του δρόμου, ενώ τα δυστυχήματα με ή χωρίς νεκρούς και με εμπλεκόμενα τα βαρέα οχήματα συνεχίζονται προκαλώντας δυσάρεστα συναισθήματα και αρνητικές εντυπώσεις για τα φορτηγά. Σε όλα τα γνωστά στους επαγγελματίες αίτια που προκαλούν τα ατυχήματα περιλαμβάνεται και η κακή ή ελλιπής συντήρηση του αυτοκινήτου. Μια παράλειψη, ή αδιαφορία που όχι σπάνια αποβαίνει εγκληματική. Στις μέρες μας προστέθηκε δυστυχώς ακόμη ένα αίτιο που κρατά το φορτηγό μακριά από το συνεργείο, το κάνει να κυκλοφορεί με λιωμένα λάστιχα, ασυντήρητο, με βουλωμένα φίλτρα, φθαρμένους ιμάντες, ραγισμένους καθρέφτες, πεσμένες μπαταρίες, καθισμένες σούστες, τιμόνι με τζόγους κ.α. Το αίτιο αυτό δεν είναι άλλο από τη φτώχια. Γιατί το σωστό όνομα της κρίσης είναι φτώχια, λέξη που την αποφεύγουμε γιατί είναι δύσκολο να την αποδεχτούμε ψυχολογικά και κοινωνικά. Και όμως όταν στην τσέπη δεν υπάρχει μία, όταν δεν υπάρχει δουλειά, ούτε μεροκάματο, όταν δεν μπορείς να πληρώσεις λογαριασμούς κοινής ωφέλειας, όταν υποφέρεις βλέποντας την οικογένεια να στερείται τα βασικά, αυτό το λένε φτώχια. Εγώ τουλάχιστον έτσι έμαθα να το λέω από μικρός, τότε που δεν ξέραμε την ορολογία της κρίσης, γνωρίζαμε όμως να ξεχωρίζουμε τον πλούσιο από τον φτωχό.

Φτωχότερος, ναι

Αυτή λοιπόν, η φτώχια, όταν χτυπά τον αυτοκινητιστή και τον οποιοδήποτε ιδιοκτήτη φορτηγού ή λεωφορείου, τον οδηγεί σε λάθος αποφάσεις για το πού και πώς θα διαθέσει τα λίγα χρήματα που έχει για να περάσει - ποιος ξέρει πόσες μέρες. Δίνει προτεραιότητα στην επιβίωση, στο νοίκι, στον λογαριασμό, στο χρέος που έχει στην τράπεζα για να μη χάσει το υποθηκευμένο σπίτι του και δυστυχώς βάζει σε δεύτερη μοίρα το όχημα. Που μένει ασυντήρητο, δίχως ανταλλακτικά και λάστιχα. Και γίνεται επικίνδυνο κυρίως για τους άλλους χρήστες του δρόμου, όπως βέβαια και για τον οδηγό του. Μια ολέθρια κατάσταση για την οποία όμως δεν χωράει οίκτος. Η ασφάλεια στο δρόμο προέχει και πρωταρχική φροντίδα του αυτοκινητιστή είναι να βγάζει στο δρόμο ένα ασφαλές όχημα. Χωρίς συμβιβασμούς. Αν δεν μπορεί να το συντηρήσει, μη το βγάλει στο δρόμο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Φτωχότερος ναι, όχι όμως θύτης ή θύμα.

