Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του εκδότη (αναφέρεται στο νέο Νόμο για τις Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές)

Περνάμε φίλοι αναγνώστες κατευθείαν στο φλέγον, και εξαιρετικά κρίσιμο θέμα του νέου νόμου και των επίσημων διευκρινήσεων που δόθηκαν για ορισμένα άρθρα του, καθώς και τις διαβεβαιώσεις του υπουργού
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 26/02/2012 - 22:27
Κοινοποίηση στα Social Media

Περνάμε φίλοι αναγνώστες κατευθείαν στο φλέγον, και εξαιρετικά κρίσιμο θέμα του νέου νόμου και των επίσημων διευκρινήσεων που δόθηκαν για ορισμένα άρθρα του, καθώς και τις διαβεβαιώσεις του υπουργού πάνω στα αιτήματα των αυτοκινητιστών. Δεν θα παρεμβάλλουμε κανένα δικό μας σχόλιο για να μην προκαλέσουμε την παραμικρή σύγχυση. Τα σχόλιά μας και η κριτική μας θα ακολουθήσουν.

Η Επιπλέον αξία στις άδειες Βυτιοφόρων

Τροποποιήθηκε η παράγραφος 7 του άρθρου 14 του νομοσχεδίου και ορίζεται ότι για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας ΦΔΧ οι ενδιαφερόμενες μεταφορικές εταιρίες καταβάλλουν εφάπαξ υπέρ του Δημοσίου ειδική εισφορά ανάλογα με την κατηγορία και το μικτό βάρος του φορτηγού οχήματος.
Το ποσό αυτό ορίζεται σε 10.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο, 2.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους επτά τόνους και 1.500 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους 40 τόνους.
Σε ότι αφορά στα βυτιοφόρα και ειδικότερα αυτά που μεταφέρουν υγρά καύσιμα τα ποσά της ειδικής εισφοράς διαμορφώνονται ως εξής:
- 27.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο.
- 3.000 για κάθε επόμενο και μέχρι τους 42 τόνους (από 2.000 ευρώ που προβλέποταν αρχικά).
Με την τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου προβλέπεται επίσης ότι το ποσό που καταβάλλεται για την λήψη της άδειας ΦΔΧ, λογίζεται ως έξοδο και εκπίπτει του εισοδήματος.
Εννοείται, βέβαια, ότι σε μόλις τρεις μήνες το κόστος αυτό θα μειωθεί και από την 1η Ιανουαρίου του 2011 το κόστος για την άδεια φορτηγού μεγαλύτερης κατηγορίας θα ανέρχεται περίπου στις 50.000 ευρώ, ένα χρόνο αργότερα θα μειωθεί περαιτέρω στις 32.530 ευρώ, για να φτάσει στις 21.146 ευρώ την 1η Ιανουαρίου του 2013, έξι μήνες δηλαδή πριν μηδενιστεί.
Αντίστοιχα, το κόστος για τη μεγαλύτερη άδεια βυτιοφόρου από τις αρχές του επόμενου έτους θα διαμορφωθεί στα 71.400 ευρώ, από την 1η Ιανουαρίου του 2012 θα μειωθεί κατά 35% στις 46.410 ευρώ, ενώ ένα χρόνο αργότερα θα υπάρξει επιπλέον μείωση που θα διαμορφώσει το κόστος στις 30.166 ευρώ.

Τα Αιτήματα των Μεταφορέων

Για το μετριασμό της βλάβης που επιφέρει ο νέος νόμος στους αυτοκινητιστές, οι τελευταίοι πρόβαλαν ως αντιστάθμισμα την ικανοποίηση τριών αιτημάτων, τα οποία η κυβέρνηση διά του υπουργού κ. Ρέππα, θεωρεί ότι τα έχει αποδεχτεί. Όπως είναι γνωστό, τα αιτήματα έχουν να κάνουν με το φορολογικό, τα επενδυτικά κίνητρα και το ασφαλιστικό.
Οι ιδιοκτήτες ΦΔΧ εμμένουν στη φορολόγηση του 10% επί των καθαρών κερδών, σε αντίθεση με την κυβέρνηση που νομοθετεί επί των ακαθαρίστων εσόδων, στην επιδότηση του στόλου αντί κινήτρων για υποδομές και εγκαταστάσεις, ενώ σε ό,τι αφορά τη σύνταξη, προβλέπεται για ασφαλισμένους πριν το '93 επανένταξη στον ΟΑΕΕ που θα επιφέρει αυξήσεις από 5% έως 20% στις συντάξιμες αποδοχές τους ανάλογα με την ασφαλιστική τους κλάση.

