Η μέρα που όλοι οι φίλοι της ΜΑΝ στη χώρα μας περίμεναν, ήρθε, καθώς στις εγκαταστάσεις της MAN Hellas Truck & Bus S.A στον Ασπρόπυργο κατέφτασε η ναυαρχίδα της γερμανικής εταιρείας, το ολοκαίνουργιο μοντέλο TGX 18.640. Η πρώτη παγκόσμια παρουσίασή του πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο στο Μπιλμπάο της Ισπανίας όπου πήραμε μια πρώτη γεύση στους δρόμους της Ισπανίας.

Έκτοτε ακολούθησαν διθυραμβικά σχόλια από χρήστες της επίσημης ιστοσελίδας του περιοδικού στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, κυρίως για την εμφάνισή του, τα οποία συνεχίζονται από όσους το βλέπουν από κοντά. Με στιβαρότερη κατασκευή, πολλές αλλαγές στο εσωτερικό και εξωτερικό μέρος της καμπίνας και ένα πανίσχυρο και αποδοτικό μηχανικό σύνολο, το TGX είναι ιδανικό για βαριές μεταφορές και πολυήμερα ταξίδια. Είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε στην Αθήνα από όπου και σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας.

Επιβλητικότερη παρουσία

Σχεδιαστικά, το TGX διαφέρει σημαντικά από τον προκάτοχό του, ωστόσο διατηρεί την ταυτότητα του κατασκευαστή. Οι βασικές αλλαγές στην μπροστινή πλευρά εντοπίζονται στις γρίλιες εισαγωγής του αέρα και στη νέα μάσκα η οποία σχηματίζει ένα τεράστιο V. Να αναφέρουμε ότι η μαύρη πλάκα πάνω στην οποία βρίσκεται το λογότυπο ΜΑΝ είναι τώρα ματ. Οι τρεις γρίλιες είναι λίγο πιο φαρδιές για την καλύτερη εισαγωγή του αέρα και είναι χρωμιωμένες, προσδίδοντας μια πιο μοντέρνα εικόνα. Νέας σχεδίασης είναι και τα αεροδυναμικά φρύδια πάνω από τα φώτα για να διώχνουν πιο αποτελεσματικά τον αέρα στις πλαϊνές πλευρές του τράκτορα. Τα φώτα εκτός από πιο δυναμικό σχεδιασμό, στο καθαρά πρακτικό σκέλος, προσφέρουν ακόμη περισσότερο και βελτιωμένο φωτισμό στη βραδινή οδήγηση.

Επιπλέον, τα πλαϊνά πτερύγια της καμπίνας μειώθηκαν σε τρία από πέντε, ενώ, καθώς επίσης το κρύσταλλο πλέον σταματά στην πόρτα. Να αναφέρουμε ότι η δομή του σκελετού έχει ενισχυθεί με υλικά υψηλής αντοχής και έτσι βελτιώθηκε ο χώρος επιβίωσης σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης.

Αναβαθμισμένο εσωτερικό

Η είσοδος στην καμπίνα GX με την υψηλή οροφή και το εξωτερικό πλάτος των 2.44 μέτρων γίνεται από τρία σκαλοπάτια, με τη γωνία ανοίγματος της πόρτας να είναι σχεδόν στις 90 μοίρες. Πρωτοτυπία και μια πολύ έξυπνη λύση αποτελεί η τοποθέτηση τεσσάρων κουμπιών στο κάτω μέρος της πόρτας μέσω των οποίων ο οδηγός χειρίζεται τον προβολέα στην πλάτη του τράκτορα, το άνοιγμα και το κλείσιμο των θυρών και των παραθύρων καθώς και τα αλάρμ. Να σημειώσουμε ότι, η καμπίνα έχει ανέβει κατά 70 χιλιοστά για να χωρέσουν οι νέοι εξακύλινδροι κινητήρες που θα παρουσιαστούν σε δύο χρόνια. Το εσωτερικό είναι εντελώς καινούργιο, με πιο εργονομική σχεδίαση, πιο κοντά στις καθημερινές ανάγκες του οδηγού. Το τούνελ του κινητήρα (πεθαμένος) παραμένει στο ίδιο ύψος, περίπου 120 χιλιοστά, κάτι που δεν εμποδίζει τη μετακίνηση του οδηγού στο εσωτερικό.

