Τροχοί & TIR

Test Drive: MAN TGL, TGS, TGX

Η νέα γενιά φορτηγών ΜΑΝ, που μόλις λανσαρίστηκε, θέτει πλέον τα δικά της πρότυπα στην άνεση, την ασφάλεια, την αξιοπιστία, τη συνδεσιμότητα και την ψηφιοποίηση των οχημάτων. Μάλιστα, οι καινούργιες
από Παύλος Μαυρομύτης | Παρασκευή 01/01/2021 - 01:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Ποιοτικά ανώτερη και σημαντικά αναβαθμισμένη η νέα σειρά TG της ΜΑΝ η οποία καλύπτει όλο το φάσμα της μεταφοράς, από διανομές μέχρι ειδικές μεταφορές.
Ποιοτικά ανώτερη και σημαντικά αναβαθμισμένη η νέα σειρά TG της ΜΑΝ η οποία καλύπτει όλο το φάσμα της μεταφοράς, από διανομές μέχρι ειδικές μεταφορές.

Η νέα γενιά φορτηγών ΜΑΝ, που μόλις λανσαρίστηκε, θέτει πλέον τα δικά της πρότυπα στην άνεση, την ασφάλεια, την αξιοπιστία, τη συνδεσιμότητα και την ψηφιοποίηση των οχημάτων. Μάλιστα, οι καινούργιες δυνατότητες οδήγησης, η καλύτερη αεροδυναμική και το αποδοτικότερο MAN Efficient Cruise συμβάλλουν ενεργά στη μείωση της κατανάλωσης μέχρι και 8,2%!

Καμπίνες

Η MAN διαθέτει έξι τύπους καμπίνας διαφορετικών διαστάσεων που ικανοποιούν διαφορετικές ανάγκες σε καθένα από τα τρία μοντέλα (TGL,TGM,TGS) και είναι κατάλληλες για χρήση σε περιοχές αυξημένης κυκλοφορίας ή ελιγμών σε περιορισμένο χώρο. Η μικρότερη καμπίνα, η CC, είναι διαθέσιμη για τα μοντέλα TGL και TGM, έχει εξωτερικό μήκος 1,62 μέτρα και ύψος 1,58 μέτρα. Η πολύ χαμηλή είσοδος είναι ιδανική για όσους ανεβαίνουν και κατεβαίνουν συχνά, κυρίως σε οχήματα διανομών. Η επόμενη μεγαλύτερη καμπίνα, NN η οποία είναι διαθέσιμη μόνο για το TGS, έχει κανονικό ύψος και είναι μεσαίου μήκους στα 1,88 μέτρα. Πίσω από τα καθίσματα ο οδηγός μπορεί να αποθηκεύσει ρούχα ή και εργαλεία. Η καμπίνα FN έχει μήκος 2,28 μέτρα ενώ η FM έχει το ίδιο μήκος και είναι ψηλότερη (1.93 μέτρα). Οι δύο τελευταίες, κατόπιν παραγγελίας, εξοπλίζονται με δύο κρεβάτια για μεγαλύτερη άνεση στους επιβάτες της. Να αναφέρουμε ότι υπάρχει και η καμπίνα DN, σχεδιασμένη για μεταφορά προσωπικού. Κορυφαία καμπίνα, από άποψη αποθηκευτικών χώρων και διαστάσεων, είναι η GX του μοντέλου TGX με εξωτερικό πλάτος 2.44 μέτρα και εσωτερικό ύψος 2.03 μέτρα, ενώ πιο κοντή είναι η GM.

Σχεδιαστικά η νέα γενιά διαφέρει σημαντικά από την προηγούμενη με σημαντικές αλλαγές στην εμφάνιση των οχημάτων, οι οποίες εστιάζονται στις γρίλιες εισαγωγής και στη μάσκα. Νέα είναι και τα φωτιστικά σώματα, ενώ τα φλας ανάβουν στη θέση της λωρίδας LED.