Η επίσημη Απάντηση του υπουργού

Εγγράφως, με επιστολή του, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, κατόπιν συνεννόησης με τα συναρμόδια Υπουργεία, ενημέρωσε τους αυτοκινητιστές για τις θέσεις της κυβέρνησης. Η επιστολή του έχει ως εξής:

«Σε συνέχεια αυτού του διαλόγου, αλλά και των ανακοινώσεων της Κυβέρνησης τόσο κατά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής στις 14/9/2010 όσο και κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής που ακολούθησε, επαναλαμβάνουμε πιο αναλυτικά τις τελικές μας θέσεις:

Φορολογικά

Α. Όσον αφορά στα φορολογικά θέματα:
1. Σταδιακά καταργείται ο φόρος υπεραξίας κατά τη μεταβίβαση των αδειών στο χρονικό διάστημα που προβλέπει ο νόμος και μηδενίζεται την 1/1/2013.
2. Δίνεται δυνατότητα στους κατόχους αδειών Φ.Δ.Χ. να αποσβέσουν την αξία της άδειας τους αφαιρώντας την από τα ακαθάριστα έσοδα, κάθε έτος για περίοδο από 3 έως και 7 χρόνια και με τρόπο που επιλέγουν οι ίδιοι.
3. Εάν σε κάποιο έτος οι μεταφορείς δεν έχουν φορολογητέα κέρδη επιτρέπεται να μεταφέρουν το δικαίωμα της απόσβεσης στα επόμενα χρόνια (μέχρι τα 7).
4. Στην περίπτωση που μέσα σε αυτό το διάστημα μεταβιβασθεί η άδεια, τότε το υπόλοιπο της απόσβεσης μπορεί να μεταβιβασθεί προς όφελος των νέων ιδιοκτητών.
5. Σε περίπτωση σύνταξης δίνεται το δικαίωμα να κάνουν χρήση του υπολειπόμενου ποσού της αξίας της άδειας για απόσβεση.
6. Ειδικά για τους μικρούς νομαρχιακούς μεταφορείς προβλέπεται προσαύξηση των ποσών απόσβεσης της άδειας κατά 50%.
Η νομοθετική πρωτοβουλία αυτή αντισταθμίζει σε ικανοποιητικό βαθμό την μείωση της άυλης αξίας των αδειών και θα συμπεριληφθεί σε επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών.

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση που λάβαμε, το φορολογικό περνάει αυτές τις μέρες με το νομοσχέδιο για την περαίωση


ασφαλιστικά- συνταξιοδοτικά

Β. Όσον αφορά στα συνταξιοδοτικά - ασφαλιστικά:
1. Οι ασφαλισμένοι στο πρώην ΤΣΑ πριν το 1993, που συνταξιοδοτούνται από 1/1/2011 και εφεξής από τον ΟΑΕΕ, για τον υπολογισμό της σύνταξης εντάσσονται από την ΠΟ3 κατηγορία στην ΠΟ5 για τα χρόνια που έχουν συμπληρώσει στο ΤΣΑ μέχρι 31/12/2006.
2. Η ένταξη στην κατηγορία αυτή γίνεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και καταβολή πρόσθετης εισφοράς 250 ευρώ για κάθε έτος ασφάλισης που έχει συμπληρωθεί στο ΤΣΑ μέχρι 31/12/2006.
3. Για τα έτη από 1/1/2001 και εφεξής η σύνταξη υπολογίζεται με βάση τις κατηγορίες στις οποίες έχουν ενταχθεί οι παραπάνω ασφαλισμένοι (ΠΟ4 και ΠΟ6).
4. Η καταβαλλόμενη σύνταξη και στις δύο περιπτώσεις ανέρχεται στο 2% για κάθε έτος ασφάλισης για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2014.
5. Με τη ρύθμιση αυτή οι δικαιούχοι με 35 χρόνια ασφάλισης θα λάβουν σε ετήσια βάση αύξηση ύψους 2350 ευρώ. Οι έχοντες περισσότερα χρόνια ασφάλισης θα λάβουν ακόμα μεγαλύτερο ποσό.
Οι ρυθμίσεις αυτές θα περιληφθούν σε νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων εντός του έτους.

