Τροχοί & TIR

Το ΚΤΕΛ Αττικής αναγεννάται  

Μετά από μια πενταετία εξορθολογισμού των εξόδων, εκπλήρωσης των σοβαρών οικονομικών υποχρεώσεων που είχαν συσσωρευτεί προς τράπεζες και προμηθευτές, «είμαστε πλέον σε θέση να βλέπουμε με αισιοδοξία
από Μανώλης Αγριμανάκης | Σάββατο 17/07/2021 - 11:10
Κοινοποίηση στα Social Media
ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Αττικής, κ. Γιώργος Παπαδομιχελάκης.
Ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Αττικής, κ. Γιώργος Παπαδομιχελάκης.

Μετά από μια πενταετία εξορθολογισμού των εξόδων, εκπλήρωσης των σοβαρών οικονομικών υποχρεώσεων που είχαν συσσωρευτεί προς τράπεζες και προμηθευτές, «είμαστε πλέον σε θέση να βλέπουμε με αισιοδοξία το μέλλον, να προωθούμε την αναβάθμιση των υπηρεσιών μας προς όφελος του επιβάτη και να διευρύνουμε το μεταφορικό μας έργο», τονίζει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ, Γιώργος Παπαδομιχελάκης, σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε προς το περιοδικό μας.

ΕΡ.: Ποιες ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε, όταν πριν από πέντε χρόνια αναλάβατε πρόεδρος του ΚΤΕΛ Αττικής;

ΑΠ.: Δυστυχώς, είχαμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα χρέους, συσσωρευμένες υποχρεώσεις προς τρίτους και, βέβαια, έπρεπε να προχωρήσουμε σε εξορθολογισμό των εξόδων.

ΕΡ.: Είστε σε καλό δρόμο;

ΑΠ.: Όλα τα δύσκολα ξεπεράστηκαν. Με πολύ κόπο, δουλειά και μέσω ρυθμίσεων που πετύχαμε, σήμερα έχουμε επανέλθει σε μια βιώσιμη οικονομική κατάσταση παρά τα σοβαρά προβλήματα και τις επιπτώσεις της πανδημίας.

ΕΡ.: Ποιο αλήθεια ήταν το μέγεθος της συρρίκνωσης του μεταφορικού σας έργου στη διάρκεια της πανδημίας;

ΑΠ.: Απογοητευτικό. Ελάχιστα δρομολόγια κι αυτά χωρίς πληρότητα. Ήταν λυπηρό να φεύγει ένα δρομολόγιο π.χ. για Γραμματικό, Μαραθώνα με 4-5 επιβάτες που συνήθως ήταν υγειονομικοί και υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας όπου η μετακίνησή τους ήταν δωρεάν. Στο σημείο αυτό, μάλιστα, θα ήθελα να προσθέσω και την υποχρέωσή μας να πραγματοποιούμε τα ζημιογόνα αυτά δρομολόγια ακριβώς γιατί έπρεπε να διακινούνται υγειονομικοί, αστυνομικοί, πυροσβέστες κ.α. σε αντίθεση με αρκετά ΚΤΕΛ της Περιφέρειας που έθεσαν τα λεωφορεία τους σε ακινησία.

ΕΡ.: Σήμερα, ποια είναι η εικόνα από πλευράς δρομολογίων και πληρότητας;

ΑΠ.: Η επιβατική κίνηση είχε πέσει στο -50% και τα δρομολόγια στο -40%, ενώ σε ορισμένες περιοχές τα δρομολόγια μειώθηκαν δραματικά. Τώρα, όμως, με το άνοιγμα των διαπεριφερειακών μετακινήσεων, έχουμε σημαντική αύξηση επιβατών, η οποία ελπίζουμε ότι θα συνεχίσει αυξανόμενη χάρη στις καλοκαιρινές μετακινήσεις προς τις παραλιακές περιοχές της Αττικής και προς τα νησιά. Ενδεικτικά, να σας αναφέρω ότι προς τη Ραφήνα, προ της πανδημίας, είχαμε 40 δρομολόγια την ημέρα, πέσαμε στα 15

και τώρα συνεχώς αυξάνονται.

ΕΡ.: Με τα σχολικά;

ΑΠ.: Οι απώλειες λόγω της πανδημίας ήταν τεράστιες. Εκτελούσαμε 90 μαθητικά δρομολόγια την ημέρα και φτάσαμε να κάνουμε μόλις 18 δρομολόγια την ημέρα. Λόγω της συνεχιζόμενης υγειονομικής κρίσης και της τηλεκπαίδευσης, η κατάσταση ελάχιστα βελτιώθηκε.

ΕΡ.: Ας μιλήσουμε τώρα για τις αστικές γραμμές στο πλαίσιο της σύμβασης με τον ΟΑΣΑ. Πόσα είναι αυτά τα δρομολόγια; Βλέπετε βιώσιμο μέλλον σε αυτή τη συνεργασία;

ΑΠ.: Σήμερα, μας έχουν ανατεθεί 58 γραμμές. Από αυτές οι 28 εκτελούνται με λεωφορεία του ΚΤΕΛ Αττικής και οι 30 έχουν ανατεθεί με υπομίσθωση στα ΚΤΕΛ Κορίνθου, Εύβοιας και Θηβών. Είναι γεγονός πως η σύμβαση είναι συμφέρουσα για τον ΟΑΣΑ, καθώς με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ το καθαρό για εμάς είναι περίπου 1,37 καθώς υπάρχουν αρκετές παρακρατήσεις (πχ προμήθεια ΟΑΣΑ). Στην ουσία εμείς για κάθε διανυόμενο χιλιόμετρο κοστίζουμε στον ΟΑΣΑ 50-60% λιγότερο από ό,τι πλήρωνε για το ίδιο χλμ. την ΟΣΥ.

