Τροχοί & TIR

Άμεση μετακύλιση των αυξήσεων στο κόμιστρο - όχι στα παρατράγουδα

Τις μέρες αυτές όλοι οι ιδιοκτήτες ΦΔΧ αυτοκινήτων δέχονται μια χιονοστιβάδα αυξήσεων πάνω στα βασικά κόστη λειτουργίας των φορτηγών τους, χωρίς καμιά δυνατότητα ελάφρυνσης, αφού πρόκειται για εντελ
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 17/10/2021 - 13:44
Κοινοποίηση στα Social Media
φορτηγά στην εθνική

Τις μέρες αυτές όλοι οι ιδιοκτήτες ΦΔΧ αυτοκινήτων δέχονται μια χιονοστιβάδα αυξήσεων πάνω στα βασικά κόστη λειτουργίας των φορτηγών τους, χωρίς καμιά δυνατότητα ελάφρυνσης, αφού πρόκειται για εντελώς ανελαστικές δαπάνες. 

Μιλάμε για τις γενικευμένες αυξήσεις στο πετρέλαιο, στο adblue, στα λάδια, στα φίλτρα, στα ελαστικά και στο σύνολο σχεδόν των ανταλλακτικών.

Ακολούθησαν οι επίναυλοι από τους δύο μεγάλους ναυτιλιακούς ομίλους που δραστηριοποιούνται προς τα νησιά μας και προς την Ιταλία.

Πέρα όμως από τις παραπάνω αυξήσεις που άμεσα επιβαρύνουν το φορτηγό, πρέπει να αναφερθούν και οι «διοικητικές» δαπάνες, οι οποίες έμμεσα αλλά σταθερά επιβαρύνουν το φορτηγό και βέβαια εννοούμε τα ασφάλιστρα του οχήματος, το κόστος λειτουργίας της μεταφορικής που δέχτηκε τις αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα, τις αυξήσεις στα ημερήσια έξοδα των οδηγών, αλλά και σε μια σειρά διαφόρων προϊόντων όπως είναι τα υλικά συσκευασίας, οι παλέτες, τα τσέρκια κ.α.

Πρόκειται για αυξήσεις που μέσα σε δύο μήνες ανέβασαν το συνολικό κόστος κίνησης των φορτηγών κατά 17% και κατά 20% για τα φορτηγά που ταξιδεύουν στα νησιά μας ή στη γραμμή της Ιταλίας.

Με δεδομένο ότι το καθαρό κέρδος μιας μεταφορικής ή του αυτοκινητιστή από την εκμετάλλευση του ΦΔΧ δεν ξεπερνούσε τα παραπάνω ποσοστά, γίνεται ολοφάνερο ότι ο καταιγισμός των πρόσφατων αυξήσεων εξανέμισαν κάθε περιθώριο κέρδους για τον ιδιοκτήτη ενός ΦΔΧ, πλην ίσως κάποιων εξαιρέσεων ειδικών μεταφορών.

Σε χειρότερη, όμως, θέση βρίσκονται οι μεταφορείς εκείνοι που, χωρίς να έχουν προβλέψει αυξήσεις ή παραβλέποντας το πραγματικό κόστος λειτουργίας των φορτηγών τους, είχαν δώσει ένα χαμηλό, κάτω του κόστους κόμιστρο στον πελάτη -φορτωτή μόνο και μόνο «για να πάρουν τη δουλειά από τον άλλο». Αυτοί είναι άξιοι της μοίρας τους, γιατί και αν επιτύχουν τώρα κάποιες αυξήσεις θα παραμείνουν στο κόκκινο με υπαρκτό τον κίνδυνο να οδηγηθούν στο λουκέτο.

Η μετακύλιση των αυξήσεων στο κόμιστρο καθίσταται επιτακτική ανάγκη



Επανερχόμαστε λοιπόν, στην πλειονότητα των μεταφορικών που μέχρι πριν από δυο μήνες δούλευαν με ένα εύλογο κέρδος, διαπιστώνουμε ότι τώρα αυτό το κέρδος εξανεμίστηκε όπως αναφέραμε παραπάνω και η μετακύλιση των τελευταίων αυξήσεων στο κόμιστρο καθίσταται επιτακτική ανάγκη.