Άλλωστε το εσωτερικό ύψος στα 2.037 χιλιοστά επιτρέπει σε ένα ψηλό άτομο να κινηθεί άνετα σε αυτήν καθώς και να αλλάξει μπλούζα χωρίς τα χέρια του να ακουμπούν στην οροφή. Όλες οι επιφάνειες του ταμπλό είναι σε φινίρισμα ματ/σαγρέ και η διχρωμία στο ταμπλό δίνει τώρα μια καλύτερη εικόνα. Το ταμπλό έχει μεγαλύτερη κλίση και έτσι ο οδηγός αποκτά πιο άμεσο χειρισμό των κουμπιών τα οποία έχουν σωστή ομαδοποίηση. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει διαστάσεις 12,3 ιντσών, στον οποίο προβάλλονται πληροφορίες για τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, το ραδιόφωνο, το σύστημα πλοήγησης, του τηλεφώνου κ.α.

Οι θήκες και τα ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ έχουν συνολική χωρητικότητα περίπου 400 λίτρα, ενώ τα δύο ντουλάπια αριστερά και δεξιά (προσβάσιμα από έξω) έχουν χωρητικότητα πάνω από 520 λίτρα. Κάτω από το κρεβάτι διατίθενται επιπλέον αποθηκευτικές λύσεις, περίπου 220 λίτρων. Η διπλή ποτηροθήκη είναι τοποθετημένη στη μέση, ανάμεσα στον οδηγό και τον συνοδηγό. Επίσης, στο ταμπλό στην πλευρά του συνοδηγού, διατίθεται πτυσσόμενο τραπεζάκι στο οποίο χωράει ένα λάπτοπ ή τα φαγητά του οδηγού. Για μεγαλύτερη άνεση τις ώρες ανάπαυσης το κάθισμα του συνοδηγού είναι περιστρεφόμενο. Σημαντική αλλαγή αποτελεί η τοποθέτηση του επιλογέα κιβωτίου στο τιμόνι, με τρεις διαθέσιμες επιλογές, για νεκρά, όπισθεν και οδήγηση. Από το ίδιο λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού ο οδηγός ανεβάζει και κατεβάζει σχέσεις στο κιβώτιο, και χειρίζεται το βοηθητικό σύστημα πέδησης. Το ηλεκτρικό χειρόφρενο είναι τοποθετημένο σε εργονομικό σημείο στο ταμπλό, το οποίο όταν ο οδηγός εκκινεί το όχημα λύνει αυτόματα ενώ όταν βγάλει το κλειδί από τη μίζα επίσης δένει αυτόματα.

Το βράδυ ο οδηγός χαλαρώνει και απολαμβάνει τον εσωτερικό φωτισμό (διατίθενται γύρω στις 100 διαφορετικές αποχρώσεις). Νέας σχεδίασης είναι ο αυτόματος κλιματισμός ενώ και το νέο κλιματιστικό στάσης από τη ΜΑΝ, το οποίο λειτουργεί ανεξάρτητα από τον κινητήρα, είναι γρήγορο και άμεσο στην απόδοσή του και δίνει 12 ώρες λειτουργίας.

Το μήκος του κάτω κρεβατιού είναι 2.000 χιλιοστά και το πλάτος του 800 χιλιοστά, ενώ μειώνεται στα 700 χιλιοστά πίσω από τα καθίσματα. Το ύψος πάνω από το κρεβάτι είναι 790 χιλιοστά. Το μήκος του επάνω κρεβατιού είναι 2.000 χιλιοστά, το πλάτος του 715 χιλιοστά και το ύψος του 660 χιλιοστά.

Συστήματα ασφαλείας

To νέο ΜΑΝ TGX εξοπλίζεται με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας τα οποία κάνουν το καθημερινό έργο του οδηγού πιο εύκολο και ασφαλές. Πολύ σημαντικό σύστημα για την κίνηση του συρμού σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος είναι το Turn Assist, το οποίο μέσω του ραντάρ που έχει στη δεξιά πλευρά σκανάρει όλη την περιοχή και ενημερώνει ηχητικά τον οδηγό όταν κινείται κάτι δίπλα του και λειτουργεί σε ταχύτητες έως και 30 χλμ/ώρα. Ιδιαίτερα οι ποδηλάτες και οι μοτοσυκλετιστές, οι οποίοι στα φανάρια προσπερνούν από τη δεξιά πλευρά, πλέον, γίνονται άμεσα αντιληπτοί από τον οδηγό του φορτηγού. Για το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, σημαντική είναι η χρησιμότητα του συστήματος Lane Change Support το οποίο μέσω του ραντάρ σκανάρει όλη τη δεξιά πλευρά και ενημερώνει ηχητικά και οπτικά τον οδηγό αν δίπλα του βρίσκεται κάποιο όχημα. Το σύστημα Lane Return Assist διατηρεί σταθερή την πορεία του ΜΑΝ στις λωρίδες, παρεμβαίνοντας στο σύστημα διεύθυνσης, όποτε κρίνεται απαραίτητο. To Emergency Brake Assist σκανάρει διαρκώς το δρόμο σε απόσταση αρκετών μέτρων και αν το μπροστινό όχημα ελαττώσει ταχύτητα ή ακινητοποιηθεί τότε ενεργοποιείται το Ε.Β.Α και φρενάρει ακαριαία ο συρμός.

