Τροχοί & TIR

Mercedes-Benz Special Trucks

Τα στιβαρά και σκληροτράχηλα φορτηγά της Mercedes-Benz Special Trucks γνωρίσαμε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Κηφισιά, λίγο πριν παραδοθούν για δοκιμές από στελέχη του Ελληνικού Στρατού στο
από Μανώλης Αγριμανάκης | Σάββατο 20/11/2021 - 09:41
Κοινοποίηση στα Social Media
Mercedes-Benz Special Trucks Zetros

Τα στιβαρά και σκληροτράχηλα φορτηγά της Mercedes-Benz Special Trucks γνωρίσαμε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Κηφισιά, λίγο πριν παραδοθούν για δοκιμές από στελέχη του Ελληνικού Στρατού στο πλαίσιο μιας αξιολόγησης με την προοπτική της ανανέωσης του στόλου των Ενόπλων Δυνάμεων που ήδη μετρά παλαιότητα τριών και πλέον δεκαετιών.

Η πρόταση της Mercedes-Benz Ελλάς περιλαμβάνει τρία οχήματα ειδικών προδιαγραφών, ικανά να ανταποκριθούν στις αυστηρές απαιτήσεις του στρατεύματος. Γι’ αυτό, άλλωστε, προέρχονται από την ξεχωριστή εργοστασιακή μονάδα Special Trucks που αναλαμβάνει την κατασκευή ειδικών φορτηγών κατά παραγγελία.

Πραγματικά, τα τρία αυτά φορτηγά της παρουσίασής μας, έχουν όπως θα παρατηρήσετε το δικό τους στήσιμο, με υπερυψωμένα σασί, με χάλυβες αυξημένης σκληρότητας, έξτρα προστατευτικά στοιχεία για τη γραμμή κίνησης, αναρτήσεις με τη σιγουριά των σουστόφυλλων, τύμπανα για την αντοχή και τη διάρκεια των φρένων και άλλα πολλά. Ας τα δούμε ένα-ένα πιο αναλυτικά:

Zetros 1842A 4x4

Το Zetros παράγεται σε μεγάλους αριθμούς από το 2010 και ήδη υπηρετεί σε αρκετές χώρες του ΝΑΤΟ, με τη Γερμανία, φυσικά, να έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.

Είναι φορτηγό τακτικών στρατιωτικών αποστολών και όχημα γενικής υποστήριξης των υπηρεσιών Logistics με πολλαπλές εφαρμογές στον τομέα των Μεταφορών και του Εφοδιασμού. Έχει τη δυνατότητα να μεταφέρεται το ίδιο είτε με τον σιδηρόδρομο είτε με μεταγωγικό αεροπλάνο. Μπορεί, επίσης, να κινείται με φάλαγγα, με συσκότιση στη διάρκεια της νύχτας, αλλά και να μην αφήνει ίχνη της κατεύθυνσής του στο έδαφος χάρη στο ειδικό σκάλισμα των ελαστικών.

Το σασί του διαξονικού Zetros μπορεί να δεχτεί μέχρι και 22 τόνους (υπερκατασκευή + φορτίο), μια τιμή που δίνει πολύ υψηλό ωφέλιμο φορτίο, αν σκεφτούμε ότι το πάνω μέρος της υπερκατασκευής είναι μουσαμάς. Υψηλό ωφέλιμο εξασφαλίζεται, επίσης, και με συρόμενο, με τον συνδυασμό να δίνει 40 τόνους συνολικού επιτρεπόμενου βάρους.

Η στιβαρότητα του φορτηγού είναι εμφανής: Πλαίσιο με μεγάλου πάχους χαλύβδινες δοκούς και δοκίδες, προφυλακτήρες τεραστίων διαστάσεων, χαλύβδινες βάσεις, για την έδραση του κινητήρα, έξτρα προστασία με φαρδιά ποδιά από κάτω, καμπίνα δεμένη, χωρίς φούσκες και χωρίς «βιράρισμα» στις στροφές. Σε ένα τέτοιο σασί αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι αναρτήσεις δεν μπορεί παρά να είναι με σιδερένια ελατήρια και φύλλα σούστας. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα φρένα όπου προτιμήθηκαν τα τύμπανα αντί των δίσκων.

Οι εκτός δρόμου ικανότητες του Zetros, πέρα της τετρακίνησης, έχουν να κάνουν με την αναρριχητική του ικανότητα που φτάνει τις 36ο κλίση, ενώ μπορεί να κινηθεί σε έδαφος με κλίση πλαγιάς μέχρι 38ο. Για την προσπέλαση εδαφικών εμποδίων, το καθαρό ύψος από το έδαφος είναι 36 εκ.

