Τροχοί & TIR

Digital «Κλούβα»

Συνομιλούμε με τον Bertrand Janssen, το σχεδιαστή που δημιούργησε το Sprinter νέας γενιάς, για να καταγράψουμε τις σχεδιαστικές βάσεις και τις τεχνικές ανάγκες που οδήγησαν στο τελικό αποτέλεσμα. T&
από Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 19/03/2018 - 14:10
Κοινοποίηση στα Social Media

Συνομιλούμε με τον Bertrand Janssen, το σχεδιαστή που δημιούργησε το Sprinter νέας γενιάς, για να καταγράψουμε τις σχεδιαστικές βάσεις και τις τεχνικές ανάγκες που οδήγησαν στο τελικό αποτέλεσμα.

T&T: Κοιτώντας το νέο Sprinter μάς φαίνεται ότι, δεν είναι εξέλιξη ενός «ύφους» αλλά διαφορετική σχεδίαση συνολικά, ποια είναι η κεντρική ιδέα;

B.J.: Το απερχόμενο μοντέλο ήταν γεμάτο με γραμμές, πώς να το πω, πολύ «αρχιτεκτονικό». Οπότε, προχωρήσαμε στην πάγια πλέον στρατηγική μας, την ίδια την οποία εφαρμόζουμε σε κάθε φορτηγό και van της εταιρείας: στα πρώιμα στάδια της διαδικασίας αρχίζουμε να πειραματιζόμαστε με την απαλοιφή π.χ., ενός «νεύρου» στα πλαϊνά του αμαξώματος. Αν αυτό που μένει δείχνει καλό, αφαιρούμε κι άλλη ακμή ή γραμμή από το αμάξωμα και ούτω καθεξής. Το περιγράφω κάπως χονδρικά, για να δώσω την κύρια ιδέα. Φυσικά, δεν είναι μόνο η αισθητική, αλλά και η δομική ακαμψία της κατασκευής –μπορείτε να δείτε κάποιες ακμές που διατηρήσαμε, απαραίτητες για τη στιβαρότητα των πάνελ, οι οποίες βέβαια είναι λίγο «πειραγμένες» για να εντάσσονται αρμονικά στο νέο σχέδιο. Και φυσικά, θέλαμε οι επιφάνειες να μεταδίδουν τη σχεδιαστική αργκό της Mercedes, το λεγόμενο «sensual purity».

T&T: Υποθέτουμε πάντως, πως διατηρείτε και κάποιες ισορροπίες. Αν αφαιρούσατε όλες τις ακμές από το αμάξωμα, το αποτέλεσμα θα ήταν λίγο παράδοξο, έτσι δεν είναι;

B.J.: Οπωσδήποτε, απαιτείται προσοχή. Αν δεν αφήναμε τα «νεύρα» που βλέπετε στα πλαϊνά, να είστε σίγουροι ότι, το αποτέλεσμα θα ήταν αδιάφορο.

T&T: Τελευταία η Mercedes αρέσκεται σε έντονα κοντράστ των επιφανειών στο αμάξωμα και την καμπίνα των επαγγελματικών που κατασκευάζει. Πού είναι στο Sprinter αυτές οι αντιθέσεις;

B.J.: Στο κάτω ένα τρίτο των πλαϊνών πάνελ. Αν κοιτάξετε το αυτοκίνητο υπό γωνία, θα δείτε πως αυτό το πάνελ είναι καμπυλωτό, τελείως οργανικό ως σχήμα, ενώ το υπόλοιπο του αμαξώματος είναι γεωμετρικά αυστηρό, επίπεδο. Είναι από τα κρίσιμα στοιχεία για να έχει οπτικό ενδιαφέρον το νέο Sprinter. Άλλα σημαντικά στοιχεία είναι το εμπρός μέρος: έχει «ανέβει» ολόκληρο προς τα πάνω, και μεγάλωσε σημαντικά η γωνία του καπό με το παρμπρίζ. Τα φωτιστικά σώματα είναι πολύ λεπτά, κάτι απολύτως μοναδικό στην κατηγορία. Ξεχειλίζουν από τον χαρακτήρα των νέων Mercedes. Τα LED έχουν και το πολύ χαρακτηριστικό «φρύδι». Επίσης, όπως συμβαίνει και με το εσωτερικό της καμπίνας, καταργήσαμε τον κάθετο προσανατολισμό. Τα φώτα είναι πιο οριζόντια, όπως και το ταμπλό στην καμπίνα. Οπτικά αυτό διευρύνει τις πραγματικές διαστάσεις.