Με απλά λόγια ο Έλληνας φορολογούμενος απαλλάχθηκε από το βάρος κάποιων εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος, καθώς όλοι γνωρίζουμε ότι οι κρατικές συγκοινωνίες της Αθήνας χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και ταυτόχρονα απολαμβάνει πολύ καλύτερο σέρβις, αφού όχι μόνο αναβαθμίστηκαν τα λεωφορεία, αλλά ταυτόχρονα εκτελείται πάνω από το 99,5% του έργου, εν αντιθέσει με το τι ίσχυε παλαιότερα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι σε σύνολο 216.089 δρομολογίων το Α’ τρίμηνο του 2021, πραγματοποιήθηκαν τα 215.551 ήτοι το 99,7%, ποσοστό ρεκόρ για τις συγκοινωνίες της Αθήνας και όχι μόνο. Με αυτόν τον τρόπο δικαιώνουμε καθημερινά τον ΟΑΣΑ και το Υπουργείο για την εμπιστοσύνη τους και ξανακτίζουμε μια σχέση εμπιστοσύνης με το επιβατικό κοινό.

Ενιαίο σύστημα επιβατικών μεταφορών

ΕΡ.: Βλέπετε διεύρυνση αυτής της σύμβασης με τον ΟΑΣΑ;

ΑΠ.: Μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι εμείς ως ΚΤΕΛ Αττικής είμαστε υπέρ της δημιουργίας ενός ενιαίου συστήματος επιβατικών μεταφορών. Θα μπορούσαν δηλαδή τα λεωφορεία μας να είναι ο βασικός τροφοδότης των μέσων σταθερής τροχιάς -του μετρό και του τραμ- με επιβάτες από την Περιφέρεια και τα προάστια της Αττικής.

Επίσης, έχουμε προτείνει την ενοποίηση του εισιτηρίου, ένα εισιτήριο για λεωφορεία, μετρό και τραμ, χωρίς αυτό να δημιουργήσει πρόβλημα στα έσοδα του ΟΑΣΑ. Αυτό θα επιτευχθεί με τον διαχωρισμό του κόστους του εισιτηρίου σε ζώνες βάσει χιλιομετρικών αποστάσεων. Θα υπάρχει π.χ. μια ζώνη για συγκοινωνία από το Λαύριο προς το κέντρο της Αθήνας και αντίστροφα με ένα εισιτήριο π.χ. 3-4 ευρώ, το οποίο θα ισχύει για όλα τα μέσα, ενώ για μια άλλη ζώνη π.χ. Κηφισιά, το εισιτήριο θα είναι, ας πούμε, δύο ευρώ.

ΕΡ.: Γενικά, πιστεύετε ότι αυτό το μοντέλο της παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου με συμβάσεις μίσθωσης θα λειτουργήσει εποικοδομητικά για τους επιβάτες και με όφελος για τους συγκοινωνιακούς φορείς;

ΑΠ.: Θεωρώ πως ναι. Και αυτό γιατί το συγκοινωνιακό έργο ανατίθεται σε επαγγελματίες αυτοκινητιστές. Επιτρέψτε μου εδώ να σημειώσω και να απαντήσω σε ορισμένα σχόλια, ότι οι γραμμές της ΟΣΥ δόθηκαν στα ΚΤΕΛ σε εργαζόμενους ανθρώπους με εμπειρία στις επιβατικές μεταφορές. Δεν δόθηκαν σε «μεγαλοκαρχαρίες», όπως γράφτηκε, αλλά σε ανθρώπους της διπλανής πόρτας, οι οποίοι, μάλιστα, στην πλειονότητά τους είναι ιδιοκτήτες λεωφορείων και οδηγοί, οι ίδιοι είναι απλοί άνθρωποι που κάνουν τη δουλειά που γνωρίζουν να κάνουν και την κάνουν καλά, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ΚΤΕΛ.

ΕΡ.: Ευκαιρία, λοιπόν, να σας ρωτήσω για τον στόλο του ΚΤΕΛ Αττικής, τους ανθρώπους του και τις προοπτικές που υπάρχουν.

ΑΠ.: Το ΚΤΕΛ Αττικής αριθμεί σήμερα 109 αστικά λεωφορεία και 148 υπεραστικά. Παρά τις ανανεώσεις που έχουν γίνει, βρίσκονται στη δεύτερη ηλικιακή κατηγορία μεταξύ 11-20 ετών, ο στόχος, όμως, είναι να συνεχιστεί η ανανέωση μέσω ενισχύσεων για να περάσουμε σε σύγχρονα λεωφορεία και στη γενικότερη ποιοτική αναβάθμιση των συγκοινωνιών μας προσφέροντας στους επιβάτες ασφάλεια, άνεση και τις απαραίτητες πλέον υπηρεσίες της συνδεσιμότητας και της τηλεματικής. Πιστεύω πως θα τα καταφέρουμε χάρη στους ανθρώπους του ΚΤΕΛ που ενώνουν τις δυνάμεις τους και δίνουν πάντα τον καλύτερο εαυτό τους, δουλεύοντας 365 ημέρες τον χρόνο και για πολλές ώρες καθημερινά.

Στο ίδιο τεύχος #399

PreviousNext