Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Συμπληρώνοντας το σχόλιό μας στο προηγούμενο τεύχος του Τ&Τ, να προσθέσουμε ότι στο ΦΕΚ 8/Α/1-2-11, δημοσιεύθηκε ο αναπτυξιακός νόμος ο οποίος ρητά αναφέρει, ότι «δεν ενισχύονται οι δαπάνες που
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 26/02/2012 - 22:27
Κοινοποίηση στα Social Media

Συμπληρώνοντας το σχόλιό μας στο προηγούμενο τεύχος του Τ&Τ, να προσθέσουμε ότι στο ΦΕΚ 8/Α/1-2-11, δημοσιεύθηκε ο αναπτυξιακός νόμος ο οποίος ρητά αναφέρει, ότι «δεν ενισχύονται οι δαπάνες που αφορούν στα μέσα μεταφορών, τον εξοπλισμό των μεταφορών και τα επενδυτικά σχέδια στον τομέα των μεταφορών».
Θυμίζουμε ότι στον ν. 3887/10 για το «άνοιγμα του επαγγέλματος» αναφέρεται επίσης ρητά η επιδότηση για την αντικατάσταση των φορτηγών με την υπαγωγή του στον αναπτυξιακό νόμο.

«...εξαιρούνται τα μέσα μεταφοράς, οι επενδύσεις στον Κλάδο των Μεταφορών...»

Έτσι, αυτό που απομένει στον κ. Ρέππα και στους συμβούλους του, είναι να θολώσουν τα νερά με κάποιο πυροτέχνημα τύπου προαιρετικής απόσυρσης (αν φυσικά τους το επιτρέπει το υπουργείο Περιβάλλοντος).
Ίσως πάλι και να μην το κάνουν ποτέ, γνωρίζοντας ότι δεν πρόκειται να ενοχληθούν από κανένα συνδικαλιστή, δεδομένου ότι έχουν κοπεί γι' αυτούς οι γέφυρες επικοινωνίας και όταν σήμερα -αυτό είναι το τραγικό- δεν υπάρχει κανένας φορέας διατεθειμένος να ενδιαφερθεί για τον Κλάδο των Μεταφορών.

«Δεν μπορεί, είναι απασχολημένος»


«Σας καλούμε το Σάββατο 12/2/11 και ώρα 15:00 σε πανελλαδική συγκέντρωση στην είσοδο του υπουργείου Μεταφορών...».
Έτσι, ξεκινούσε η ανακοίνωση του «Συντονιστικού Οργάνου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών Ελλάδος». Καλούσε σε «πανελλαδική συγκέντρωση τους αυτοκινητιστές με αίτημα την αναστολή του Ν.3887 μέχρι τέλος του 2011, διαφορετικά θα ξεκινήσουν απεργιακές κινητοποιήσεις».
Αποτέλεσμα ήταν να μαζευτούν 30 περίπου φορτηγά (αυτή ήταν η «πανελλαδική» συγκέντρωση) και η επιτροπή τους ζήτησε να δει τον υπουργό. Πήραν λοιπόν την απάντηση, ότι ο υπουργός δεν μπορεί να τους δει γιατί ήταν απασχολημένος. Ταυτόχρονα «κύκλοι του υπουργείου» ανέφεραν, αλλά με προώθηση προς τον Τύπο, ότι «δεν υπάρχει περίπτωση ο κ. Ρέππας να κάνει δεκτό το αίτημά τους, καθώς ο νόμος εφαρμόζεται ήδη εδώ και περίπου 6 μήνες».

«Πόσα χρωστάω; Να τα πληρώσω...»

Σήμερα, κάθε λογικά σκεπτόμενος αυτοκινητιστής συμφωνεί ότι ο Κλάδος είναι ακέφαλος. Έχει χαθεί μέσα στο τέλμα που δημιούργησε ο στείρος συνδικαλισμός, η εσωστρέφεια, η έλλειψη προσώπων ικανών να δουν τη σημερινή πραγματικότητα και, κυρίως, ικανών για να χρησιμοποιήσουν σωστά τη δύναμη του φορτηγού (και του λεωφορείου, θα προσθέσω) και τη συμβολή του, όχι μόνο γενικά και αόριστα στην εθνική μας οικονομία, αλλά και σε άλλους συγκεκριμένους κλάδους. Για παράδειγμα ν' αναφέρω, τους παραχωρησιούχους, τις κοινοπραξίες δηλαδή των κατασκευαστών των δρόμων που εισπράττουν τα διόδια. Το 50% των φορτηγών δεν πλήρωνε διόδια. Ο «αγώνας» μεταξύ ιδιοκτητών, παιζόταν στο αν θα πρέπει ή όχι να πληρώνουν διόδια, στο αν ή όχι θα προκύψουν κυρώσεις γι' αυτούς που δεν πλήρωναν. Και δείτε, τι συνέβη, λίγο μετά την τοποθέτηση των καμερών:
Τα φορτηγά μιας συγκεκριμένης μεταφορικής εταιρείας συνέχισαν να μη πληρώνουν. Μόλις όμως έλαβαν το πρώτο εξώδικο, ο υπεύθυνος της μεταφορικής, τηλεφώνησε στην κοινοπραξία λέγοντας: «Πόσα χρωστάω; Να τα πληρώσω...». Το περιστατικό είναι πραγματικό και υπάρχουν στοιχεία.