Να τονίσουμε ότι το εν λόγω σύστημα αναγνωρίζει εκτός από οχήματα και σταθερά εμπόδια. Ειδικότερα για τη νυχτερινή οδήγηση ή σε συνθήκες ομίχλης η χρησιμότητά του είναι σπουδαία. Το ΜΑΝ Attention Guard χρησιμοποιεί τα δεδομένα της κάμερας του Lane Guard System καθώς και άλλα σχετικά δεδομένα του οχήματος, αξιολογώντας τον αριθμό των παραβιάσεων της λωρίδας κυκλοφορίας σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και λαμβάνει συμπεράσματα για πιθανή απώλεια της προσοχής ή κόπωσης του οδηγού. Καινούργια είναι και η λειτουργία Congestion του Cruise Control με σύστημα Stop&Go, το οποίο σε συνθήκες σταμάτα-ξεκίνα αναλαμβάνει και την αυτόματη διόρθωση του τιμονιού. Τέλος, να αναφέρουμε ότι το ΜΑΝ εξοπλίζεται με την αυτόματη μεγάλη σκάλα στα φώτα ( high beam assist), η οποία περνάει αυτόματα στη μεσαία σκάλα όταν τα ηλεκτρικά διαπιστώσουν πως έρχεται όχημα στο αντίθετο ρεύμα.

Κινητήρας

Καρδιά του TGX είναι ο κινητήρας ΜΑΝ D38 με απόδοση 640 ίππων στις 1.800 σ.α.λ και 3.000 Nm ροπής από τις 900-1.380 σ.α.λ. Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 15,2 λίτρων με σύστημα ψεκασμού Common Rail παρέχει υψηλή ροπή στρέψης και έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με την προδιαγραφή καυσαερίων Euro 6d. Ο καθαρισμός καυσαερίων γίνεται μέσω του συνδυασμού των τεχνολογιών EGR και SCR με CRT (Continuously Regenerating Trap). Το ηλεκτρονικό ρυθμιζόμενο σύστημα ψεκασμού Common Rail εξασφαλίζει με υψηλό επίπεδο πίεσης 2.500 bar βέλτιστη διάχυση του καυσίμου στον θάλαμο καύσης και αποδοτική καύση.

Στον δρόμο με το ΜΑΝ

Το ΜΑΝ TGX της δοκιμής με την καμπίνα GX και τον κινητήρα των 640 ίππων είναι ιδανικό αυτοκίνητο τόσο για τη διεθνή μεταφορά όσο και για την εθνική, ειδικά σε διαδρομές όπου ο οδηγός έχει ανάγκη από μεγάλη ιπποδύναμη (π.χ Εγνατία οδό). Από τα πρώτα στοιχεία που ελέγχουμε είναι η ορατότητα, η οποία παραμένει πολύ καλή, χάρη στο μεγάλο παρμπρίζ. Ένα βασικό πλεονέκτημα του νέου TGX είναι ότι το περίβλημα στους εξωτερικούς καθρέφτες έχει μειωθεί και έτσι ο οδηγός έχει καλύτερο οπτικό πεδίο ανάμεσα στη δεξιά κάθετη κολώνα και τον καθρέφτη. Εν συνεχεία ρυθμίζουμε το τιμόνι, όπου οι γωνίες ρύθμισης καθ’ ύψος και απόσταση είναι μεγάλες και έτσι μπορεί να έρθει σε πολύ κάθετη θέση. Η κολώνα του τιμονιού σηκώνεται προς το ταμπλό και η στεφάνη έρχεται σε οριζόντια θέση. Σε συνδυασμό μάλιστα με τη μετακίνηση του καθίσματος αρκετά εκατοστά προς τα πίσω, ο οδηγός βρίσκει εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης.

Επιλέγουμε από το λεβιεδάκι στη δεξιά κολώνα του τιμονιού τη θέση D όπου οι αλλαγές γίνονται αυτόματα και ανάλογα με το σημείο που ξεκινάει ο συρμός, αν είναι σε ανηφόρα ή ισιάδι, επιλέγει την αντίστοιχη σχέση στο κιβώτιο, έτσι ώστε να ξεκινήσει ομαλά και χωρίς να ζοριστεί. Από εκεί και πέρα το κιβώτιο κάνει τις αλλαγές ανάλογα με τη δύναμη που ασκεί ο οδηγός στο πεντάλ του γκαζιού. Αν το πιέζει μαλακά τότε οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 1.250 σ.α.λ. Αν όμως το πιέσει πιο δυνατά τότε γίνονται σε υψηλότερο εύρος στροφών. Αυτό το κάνει το κιβώτιο κυρίως σε δρόμους με ανηφόρες για να αποφευχθεί πιθανό κρέμασμα του κινητήρα. Οι αλλαγές γίνονται χωρίς σκορτσάρισμα, τόσο στις αργές όσο και στις γρήγορες σχέσεις.