Κάθε 30 χρόνια

Βλέποντας καθημερινά στους δρόμους ΦΔΧ να γυρίζουν άφορτα ή να πηγαίνουν με πέντε παλέτες όλες κι όλες στη ρυμούλκα, αναγκαστικά στο μυαλό μου έρχεται το θέμα της οργάνωσης των Μεταφορικών επιχειρήσεων και του εκσυγχρονισμού τους. Οι πέντε παλέτες θα μπορούσαν να φτάσουν στον προορισμό τους με ένα πεντάτονο φορτηγάκι ή θα μπορούσαν να συνταξιδέψουν στη νταλίκα μαζί με άλλες εικοσιπέντε και το φορτηγάκι να έμενε διαθέσιμο για άλλο δρομολόγιο με το δικό του τονάζ. Οι οικονομίες που επιτυγχάνονται όταν τα φορτηγά κινούνται με τονάζ είναι τεράστιες και αν ταυτόχρονα οι ιδιοκτήτες τους παρέχουν υπηρεσίες Logistics, έστω τις πιο απλές, όπως είναι οι αποθηκεύσεις και οι συσκευασίες, τότε τα οφέλη αυξάνουν, αν μάλιστα εξασφαλίζονται και οικονομίες κλίμακας, δηλαδή μαζικές προμήθειες ελαστικών, φίλτρων και άλλων αναλώσιμων, αν έχουν γίνει συμβάσεις με προμηθευτή καυσίμων και λαδιών για φθηνότερο πετρέλαιο κ.λ.π.


Γι΄ αυτό όλοι μας πρέπει να βλέπουμε θετικά την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει η επιτροπή για τον εκσυγχρονισμό των Μεταφορών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα πρέπει να αποδεχτούμε βλαπτικές για τον Κλάδο προτάσεις. Αυτές θα πρέπει να προλαμβάνονται και αν πέφτουν στο τραπέζι να αποκρούονται με σωστά επιχειρήματα, θέσεις και αντιπροτάσεις προς το συμφέρον των αυτοκινητιστών. Οι εκπρόσωποι των οποίων όπως έχουμε γράψει κι άλλες φορές φέρουν τεράστια ευθύνη καθώς τα πορίσματα της επιτροπής θα οδηγήσουν σε νομοθετήματα και αποφάσεις που θα διέπουν το καθεστώς λειτουργίας των ΦΔΧ για τα επόμενα τριάντα χρόνια. Και αυτό δεν αποτελεί χρονική υπερβολή, αν λάβουμε υπόψη, ότι το συγκεκριμένο έργο της επιτροπής είναι να εκσυγχρονίσει το νόμο 383 του 76 που παραμένει σε ισχύ τώρα και τριάντα τρία χρόνια.

Ούτε τα πάνω κάτω θα φέρει, ούτε άδειες θα μοιράζει...

Ωστόσο, αρνητικό στοιχείο προς κάθε μορφής οργάνωση παραμένει ο ίδιος ο Μεταφορέας που αδυνατεί να δει καλόπιστα μια συνεργασία, μια συνένωση δυνάμεων, μια κοινή επιχειρηματική δράση, μια αλλαγή στην οποία θα μετέχει και ένας ή περισσότεροι άλλοι μεταφορείς. Δεν θα αναφερθούμε στα αίτια αυτής της στάσης, (μικροεπαγγελματικά κυρίως), αλλά μπορούμε όμως από τη στήλη αυτή και με ευθύνη του υπογράφοντος να επισημάνουμε ότι ο εκσυγχρονισμός, όταν θα πάρει τη μορφή νόμου, θα προκαλέσει διλήμματα σε πολλούς. Αν, δηλαδή, θα πρέπει να ακολουθήσουν το εκσυγχρονιστικό ρεύμα ή αν θα πρέπει να παραμείνουν στα σημερινά δεδομένα της μεταφοράς, ζυγίζοντας τα υπέρ και τα κατά της κάθε επιλογής. Γιατί, αυτό που είναι ξεκάθαρο, έχει να κάνει με το γεγονός ότι το νέο νομοθέτημα στο σκέλος της οργάνωσης, θα δίνει μεν κίνητρα, αλλά δεν θα υποχρεώνει κανένα να ενταχθεί στις ρυθμίσεις του.