Εσωτερικό

Τα σκαλοπάτια είναι τοποθετημένα πιο κοντά στο τμήμα των τροχών, καθιστώντας την είσοδο στο όχημα πιο ασφαλή και πιο εύκολη. Η γωνία ανοίγματος της πόρτας φτάνει τις 90 μοίρες και επίσης διατίθεται προαιρετικός φωτισμός εισόδου. Το εσωτερικό είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες του οδηγού και με τον επανασχεδιασμένο χώρο εργασίας του επιτρέπει να χειρίζεται τις πολυάριθμες λειτουργίες χωρίς να αποσπάται η προσοχή του από το δρόμο. Για παράδειγμα, το σύστημα Smart Select είναι εύκολο στη χρήση του, με τον περιστροφικό διακόπτη, ελαχιστοποιώντας την ανάγκη απόσπασης της προσοχής από το δρόμο. Στο εσωτερικό κυριαρχεί το μοντέρνο χρώμα Moon Grey (είναι διαθέσιμες πολλές χρωματικές επιλογές), το οποίο μας άρεσε γιατί καθαρίζει εύκολα.

Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η αναδιαμορφωμένη γενιά καθισμάτων. Τώρα, είναι πιο ξεκούραστα για το σώμα του οδηγού και δέχονται αρκετές ρυθμίσεις. Το εύρος ρύθμισης του νέου τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών λαμβάνει επίσης υπόψη τις ανάγκες των οδηγών με διαφορετικούς σωματότυπους. Μπορεί να ρυθμιστεί σε ύψος κατά 110 χιλιοστά και μεταξύ 20 και 55 μοιρών, ενώ μπορεί να μετακινηθεί προς τα εμπρός και να έλθει σε οριζόντια θέση, διευκολύνοντας την από/επιβίβαση στο εσωτερικό.

Το κεντρικό μόνιτορ, 7 ή 12,3 ιντσών προβάλλει πληροφορίες για τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, το ραδιόφωνο και το σύστημα πλοήγησης. Να αναφέρουμε επίσης ότι το πλήρως αυτόματο Climatronic λειτουργεί αθόρυβα, θερμαίνοντας ή ψύχοντας την καμπίνα για να πετύχει την ιδανική θερμοκρασία. Ελέγχεται μέσω του πίνακα ελέγχου κλίματος στην κεντρική κονσόλα και διατηρεί τις επιλεγμένες ρυθμίσεις προσαρμόζοντας τη ροή αέρα.

MAN EasyControl

Μια πρωτοτυπία που πρόκειται να εκτιμηθεί ιδιαίτερα από τους οδηγούς είναι το σύστημα MAN EasyControl. Πρόκειται για τέσσερα κουμπιά που βρίσκονται τοποθετημένα στην πόρτα του οδηγού. Μέσω αυτών ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει τα φώτα, να ανοίξει ή να κλείσει τα παράθυρα, να φουσκώσει ή να ξεφουσκώσει τις φούσκες, ακόμη και να βάλει εμπρός τον κινητήρα. Ανάλογα με το όχημα ο ιδιοκτήτης του μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε διάφορες λειτουργίες για τα κουμπιά.

Προηγμένα συστήματα ασφαλείας

Τα νέα ΜΑΝ εξοπλίζονται με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας όπως η υποβοήθηση πέδησης έκτακτης ανάγκης Ε.Β.Α, προηγμένο σύστημα δεύτερης γενιάς, το οποίο προειδοποιεί σταδιακά τον οδηγό για επικείμενη σύγκρουση με ταχύτητες 15 χλμ./ώρα και πάνω, και περιλαμβάνεται στον στάνταρ εξοπλισμό. Μέσω ενός συνδυασμού ραντάρ και κάμερας, το σύστημα αξιολογεί την κατάσταση κυκλοφορίας και ενεργοποιεί το φρένο έκτακτης ανάγκης, όταν χρειάζεται.

Το σύστημα διευρυμένης ορατότητας V.A.S. εμφανίζει στην οθόνη πολυμέσων ό,τι συμβαίνει στη δεξιά πλευρά του φορτηγού, με τη βοήθεια μιας κάμερας. Συνολικά τέσσερις κάμερες δημιουργούν μια ζωντανή ευρυγώνια προβολή 360 μοιρών για το Bird View, το οποίο δείχνει μια περιοχή έως και τέσσερα μέτρα γύρω από το όχημα. Και τα δύο συστήματα είναι διαθέσιμα για κάθε σειρά και μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων, ιδιαίτερα σε κυκλική πορεία, όπισθεν ή σε άλλους ελιγμούς.

