Τροχοί & TIR

Οι νέες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές για φορτηγά

Μετά από μήνες διαβουλεύσεων μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ευρωκοινοβουλίου, των 28 κρατών-μελών και αυτοκινητοβιομηχανίας, ανακοινώθηκαν τα νέα στάνταρ για την εκπομπή ρύπων (κυρίως CO2) για επαγγελ
Τετάρτη 06/03/2019 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να μειώσουν τις εκπομπές CO2 των οχημάτων που κατασκευάζουν κατά 15% μέχρι το 2025 και 30% έως το 2030.
Οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να μειώσουν τις εκπομπές CO2 των οχημάτων που κατασκευάζουν κατά 15% μέχρι το 2025 και 30% έως το 2030.

Μετά από μήνες διαβουλεύσεων μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ευρωκοινοβουλίου, των 28 κρατών-μελών και αυτοκινητοβιομηχανίας, ανακοινώθηκαν τα νέα στάνταρ για την εκπομπή ρύπων (κυρίως CO2) για επαγγελματικά οχήματα. Συνοπτικά, οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να μειώσουν τις εκπομπές CO2 των οχημάτων που κατασκευάζουν κατά 15% μέχρι το 2025 και 30% έως το 2030. Οι στόχοι είναι απολύτως δεσμευτικοί και οι κατασκευαστές θα πληρώνουν μεγάλα πρόστιμα για κάθε πιθανή υπέρβαση. Οι αντιδράσεις από την πλευρά της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι σφοδρές, με τον πρόεδρο της ένωσης των Ευρωπαίων κατασκευαστών (ACEA), κ. Erik Jonnaert να χαρακτηρίζει τις νέες προδιαγραφές «υπερφιλόδοξες και ομιχλώδεις».

Άμεσα, με τη χρήση του εξομοιωτή VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool, EC 2017/2400) θα γίνεται ακριβής υπολογισμός των εκπεμπόμενων ρύπων κάθε τύπου φορτηγού –για μονά φορτηγά, με τρέιλερ, ωφέλιμο φορτίο κ.ά.– και θα αποδίδονται ως «ετικέτα» οι εκπομπές CO2 (γρ./ τονοχιλιόμετρο) και ως λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. Επιπρόσθετα, μέσω on board ηλεκτρονικών θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η κατανάλωση κάθε φορτηγού. Αν ο κάθε κατασκευαστής λανσάρει οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων (ZLEV) θα «πριμοδοτείται» στο σύνολο των παραγόμενων οχημάτων.

Ακόμη δεν έχει διακριβωθεί ποια θα είναι η «βάση» από την οποία θα αρχίσει να «μετράει» η μείωση των εκπομπών CO2, και το κυριότερο, όλα δείχνουν πως χωρίς ηλεκτρικά φορτηγά και άλλα με φυσικό αέριο είναι περίπου αδύνατο να επιτευχθούν οι στόχοι που ανακοινώθηκαν. Από τη στιγμή που σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει ούτε ένας κοινόχρηστος σταθμός φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά, ενώ και τα πρατήρια με LNG είναι μερικές δεκάδες και το κόστος των συγκεκριμένων οχημάτων είναι πολλαπλάσιο των συμβατικών, αντιλαμβάνεται κανείς πως δύσκολα θα υπάρξουν παραγγελίες ή βιώσιμη ζήτηση για ανάλογη τεχνολογία.

Ο πρόεδρος του ACEA δήλωσε πως «οι κατασκευαστές υποχρεώνονται ουσιαστικά να κατασκευάσουν φορτηγά τα οποία δε μπορούν να αγοράσουν οι μεταφορείς». Επίσης, με την υπάρχουσα τεχνογνωσία, είναι πρακτικά αδύνατο να μειωθεί το CO2 πάνω από 1% σε ετήσια βάση, άρα η εξαγγελία της Κομισιόν κινείται στη σφαίρα της φαντασίας. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τελεί υπό κύρωση από όλα τα κράτη-μέλη και υπερψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο, και κατόπιν θα υιοθετηθεί επίσημα –πιθανότατα προς το τέλος Μαΐου.

PreviousNext