Επομένως, ούτε τα πάνω κάτω θα φέρει, ούτε αυτοκίνητα και άδειες θα μοιράζει. Απλά θα δίνει κίνητρα για την δημιουργία μεγάλων μεταφορικών σχημάτων προκειμένου οι παρεχόμενες υπηρεσίες να είναι υψηλού επιπέδου και ανταγωνιστικές, έτσι ώστε να δίνονται οι προϋποθέσεις επιβίωσης απέναντι στις προκλήσεις του μέλλοντος και τον συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό. ΄Αλλωστε από το 1976 μέχρι τώρα, αρκετά πράγματα έχουν αλλάξει προς την κατεύθυνση της αποκατηγοριοποίησης της Μεταφοράς, δηλαδή να πάψει να είναι δέσμια αντικρουόμενων κατηγοριών οχημάτων και ειδών μεταφοράς.

Είναι εργαλείο

Κλείνοντας, θέλω να εκφράσω το μόνιμο παράπονό μου. Ότι πολλοί αυτοκινητιστές με παίρνουν τηλέφωνο ξεκινώντας με τη φράση «άκουσα ότι...». Θέλω ρε παιδιά, να ακούω τη φράση «διάβασα ότι...». Πρώτον, γιατί δεν μπορώ να γνωρίζω τι κυκλοφορεί καθημερινά στην πιάτσα και τι περνάει στη «γραμμή» και δεύτερο, δεν θα ήθελα να γίνω και ΄γω μέρος του χαλασμένου τηλεφώνου. Αντίθετα, αν έχετε διαβάσει το περιοδικό, θα είναι ευκολότερο να καταλάβει ο ένας τον άλλο, χωρίς τον κίνδυνο παρερμηνείας. Εξάλλου, το έχουμε πει και νομίζω το διαπιστώνετε και σεις, κάθε τεύχος του ΤΤ είναι για να μένει στη βιβλιοθήκη σας, αφού στις σελίδες του μεταφέρει όλες τις ειδήσεις του μήνα και μάλιστα, παρά το γεγονός ότι είναι μηνιαίο, συχνά - πυκνά δημοσιεύει πρώτο ειδήσεις και θέματα που εμφανίζονται αργότερα στις εφημερίδες - αν και το σύνηθες είναι να μην εμφανιστούν ποτέ. Απλά σαν περιοδικό 22 χρόνων έχουμε ωριμάσει αρκετά και πλέον αποφεύγουμε εντελώς εκείνα τα βαρύγδουπα «αποκλειστικό», δεν κολλάμε αυτοκόλλητα Test Drive πάνω στα φορτηγά, όταν αντιλαμβανόμαστε ότι δεν έχουμε τις δυνατότητες για μια πραγματική δοκιμή και ποτέ επίσης δεν βάζουμε στο θέμα μας τη λέξη «αποστολή», όταν έχουμε κάνει αυτό που καθημερινά κάνουν χιλιάδες πολίτες αυτής της χώρας, να επισκέπτονται δηλαδή πόλεις του εξωτερικού για δουλειές, πόσο μάλλον όταν στην περίπτωσή μας είμαστε προσκαλεσμένοι «με όλα τα έξοδα πληρωμένα».
Για να επανέλθω όμως στο παράπονό μου, που είναι και έκκληση ταυτόχρονα: Διαβάζετε το περιοδικό και μη το δανείζεστε. Είναι εργαλείο. Θα το έχετε κάθε στιγμή διαθέσιμο για το θέμα που σας ενδιαφέρει.

Ακόμη, θέματα που σας ενδιαφέρουν, καθώς και παρουσιάσεις νέων μοντέλων επαγγελματικών αυτοκινήτων μπορείτε από το Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου και κάθε Σάββατο να τα ακούτε από τη συχνότητα του ραδιοφώνου του ΑΝΤ1 97,2 FM.

Η εκπομπή «Οδηγώντας με ασφάλεια» αρχίζει στις 11:00π.μ. και περίπου στις 11:40 μετά το δελτίο ειδήσεων μεταδίδεται το ραδιοφωνικό ένθετο "τα νέα για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα".

Είναι μια ζωντανή εκπομπή που σημαίνει ότι μπορείτε να επικοινωνείτε τηλεφωνικά ή με SMS.

Καλό δρόμο σε όλους

PreviousNext