Τροχοί & TIR

Ποια συστήματα ασφάλειας γίνονται υποχρεωτικά από το 2022

Προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας θα πρέπει να φέρουν στον στάνταρ εξοπλισμό τους όλα τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται στην Ε.Ε. από τα μέσα του 2022. Το Συμβούλιο της Ε.Ε. ενέκρινε οριστ
Τετάρτη 13/11/2019 - 13:08
Κοινοποίηση στα Social Media
Δείτε ποια συστήματα ενεργητικής ασφάλειας θα είναι υποχρεωτικά από το 2022 σε όλα τα οχήματα που ταξινομούνται στην Ευρώπη.
Δείτε ποια συστήματα ενεργητικής ασφάλειας θα είναι υποχρεωτικά από το 2022 σε όλα τα οχήματα που ταξινομούνται στην Ευρώπη.

Προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας θα πρέπει να φέρουν στον στάνταρ εξοπλισμό τους όλα τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται στην Ε.Ε. από τα μέσα του 2022.

Το Συμβούλιο της Ε.Ε. ενέκρινε οριστικά τις νέες προδιαγραφές που είχε προτείνει ήδη από τον Μάιο του 2018 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα από το πακέτο προτάσεων «Europe on the Move» και οι οποίες στη συνέχεια είχαν λάβει έγκριση και από την ειδική Επιτροπή βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Αξίζει να σημειωθεί, πως η Ευρώπη έρχεται να νομοθετήσει και να καταστήσει υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας που τοποθετούνται ήδη από τους περισσότερους κατασκευαστές στα παραγόμενα βαν, φορτηγά και λεωφορεία, είτε ως στάνταρ εξοπλισμός, είτε κατά παραγγελία του πελάτη, γεγονός που καθιστά τις εταιρείες έτοιμες σε ικανοποιητικό βαθμό να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες.

Ήδη πολλά συστήματα, όπως αυτό της παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών της Volvo Trucks, προσφέρονται στον στάνταρ ή προαιρετικό εξοπλισμό φορτηγών και λεωφορείων.

Ο υποχρεωτικός εξοπλισμός όλων των οχημάτων

Βάσει των νέων κανονισμών, λοιπόν, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα -συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, των λεωφορείων και των ημιφορτηγών- θα πρέπει να εξοπλίζονται με «ευφυή» έλεγχο ταχύτητας, ένα σύστημα που καταγράφει συνεχώς την ταχύτητα του οχήματος μέσω δορυφόρου. Υποχρεωτική θα είναι και η συσκευή αλκοτέστ που θα αποτρέπει την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, όπως και το σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας και διάσπασης της προσοχής του οδηγού. Επιπλέον, όλα τα οχήματα θα πρέπει να φέρουν σήματα στάθμευσης έκτακτης ανάγκης, τεχνολογία παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών, αισθητήρες οπισθοπορείας, καθώς και σύστημα καταγραφής δεδομένων συμβάντων, κάτι σαν το «μαύρο κουτί» των αεροσκαφών. Επιπροσθέτως, όλα τα ΙΧ αυτοκίνητα και pick-up, θα εξοπλίζονται και αυτά υποχρεωτικά με εξελιγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης και προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας, τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη στα φορτηγά και τα λεωφορεία, καθώς προβλέπονται από τον υφιστάμενο Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια των Οχημάτων.

Προστασία πεζών – ποδηλατών. Τι ισχύει για φορτηγά - λεωφορεία

Επιπλέον, η Ε.Ε. δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, όπως είναι οι πεζοί και οι ποδηλάτες, και για αυτό ορίζει στα οχήματα διευρυμένες περιοχές προστασίας του κεφαλιού από την πρόσκρουση, οι οποίες θα είναι ικανές να μετριάζουν τους τραυματισμούς σε ενδεχόμενη σύγκρουση ενός ανθρώπου με κάποιο όχημα.

Ακόμα, τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να περιορίζονται στο ελάχιστο τα λεγόμενα «τυφλά σημεία» γύρω από κάθε όχημα. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να φέρουν στον εξοπλισμό τους συστήματα (αισθητήρες, κάμερες και ραντάρ), που θα είναι σε θέση να ανιχνεύουν την παρουσία πεζών και ποδηλατών, όταν αυτοί βρίσκονται κοντά στο όχημα και να προειδοποιούν εγκαίρως τον οδηγό.

Η αντικατάσταση των καθρεπτών από κάμερες, προσφέρεται ήδη στον προαιρετικό εξοπλισμό όλο και περισσότερων μοντέλων και εξαλείφει σημαντικά τα «τυφλά σημεία», προστατεύοντας αποτελεσματικότερα πεζούς και ποδηλάτες. Στη φωτό η τεχνολογία MirrorCam της Mercedes-Benz.

Ειδικοί κανόνες

Στο μεταξύ, ο νέος κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των οχημάτων υδρογόνου, που αφορούν κυρίως στην ποιότητα των υλικών και ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται, καθώς και στις διαδικασίες δοκιμών τους. Ειδικοί κανόνες θα τεθούν σε ισχύ και για τα ημιαυτόνομα οχήματα, οι οποίοι θα προλειάνουν το έδαφος για την έλευση των πλήρως αυτόνομων οχημάτων. Συνολικά, ο νέος κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβαίνει στην επικαιροποίηση των προδιαγραφών, προκειμένου να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σημειώνεται, πως ο νέος κανονισμός θα τεθεί σε εφαρμογή, 30 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του, δηλαδή περί τα μέσα του 2022. Ωστόσο, προκειμένου να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμοστούν στις νέες προδιαγραφές, ένας περιορισμένος αριθμός των πιο πάνω συστημάτων, θα εφαρμοστεί σε μεταγενέστερη ημερομηνία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεσπίζει ειδικούς κανόνες για τα υδρογονοκίνητα οχήματα, προκειμένου αυτά να είναι πιο ασφαλή.

Η ανθρώπινη ζωή πάνω από όλα

Δίχως αμφιβολία, τα πιο πάνω στοιχεία εξοπλισμού ενεργητικής ασφάλειας είναι ιδιαίτερα ευεργετικά, καθώς αναμένεται να συμβάλλουν καθοριστικά στην προάσπιση της οδικής ασφάλειας και στον περιορισμό των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της Ευρώπης. Ωστόσο, όλα αυτά τα συστήματα κοστίζουν πολλά χρήματα και αναμένεται να ανεβάσουν αισθητά το κόστος κατασκευής ενός οχήματος, κάτι που είτε θα πρέπει να απορροφήσουν οι κατασκευαστές μειώνοντας την κερδοφορία τους, είτε να το μετακυλήσουν τις τιμές πώλησης των οχημάτων.

Η ασφάλεια βέβαια είναι αδιαπραγμάτευτη και η αξία της ανθρώπινης ζωής ανεκτίμητη, οπότε ακόμα και αν ακριβύνουν τα οχήματα, η ενσωμάτωση όλων των πιο πάνω συστημάτων είναι μια πολύ θετική εξέλιξη για τις κοινωνίες της Ευρώπης. Αυτό που θα πρέπει να γίνει, όμως, είναι οι οδηγοί και κυρίως οι επαγγελματίες του χώρου, να εκπαιδευτούν στα εν λόγω συστήματα από την Πολιτεία, η οποία θα πρέπει αφενός να τροποποιήσει τις εξετάσεις απόκτησης διπλώματος ενσωματώνοντας τα νέα τεχνολογικά συστήματα και αφετέρου να προχωρήσει στην πραγματοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων, ώστε όλοι οι οδηγοί να εξοικειωθούν με τα νέα δεδομένα.

PreviousNext