Κίνητρα

Γ) Όσον αφορά στην ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο και την ενίσχυση με άλλα χρηματοοικονομικά μέσα:
1. Στο σχέδιο του νέου αναπτυξιακού νόμου θα προβλέπεται για πρώτη φορά η υπαγωγή σε αυτόν επενδυτικών σχεδίων στον τομέα των μεταφορών, όπως άλλωστε αναφέρεται και στο σχετικό άρθρο του νέου νόμου για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές .
2. Επιπλέον παρέχεται η δυνατότητα ενίσχυσης για επενδυτικά σχέδια στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών από εξειδικευμένα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στον νέο αναπτυξιακό νόμο που καταθέτει άμεσα το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας καθώς επίσης και τις κανονιστικές αποφάσεις για εξειδίκευση των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων».

Οι θέσεις, τα επιχειρήματα και οι επεξηγήσεις του κ. Ρέππα

Θέλοντας ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Δ. Ρέππας, να υπεραμυνθεί της ορθότητας (;) του νέου νόμου, παραχώρησε μια «εφ' όλης της ύλης» συνέντευξη στο δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου στον ρ/φ σταθμό Real, την οποία σε ακριβή απομαγνητοφώνηση παραθέτουμε στη συνέχεια:
«ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το κείμενο του νομοσχεδίου, αυτό καθεαυτό που αφορά στο άνοιγμα της αγοράς, παραμένει ως έχει και παραμένει ακόμη η μεγάλη διαφωνία, το σημείο τομής ανάμεσα στις δύο πλευρές, που έχει δύο σημεία. Το ένα είναι η παράταση της μεταβατικής περιόδου που ζητάνε οι μεταφορείς στα 5 τουλάχιστον έτη και το άλλο είναι η διατήρηση σε μόνιμη βάση του 35% του αρχικού ύψους της εισφοράς προκειμένου να μπει κάποιος στην αγορά.

«Δεν τα δεχόμαστε»

Αυτά τα δύο δεν τα δεχόμαστε. Γιατί, αντιθέτως με όσα όλοι αναγνωρίζουν, ότι δηλαδή η Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστική στον τομέα των μεταφορών, από την άλλη προτείνουν και μεταβατική περίοδο και διατήρηση ενός πλαφόν οικονομικής εισφοράς προκειμένου να μπει κάποιος στην αγορά, πράγματα και τα δύο τα οποία κάνουν δυσκολότερη την ένταξη στην αγορά. Άρα, διατηρούν το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της χώρας ή παρατείνουν αυτή την άνιση σχέση ανταγωνιστικότητας που έχει η Ελλάδα με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για αυτό δεν τα δεχόμαστε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θέλω με απλό τρόπο να μου πείτε πώς θα αποζημιωθεί για το κόστος κτήσεως της άδειάς του ο απλός βιοπαλαιστής φορτηγατζής, γιατί εμένα μου είναι αδιάφορο τι θα κάνουν αυτοί που έχουν τις 50 και τις 100 άδειες, αυτοί πιστεύω ότι έχουν τους μηχανισμούς για να τις διπλασιάσουν όταν θ' απελευθερωθεί η αγορά. Τι θα κάνει ο απλός φορτηγατζής, πρώτον για να μείνει στο επάγγελμα και δεύτερον, για να μη χάσει τα χρήματα της άδειάς του. Γιατί αυτός, πολύ συχνά έχει υποθηκεύσει το σπίτι του για να πάρει την άδεια.

Μέχρι το 2023 το "παλιό" καθεστώς


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα σας απαντήσω ευθέως: Όσον αφορά αυτούς που κατέχουν σήμερα άδειες, αν θέλουν να διατηρήσουν αυτό το καθεστώς και να δουλέψουν όπως δουλεύουν μέχρι σήμερα, το μπορούν μέχρι το 2023. Ο μικρός φορτηγατζής που θέλει να παραμείνει στο σημερινό καθεστώς εργασίας του, ας το διατηρήσει μέχρι το 2023.

(Σημείωση Τ&Τ: Στο άρθρο 14 ορίζεται ότι «εντός 10 ετών από την λήξη της μεταβατικής περιόδου του παρόντος νόμου όλες οι άδειες ΦΔΧ πρέπει να μετατραπούν σε Άδειες Οδικών Μεταφορών).