Ο οδηγός λαμβάνει επίσης ηχητική ενημέρωση από το σύστημα Lane Departure Warning όταν το όχημά του παρεκκλίνει της λωρίδας που ακολουθεί. Επιπλέον, για τα μοντέλα TGM και TGS με ενεργό σύστημα υποστήριξης διεύθυνσης MAN ComfortSteering, διατίθεται το L.R.A (Lane Return Assistant), το οποίο παρεμβαίνει ενεργά στο τιμόνι όταν το φορτηγό φεύγει εκτός λωρίδας, διορθώνοντας την πορεία του. Υπάρχει επίσης το σύστημα Attention Guard, το οποίο χρησιμοποιεί τα δεδομένα παρακολούθησης της οδήγησης και, εάν ανιχνεύσει ότι ο οδηγός είναι αφηρημένος, εμφανίζει μια οπτική προειδοποίηση για να του επιστήσει την προσοχή στο δρόμο.

Το Adaptive Cruise Control βοηθά τους οδηγούς όλων των μοντέλων της νέας γενιάς να διατηρούν ασφαλή απόσταση από άλλα οχήματα, μέσω παρεμβολών στον κινητήρα και στα φρένα σε ταχύτητες από 15 χλμ./ώρα και άνω. Στο MAN TGS, η πρόσθετη λειτουργία Stop & Go ρυθμίζει επίσης αυτόματα την απόσταση από το μπροστινό όχημα, ακόμη και σε χαμηλές ταχύτητες έως 15 χλμ/ώρα, φρενάροντας το φορτηγό αν είναι απαραίτητο. Οι προαιρετικοί αισθητήρες φωτός και βροχής, οι οποίοι ενεργοποιούνται αυτόματα, εξασφαλίζουν βέλτιστη ορατότητα και φωτισμό για τα οχήματα της νέας γενιάς φορτηγών MAN. Τα φώτα LED είναι φωτεινότερα κατά 50% σε σχέση με τους προβολείς αλογόνου.

Κινητήρες

Για το TGL, TGS και TGM είναι διαθέσιμοι τρεις κινητήρες, ο D08, ο D15 και ο D26. Η βασική έκδοση του τετρακύλινδρου κινητήρα MAN D0834, 4,6 λίτρων παρέχει 160 ίππους και ροπή έως και 600 Nm. Η μεσαία έκδοση παρέχει 190 ίππους και 750 Nm, ενώ η ισχυρότερη έκδοση παρέχει 220 ίππους και 850 Nm ροπής. Ο D0834 χρησιμοποιείται μόνο με το MAN TGL, ενώ η μικρότερη έκδοση του D0836 - η εξακύλινδρη έκδοση 6,9 λίτρων του κινητήρα - παρέχει 250 ίππους και 1050 Nm, που αντιπροσωπεύουν και τον καλύτερο κινητήρα για το TGL και το βασικό επίπεδο για το TGM. Ο νέος εξακύλινδρος κινητήρας D0836 διατίθεται επίσης με 290 ίππους με 1150 Nm και 320 ίππους με μέγιστη ροπή 1250 Nm. Ένας καταλυτικός μετατροπέας SCR με AdBlue και το σύστημα αυτόματης αναγέννησης φίλτρων MAN CRT χρησιμοποιείται και για τους δύο κινητήρες προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές και να συμμορφωθούν με το πρότυπο Euro 6d.

