Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

2010 Μεταφορές Η κρίση θα συνεχίσει να επηρεάζει τον Κλάδο. Ιδιαίτερα, θα πληγούν οι διεθνομεταφορείς, των οποίων το έργο παρασύρεται από την πτώση τόσο των εισαγωγών, όσο και των εξαγωγών. Αναμένον
από Μανώλης Αγριμανάκης | Sunday 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

2010 Μεταφορές

Η κρίση θα συνεχίσει να επηρεάζει τον Κλάδο. Ιδιαίτερα, θα πληγούν οι διεθνομεταφορείς, των οποίων το έργο παρασύρεται από την πτώση τόσο των εισαγωγών, όσο και των εξαγωγών.


Αναμένονται τα μέτρα προς την κατεύθυνση εκσυγχρονισμού των Μεταφορών, τα οποία δημοσιεύονται στις σελίδες του τεύχους Ιανουαρίου.


Ο Κλάδος θα εισέλθει σε μια μεταβατική περίοδο μετά την οποία ωφελημένοι θα εξέλθουν οι επαγγελματίες της Μεταφοράς, ιδιαίτερα εκείνοι που θα έχουν συστήσει μεταφορικές εταιρείες παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Κλειδί για την επιτυχία τους η ανεξαρτητοποίησή τους από τους διεθνομεταφορείς με παράλληλη ανάπτυξη δικό τους marketing και με απευθείας συνεννοήσεις με τον φορτωτή - πελάτη.

Πάντως, όσο το μεταφορικό έργο μένει περιορισμένο, εκτός από τα οικονομικά προβλήματα, θα παρατηρούνται και ορισμένες «στρεβλώσεις» με κυριότερη την αύξηση των μισθώσεων των φορτηγών από τους ιδιοκτήτες προς τους οδηγούς. Αρκετοί αυτοκινητιστές προτιμούν να εισπράττουν ένα ενοίκιο 1.500 ευρώ το μήνα αντί να παρέχουν εξαρτημένη εργασία σε έναν οδηγό - υπάλληλο.

Μην πουλάτε, πριν διαβάσετε

Διαβάζοντας το 3σέλιδο ρεπορτάζ για τις Άδειες, θα διαπιστώσετε γιατί η στήλη αυτή και ο υπογράφων δικαιώνεται γράφοντας ξανά και ξανά «μην ξεπουλάτε τις άδειες» αν και πρέπει να ομολογήσουμε ότι ο πρώτος που έκανε δηλώσεις πάνω σ' αυτό το θέμα είναι ο Χαράλαμπος Δαδίτσιος, με την προηγούμενη ιδιότητα του προέδρου του ΠΣΧΕΜ. Να υπενθυμίσουμε επίσης ότι ο κ. Δαδίτσιος είναι μέλος της Επιτροπής για τον εκσυγχρονισμό των Μεταφορών.

Αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι κατασκευαστές βαρέων οχημάτων θα δουν επιτέλους φως στην άλλη άκρη του τούνελ. Η ανάκαμψη πάντως θα είναι αργή με κινητήρια δύναμη τις παραδοσιακές αγορές της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης, καθώς και της Σκανδιναβίας. Συνέργιες θα υπάρξουν στον τομέα κοινών κατασκευών αμαξωμάτων και πλαισίων για διαφορετικές μάρκες. Καταλύτης των εξελίξεων θα είναι η VW η οποία ελέγχει τόσο τη ΜΑΝ, όσο και την Scania, ενώ στον όμιλό τους ανήκουν πλήθος «τρανταχτά» ονόματα υποκατασκευαστών, ασφαλιστικών και τραπεζικών αλυσίδων, ενώ πρόσφατα προστέθηκε και η γνωστή μας Euro-Leasing.

Μέσω των συμμαχιών και συνεργασιών που οι κινέζοι έχουν συνάψει με τους κορυφαίους ευρωπαίους κατασκευαστές, θα χτυπήσουν, αυτή τη φορά πιο δυνατά, την πόρτα της ευρωπαϊκής αγοράς με φορτηγά και λεωφορεία που θα καλύπτουν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Οι κινητήρες θα είναι Euro 5 και EEV ευρωπαϊκής τεχνογνωσίας και εξέλιξης, όπως επίσης και τα συστήματα μετάδοσης (ZF, Voith, Allison). Ωστόσο, η τιμή τους δεν θα έχει σημαντικές διαφορές από αυτές των ευρωπαίων, οπότε θα αντιμετωπίσουν (οι κινέζοι) σημαντικές δυσκολίες κατάκτησης ενός έστω και μικρού μεριδίου αγοράς.


Αντίθετα, οι Τούρκοι κατασκευαστές θα συντηρήσουν ή θα αυξήσουν τα μερίδιά τους στην Ευρώπη περιλαμβανομένης και της Ελλάδας ιδιαίτερα στον τομέα των λεωφορείων (Temsa, MB Tourismo, Neokar κ.ά.). Οι Ινδοί, τέλος, θα συνεχίζουν να εξαπλώνονται αγοράζοντας ευρωπαίους αμαξοποιούς (π.χ. Hispano), αλλά και εταιρείας εμπορίας αυτοκινήτων με εκτεταμένα δίκτυα πωλήσεων.

Στη χώρα μας, αναμένονται εξελίξεις στην ΕΛΒΟ, μάλλον δυσάρεστες, αφού πλέον εξαρτάται μόνο από αναθέσεις στρατιωτικών προγραμμάτων, που όμως έχουν και αυτά περικοπεί. Η αυτοβιομηχανοποίηση θα συνεχιστεί και θα παρασύρει ό,τι έχει απομείνει. Οι λίγοι γνωστοί αμαξοποιοί θα ανταπεξέλθουν στην κρίση, αλλά με απώλειες στους τζίρους τους. Οι προμήθειες λεωφορείων από αστικά ΚΤΕΛ και συγκοινωνιακούς φορείς θα τονώσουν λίγο την αγορά καθώς οι αγορές λεωφορείων από τουριστικές επιχειρήσεις, σχολεία, εργοστάσια κ.λπ. θα παραμείνουν στάσιμες με σημάδια παραπέρα πτώσης, μέχρι το καλοκαίρι.