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα χρήματα που έχει ξοδέψει για την άδειά του;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα έρθω σε αυτό. Εμείς πιστεύουμε πως, όπως σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα, οι μεταφορείς πρέπει να οργανωθούν σε εταιρείες. Δείτε ότι και στην Ελλάδα οι εταιρείες στο χώρο των μεταφορών είναι αυτές που προσφέρουν τις καλύτερες υπηρεσίες στις καλύτερες τιμές. Αυτό είναι το μοντέλο. Για να διευκολύνουμε τώρα τους μεμονωμένους, τους βιοπαλαιστές, για να πάνε σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, τους αναγνωρίζουμε τη δυνατότητα να ενταχθούν στο νόμο των αναπτυξιακών κινήτρων για να δημιουργήσουν τις ανάλογες υποδομές, να μην δουλεύουν πια με μια τηλεφωνική γραμμή στο σπίτι τους και μόνο.

«Τα παραστατικά δεν υπάρχουν»

Να έχουν μια συγκεκριμένη δομή στην οποία θα μπορούν εργαζόμενοι να τους αναζητά όποιος ενδιαφέρεται να συνεργαστεί μαζί τους και έτσι να προσφέρουν σύγχρονες υπηρεσίες. Αν καλούσαμε όλους τους μεταφορείς να καταθέσουν τα παραστατικά, τα οποία αποτυπώνουν τις συναλλαγές που κάνουν για να αγοράσουν αυτές τις άδειες, να είστε σίγουρος ότι αυτά τα παραστατικά δεν υπάρχουν. Γιατί αυτή η αγορά των αδειών με το αντίστοιχο τίμημα γινόταν εκτός επίσημης διαδικασίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι μαύρη αγορά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Τα ποσά αυτά δεν έχουν φορολογηθεί. Εμείς δείχνοντας την καλή πίστη μας, αποτυπώσαμε σε ένα επίσημο κείμενο του κράτους, όπως είναι ένας νόμος, το ύψος της εισφοράς που θεωρούμε ότι ανταποκρίνεται στην αξία μιας άδειας και για πρώτη φορά αυτή η άυλη αξία προσμετράται. Περνάει δηλαδή από την παραοικονομία στην επίσημη Οικονομία και αυτό δεν είναι λίγο.
Δεύτερον, δίνουμε φορολογικές αποσβέσεις, ώστε όποιος έχει μια άδεια αναγνωρίζοντας την αξία της άδειας αυτής, στο ύψος το οποίο αναφέρεται στο νομοσχέδιο.

«Κάνουμε ακόμη πιο εύκολη την πρόσβαση»

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο δηλαδή; Ποιο είναι το ύψος;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Είναι αναλόγως με τον αριθμό των τόνων κάθε οχήματος. Για τα βυτιοφόρα των 42 τόνων, που είναι η κατηγορία με τους περισσότερους τόνους και τα πιο βαριά οχήματα, το ύψος της εισφοράς φτάνει τις 150.000 ευρώ. Πέραν αυτών και των άλλων οικονομικών προϋποθέσεων που προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός, 9.000 ευρώ για το πρώτο όχημα της εταιρείας και 5.000 ευρώ για κάθε επόμενο όχημα, ζητούν να παραμείνει το τελευταίο 35% μονίμως. Δηλαδή, κάποιος για να μπει στην αγορά να πρέπει να καταβάλλει ένα ποσό ακόμη, περίπου 52.000 ευρώ για ένα όχημα αυτής της κατηγορίας. Επαναλαμβάνω, το 35% των 150.000 ευρώ. Δηλαδή να κάνουμε ακόμη πιο δύσκολη την πρόσβαση στο επάγγελμα. Δεν το δέχεται αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί δεν υφίσταται σε καμία άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι κρίσιμο, αλλά η απόσβεση ούτως ή άλλως δεν γίνεται και τώρα;

«Ουδέποτε το έθιξαν»

