Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Σε εξαιρετικά κρίσιμο σημείο για το μέλλον των οδικών Μεταφορών αναδεικνύεται η έλλειψη οδηγών στην Ευρώπη, μια κατάσταση που ξεκίνησε πριν από δεκαπέντε περίπου χρόνια και έκτοτε επιδεινώνεται συνε
από Μανώλης Αγριμανάκης | Σάββατο 04/09/2021 - 11:55
Κοινοποίηση στα Social Media
Τεύχος #401- Σεπτέμβριος 2021

Σε εξαιρετικά κρίσιμο σημείο για το μέλλον των οδικών Μεταφορών αναδεικνύεται η έλλειψη οδηγών στην Ευρώπη, μια κατάσταση που ξεκίνησε πριν από δεκαπέντε περίπου χρόνια και έκτοτε επιδεινώνεται συνεχώς με αποτέλεσμα σήμερα να χάνονται δρομολόγια – ειδικά στη διεθνή μεταφορά.

Η έλλειψη Οδηγών 

Η έλλειψη οδηγών, φαινόμενο καθολικό σε όλη την Ευρώπη και ιδιαίτερα σε Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, οφείλεται σε τέσσερα βασικά αίτια που είναι:

  • α. Οι ουδόλως ελκυστικές, αλλά και δύσκολες συνθήκες εργασίας,
  • β. η φύση του επαγγέλματος από πλευράς εικόνας σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν εξασφαλίζει αρεστές προοπτικές καριέρας για τους νέους,
  • γ. το υψηλό κόστος εκπαίδευσης για διπλώματα και πιστοποιητικά και
  • δ. οι προσφερόμενες αμοιβές που σε σχέση με τα παραπάνω κρίνονται χαμηλές.

Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει και ο τρόπος που κάθε μεγάλη μεταφορική (εννοούμε των τριακοσίων, των πεντακοσίων και των χιλίων φορτηγών), προσπαθεί να ξεπεράσει το πρόβλημα προκειμένου να αποφύγει την ακινητοποίηση των οχημάτων και την απώλεια του μεταφορικού της έργου.

Σχεδόν όλες ξεκινούν με την προσέλκυση οδηγών από χώρες χαμηλότερου κόστους (κυρίως ανατολικές) προσφέροντας απλά τον ίδιο μισθό που ισχύει στη Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία κ.α.

Εναλλακτικά ιδρύουν μεταφορικές εταιρείες στις ανατολικές χώρες, βγάζουν φορτηγά με πινακίδες της χώρας και προσλαμβάνουν ντόπιους οδηγούς ξεπερνώντας έτσι προβλήματα νομοθεσίας. Εναλλακτικά, προβαίνουν σε εξαγορές των μετφορικών εταιρειών των ανατολικών χωρών ή προβαίνουν στην υπογραφή συνεργασιών, όπου η δυτική μεταφορική εταιρεία λειτουργεί σαν διαμεταφορέας παραχωρώντας την εκτέλεση μεταφορικού έργου στην εταιρεία που εδρεύει στην ανατολική χώρα.

Άλλες μεγάλες επίσης μεταφορικές, μέσω ανακοινώσεων και άλλων μεθόδων προσέλκυσαν συγκεκριμένο αριθμό ανέργων από Φιλιππίνες, Ινδονησία κ.α. με επίσημο συμβόλαιο το οποίο περιελάμβανε πενταετή τουλάχιστον σύμβαση εργασίας, αμοιβή από την πρώτη μέρα, κόστος εκπαίδευσης, πρακτική εξάσκηση, επίδομα στέγης κ.α.

Έχουμε ακόμα την περίπτωση μεταφορικών οι οποίες συμβάλλονται με τις Σχολές Οδηγών και ΠΕΙ, καταβάλλοντας ένα αρκετά υψηλό μέρος της δαπάνης της εκπαίδευσης, προκειμένου έτσι να εξασφαλίσουν οδηγούς, έστω και χωρίς προϋπηρεσία, προκειμένου να την αποκτήσουν στη συνέχεια, αν και αυτό συνεπάγεται επιπλέον κόστος για τη Μεταφορική. 