Η αναπροσαρμογή των κομίστρων των ΦΔΧ είναι απόλυτα επιβεβλημένη, γιατί συνδέεται άμεσα με τη βιωσιμότητα της μεταφορικής και του αυτοκινητιστή. 



 

Περιθώρια απορρόφησης έστω και μέρους των αυξήσεων δεν υπάρχουν, αφού όπως εξηγήσαμε και περιγράψαμε, τα βασικά κόστη κίνησης του φορτηγού είναι ανελαστικά και το κόμιστρο είναι ήδη βαριά συμπιεσμένο με βάση τις πληροφορίες της αγοράς που τακτικά αντλεί το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR.

Δρομολόγια στη γραμμή της Θεσσαλονίκης με κόμιστρο κάτω των 500 ευρώ είναι πλέον ασύμφορα και δείτε γιατί: 

  • Πετρέλαιο 165 λίτρα κόστος σήμερα 245 ευρώ. 
  • Διόδια 110 ευρώ. 
  • Adblue 20 ευρώ (αν το φορτηγό είναι παλιό και δεν θέλει adblue, τότε καίει περισσότερο πετρέλαιο). 
  • Ελαστικά και λάδια περί τα 20 ευρώ (με αναγωγή χιλιομέτρων/χρόνου). 

Αν στα παραπάνω 395 ευρώ προστεθεί η αμοιβή του οδηγού, τα ταμεία του, τα ημερήσια έξοδά του, τα ασφάλιστρα του αυτοκινήτου, τα διοικητικά έξοδα που του αναλογούν, τυχόν πρόστιμα (που όμως πρέπει να υπολογίζονται έστω σε ετήσια βάση), γίνεται φανερό ότι δεν μένει τίποτα για τον αυτοκινητιστή.

Μέσα σε αυτή την κατάσταση, τα γνωστά παρατράγουδα ορισμένων «συναδέλφων», να προσφέρουν δηλαδή χαμηλό, κάτω του κόστους κόμιστρο, είναι καταδικαστέα και επαγγελματικά απαράδεκτα

Δεν θέλουμε μάλιστα να πιστέψουμε την περίπτωση όπου ένας «συνάδελφος» καιροφυλακτούσε και όταν η μεταφορική ζήτησε από τον πελάτη μια αύξηση για να καλύψει τις παραπάνω αυξήσεις, εμφανίστηκε ο «καλοθελητής» προτείνοντας ένα κόμιστρο που ούτε για τη Λάρισα δεν φτάνει να του καλύψει τα έξοδα.

Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να αναφερθεί και το γεγονός ότι ο Κλάδος των αυτοκινητιστών και των Μεταφορικών εταιρειών είναι ουσιαστικά ακέφαλος, μη υποστηριζόμενος και αδύναμος να αντιδράσει σε αντιεπαγγελματικά φαινόμενα, ούτε είναι πλέον σε θέση να προάγει τις θέσεις και τα συμφέροντά του. Αυτό όμως είναι ένα άλλο κεφάλαιο, κρίσιμο, που θα πρέπει να εξεταστεί ξεχωριστά σε σοβαρή και υπεύθυνη βάση.

Προς το παρόν, κάνουμε έκκληση στους εκμεταλλευτές των ΦΔΧ να προβούν στη μετακύλιση των αυξήσεων στο κόμιστρο, αν δεν το έχουν ήδη κάνει, μέσα στο πνεύμα του υγιούς ανταγωνισμού και εξηγώντας στον πελάτη-φορτωτή το νέο βεβαρυμμένο κοστολόγιο του φορτηγού.

Άλλωστε και ο πελάτης θα μετακυλήσει με τη σειρά του αυτό το κόστος στο προϊόν, όπως συμβαίνει σε όλες τις ελεύθερες οικονομίες με τον καταναλωτή να παραμένει ο τελευταίος και ο πιο αδύναμος κρίκος (για να δανειστούμε τη φράση από την τηλεοπτική εκπομπή).

PreviousNext