Ο κινητήρας D15 είναι εννέα λίτρων και διαθέσιμος σε τρία επίπεδα ισχύος 330, 360 και 400 ίππων και είναι η πρώτη επιλογή για χρήση με το MAN TGS. Η ιδιαίτερα υψηλή απόδοση του D15 παρέχει μέγιστη ροπή μεταξύ 1.600 Nm και 1.800 Nm σε χαμηλές ταχύτητες. Επιπλέον, οι νέες μέθοδοι κατασκευής και τα υλικά όχι μόνο τον κατέστησαν στιβαρό, αλλά και περίπου 230 κιλά ελαφρύτερο από τον κινητήρα D20, τον οποίο έχει αντικαταστήσει μετά την εισαγωγή της σειράς κινητήρων Euro 6d. Όπως και με τον D08, ο D15 συνδυάζει την τεχνολογία SCR και το σύστημα αυτόματης αναγέννησης φίλτρων MAN CRT για την επεξεργασία των καυσαερίων. Ο κινητήρας D26 είναι επίσης διαθέσιμος όταν το TGS χρησιμοποιείται για βαριές διανομές, έχει καλύτερη απόδοση, ζυγίζει περίπου 70 κιλά λιγότερο και καταναλώνει σημαντικά λιγότερα καύσιμα. Το εξακύλινδρο μοντέλο 12,4 λίτρων αποδίδει 430, 470 και 510 ίππους, με ροπή 2.200, 2.400 ή 2.600 Nm ροπής αντίστοιχα, από τις 930 σ.α.λ. έως τις 1.350 σ.α.λ.

Να αναφέρουμε επίσης ότι, το διάστημα αλλαγής λαδιού για τον κινητήρα D08 είναι στα 80.000 χιλιόμετρα ή έως και 18 μήνες. Το μέγιστο διάστημα για τον καθαρισμό του φίλτρου σωματιδίων είναι έως 400.000 χιλιόμετρα. Για τον D15, το διάστημα αλλαγής λαδιού είναι έως 120.000 χιλιόμετρα ή έως 18 μήνες και έως 650.000 όταν πρόκειται για τη συντήρηση φίλτρου σωματιδίων. Για τον D26, είναι έως 140.000 χιλιόμετρα ή έως και 18 μήνες πριν από την αλλαγή λαδιού και ένα μέγιστο διάστημα καθαρισμού φίλτρου σωματιδίων έως 900.000 χιλιόμετρα.

Σύστημα πέδησης

Το χαμηλής φθοράς, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενο φρένο MAN EVBec είναι προαιρετικό για τον κινητηρα D08 και διατίθεται στάνταρ για τον D15 και D26. Το μηχανόφρενο MAN Turbo EVBec, διατίθεται ως προαιρετικό έξτρα για το D15, και παρέχει μόνιμα έως και 350 kW. Η απόδοση του φρένου παραμένει σταθερή ακόμη και σε μεγάλες κατηφόρες, τόσο στις υψηλές όσο και στις χαμηλές ταχύτητες.

Διανομές με ΜΑΝ ΤGL

Το πρώτο όχημα δοκιμής ήταν το ΜΑΝ TGL 12.250 με υπερκατασκευή κόφα. Το οδηγήσαμε σε κέντρο πόλης, εκεί όπου είναι άλλωστε το πεδίο δράσης του καθημερινά για τη διανομή εμπορευμάτων. Βασικό πλεονέκτημά του εντοπίσαμε ότι είναι η ευκολία πρόσβασης σε αυτό από το ένα σκαλοπάτι, το οποίο βρίσκεται κοντά στο έδαφος. Όπως στα υπόλοιπα μοντέλα έτσι και στο TGL ο χειρισμός του αυτοματοποιημένου κιβωτίου γίνεται από το λεβιεδάκι στην κολόνα του τιμονιού, όπου επάνω είναι θέση D για οδήγηση, κάτω η R για όπισθεν και πατώντας το προς τα μέσα είναι η Ν για τη νεκρά. Το TGL είναι διαθέσιμο με εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο ή με 12άρι αυτοματοποιημένο όπως αυτό της δοκιμής. Αυτό που μας άρεσε είναι η λειτουργία του με ομαλές εκκινήσεις καθώς και η λειτουργία Efficiency +, η οποία επιτρέπει τη χειροκίνητη εναλλαγή μόνο όταν βρίσκεται σε στάση και επιπλέον δεν αλλάζει σχέση κάνοντας kickdown, επιτυγχάνοντας έτσι μέγιστη οικονομία. Το κόψιμο του τιμονιού είναι επίσης εξαιρετικό όπως και η ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις από το κάθισμα του οδηγού.