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πρώτα από όλα, αυτοί που έχουν πάρει άδειες αρκετά χρόνια πριν έχουν κάνει την απόσβεση, αφού χρησιμοποιούν το όχημά τους για τόσα χρόνια, είναι το επάγγελμά τους. Άκουσα τον κ. Σαμαρά χθες, να λέει ότι θα πρέπει να υπάρχει ένα διακριτό καθεστώς για αυτούς που πήραν άδεια τα τελευταία 2-3 χρόνια σε σχέση με αυτούς που πήραν άδεια πριν 40 ή 30 χρόνια.
Εμείς δεν έχουμε αντίρρηση, αν το προτείνει η Νέα Δημοκρατία, να το δεχθούμε ευχαρίστως. Αυτό δεν το θέλουν οι ίδιοι οι μεταφορείς όμως. Ουδέποτε το έθιξαν. Και όταν εμείς διατυπώσαμε μια τέτοια σκέψη, ότι οι ρυθμίσεις πρέπει να αφορούν αυτούς που πήραν την άδεια τα τελευταία χρόνια, αντέδρασαν λέγοντας ότι «δεν πρέπει να μας διχάσετε». Άρα, οι καλές ρυθμίσεις αφορούν το σύνολο των μεταφορέων που έχουν άδεια.
Η φορολογική ρύθμιση τι προβλέπει; Όπως ανακοινώθηκε από του βήματος της Βουλής στη συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής Επιτροπής, αυτό το ύψος της άδειας θα μπορεί έως 7 χρόνια να προσμετράται μαζί με τα έξοδα, να υπολογίζεται ως έξοδο και να αφαιρείται από τα έσοδα ώστε ο επαγγελματίας της συγκεκριμένης κατηγορίας να απαλλάσσεται κατά το ανάλογο ύψος.
Είναι δηλαδή μια δυνατότητα που δίνουμε για να πληρώνουν λιγότερο ή και καθόλου φόρο για ένα διάστημα έως 7 έτη και έτσι να πετύχουν σε σημαντικό βαθμό την απόσβεση της αξίας της άδειας που σήμερα κατέχουν. Δεν έχουν γίνει πουθενά στην Ευρώπη, κατά τη μεταβατική περίοδο, ανάλογες ρυθμίσεις για την υποστήριξη των επαγγελματιών μεταφορέων για τη μετάβαση σε αυτήν τη νέα κατάσταση. Γίνονται στην Ελλάδα μόνο. Όπως επίσης, για πρώτη φορά εντάσσονται στο νόμο των αναπτυξιακών κινήτρων. Δεν υπήρχαν οι εταιρείες μεταφορών ή οι μεταφορείς γενικώς, ως δικαιούχοι στο πλαίσιο αξιοποίησης τέτοιων κινήτρων. Το προβλέπουμε και τώρα για πρώτη φορά και αυτό είναι πολύ σωστό.

Τι θα γίνει με το leasing

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω τώρα να σας ρωτήσω, με ποιον τρόπο θ' αντιμετωπίσετε αυτούς οι οποίοι έχουν πάρει άδειες με δάνεια και συμβάσεις leasing. Διότι καταλαβαίνω ότι αυτοί θα χάσουν τις άδειές τους, ότι δεν μπορούν να τις βάλουν στις καινούργιες ανώνυμες εταιρείες που θα δημιουργηθούν και κατ' ουσίαν θα υπάρξει παρακράτηση κυριότητας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πρώτα από όλα δεν υπάρχει καμμία παρακράτηση κυριότητας. Μπορείς να συνεισφέρεις στην αξία του κεφαλαίου που ανταποκρίνεται στο ύψος της άδειας, όταν πρόκειται να στήσεις μια εταιρεία και αυτό είναι πάρα πολύ θετικό. Βεβαίως όταν δεν συνεισφέρεις το όχημά σου και την άδειά σου στην εταιρεία, αντιλαμβάνεσθε πως δεν μπορεί να υπολογισθεί ως τμήμα του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας αφού δεν συνεισφέρεις τίποτα τελικώς, αφού το όχημα ανήκει κάπου αλλού.
Για αυτές τις περιπτώσεις προβλέπουμε ακριβώς, τη δυνατότητα να δημιουργήσουν εταιρείες και να ενταχθούν στα αναπτυξιακά κίνητρα. Να πάρουν κίνητρα ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει έναντι Τραπεζών ή εταιρειών από τις οποίες έχουν πάρει με τη διαδικασία leasing τα αυτοκίνητά τους και ταυτόχρονα, ενώ θα δουλεύουν και θα έχουν ένα εισόδημα κάθε χρόνο από τη δουλειά τους, με τη φορολογική ρύθμιση την οποία ανέλυσα μόλις πριν, θα έχουν μεγάλες ευκολίες ώστε να πληρώνουν λίγο ή και καθόλου φόρο.
Αυτή είναι η βοήθεια που προσφέρουμε και δεν είναι καθόλου αμελητέα, πιστέψτε με.»

