Τροχοί & TIR

Κινητήρες FPT (Fiat - Iveco) εναλλακτικών καυσίμων

Η ηλεκτροκίνηση σε όλες τις εκφάνσεις της εισχωρεί σε κάθε κατηγορία της οδικής μεταφοράς, πλην όμως, δεν έχουν όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων τη δυνατότητα να κατασκευάσουν κινητήρες και εξαρτήματα
από Βασίλης Δαραμούσκας | Τετάρτη 13/02/2019 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Η σημαντικότερη καινοτομία της FPT στην Έκθεση ΙΑΑ 2018 ήταν ο ηλεκτρικός άξονας E-Axle, με ενσωματωμένο μοτέρ ισχύος έως 250 kW και πολύ συμπαγείς διαστάσεις ώστε να χωράει άνετα στους θόλους και το δάπεδο επαγγελματικών οχημάτων
Η σημαντικότερη καινοτομία της FPT στην Έκθεση ΙΑΑ 2018 ήταν ο ηλεκτρικός άξονας E-Axle, με ενσωματωμένο μοτέρ ισχύος έως 250 kW και πολύ συμπαγείς διαστάσεις ώστε να χωράει άνετα στους θόλους και το δάπεδο επαγγελματικών οχημάτων

Η ηλεκτροκίνηση σε όλες τις εκφάνσεις της εισχωρεί σε κάθε κατηγορία της οδικής μεταφοράς, πλην όμως, δεν έχουν όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων τη δυνατότητα να κατασκευάσουν κινητήρες και εξαρτήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Κάτι που δε συνιστά πρόβλημα, αφού εταιρείες όπως η FPT Industrial διαθέτει μεγάλη γκάμα έτοιμων λύσεων. Ο γνωστός Ιταλός κατασκευαστής κινητήρων παρουσίασε τη νέα επιχειρηματική του μονάδα με την ονομασία e-Powertrain, ταυτόχρονα με σειρά νέων κινητήρων, μοτέρ, αξόνων και άλλων εξαρτημάτων που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια. Ο σκοπός προφανής: διάθεση κάθε μορφής εναλλακτικής γραμμής μετάδοσης κίνησης, ουσιαστικά έτοιμης για μαζική παραγωγή. Κάτι που η FPT κάνει ήδη με εξαιρετική επιτυχία αφού, ενώ ανήκει στο ίδιο γκρουπ (CNH Industrial) με την Iveco, το 54% της παραγωγής της διατίθεται σε άλλους πελάτες, ακόμη και ανταγωνιστές.

«Έτοιμο» ηλεκτρικό όχημα για τους κατασκευαστές

Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το E-Powertrain Concept μαζί με τον ηλεκτρικό άξονα E-Axle. Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό μοτέρ ικανό να αντέξει επίπεδα ισχύος μεγαλύτερα από 250 kW, διαχειριζόμενο από ένα συμπαγών διαστάσεων inverter, και το οποίο μεταφέρει ισχύ και ροπή στους τροχούς μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων. Υπάρχουν δύο ταχύτητες, ή για την ακρίβεια, διπλός υποβιβασμός, ενσωματωμένο διαφορικό και χειρόφρενο. Το κύριο πλεονέκτημα του πρωτοτύπου που έδειξε η FPT έγκειται στην εύκολη προσαρμογή και διαμόρφωση του συστήματος σε διαφορετικούς τύπους οχημάτων. Συγκεκριμένα, μπορεί να τοποθετηθεί σε οχήματα με τη μετάδοση της κίνησης στον εμπρός, τον πίσω ή και όλους τους άξονες, με ανεξάρτητη ή συμπαγή ανάρτηση. Απλά αλλάζει το εξωτερικό κέλυφος, χωρίς να απαιτούνται σημαντικές αλλαγές στα κύρια εξαρτήματα.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει και το εύρος εφαρμογών του νέου μοντέλου της FPT: χάρη στον σχεδιασμό, την ευρεία κλιμάκωση των ταχυτήτων, και την ανθεκτικότητα του συνόλου, το E-Powertrain μπορεί να τοποθετηθεί σε πολύ μεγάλο εύρος μικτών βαρών, από επιβατικά οχήματα και van, μέχρι βαρέα. Σε ό,τι έχει να κάνει με τον ηλεκτρικό άξονα E-Axle,έχει σχεδιαστεί με κύρια μέριμνα τις πολύ συμπαγείς διαστάσεις, ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί σε σημεία όπου δεν υπάρχει αφθονία χώρων. Με λίγα λόγια, η FPT δημιουργεί σημαντικές οικονομίες κλίμακας, αφού κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να αγοράσει «πακέτο» το E-Powertrain και να το προσαρμόσει στη δική του γκάμα.