Αποδοτικότερα με ΜΑΝ TGS

Το TGS 18.330 της δοκιμής εξοπλίζεται με τον εξακύλινδρο κινητήρα D15 απόδοσης 330 ίππων και 1.600 Nm ροπής. Από τα βασικά πλεονεκτήματά του είναι το καλό τράβηγμα του κινητήρα από χαμηλές στροφές, περίπου από τις 1.000 σ.α.λ. Επίσης, η λειτουργία Idle Speed Driving καθιστά δυνατή την αργή κίνηση στο ρελαντί σε σταθερή ταχύτητα χωρίς να αγγίζει ο οδηγός το γκάζι. Αν η ροπή στρέψης του κινητήρα με αριθμό στροφών ρελαντί δεν αρκεί, το κιβώτιο επιλέγει αμέσως την κατάλληλη ταχύτητα. Σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης και της φθοράς του δίσκου, ενώ το ξεκίνημα και το σταμάτημα γίνονται με πιο ομαλό τρόπο. Μόλις ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του φρένου, ο συμπλέκτης ανοίγει. Στον αυτοκινητόδρομο χρησιμοποιήσαμε τη λειτουργία Efficiency, η οποία επιτρέπει στο φορτηγό αφενός να κινείται οικονομικά, αφετέρου να διατηρεί υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα.

Μεταφορά ξυλείας με ΜΑΝ TGX

Κορυφαίος όλων των κινητήρων είναι ο εξακύλινδρος σε σειρά D38 με την απόδοση των 640 ίππων με τον οποίο εξοπλίζεται το όχημα της δοκιμής. Πρόκειται για ένα συρόμενο ΜΑΝ TGX δια-μορφωμένο για μεταφορά κορμών δέντρων με μικτό φορτίο 40 τόνους. Το συγκεκριμένο όχημα όπως και το χωματουργικό TGS έφεραν ένα πακέτο, με ενισχυμένο προφυλακτήρα και πλέγματα στα φωτιστικά σώματα για την καλύτερη προστασία τους από φθορές στα δάση και στα λατομεία. Η καμπίνα είναι η μεσαίου τύπου, η οποία μας άρεσε γιατί διαθέτει αρκετό ωφέλιμο χώρο και στις στροφές είναι σταθερή χωρίς βιραρίσματα.

Το κιβώτιο με τη λειτουργία Speed Shifting μεταβαίνει ταχύτερα μεταξύ των τριών υψηλότερων γραναζιών, χωρίς διακοπή της ελκτικής δύναμης. Έτσι, αυξάνεται η οδηγική άνεση και μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου. Το αναβαθμισμένο προγνωστικό της ΜΑΝ επιτρέπει στο όχημα να κινείται με νεκρά ακόμη και σε επίπεδο οδόστρωμα. Ανεβάζει ταχύτητα κατά τρία χιλιόμετρα από την επιλεγμένη του οδηγού, και εν συνεχεία ρολάρει έως και για τρία χιλιόμετρα απόσταση, έως ότου η ταχύτητα κίνησης πέσει τρία χιλιόμετρα κάτω από τη σεταρισμένη στο cruise control. Στο ανηφορικό τμήμα της διαδρομής ενεργοποιήσαμε τη λειτουργία Performance, όπου οι αλλαγές γίνονται σε μεγαλύτερο εύρος στροφών και αποφεύγονται οι περιττές. Να αναφέρουμε επίσης ότι το ηλεκτρικό χειρόφρενο χρησιμεύει και ως νταλικόφρενο, όταν ο οδηγός το τραβάει προοδευτικά.

Στο δια ταύτα, η ΜΑΝ αυτή τη στιγμή έχει στη φαρέτρα της μια ανανεωμένη γκάμα οχημάτων, η οποία προσφέρει πολλαπλά οφέλη στον ιδιοκτήτη του, καθώς και μεγαλύτερη άνεση και εργονομία στον οδηγό του. Όπως κάθε φορά έτσι και τώρα, οι αλλαγές ουσίας εστιάζουν στην καθημερινότητα του επαγγελματία κάνοντάς την πιο εύκολη και με λιγότερο άγχος.

PreviousNext