Η άλλη όψη

Η αποδοχή όπως διατείνεται ο κ. Ρέππας των αιτημάτων του Κλάδου, είναι στην πραγματικότητα μερική και περιορισμένη. Στην πραγματικότητα ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, έκανε αυτό που είχε προβλέψει το ΤΡΟΧΟΙ & TIR, ότι δηλαδή θα πει «ναι» αφού και τα τρία αιτήματα (φορολογικό, επενδυτικό, ασφαλιστικό) αφορούν άλλα υπουργεία. Το ότι ήρθε σε συνεννόηση με τους αρμόδιους υπουργούς, δεν σημαίνει ότι εξασφάλισε δεσμεύσεις υπέρ των αυτοκινητιστών.
Έτσι, γνωρίζοντας για παράδειγμα, ότι δεν επιδοτείται η αντικατάσταση των οχημάτων (που θα ήταν ουσιαστικό μέτρο υπέρ των αυτοκινητιστών), αναφέρεται σε «επενδυτικά σχέδια στον τομέα των μεταφορών» κάτι που προϋπήρχε και περιλαμβάνεται σε προηγούμενα και ισχύοντα προγράμματα. Να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες, ότι στο πρώτο σχέδιο νόμου, στην παράγραφο 6 του άρθρου 3, αναφερόταν κατά λέξη και «η αντικατάσταση των οχημάτων τους με οχήματα νέας τεχνολογίας».
Για το ασφαλιστικό, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ζητάει χρήματα και μάλιστα επιπλέον για όλα τα προηγούμενα χρόνια προκειμένου οι αυτοκινητιστές να πάρουν τη σύνταξη που δικαιούνται.
Εδώ να σημειώσουμε, ότι η κα. Πετραλιά, είχε αποδεχτεί την καταβολή πρόσθετης εισφοράς, αλλά από 1-1-2007 και μετά, ενώ τώρα, ο ασφαλισμένος θα πρέπει να πληρώσει εισφορές για κάθε έτος ασφάλισης που έχει συμπληρωθεί στο ΤΣΑ μέχρι 31/12/2006.

Ποιοι θα βγουν κερδισμένοι;

Στο φορολογικό, το όλο πρόβλημα εντοπίζεται στις αποσβέσεις, ενώ, στην πραγματικότητα, η ίδρυση Α.Ε. και Ε.Π.Ε. που επιτρέπει την εύκολη μεταβίβαση μετοχών προς κάθε κατεύθυνση, πολύ γρήγορα, θα αλλοιώσει το πνεύμα του νόμου του Ρέππα που θεωρεί, ότι βοηθάει τους αυτοκινητιστές στην ανάπτυξη και στη δημιουργία ανταγωνιστικών εταιρειών. Και αυτό, γιατί οι έχοντες, είτε εμπορικές εταιρείες είναι, είτε μεταφορικές, πανεύκολα θα εξαγοράζουν πλειοψηφικά μετοχικά πακέτα από τις αδύναμες εταιρείες των νεοεισερχομένων στο χώρο και έτσι θα καθιστούν τους σημερινούς ιδιοκτήτες, οδηγούς των ίδιων των οχημάτων τους, που δεν θα τους ανήκουν, αφού οι μετοχές τους θα έχουν μεταβιβαστεί.
Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια έχει δρομολογηθεί ένα νέο μεταφορικό περιβάλλον με κυρίαρχο παίχτη την COSCO που ήδη συμμετέχει και στο διαγωνισμό για το Εμπορευματικό του Θριασίου. Εξάλλου, η μη αποδοχή από τον κ. Ρέππα και από το υπουργείο Οικονομικών ενός χαμηλού φορολογικού συντελεστή, ρίχνει βούτυρο στο ψωμί των βουλγάρικων και των κυπριακών πινακίδων που αλωνίζουν την Ελλάδα και σαρώνουν το διαβαλκανικό μεταφορικό έργο με φορολογία μόνο 10%, έναντι τουλάχιστον 24%+10% σύνολο 34% των ελληνικών Ανωνύμων Εταιρειών. (Το επιπλέον 10% είναι η φορολογία των μερισμάτων των μετόχων που ακολουθεί η φορολογία της εταιρείας).
Επομένως δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι το μεταφορικό έργο θα αναλαμβάνεται από τις εταιρείες που διαθέτουν οργανωμένα τμήματα μάρκετινγκ, έχουν ένα διευρυμένο πελατολόγιο εντός και εκτός Ελλάδας, είναι σε θέση να προσφέρουν και άλλες πλην της μεταφοράς υπηρεσίες και αυτές οι εταιρείες δεν είναι άλλες από τις διαμεταφορικές και τις logistics. Ακόμη, ένα σοβαρό σε όγκο μεταφορικό έργο θα περάσει στις θυγατρικές μεταφορικές εταιρείες που θα ιδρύσουν οι εμπορικές μεγάλες επιχειρήσεις μεμονωμένα είτε σε συνεργασία μεταξύ τους, χωρίς απαραίτητα να αγοράσουν τροχαίο υλικό, αφού θα έχουν διαθέσιμα τα φορτηγά των σημερινών μεμονωμένων αυτοκινητιστών.