Παραδείγματα ανταποδοτικότητας

Βέβαιο είναι, ότι ο κάθε μεταφορέας, έκανε ό,τι εκείνος νόμιζε σωστό ή αυτό που έκαναν οι άλλοι. Δεν υπήρξε ποτέ μια υπεύθυνη ενημέρωση από πλευράς προέδρων συνδικαλιστών. Και φυσικά, δεν υπήρξε ποτέ, συνάντηση με τις κοινοπραξίες με αίτημα τη μείωση των διοδίων ειδικά για τα φορτηγά, παρά το γεγονός ότι υπήρχε το επιτυχές παράδειγμα των ΚΤΕΛ της Δυτικής Ελλάδας με τη «Γέφυρα». Αυτό θα πει εξωστρέφεια κ.κ. πρόεδροι και συνδικαλιστές, αυτό θα πει ανταποδοτικότητα προς τα μέλη σας.
Το ίδιο θα μπορούσε να έχει γίνει και με τους εμπόρους, εισαγωγείς και αντιπροσώπους φορτηγών/λεωφορείων για την από κοινού εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα της αντικατάστασης των παλαιών οχημάτων Φ.Δ.Χ. και Φ.Ι.Χ., καθώς θεωρούμε ότι υπάρχουν λύσεις με σύννομη παράκαμψη των αντίθετων για τον σκοπό αυτό νομοθεσιών.
Ανάλογες κινήσεις από πλευράς αυτοκινητιστών, θα μπορούσαν να είχαν γίνει και προς το ΣΕΠΕ, το Σύνδεσμο Εταιρειών Πετρελαιοειδών, για τη διεκδίκηση εκπτώσεων στο πετρέλαιο ή στα λιπαντικά που θα σήμαινε ένα καθόλου ευκαταφρόνητο όφελος για τους μεταφορείς.
Ανάλογες ενέργειες, θα έπρεπε κατά την γνώμη μας, να είχαν γίνει προς τις ασφαλιστικές εταιρείες, προς τις τραπεζικές εταιρείες λήζινγκ για ευνοϊκότερες χρηματοδοτήσεις, προς τα ασφαλιστικά ταμεία για τη ρύθμιση των χρεών των αυτοκινητιστών κ.ά.

Θέμα εκπροσώπησης


Δεν θα επεκταθώ περισσότερο, γιατί πιστεύω ότι προέχει το θέμα της εκπροσώπησης του Κλάδου. Χρησιμοποίησα σκόπιμα τη λέξη «εκπροσώπηση» γιατί πιστεύω ότι η Μεταφορά έχει πλέον ανάγκη σοβαρής εκπροσώπησης στο οικονομικό, πολιτικό, αναπτυξιακό γίγνεσθαι της χώρας. Αναφέρω ότι σχεδόν όλοι οι Κλάδοι εκπροσωπούνται από ισχυρούς φορείς, όπως είναι τα Επιμελητήριά τους, οικονομικό για τους λογιστές, τεχνικό για τους κατασκευαστές, βιοτεχνικό για τους βιοτέχνες, εμποροβιομηχανικό κ.α. ή Συνδέσμους και Ενώσεις, αλλά με σαφή προσανατολισμό στην προώθηση συγκεκριμένων συμφερόντων των μελών τους. «Ξεκρέμαστη» ας μου επιτραπεί η φράση, είναι μόνο η Μεταφορά, αλλά μόνο στην Ελλάδα. Αυτό πρέπει ν' αλλάξει... και να αλλάξει προς τη σωστή κατεύθυνση.

