Τροχοί & TIR

Πυρετός για το Λίθιο λόγω των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων

Πυρετώδεις συζητήσεις και διεργασίες διεξάγονται τούτες τις μέρες μεταξύ κορυφαίων χρηματιστηριακών παραγόντων με αντικείμενο τον καθορισμό μιας πρώτης τιμής διαπραγμάτευσης του λιθίου, του πολυτιμό
από Μανώλης Αγριμανάκης | Δευτέρα 22/07/2019 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Πυρετώδεις συζητήσεις και διεργασίες διεξάγονται τούτες τις μέρες μεταξύ κορυφαίων χρηματιστηριακών παραγόντων με αντικείμενο τον καθορισμό μιας πρώτης τιμής διαπραγμάτευσης του λιθίου, του πολυτιμότερου μετάλλου για την κατασκευή των μπαταριών και της εντυπωσιακής ζήτησης που παρατηρείται από τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων σε όλο τον πλανήτη. Να σημειώσουμε εδώ, ότι σε αντίθεση με άλλα μέταλλα, το λίθιο δεν είναι μέχρι στιγμής διαπραγματεύσιμο μεταξύ των επίσημων χρηματιστηριακών αγορών.

Ήδη το Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου (LME) καταβάλλει προσπάθειες για να κατοχυρώσει μια τιμή διαπραγμάτευσης στα χρηματιστηριακά του ταμπλό για το λευκό μέταλλο, ενώ αντίστοιχες προσπάθειες γίνονται και στη Ν. Υόρκη. Σήμερα, η αγορά για την αξία του λιθίου, λαμβάνει υπόψη τις τρέχουσες τιμές και τις διακυμάνσεις που επέρχονται σε συναφή προϊόντα, όπως το υδροξείδιο του λιθίου ή το ανθρακικό λίθιο, που είναι οι δύο κύριοι τύποι του μετάλλου που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες. Συνηθέστερη πάντως και πιο πρακτική ένδειξη της αξίας του λιθίου αποτελούν οι τιμές που καταβάλλουν οι κατασκευαστές μπαταριών στην Κίνα, στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.

Συνεχώς αυξανόμενη τιμή

Συνεχώς αυξανόμενη είναι, πάντως, η αξία του λιθίου στις αγορές ως αποτέλεσμα όχι μόνο της εντεινόμενης ζήτησης από τους κατασκευαστές μπαταριών, αλλά και από τον καταιγισμό των ανακοινώσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών που κάνουν λόγο για πλήρη διακοπή της παραγωγής πετρελαιοκίνητων στα επόμενα λίγα χρόνια και την αντικατάσταση των εργοστασιακών γραμμών για την παραγωγή ηλεκτροκίνητων. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει αρκετές μεγάλες επενδύσεις που αφορούν στην ίδρυση εργοστασίων επί ευρωπαϊκού εδάφους για την κατασκευή ή τη συμπαραγωγή μπαταριών, προκειμένου να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση, αλλά την ίδια στιγμή η αξία του λιθίου καταγράφει ανάλογη αυξητική πορεία.

Υπενθυμίζεται, ότι το ενδιαφέρον για την παραγωγή εργοστασίων μπαταριών αναζωπυρώθηκε στην Ευρώπη μετά την τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων πως χρηματοδοτεί αυτές τις επενδύσεις μέχρι και 100%, εφόσον τα εργοστάσια αυτά θα χρησιμοποιούν μόνο καθαρές πηγές ενέργειας.Το θερμόμετρο υπέρ του λιθίου ανεβάζουν και οι επίσημες δηλώσεις των κατασκευαστών, ότι το 50% της παραγωγής αυτοκινήτων θα καλύπτεται από ηλεκτροκίνητα και, μάλιστα, πολύ νωρίτερα από το χρονικό ορίζοντα που έχει θέσει η Ε.Ε., τουλάχιστον για την ευρωπαϊκή αγορά.

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι οι κατασκευαστές μπαταριών επιλέγουν σήμερα το λίθιο χάρη σε μια σειρά σημαντικών πλεονεκτημάτων έναντι των μπαταριών με άλλα μέταλλα. Ειδικότερα, οι μπαταρίες λιθίου έχουν υψηλότερη τάση, υψηλή ειδική ενέργεια και ενεργειακή πυκνότητα, λειτουργούν σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιακών διακυμάνσεων και έχουν μεγάλο χρόνο αποθήκευσης. Ανάλογα με το υλικό καθόδου και τον τύπο του ηλεκτρολύτη που χρησιμοποιούν, οι μπαταρίες λιθίου ταξινομούνται σε διάφορες κατηγορίες και η πρόκληση για τους κατασκευαστές είναι η δημιουργία μπαταριών με την υψηλότερη δυνατή χωρητικότητα μετρούμενη σε kWh.

PreviousNext