Αναμφίβολα ο οδηγός πρόκειται να εκτιμήσει από την πρώτη στιγμή τη δύναμη του κινητήρα καθώς και την άψογη συνεργασία του με το κιβώτιο. Ένα από τα στοιχεία υπεροχής του TGX είναι ο τρόπος οδήγησης με λίγες αλλαγές ταχυτήτων που γίνεται εφικτός χάρη στο ευρύ φάσμα αριθμού στροφών με υψηλή μέγιστη ροπή στρέψης. Οδηγώντας όμως το ΜΑΝ με τον κορυφαίο σε ιπποδύναμη κινητήρα έχεις τη διάθεση να σανιδώσεις το γκάζι για να δεις την ευκολία με την οποία πιάνει κόφτη. Επιλέγουμε τη λειτουργία Performance, στην οποία οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται σε υψηλότερο εύρος στροφών και ενδείκνυται κυρίως για διαδρομές με παρατεταμένες ανηφόρες. Έχοντας την ένατη σχέση στο κιβώτιο με 42 χλμ/ώρα και 1.250 πατάμε απότομα το γκάζι και σε τέσσερα δευτερόλεπτα η ταχύτητα ανεβαίνει στα 64 χλμ/ώρα και στις 1.900 σ.α.λ επιλέγοντας παράλληλα την ενδέκατη σχέση. Τραβάμε το πόδι μας από το γκάζι επίτηδες, για να δούμε αν θα κρεμάσει ο κινητήρας και με το που ξαναπατάμε το γκάζι, επιλέγει σε κλάσματα δευτερολέπτου τη δεκάτη στις 1.450 σ.α.λ, με την παροχή ισχύος να είναι συνεχόμενη.

Το σύστημα διεύθυνσης της ΜΑΝ είναι ακριβές και η πληροφόρηση στον οδηγό εξαιρετική, τόσο σε χαμηλές όσο και σε υψηλές ταχύτητες. Ακόμη και σε επιτόπου μανούβρες το τιμόνι είναι ελαφρύ και ο χειρισμός του είναι εύκολος και με το ένα χέρι.

Ένα άλλο στοιχείο που μας άρεσε στο ΜΑΝ είναι η ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία απορροφά όλους τους κραδασμούς χωρίς να τους αισθάνονται ιδιαίτερα οι επιβάτες στην καμπίνα. Περάσαμε με 80 χλμ/ώρα περίπου πάνω από τις λακκούβες στη Λεωφόρο ΝΑΤΟ και δεν ακούστηκε ο παραμικρός τριγμός στο εσωτερικό του TGX. Η ηχομόνωση επίσης είναι άριστη χωρίς να περνάνε ενοχλητικοί θόρυβοι στο εσωτερικό της καμπίνας.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το καινούργιο προγνωστικό της ΜΑΝ στοχεύει σημαντικά στη μείωση της κατανάλωσης και δουλεύει σε συνδυασμό με τον αυτόματο πιλότο και το σύστημα διατήρησης εγγύτητας (A.C.C). Με τους χάρτες 3D που έχει ήδη προφορτωμένους και σε συνδυασμό με την επιβεβαίωση της θέσης του οχήματος στο δρόμο μέσω του συστήματος πλοήγησης, επιλέγει διαρκώς την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο για να επιτύχει τη μέγιστη οικονομία.

Το σημαντικότερο όμως στοιχείο για το προγνωστικό της ΜΑΝ είναι η λειτουργία που επιτρέπει στο όχημα να κινείται με νεκρά ακόμη και σε επίπεδο οδόστρωμα. Ανεβάζει ταχύτητα κατά τρία χιλιόμετρα από την επιλεγμένη του οδηγού, και εν συνεχεία ρολάρει έως και για τρία χιλιόμετρα απόσταση, έως ότου η ταχύτητα κίνησης πέσει τρία χιλιόμετρα κάτω από τη σεταρισμένη στο cruise control από τον οδηγό.

Στο δια ταύτα το νέο MAN TGX είναι πολύ καλύτερο και βελτιωμένο σε όλους τους τομείς από το μοντέλο που αντικαθιστά και με αιχμή του δόρατος τον 15,2 λίτρων κινητήρα των 640 ίππων καταφέρνει να προσφέρει στον οδηγό του δύναμη διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή από χαμηλό εύρος στροφών. Τέλος, η άνεση και η εργονομία που παρέχει η καμπίνα τύπου GX αποτελεί ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα που θα εκτιμηθούν σε πολυήμερα ταξίδια ακόμη και με δύο επιβάτες.