ΕΛΤΑ και δέματα


Στις επόμενες βδομάδες, ένα ακόμη νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση και αφορά στην απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών, ορίζοντας όμως ότι «ο ΕΛΤΑ παραμένει Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας έως την 31.12.2028. Οι όροι παροχής της καθολικής υπηρεσίας καθορίζονται με τη σύμβαση ανάθεσης που συνάπτεται μεταξύ του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και του ΕΛΤΑ».
Ανάμεσα στα καθήκοντά του ορίζεται και η «περισυλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή ταχυδρομικών δεμάτων βάρους έως 20kg, με τη δυνατότητα θέσπισης ειδικών ρυθμίσεων για την κατ΄ οίκον διανομή τέτοιων δεμάτων». Γιατί, το αναφέρουμε; Γιατί, τα 20 kg θα απελευθερωθούν, προς τα πάνω, γιατί θα κάνει «κατ' οίκον διανομή» και γιατί -αυτό το επισημαίνει ο υπογράφων- θα του δοθεί η δυνατότητα να συνάψει συνεργασίες με ιδιώτες, όπως οι μεταφορείς. Ακόμη, τολμώ να προσθέσω, ότι το μέλλον του ΕΛΤΑ δεν είναι πλέον η παραδοσιακή αλληλογραφία που έχει εκτοπιστεί από την τεχνολογία του internet, αλλά η μεταφορά δεμάτων, οι εταιρικές αποστολές διαφημιστικών εντύπων κ.ά.
Αντί, λοιπόν, αγαπητοί συνδικαλιστές, να ξεκινήσουμε κατάρες και αφορισμούς για αυτό το δικαίωμα που θα παραχωρηθεί στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, θα ήταν πιο έξυπνο να μελετήσουμε τις μελλοντικές συνεργασίες των μικρών Φ.Δ.Χ. με τα ΕΛΤΑ για τη διακίνηση των δεμάτων και την κατ' οίκον παράδοση.


Το άνοιγμα των (άλλων) Επαγγελμάτων

Δεκάδες επαγγέλματα άνοιξαν με το νόμο που ψήφισε η Βουλή πριν λίγες μέρες, χωρίς κανείς από την πλευρά των Μεταφορέων να δώσει την παραμικρή σημασία και ήδη εκδόθηκαν αρκετές αποφάσεις για την υλοποίηση των διατάξεών του. Ανάμεσά τους και η ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στην Ελλάδα από επαγγελματίες υπηκόους κρατών μελών της Ε.Ε. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε επαγγέλματα αρμοδιότητας του υπουργείου ΥποΜεΔι, όπως του τεχνίτη συνεργείου αυτοκινήτων, του συμβούλου Ασφαλείας για τη μεταφορά επικινδύνων, του πραγματογνώμονα οχημάτων μεταφοράς επικινδύνων εμπορευμάτων κ.ά. Αν λοιπόν, πάτε στο συνεργείο και δείτε έναν Πολωνό ή Βούλγαρο, να γνωρίζετε ότι δεν είναι... λαθρομετανάστης, αλλά νόμιμος επαγγελματίας, όπως και χιλιάδες Έλληνες που απασχολούνται στη Βουλγαρία και σε άλλες κοινοτικές χώρες.

Καμποτάζ και τα βουλγάρικα αυτοκίνητα

Και αφού μιλήσαμε για τη Βουλγαρία, είναι ευκαιρία ν' απαντήσω σε ορισμένους αναγνώστες του Τ&Τ, για το θέμα των βουλγάρικων φορτηγών σε σχέση με το καμποτάζ. Τους ενημερώνω λοιπόν, ότι και για το έτος 2011 ισχύει η απαγόρευση του καμποτάζ, δηλαδή τα βουλγάρικα, φορτηγά απαγορεύεται να πραγματοποιούν εσωτερική (μέσα στην Ελλάδα μεταφορά), δηλαδή δεν μπορούν να φορτώσουν π.χ. από Θεσσαλονίκη και να ξεφορτώσουν στον Πειραιά.
Όμως, σύμφωνα με τον κανονισμό της Ε.Ε. 1072/2009 αυτό το καθεστώς, που ήταν καθεστώς μεταβατικής περιόδου όχι μόνο για τα βουλγάρικα, αλλά και για τα ρουμάνικα, τα κυπριακά κ.ά., λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του 2011 και -αν δεν παραταθεί- τότε από 1-1-2012 τα βουλγάρικα, θα μπορούν να πραγματοποιούν ελεύθερα καμποτάζ μέσα στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει και με τους υπόλοιπους κοινοτικούς μεταφορείς (δηλαδή κατόπιν άφιξης από δρομολόγιο εξωτερικού θα έχουν δικαίωμα 3 ή 5 ημερών για διενέργεια εθνικής μεταφοράς, με ορισμό φορολογικού Αντιπροσώπου στις Εφορίες - προσκομίζοντας επικυρωμένη μετάφραση της βουλγάρικης εταιρείας, ώστε να αποδίδουν το ΦΠΑ της ενδομεταφοράς).
Επειδή, σύμφωνα με πληροφορίες του Τ&Τ, η Βουλγαρία και τα άλλα νεώτερα κράτη που τέθηκαν στο στάδιο της μεταβατικής περιόδου, κορυφώνουν τις πιέσεις προς τις Βρυξέλλες, το πιθανότερο είναι να πετύχουν κανονικά από 1-1-2012 την είσοδό τους στο καθεστώς του καμποτάζ, που σημαίνει ότι σε δέκα μήνες από τώρα, τα βουλγάρικα θα είναι σχεδόν ελεύθερα να ενεργούν εσωτερικές στη χώρα μας μεταφορές. Και λέμε σχεδόν ελεύθερα, γιατί ο περιορισμός των 3 ή 5 ημερών μετά την άφιξή τους είναι πολύ ελαστικός, αφού η Βουλγαρία είναι δίπλα μας, άρα κάθε τόσο μπορούν να έρχονται.
Αν πάλι με ρωτήσετε, τι θα πρέπει να κάνουν τα ελληνικά φορτηγά για ν' αντιμετωπίσουν το βουλγάρικο με το φθηνότερο πετρέλαιο και τον οδηγό των 250 ευρώ/μήνα, την απάντηση την έχω δώσει αρκετές φορές στο παρελθόν: Συνεργασίες και κοινές μεταφορικές επιχειρήσεις που θα μπορούν να εκμεταλλεύονται και να μοιράζονται το μεταφορικό έργο και της Ελλάδας και της Βουλγαρίας. Αυτό έκαναν και οι Γερμανοί με τους Πολωνούς.