Στο εσωτερικό της καμπίνας όλα είναι απλά και εύκολα για τον οδηγό. Τιμόνι και κάθισμα δέχονται αρκετές ρυθμίσεις βάθους-ύψους, επιλογέας ταχυτήτων και χειρόφρενο βρίσκονται δίπλα από το κάθισμα του οδηγού και δεξιότερα δύο άνετα καθίσματα για συνοδηγό και επιπλέον άτομο. Πίσω από τα καθίσματα υπάρχουν χώροι για την εναπόθεση του ατομικού οπλισμού, σακιδίων και άλλων αντικειμένων.

Το Zetros παράγεται με διατάξεις αξόνων 4x4, 6x6 και 8x8 και με επιλογή κλειδώματος διαφορικών. Κάθε φορτηγό, κατά παραγγελία, μπορεί να παραδοθεί ως σασί για υπερκατασκευή από τον πελάτη, ως ανατρεπόμενο, αλλά και ως τράκτορας για επικαθήμενο τρέιλερ. Για τα 4x4 τα μεταξόνια είναι δύο, ένα στα 4.700 χιλ. και ένα μακρύτερο στα 5.100 χιλ., ενώ για τα 6x6 είναι στα 4.800 χιλ. και 5.100 χιλ. Επιλογές προσφέρονται και για το σύνολο της γραμμής κίνησης.

Για τους κινητήρες, ειδικά, προτείνεται και η λύση των Euro 3, η οποία επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση για τα στρατιωτικά οχήματα και, βέβαια, έχει το σημαντικό πλεονέκτημα ότι δεν απαιτείται adblue. Συνολικά, το Zetros 4x4 διατίθεται σε τρεις εκδόσεις κινητήρων (euro 3 στους 360, 421 και 476 ίππους). Οι κινητήρες στη νόρμα euro 5 είναι στους 450 και 510 ίππους.

Για τη μετάδοση, οι λύσεις είναι το μηχανικό σασμάν των 8 σχέσεων ή το αυτόματο Allison των 6 σχέσεων, αμφότερα δοκιμασμένα και ικανά να εκμεταλλεύονται πλήρως τη διαθέσιμη ροπή του κινητήρα.

Γενικώς, το Zetros είναι φορτηγό με πανίσχυρο σασί, ικανό να δεχτεί κάθε απαίτηση σε υπερκατασκευή και σε γραμμή κίνησης, ενώ οι ικανότητές του για αναρρίχηση, για υπερπήδηση εμποδίων ή διάβαση υδάτινων κωλυμάτων πληρούν τις στάνταρ νατοϊκές απαιτήσεις.

Unimog U5023 DK

Όχημα απεριόριστων δυνατοτήτων, το Unimog υπηρετεί σήμερα στις Ένοπλες Δυνάμεις πολλών χωρών της Ευρώπης και ταυτόχρονα χρησιμοποιείται από Οργανισμούς, Σώματα Ασφαλείας, Περιφέρειες και, βέβαια, από την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Φυσικό επακόλουθο, το γεγονός ότι η Mercedes-Benz Ελλάς προτείνει το Unimog και για τον Ελληνικό Στρατό, ως όχημα τακτικών αποστολών και πολλαπλών μεταφορικών εφαρμογών.

Με απόσταση από το έδαφος 550 χιλιοστά, απίστευτη αναρριχητική ικανότητα που φτάνει τις 45ο κλίση, κίνηση σε πλαγιά με κλίση εδάφους 38ο, κοντό πλαίσιο και με κοντούς προβόλους μπρος-πίσω, είναι πραγματικά ασταμάτητο μπροστά σε εδαφικά εμπόδια και υδάτινα κωλύματα.

Ανάλογα με το φορτίο και τη μορφολογία του εδάφους (ή την κατάστασή του-χιόνια, λάσπες, πάγος κ.λπ.) ο οδηγός μπορεί να κλειδώνει το μπροστινό ή και τα δύο διαφορικά και να κινείται με τους δύο ή τους τέσσερις τροχούς.

Να σημειώσουμε, επίσης, ότι χάρη στην αυξημένη στρεπτική ευκαμψία του οχήματος και την ικανότητα περιστροφής των αξόνων του, το Unimog U5023 μπορεί και πραγματοποιεί διαγώνια στρέψη έως και 60 μοίρες. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του οχήματος είναι οι άξονες με ασύμμετρη διάταξη διαφορικών.