T&T: Οι γρίλιες στη μάσκα είναι διαφορετικές, και το πόσο απότομα κόβεται το τραπέζιο σχήμα που τις περιβάλλει μας θυμίζει μπερλίνα της Mercedes.

B.J.: Ακριβώς, και είναι η μορφή των πραγμάτων που θα έρθουν σε πολλά επαγγελματικά μας οχήματα.

T&T: Το Sprinter είναι μαζί με την A-Class τα πρώτα Mercedes που εφοδιάζονται με το σύστημα συνδεσιμότητας MBUX. Είχε το τμήμα σας εμπλοκή στον σχεδιασμό του;

B.J.: Σε κάθε στάδιο, γιατί θέλαμε να το κάνουμε απόλυτα διαισθητικό στη χρήση του, να φέρουμε τη διεπαφή του χρήστη στο επίπεδο ενός κινητού τηλεφώνου τελευταίας γενιάς. Το Sprinter είναι το πιο ψηφιοποιημένο van του πλανήτη, και σε επίπεδο ευχρηστίας των μενού για τον οδηγό, θεωρούμε πως, δεν υφίσταται ανταγωνισμός.

T&T: Θα δείχνουν τα γραφικά και τα μενού της οθόνης το ίδιο επίκαιρα σε δυο τρία χρόνια; Με τους ρυθμούς που τρέχει η τεχνολογία, δε ρισκάρετε να είναι το MBUX παρωχημένο σε μικρό χρονικό διάστημα;

B.J.: Αυτό που αναφέρετε είναι η μεγάλη πρόκληση για εμάς. Όλοι οι πελάτες μας θα έχουν πρόσβαση σε τακτικές αναβαθμίσεις, αλλά ναι, έχετε δίκιο, δεν είναι κινητό τηλέφωνο το αυτοκίνητο, αλλά ένα απίθανα περίπλοκο μηχανολογικό σύνολο –στο Sprinter υπάρχουν 62 διαφορετικές ηλεκτρονικές μονάδες. Ναι, είναι μεγάλη πρόκληση.

T&T: Υπήρξαν μεγάλοι συμβιβασμοί σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, επιβαλλόμενοι από τους μηχανικούς και την κείμενη νομοθεσία;

B.J.: Κάθε αυτοκίνητο παραγωγής είναι ένας συμβιβασμός. Γενικά, θα έλεγα, πως αυτό που βλέπετε είναι το 80% της αρχικού, ιδεατού, σκίτσου. Σημασία έχει να μη χάνεται η στρατηγική σχεδιασμού, η κεντρική μας ιδέα. Τώρα, από εκεί και πέρα, υπάρχουν δεκάδες παράμετροι. Δείτε για παράδειγμα, πόσες λεπτομέρειες υπάρχουν στο ντιζάιν των φώτων και τα πλαστικά και μεταλλικά μέρη που τα περιβάλλουν. Εδώ «παίζουν» πολλοί παράγοντες, τι θέλω εγώ, τι είναι τεχνικά εφικτό να κατασκευάσει ο προμηθευτής, τι επιβάλλει η κοινοτική νομοθεσία και πάει λέγοντας. Αυτό που θέλαμε πάντως, το κάναμε: το Sprinter έφυγε από το σχήμα του ενός όγκου και είναι τώρα σχήμα δύο όγκων με όφελος τόσο στη δυναμική φυσική παρουσία του οχήματος όσο και στην αεροδυναμική.

T&T: Τελικά, φαίνεται πως το να κατακτήσεις μια ξεκάθαρη εταιρική εικόνα, και έναν απέριττο, αφαιρετικό σχεδιασμό, ή sensual purity όπως το λέτε εσείς, είναι μια περίπλοκη υπόθεση.

B.J.: Δεν θα μπορούσατε να το θέσετε πιο γλαφυρά. Το να κατακτήσεις βασικές, ωραίες γραμμές είναι για τους σχεδιαστές μεγάλο βάσανο, και διαδικασία αδιανόητης τεχνικής πολυπλοκότητας. Έχουμε στην ομάδα μου 35 σχεδιαστές που ασχολούνται αποκλειστικά με τα φωτιστικά σώματα!

Στο ίδιο τεύχος #358

PreviousNext