Σοβαρά προβλήματα θα αντιμετωπίσουν και οι μεγάλες γνωστές εταιρείες ελαστικών στην Ελλάδα. Ήδη μεγαλέμποροι ελαστικών έβαλαν λουκέτο και αναμένεται συνέχεια. Αιτία, η κάθετη πτώση της ζήτησης, αλλά και τα «φέσια». Πολλοί, δυστυχώς, αυτοκινητιστές βάζουν λάστιχα με πίστωση και αδυνατούν στη συνέχεια να καλύψουν το χρέος τους. Ίσως την χρονιά αυτή, οι έλληνες αυτοκινητιστές να δοκιμάσουν τις αναγομώσεις. (Προσοχή ποια μαγαζιά θα επισκεφθείτε).


Ας μην ξεχνάμε όμως, ότι όσο παρατεταμένη είναι η κρίση, τόσο ευρύτερο θα είναι και το ξεκαθάρισμα της αγοράς. Πολλές ακόμη επιχειρήσεις θα κλείσουν είτε γιατί στηρίχτηκαν στον δανεισμό, είτε γιατί έκαναν ανοίγματα πουλώντας τα προϊόντα τους με πίστωση και με αποτέλεσμα είτε να βρεθούν με επιταγές ακάλυπτες στα χέρια τους, είτε να μην μπορούν να εισπράξουν.

Οδική Ασφάλεια

Τα πρώτα σημαντικά βήματα θα γίνουν επιτέλους και στη χώρα μας για την οδική ασφάλεια με την ίδρυση του Εθνικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας, αλλά και μια σειρά μέτρων. Ωστόσο, το πρώτο και πολύ βασικό μέτρο έρχεται από την πλευρά της Δικαιοσύνης καθώς ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Νικόλαος Μαύρος με την υπ΄ αριθμ. 9/2009 εγκύκλιο της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου προς το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, αναφέρει ότι είναι δυνατή η σύλληψη και η παραπομπή στο Αυτόφωρο όσων τοποθετούν διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους χωρίς την προβλεπόμενη άδεια, όχι μόνο τη στιγμή της τοποθέτησης των πινακίδων, αλλά και οποτεδήποτε διαπιστωθεί η τοποθέτηση των πινακίδων.

Προηγμένα συστήματα

Στον τομέα της Ασφάλειας των βαρέων οχημάτων η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. έχει ήδη θεσπίσει νέες κοινοτικές οδηγίες σε ότι αφορά στα συστήματα ασφάλειας που επιβάλλεται να φέρουν στον βασικό τους εξοπλισμό όλα τα νεοταξινομούμενα οχήματα. Η σχετική κοινοτική οδηγία αναμένεται να αποτελέσει υποχρέωση για όλους τους τύπους οχημάτων από τις 24 Φεβρουαρίου του 2011 και θα περιλαμβάνει εξοπλισμούς, όπως το Brake Assist, το οποίο αυξάνει την ισχύ της πέδησης προκειμένου να αυξηθεί η επιβράδυνση του οχήματος με αποτέλεσμα την αντίστοιχη μείωση της απαιτούμενης απόστασης ακινητοποίησης του οχήματος. Εξάλλου, από το Νοέμβριο του 2014 όλα τα νέο- ταξινομούμενα οχήματα θα επιβάλλεται να εφοδιάζονται με το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας «ESP» στον βασικό τους εξοπλισμό ενώ από τον Νοέμβριο του 2015 όλα τα επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει να εφοδιάζονται με συστήματα που προειδοποιούν για την κίνηση εκτός λωρίδας όπως τα γνωστά «Lane Departure Assistants» που αναλαμβάνουν να προειδοποιήσουν τον οδηγό όταν το όχημα παρεκκλίνει της πορείας του χωρίς να έχει γίνει χρήση των δεικτών πορείας (φλας).

Τηλεδιόδια

Μέσα στο 2010 θα δρομολογηθεί και το Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σύστημα Τηλεδιοδίων το οποίο όμως είναι άγνωστο πότε θα τεθεί σε ισχύ στη χώρα μας. Το σύστημα θα ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Τηλεδιοδίων και θα δίνει στους χρήστες των οδικών μεταφορών τη δυνατότητα να πληρώνουν εύκολα τα διόδια σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), σε βάση συνδρομητικής σύμβασης με παροχέα υπηρεσιών και με ενιαίο τεχνικό εξοπλισμό οχήματος. Οι ΕΥΤ θα είναι διαθέσιμες σε ολόκληρη την Κοινότητα, σε όλες τις υποδομές όπως αυτοκινητόδρομοι, σήραγγες και γέφυρες, όπου είναι δυνατή η καταβολή διοδίων με χρήση εξοπλισμού οχήματος.

Περισσότερα στο επόμενο τεύχος. Καλό δρόμο

Το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR, ο Εκδότης και όλοι οι συνεργάτες του, εύχονται σε κάθε εργαζόμενο στον Κλάδο των Μεταφορών να έχουν μια καλή και εποικοδομητική χρονιά. Ιδιαίτερα στους αυτοκινητιστές και επαγγελματίες οδηγούς ευχόμαστε καλή δύναμη, υγεία και πάντα καλοτάξιδοι.

PreviousNext