Στην Ελλάδα 



Παρόλα αυτά, το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών παραμένει και εντείνεται δραματικά. Στη χώρα μας εντοπίζεται κυρίως στη διεθνομεταφορά, εξαιτίας της απουσίας οδηγών με εμπειρία – στο transport η εμπειρία όχι μόνο είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να συνδυάζεται και με επιπλέον γνώσεις. Όμως έλλειψη οδηγών παρατηρείται και στο εσωτερικό της Ελλάδας, κυρίως λόγω μη ικανοποιητικών μισθών, όπως υποστηρίζουν οι οδηγοί. Από την πλευρά τους πάλι οι μεταφορικές με ΦΔΧ, αλλά και οι επιχειρήσεις ιδιοκτήτες στόλων ΦΙΧ, ισχυρίζονται ότι καταβάλλουν αμοιβές αρκετά πάνω από τα προβλεπόμενα στις συμβάσεις (αν και ΣΣΕ έχουν χρόνια να υπογραφούν), ενώ συχνά κάνουν λόγο για έλλειψη εμπειρίας, αλλά και έλλειψη επαγγελματισμού από πλευράς οδηγών.

Υπάρχει λύση;

Προς το παρόν, δεν διαφαίνεται λύση στο πρόβλημα που λέγεται έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, εξαιτίας των παραπάνω τεσσάρων βασικών λόγων. Ενθαρρυντικό είναι όμως το γεγονός, ότι μια τουλάχιστον σοβαρή προσπάθεια ξεκίνησε και αφορά στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας με αίτημα την απαγόρευση των φορτοεκφορτώσεων και άλλων εργασιών στη ράμπα από τους οδηγούς των φορτηγών (ενδιαφέρον το σχετικό ρεπορτάζ με τίτλο «όχι δουλειά στη ράμπα», που δημοσιεύεται στις επόμενες σελίδες).

Υπενθυμίζουμε επίσης, ότι και το υπ. Εργασίας έχει συγκροτήσει ομάδα ειδικών προκειμέ- νου να εξετάσει ειδικά το θέμα των ωρών εργασίας των οδηγών φορτηγών ώστε να φτάσει στην έκδοση σχετικής απόφασης, στο πλαίσιο του πρόσφατου εργασιακού νόμου, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινοτικές οδηγίες, αλλά και την ψηφιακή κάρτα εργασίας που καθιερώνει ο παραπάνω νόμος, και με ένα ερωτηματικό αν θα διατηρηθεί ή όχι το βιβλίο δρομολογίων. 



Δίαυλοι επικοινωνίας 



Γίνεται λοιπόν φανερό, ότι για αρκετό ακόμα καιρό, η έλλειψη οδηγών θα αποτελεί το κυρίως πρόβλημα στο χώρο των Μεταφορών με τους ιδιοκτήτες των φορτηγών να αναζητούν οδηγούς και τους οδηγούς να απαιτούν καλύτερες αμοιβές ή (και) συνθήκες εργασίας. Απαραίτητο εργαλείο για να δουλέψει αυτή η αγορά εργασίας είναι η επικοινωνία μεταξύ των ενδιαφερόμενων.

Σε αυτό τον τομέα, έρχεται να συμβάλλουν αποτελεσματικά, έγκυρα και ανεξάρτητα, τα δύο μέσα που διαθέτουμε, το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR και το μεγάλης επισκεψιμότητας site www.troxoikaitir.gr τα οποία είναι και παραμένουν στη διάθεσή σας για τη δημοσίευση/ανάρτηση αγγελιών προσφοράς και ζήτησης επαγγελματιών οδηγών. Εντελώς δωρεάν.

Είτε είστε ιδιοκτήτης ΦΔΧ ή ΦΙΧ και θέλετε να προσλάβετε οδηγούς είτε είστε οδηγός και αναζητάτε εργασία, εμείς σας προσφέρουμε τα πιο κατάλληλα μέσα επικοινωνίας, χωρίς καμιά δική μας μεσολάβηση.

Περιμένουμε λοιπόν την αγγελία σας, την προσφορά σας ή την ανακοίνωσή σας στο e-mail: info@troxoikaitir.gr  

 

PreviousNext