Η επίταξη

Το μέτρο της επίταξης με κείμενα επίσημα, δημοσιευμένα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θύμιζαν δυστυχώς άλλες εποχές, και αυτό προκάλεσε ένα βαθύ αίσθημα αγανάκτησης στους αυτοκινητιστές που γρήγορα μετατράπηκε σε μένος, όχι αδικαιολόγητα. Για τους περισσότερους αυτοκινητιστές κύριε Ρέππα, το φορτηγό είναι το πρώτο τους σπίτι. Το απέκτησαν με μεγαλύτερη δυσκολία απ' ότι εκείνο στο χωριό ή στην πόλη που μένει η οικογένειά τους. Οι ίδιοι τις περισσότερες νύχτες κοιμούνται στα φορτηγά τους, κύριε Ρέππα. Ειλικρινά, θαυμάζω το κουράγιο σας, να φτάσετε στην επίταξή τους, στο όνομα -έστω- του «κοινωνικού συμφέροντος».
Τυπικά, η επίταξη σαν κυβερνητικό μέτρο έφτασε στο Συμβούλιο της Επικρατείας.


Η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου τον Π. Πικραμμένο και εισηγητή της υπόθεσης τον σύμβουλο Επικρατείας Αντ. Σταθάκη άκουσε τις θέσεις του νομικού παραστάτη του Δημοσίου που υποστήριξε ότι η επίταξη των φορτηγών αυτοκινήτων έγινε για λόγους δημοσίου συμφέροντος και υπεραμύνθηκε της συνταγματικότητας και της νομιμότητας της επίταξης.


Ακόμη, ο δικηγόρος του δημοσίου υποστήριξε ότι από την απεργία των φορτηγών έχει προκληθεί αδυναμία εφοδιασμού των νοσοκομείων με συνέπεια να υπάρχει κίνδυνος της ζωής των ασθενών, αλλά παράλληλα υπάρχει και πρόβλημα εφοδιασμού της αγοράς με τρόφιμα και άλλα αγαθά πρώτης ανάγκης.


Αντίθετα, οι δικηγόροι των συνδικάτων τόνισαν ότι η επιστράτευση είναι αντισυνταγματική και παράνομη, καθώς πλέον των άλλων, δεν έχει ημερομηνία λήξης. Ακόμη, ανέφεραν ότι όπως χειρίζεται η κυβέρνηση το θέμα της απελευθέρωσης των αδειών των φορτηγών αυτοκινήτων, χωρίς διαπραγματεύσεις, οι ιδιοκτήτες τους ζημιώνονται.


Η έκδοση της απόφασης αναμένεται.
Όποια κι αν είναι, νομίζουμε δεν έχει καμιά σημασία πλέον. Άλλωστε η πράξη της επιστράτευσης έχει κριθεί στις συνειδήσεις των αυτοκινητιστών. Των απλών ανθρώπων που χωρίς φύλλα επιστράτευσης, με δική τους προθυμία και πρωτοβουλία, έχουν στο παρελθόν θέσει τα φορτηγά τους και τους εαυτούς τους στη διάθεση της νομαρχίας ή του δήμου για να βοηθήσουν τους συμπολίτες μας σε άλλες πραγματικές καταστάσεις ανάγκης, εξαιτίας φυσικών καταστροφών.

Καλό δρόμο σε όλους

PreviousNext