Υβριδικά-Ντίζελ και υβριδικά φυσικού αερίου

Ως σημαντική καινοτομία της FPT θεωρείται και ο ντίζελ κινητήρας με υβριδικό σύστημα F1A Euro 6d σε εκδόσεις ισχύος από 136 έως 156 hp. Η διάταξη του υβριδικού συστήματος είναι παράλληλη (ο πετρελαιοκινητήρας δηλαδή, δουλεύει συνεχώς). Τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη που προσφέρει η FPT σε συνδυασμό με το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο είναι το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 2835.6, βοηθητικό κιβώτιο (transfer box), και οι πίσω άξονες NDA. Η χωρητικότητα είναι 2,3 λίτρα και σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η εκπομπή ρύπων (προδιαγραφή RDE) είναι η χαμηλότερη στην κατηγορία, ενώ διατηρούνται αυτούσια όλα τα πλεονεκτήματα λειτουργίας του πετρελαιοκινητήρα.

Έμφαση έχει δοθεί στην αντοχή, καθώς και στις πολύ χαμηλές εκπομπές NOx –αυτός είναι και ο λόγος που η χωρητικότητά διατηρήθηκε πάνω από τα 2 λίτρα που αποτελούν και το σύνηθες στην κατηγορία (μεγάλα vans). Ο συμβατικός F1A παρουσιάστηκε στην τελευταία του εκδοχή το 2016, και η εξέλιξή του εστίασε στη μείωση των τριβών, τη βελτιστοποίηση του συστήματος ψύξης, και την υιοθέτηση αντλίας λαδιού μεταβλητής χωρητικότητας. Τοποθετείται στο «Διεθνές Van της Χρονιάς 2018» Iveco Daily Blue Power, και φέρει, μεταξύ άλλων, νέα ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας. Στην «κλασική» του (ντίζελ) έκδοση είναι ο πιο ευπώλητος κινητήρας της ευρωπαϊκής αγοράς στα ελαφρά επαγγελματικά άνω των 2,8 τόνων μικτού.

Μια άλλη, υβριδική πρόταση που η FPT έχει αναπτύξει αφορά στον κινητήρα φυσικού αερίου F1C NG, ο οποίος συνδυάζεται πλέον και με ένα ηλεκτρικό σύστημα (Siemens ELFA e-drive), και είναι ιδανικός για λεωφορεία που κινούνται σε αστικές περιοχές. Διαθέτει ιδιαίτερα προηγμένο ηλεκτρονικό μάνατζμεντ, μειωμένους ρύπους CO2 (κατά 30%), χαμηλή κατανάλωση και θόρυβο. Παρά τη μικρή του χωρητικότητα, μπορεί να κινήσει άνετα, ακόμη και 12μετρα λεωφορεία, και μπορεί να λειτουργήσει ακόμη και μόνο με ηλεκτρική ενέργεια. Η ισχύς αγγίζει τα 136 hp, και η μέγιστη ροπή τα 350 Nm.

Όπως όλα τα μηχανικά σύνολα με καύσιμο φυσικό αέριο της FPT Industrial, μπορεί να λειτουργήσει με CNG, LNG ακόμη και βιομεθάνιο, μηδενίζοντας σχεδόν, σε αυτή την περίπτωση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η ωφέλιμη ζωή και η αξιοπιστία του F1C NG είναι πανομοιότυπες με τα συμβατικά, ντίζελ σύνολα. Διαθέτει εξαιρετική απόκριση, την υψηλότερη ροπή στην κατηγορία, χαμηλό θόρυβο, ελάχιστες δονήσεις και συνολικά παρέχει άριστα χαρακτηριστικά απόδοσης. Στο πνεύμα της εποχής τέλος, δεν θα μπορούσε να λείπει κι ένα πρωτότυπο όχημα με κυψέλες καυσίμου, με την «ενδυμασία» ενός Iveco Daily. Το Hydrogen Fuel Cell Powertrain Concept της FPT, διαθέτει ηλεκτρικό μοτέρ, κυψέλες καυσίμου και κινείται με καύσιμο το υδρογόνο. Δυνητικά, μπορεί να αποτελέσει μελλοντική λύση ακόμη και για βαρέα επαγγελματικά οχήματα, και η εξέλιξή του εκτιμάται ότι θα είναι συνεχής.

Το βοηθητικό κιβώτιο (transfer box) του ντίζελ υβριδικού πρωτοτύπου της FPT
PreviousNext