Αλπικό το τούνελ


Σε προχωρημένη ύφεση παραμένει η μεταφορά στην Ελλάδα και σε συνδυασμό με τη βαθειά κρίση της πραγματικής οικονομίας, οι πωλήσεις επαγγελματικών αυτοκινήτων παραμένουν στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας. Γι' αυτά, δεν υπάρχει ούτε απόσυρση, ούτε επιδότηση, ούτε αναπτυξιακός. Η αγορά των φορτηγών και των λεωφορείων παραμένει με μακρινό τον ορίζοντα ανάκαμψης σαν να βρίσκεται μέσα σε αλπικό τούνελ που το φως στην άκρη του, δεν φαίνεται.

Όταν, άλλοι στήνουν γραμμές


Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο στη δυτική Ευρώπη, όπου, όχι μόνο παρήλθε η κρίση, αλλά ξεκίνησε η ανάπτυξη με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς με τους κατασκευαστές επαγγελματικών αυτοκινήτων να δέχονται ολοένα αυξανόμενες σε αριθμό και όγκο παραγγελίες.
«Ετοιμάζουμε τα νέα αυτοκίνητα Euro 6, αλλά θα συνεχίσουμε φουλ παραγωγή των Euro 5 Actros, γιατί προβλέπουμε «έκρηξη» ζήτησης από χώρες εκτός Ε.Ε. Έτσι, για τα Euro 6 θα δημιουργήσουμε ξεχωριστές γραμμές παραγωγής», μου είπε υψηλόβαθμο στέλεχος της Mercedes.

Φυλαχτείτε από τα «γιουρούσια»


Με τα όσα δραματικά συμβαίνουν στις χώρες της Β. Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, θα πρέπει να περιμένουμε και μια σειρά αρνητικών επιπτώσεων για τη χώρα μας, με κυριότερο την αύξηση της τιμής του πετρελαίου, η οποία ήδη παραμένει η υψηλότερη στην Ευρώπη. Σοβαρότατο επίσης κίνδυνο, θα μπορούσε να προκαλέσει μια ανεξέλεγκτη εισροή αφροασιατών διογκώνοντας το ήδη τεράστιο πρόβλημα με τους λαθρομετανάστες. Με την ευκαιρία να πούμε ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους - σωστούς - αυτοκινητιστές για να αποφύγουν την εισβολή στη νταλίκα τους λαθρομεταναστών, καθώς οι συνέπειες είναι βαρύτατες. ΄Ολοι επίσης πρέπει να προσέχουμε που σταθμεύουμε, γιατί έχουν τον τελευταίο καιρό πολλαπλασιαστεί τα κρούσματα κλοπών φορτηγών, αλλά και τα «γιουρούσια» που δεν αφήνουν τίποτα στο φορτηγό, από καθρέφτες και φώτα, μέχρι τενόρους και σπόϊλερ. Προσοχή λοιπόν και να σταθμεύετε στα γνωστά σας μαγαζιά και σε πάρκινγκ μαζί με άλλα φορτηγά.

Καλό μήνα και καλοτάξιδοι...

PreviousNext