Το συγκεκριμένο Unimog που προτείνεται για το στράτευμα έχει τις δικές του ξεχωριστές προδιαγραφές, όπως υψηλό ωφέλιμο φορτίο που φτάνει τους 5 τόνους, ενώ το μικτό του βάρος είναι στους 14 τόνους. Βαριά είναι και η «θωράκιση» του οχήματος με ενισχυόμενο πλαίσιο, με μεγάλους προφυλακτήρες μέσα στους οποίους βρίσκονται τα φώτα που, επιπρόσθετα, φέρουν και προστατευτικό μεταλλικό πλέγμα, μεγάλη σιδερένια ποδιά προς τα μέσα, στη συνέχεια του προφυλακτήρα για την προστασία του κινητήρα και του σασμάν κ.α.

Το Unimog U5023 DK έχει μήκος 6 μέτρα, μεταξόνιο 3.850 χιλ., πλάτος 2.400 χιλ. και ύψος καμπίνας 2.810 χιλ.

Μπορεί να φέρει κινητήρα Euro 6 τετρακύλινδρο, χωρητικότητας 5.132 κυβ. εκ., ισχύος 231 ίππων ή κινητήρα Euro 3 για την αποφυγή χρήσης adblue, επίσης τετρακύλινδρο στα ίδια περίπου κυβικά.

Για τη μετάδοση, οι επιλογές είναι το στάνταρ σασμάν, αυτοματοποιημένο με 8 σχέσεις εμπροσθοπορείας και 6 για πίσω ή το Off Road σασμάν με 8 σχέσεις εμπροσθοπορείας και 8, επίσης, για όπισθεν. Όπως αναφέρθηκε και στην εισαγωγή, το Unimog είναι όχημα «που δεν σταματάει πουθενά», έχει αυξημένη μεταφορική και ελκτική δυνατότητα και μπορεί να παραγγελθεί και για 7 θέσεις.

Arocs 1627 4x4

Είναι γνωστό πως η σειρά φορτηγών Arocs της Mercedes-Benz δημιουργήθηκε για να προσφέρει φορτηγά στον υψηλών απαιτήσεων κατασκευαστικό τομέα, ικανά να δουλεύουν σε δύσκολα εδάφη, σε λατομεία και με βαριά φορτία.

Έτσι, η προσαρμογή τους και στις στρατιωτικές προδιαγραφές ήταν εύκολη υπόθεση για τη μονάδα των ειδικών φορτηγών της μάρκας, τη Mercedes-Benz Special Trucks.

Η πρόταση για τον Ελληνικό Στρατό είναι το εικονιζόμενο Arocs 1627 AK 4x4 για τακτικές αποστολές φορτίων και διαθέσιμο σε αρκετές διαμορφώσεις τόσο της γραμμής κίνησης, όσο και της καμπίνας, ενώ είναι, επίσης, διαθέσιμο σε όλες τις βασικές διατάξεις αξόνων.

Κατά παραγγελία, λοιπόν, οι καμπίνες προσφέρονται και στις τρεις γνωστές διαστάσεις -μικρή, μεσαία, μεγάλη. Η διάταξη των αξόνων είναι 4x4, όπως και στο διαξονικό 1627, ενώ την κίνηση σε όλους τους τροχούς τη συναντάμε και στα μεγαλύτερα φορτηγά (6x6 και 8x8).

Το ωφέλιμο φορτίο μπορεί να φτάσει τους 30 τόνους με συρόμενο χάρη στην υψηλή ελκτική ικανότητα του οχήματος την οποία εξασφαλίζει κυρίως από τη δύναμη του κινητήρα, τη μετάδοση της κίνησης χωρίς απώλειες ισχύος και ροπής και τη δυνατή πρόσφυση στο έδαφος συνδυαστικά με την τετρακίνηση.

Εδώ να σημειώσουμε ότι για τα Arocs οι επιλογές κινητήρα μπορεί να είναι Euro 5 ή Euro 3 χωρίς adblue και οι δύο σε αρκετά επίπεδα ισχύος, από 240 μέχρι 625 HP για Euro 5 και μέχρι 480 HP για Euro 3. Για τη μετάδοση διαθέσιμα είναι κιβώτια 8 και 12 σχέσεων ή 16 σχέσεων για τα μεγαλύτερα φορτηγά Arocs, μηχανικά ή αυτοματοποιημένα.

 

φωτό: Μανώλης Αγριμανάκης

PreviousNext