Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το σχέδιο για την κατάργηση της ισχύουσας απαγόρευσης της ΕΕ για τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, μετά από πιέσεις από τους περισσότερους κατασκευαστές της αυτοκινητοβιομηχανίας, σηματοδοτώντας τη μεγαλύτερη υποχώρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις πράσινες πολιτικές της τα τελευταία χρόνια.
Το σχέδιο με την επίσημη ονομασία Automotive Package, η οποία απομένει να εγκριθεί από τις κυβερνήσεις της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, θα επιτρέψει τη συνέχιση των πωλήσεων ορισμένων μη ηλεκτρικών οχημάτων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας και της Ιταλίας είχαν ζητήσει την χαλάρωση των κανόνων. Η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ δέχθηκε, επίσης, τις εκκλήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών για να τους επιτραπεί να συνεχίσουν να πωλούν υβριδικά αυτοκίνητα με δυνατότητα φόρτισης από το δίκτυο και αυτοκίνητα με επέκταση αυτονομίας (range extender). Εδώ να σημειώσουμε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αγωνίζονται να ανταγωνιστούν την Tesla και τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, οι στόχοι της ΕΕ θα μετατοπιστούν σε μείωση κατά 90% των εκπομπών CO2 από τα επίπεδα του 2021, αντί των τρεχόντων κανόνων που προβλέπουν ότι όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά από το 2035 θα έχουν μηδενικές εκπομπές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αντισταθμίσουν τις υπόλοιπες εκπομπές χρησιμοποιώντας (στη διαδικασία παραγωγής) χάλυβα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε άνθρακα που παράγεται στην ΕΕ και συνθετικά καύσιμα ή βιοκαύσιμα μη προοριζόμενα για διατροφή, όπως γεωργικά απόβλητα και χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι. Το σχέδιο παρέχει επίσης στους κατασκευαστές αυτοκινήτων ένα χρονικό παράθυρο τριών ετών από το 2030 έως το 2032 για να μειώσουν τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων κατά 55% από τα επίπεδα του 2021, ενώ ο στόχος για το 2030 για τα ελαφρά επαγγελματικά, θα μειωθεί από 50% σε 40%. Θα υπάρχουν σημαντικά πρόστιμα για όποιους κατασκευαστές δεν «πιάσουν» τους στόχους.
Εταιρικοί στόλοι
Οι εταιρικοί στόλοι, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, θα αντιμετωπίσουν δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης με βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των κρατών μελών, αν και οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με λιγότερους από 250 υπαλλήλους και κύκλο εργασιών κάτω των 50 εκατομμυρίων ευρώ θα εξαιρούνται.
Τα κράτη μέλη θα παρέχουν οικονομική στήριξη μόνο για καθαρά οχήματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ, κάτι που αποτελεί νίκη για τη Γαλλία, η οποία πίεσε πολύ για κίνητρα τοπικής παραγωγής. Η ηλεκτροκίνηση των στόλων θα μπορούσε να συμβάλει στη δημιουργία μιας αγοράς μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς οι εταιρείες ενοικίασης συνήθως διατηρούν τα αυτοκίνητα για ένα έτος και οι εταιρείες leasing για περίπου τρία έτη.
Οι εθνικοί στόχοι για το μερίδιο αγοράς έχουν π.χ., οριστεί σε 32% για τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών το 2035 για τη Βουλγαρία και σε 100% για πολλές πλουσιότερες χώρες.