Την έγκρισή της έδωσε η ειδική Επιτροπή βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για τα ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας των οχημάτων, όπως είχε προτείνει ήδη από τον περασμένο Μάιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα από το πακέτο προτάσεων «Europe on the Move».

Αναλυτικότερα, οι ευρωβουλευτές ζήτησαν την ταχεία εφαρμογή των συστημάτων ασφαλείας που πρέπει να διαθέτουν τα νέα οχήματα, όπως είχε προτείνει η Επιτροπή Μεταφορών από το Μάιο του 2018. Τα μέλη, μάλιστα, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν υπέρ της εφαρμογής των νέων μέτρων εντός διετίας από τη θέσπισή τους, αντί για την περίοδο των τριών ετών που είχε προτείνει η Επιτροπή.

Υπενθυμίζεται πως τα νέα μέτρα καθιστούν υποχρεωτικές τεχνολογίες, όπως το αυτόματο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB) και των «έξυπνων» συστημάτων συμμόρφωσης με τα όρια ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance - ISA). Επιπλέον, οι ευρωβουλευτές ζήτησαν τα αυτόματα συστήματα κλήσεων έκτακτης ανάγκης (eCall) να τοποθετούνται όχι μόνο σε όλα τα νέα ΙΧ και βαν, αλλά στο μέλλον και σε κάθε λεωφορείο και φορτηγό.

Αναλυτικότερα, στη δέσμη των συστημάτων ασφαλείας που προτείνεται να υπάρχει στον εξοπλισμό κάθε νέου φορτηγού, περιλαμβάνεται ένα σύστημα καμερών και αισθητήρων, το οποίο εντοπίζει πεζούς και ποδηλάτες, προειδοποιώντας τον οδηγό του οχήματος. Πρόκειται για ένα σύστημα που χαίρει της πλήρους στήριξης και της Ευρωπαϊκή Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η οποία εξέλεξε πρόσφατα ως νέο πρόεδρο της τον Pierre Lahutte, ο οποίος ήταν πρόεδρος της Iveco. H Ένωση συμφωνεί και με τα συστήματα που παρακολουθούν την εγρήγορση του οδηγού και προτείνουν πότε αυτός πρέπει να κάνει κάποιο διάλειμμα. Τα μέλη της ACEA διατηρούν επιφυλάξεις για την αποκαλούμενη «Άμεση Όραση» (Direct Vision), μέσω της οποίας θα επεκταθεί το πεδίο όρασης των οδηγών από τον ανασχεδιασμό ολόκληρης της δομής του οχήματος, ώστε να κατασκευαστούν καμπίνες χαμηλής εισόδου και υψηλής ορατότητας.

Εκεί που διαφωνούν τα μέλη της ACEA είναι στην εφαρμογή του προαναφερθέντος ISA (αυτόματη Προσαρμογή στο όριο ταχύτητας), καθώς θεωρούν πως τα υπάρχοντα συστήματα πληροφόρησης ορίου ταχύτητας (SLI) είναι αρκετά και πως στην πράξη τα συστήματα ISA θα εμφανίζουν πολλές λανθασμένες ειδοποιήσεις. Ομοίως, δεν θεωρούν απαραίτητα τα συστήματα που ανιχνεύουν την απόσπαση της προσοχής του οδηγού, καθώς ισχυρίζονται πως ο κάθε οδηγός αντιδρά διαφορετικά και ότι η χρήση καμερών για την παρακολούθηση των οδηγών, θα δημιουργήσει ζητήματα προσωπικού απορρήτου.

Ωστόσο, η ACEA τάσσεται υπέρ των συσκευών αλκοτέστ που δεν θα επιτρέπουν σε κάποιον μεθυσμένο οδηγό να πιάσει το τιμόνι, καθώς απλά το φορτηγό δεν θα παίρνει μπροστά. Ομοίως, τα μέλη της ένωσης θεωρούν τα πίσω φώτα stop έκτακτης ανάγκης που αναβοσβήνοντας υποδηλώνουν πως το φορτηγό επιβραδύνει απότομα, ως ένα άριστο μέσο προειδοποίησης των άλλων οδηγών. Διαφωνία υπάρχει για την πρόταση εφαρμογής σύνθετων διαδικασιών, προκειμένου να απενεργοποιηθούν όλα τα συστήματα ασφαλείας.

Η αρχική πρόταση κάνει λόγο για απενεργοποίηση μόνο όταν το φορτηγό είναι ακινητοποιημένο και εφόσον έχει τραβηχτεί το χειρόφρενο. Ενστάσεις από την ACEA υπάρχουν και για τα συστήματα που παρακολουθούν την πίεση των ελαστικών, αλλά και για τις τεχνολογίες αναγνώρισης εμποδίων (ανθρώπων και πραγμάτων) κατά τη διάρκεια της οπισθοπορείας.

Ήδη σε παραγωγή

Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω συστήματα ασφαλείας τοποθετούνται ήδη από τους περισσότερους κατασκευαστές στα παραγόμενα βαν, φορτηγά και λεωφορεία (είτε ως στάνταρ εξοπλισμός, είτε ως έξτρα, δηλαδή κατά παραγγελία του πελάτη) και είναι έτοιμοι οι κατασκευαστές να προσαρμοστούν στο περιεχόμενο της σχετικής οδηγίας, όποτε αυτή εκδοθεί και εντός του χρονοδιαγράμματος που θα προβλέπει.

Απομένει η συμφωνία των υπ. Μεταφορών για τα αποδεκτά συστήματα ασφαλείας και η σύνταξη του υλικού κανονισμού που θα εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο.

Δραστική μείωση των ρύπων

Σε μια κοινή θέση κατέληξε το Συμβούλιο της Ε.Ε. και προβλέπει τη δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2 ) των βαρέων οχημάτων. Η μείωση αυτή θα φτάσει σταδιακά από το 2025 και μετά στο -15% των εκπομπών CO2 , ενώ από το 2030 και μετά η μείωση θα πρέπει να φτάσει στο -30% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.

Ωστόσο, υπάρχουν επιφυλάξεις για τη δυνατότητα επίτευξης του παραπάνω στόχου (του -30%) και για το λόγο αυτό συμφωνήθηκε να επανεξεταστεί το 2022. Εδώ, να σημειώσουμε, ότι οι κατασκευαστές των κινητήρων πετρελαίου που σήμερα βρίσκονται στο επίπεδο Euro 6d, θεωρούν ότι τα περιθώρια παραπέρα μειώσεων των ρύπων είναι ελάχιστα. Σε κάθε περίπτωση, η παραπάνω κοινή θέση του Συμβουλίου της Ε.Ε. θα αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων με την Ευρωβουλή στο πλαίσιο της διαδικασίας συναπόφασης.