Ανέφικτος διαφαίνεται ο στόχος της ΕΕ που έθεσε το 2018 για τη μείωση των ατυχημάτων στο 50% έως το 2030. Αυτό δείχνουν τα πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αναλυτικότερα, το 2023, 20.400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ, σημειώνοντας μείωση κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με 46 θανάτους από τροχαία δυστυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση δείχνει μείωση κατά 10% σε σύγκριση με το 2019, ο σημερινός ρυθμός μείωσης υπολείπεται της απαιτούμενης ετήσιας μείωσης κατά 4,5% που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ να μειωθούν στο μισό οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Στις χώρες που το ποσοστό έμενε σχεδόν αμετάβλητο περιλαμβάνονται η Ελλάδα, η Τσεχία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Κύπρος, η Ουγγαρία, η Ολλανδία, η Πολωνία και η Ρουμανία.
Η πρόοδος εξακολουθεί να είναι πολύ άνιση μεταξύ των κρατών μελών: το 2023, η Τσεχία, η Κύπρος, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Φινλανδία κατέγραψαν τα χαμηλότερα ποσοστά από την έναρξη των σύγχρονων καταγραφών. Η Πολωνία ανέφερε μείωση κατά 35% του αριθμού των θανάτων μεταξύ 2019 και 2023, ενώ η Ιρλανδία ανέφερε αύξηση κατά 31%. Ωστόσο, ο συνολικός κατά κεφαλήν δείκτης οδικών θανάτων στην Πολωνία παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, ενώ της Ιρλανδίας κάτω από αυτόν- και η συνολική κατάταξη των ποσοστών θανάτων των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, με τους ασφαλέστερους δρόμους να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (26/ εκατομμύριο), ενώ η Βουλγαρία (82/ εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/ εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2023. Αντίθετα, ορισμένα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Αυστρίας, της Λιθουανίας και της Σλοβενίας, κατέγραψαν αξιοσημείωτη μείωση άνω του 25%.
Παρακάτω ο πίνακας με τα τελευταία στοιχεία θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων:
Δεδομένα του 2023 |
Δεδομένα του 2024 (το πρώτο εξάμηνο) |
|||||
Σε απόλυτο αριθμό |
Ποσοστό ανά εκατομμύριο πληθυσμού |
% μεταβολή του 2023 σε σχέση με: |
Τάση σε σχέση με την ίδια περίοδο το: |
|||
2023 |
2023 |
2022 |
2019 |
Ποσοστό 2017-19 |
2023 |
|
EU-27 |
20.400 |
46 |
-2% |
-11% |
-12% |
- |
Belgium |
501 |
43 |
-7% |
-22% |
-19% |
↓ |
Bulgaria |
526 |
82 |
-1% |
-16% |
-18% |
↓↓ |
Czechia |
502 |
46 |
-5% |
-19% |
-19% |
- |
Denmark |
162 |
27 |
5% |
-19% |
-11% |
↓↓ |
Germany |
2.839 |
34 |
2% |
-7% |
-10% |
- |
Estonia |
59 |
43 |
20% |
13% |
6% |
↓↓* |
Ireland |
184 |
35 |
19% |
31% |
29% |
↑↑* |
Greece |
637 |
61 |
-3% |
-7% |
-10% |
- |
Spain |
1.806 |
38 |
3% |
3% |
1% |
↑ |
France |
3.167 |
48 |
-3% |
-2% |
-4% |
↑ |
Croatia |
274 |
71 |
0% |
-8% |
-13% |
↑↑ |
Italy |
3.039 |
52 |
-4% |
-4% |
-8% |
- |
Cyprus |
34 |
37 |
-8% |
-35% |
-34% |
- |
Latvia |
142 |
75 |
26% |
8% |
2% |
↓↓ |
Lithuania |
160 |
56 |
33% |
-14% |
-13% |
↓↓ |
Luxembourg |
26 |
39 |
-28% |
18% |
-6% |
↓↓* |
Hungary |
472 |
49 |
-12% |
-22% |
-24% |
- |
Malta |
16 |
30 |
-43% |
0% |
-9% |
↓↓* |
Netherlands |
608 |
34 |
-7% |
4% |
6% |
- |
Austria |
402 |
44 |
9% |
-3% |
-3% |
↓↓ |
Poland |
1.893 |
52 |
0% |
-35% |
-34% |
↑ |
Portugal |
642 |
61 |
4% |
-7% |
-3% |
↓↓ |
Romania |
1.545 |
81 |
-5% |
-17% |
-18% |
- |
Slovenia |
82 |
39 |
-4% |
-20% |
-17% |
↓↓ |
Slovakia |
266 |
49 |
0% |
-1% |
-1% |
↑↑ |
Finland |
183 |
33 |
-7% |
-13% |
-20% |
↓↓ |
Sweden |
229 |
22 |
1% |
4% |
-14% |
↓↓ |
Switzerland |
236 |
27 |
-2% |
26% |
9% |
↑↑ |
Norway |
110 |
20 |
-5% |
2% |
2% |
↑* |
Iceland |
8 |
21 |
-11% |
33% |
-40% |
↑↑* |
Serbia |
503 |
74 |
-9% |
-6% |
-9% |
n/a |
Υπόμνημα για την τελευταία στήλη:
- |
Σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητο (+-5%) |
↓ |
Μείωση σε μικρό βαθμό (>5-10%) |
↓↓ |
Σημαντική μείωση (>10%) |
↑ |
Αύξηση σε μικρό βαθμό |
↑↑ |
Σημαντική αύξηση (>10%) |
n/a |
Δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία |
* |
Η μεταβολή του απόλυτου αριθμού ήταν <10 θάνατοι |