Δυναμική και με καθολική συμμετοχή ήταν η απάντηση των αυτοκινητιστών φορτηγών ΔΧ που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά Βωξίτη για λογαριασμό της εταιρείας  «ΕΛΜΙΝ ΒΩΞΙΤΕΣ Α.Ε.», η οποία απαίτησε μείωση του κομίστρου κατά 5% και με την  απειλή ότι, αν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, θα συνάψει συνεργασία με φορτηγά άλλης περιοχής.

Οι αυτοκινητιστές, μη αποδεχόμενοι τους όρους της εταιρείας, ακινητοποίησαν τα φορτηγά τους , αποστέλλοντας ταυτόχρονα την παρακάτω ανακοίνωση προς το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR:

"Το σωματείο μας, «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΟΔΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΕΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΧΡΗΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΦΩΚΙΔΑΣ», λειτουργεί νόμιμα από το έτος 1955, με τα μέλη του τα οποία εγγράφονται κατά καιρούς, όπως ο νόμος και το Καταστατικό ορίζει. 

Ο μεγαλύτερος αριθμός των μελών μας εργάζεται με εργολαβικές συμβάσεις, με την ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «ΕΛΜΙΝ ΒΩΞΙΤΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ», για τη μεταφορά βωξίτη από τα κοιτάσματα στην περιοχή της Γκιώνας έως το λιμάνι της Ιτέας, η δε συνεργασία αυτή υπερβαίνει τα πενήντα έτη.

Στο πλαίσιο της ανωτέρω συνεργασίας, υπογράφονται ετησίως συμβάσεις έργου με καθένα από τα μέλη μας, σε κοινά για όλους μας κείμενα συμβάσεων, οι δε διαπραγματεύσεις πραγματοποιούνται μεταξύ των εκπροσώπων της ανωτέρω εταιρίας και των εκπροσώπων του Σωματείου μας.

Κατά τις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή των νέων συμβάσεων, η ως άνω εταιρία μάς ζήτησε μείωση του κομίστρου μεταφοράς μεταλλεύματος, κατά ποσοστό 5%, πρόταση την οποία δεν αποδεχθήκαμε και για το λόγο αυτό έχουμε προβεί σε αποχή από την εκτέλεση του έργου. Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφερθεί ότι η εταιρία, κατά τις διαπραγματεύσεις, τήρησε αδιάλλακτη στάση, καθώς δε δέχθηκε τίποτε άλλο πλην της μειώσεως κατά ποσοστό 5% του κομίστρου μεταφοράς.

Οι λόγοι για τους οποίους δεν αποδεχθήκαμε την ανωτέρω μείωση και οι λόγοι που απευθυνόμαστε στο ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR είναι οι εξής:

Η μείωση σε ποσοστό 5% του κομίστρου μεταφοράς του βωξίτη θα επιφέρει για την εταιρία μείωση κόστους ετησίως, το οποίο δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να υπερβεί το ποσό των 150.000 ευρώ, δηλαδή εν προκειμένω η μείωση του λειτουργικού κόστους για μία εταιρία όπως η ανωτέρω, θα προσφέρει δήθεν ωφέλεια, η οποία είναι αμελητέα για τα δεδομένα και τους κύκλους εργασιών μιας τέτοιας εταιρίας. Για εμάς όμως, τους αυτοκινητιστές, οι οποίοι ασκούμε βιοποριστικό επάγγελμα, μία τέτοια μείωση (η οποία μάλιστα έρχεται σε αντιδιαστολή με κατακόρυφη αύξηση του κόστους συντήρησης των φορτηγών οχημάτων μας), και δεδομένου ότι θα είναι η δεύτερη μείωση μετά την κατά 7% μείωση του εισοδήματός μας από τη σύμβαση με την εταιρεία το 2012,  θα επιφέρει υπέρμετρη ζημία, τόσο οικονομική σε εμάς και στις οικογένειές μας, όσο και κινδύνους όσον αφορά την ασφάλεια τη δική μας αλλά και των άλλων οδηγών, δεδομένου ότι η μεταφορά πραγματοποιείται ως επί το πλείστον, εντός εθνικού οδικού δικτύου, καθώς η μη ικανοποιητική κάλυψη των αναγκών μας, αναπόφευκτα θα επιφέρει και τυχόν «εκπτώσεις» στην επιμελή συντήρηση και λειτουργία των οχημάτων μας.

Επιπλέον, η ανωτέρω εταιρία, λειτουργώντας εκβιαστικά, αναφέρει ότι σε περίπτωση που δεν αποδεχθούμε τη μείωση του κόστους μεταφοράς του μεταλλεύματος, θα συνάψει συνεργασία με άλλους ιδιοκτήτες φορτηγών δημοσίας χρήσεως, οι οποίοι δεν είναι από την περιοχή μας. Και αυτός όμως ο ισχυρισμός, πέραν του γεγονότος ότι αποτελεί ωμό εκβιασμό σε βάρος μας και σε βάρος των οικογενειών μας, οι οποίοι βρισκόμαστε και δραστηριοποιούμαστε μία ολόκληρη ζωή, στην περιοχή της Φωκίδας, αποτελεί μία ακόμη ένδειξη του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει την δραστηριότητά της στη Φωκίδα: δεν την απασχολεί εάν θα πάψει τη συνεργασία της με ογδόντα περίπου συνεργάτες της, οι οποίοι ζουν και δραστηριοποιούνται εντός της Φωκίδας, όπου η ανωτέρω εταιρία, λαμβάνει τον ορυκτό της πλούτο, αλλά πολύ περισσότερο, δεν την απασχολεί ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η μεταφορά του μεταλλεύματος, αφού ένας ξένος για να έρθει, θα χρειαστεί επιπλέον έξοδα διαβίωσης, έξοδα μεταφοράς, από και προς τον τόπο που κατοικεί, με συνέπεια, τα έξοδα αυτά από κάπου θα πρέπει να τα αποσβέσει, είτε μεταφέροντας μεγαλύτερη ποσότητα μεταλλεύματος ανά δρομολόγιο, είτε μη τηρώντας τους κανόνες ασφαλείας και τις ώρες απασχόλησης του οδηγού του οχήματος κοκ.

Κατά συνέπεια, θεωρούμε ότι η ανωτέρω συμπεριφορά της ως άνω Εταιρίας δεν έχει να κάνει με την καθαυτή μείωση του κόστους μεταφοράς, αφού, όπως προαναφέραμε, είναι ελάχιστη για τα δεδομένα της, αλλά είναι αποτέλεσμα μίας γενικότερης συμπεριφοράς να ελέγξει και να «καθυποτάξει» τους αντισυμβαλλόμενούς της και να λειτουργήσει αποκλειστικά με δικούς της όρους και κανόνες.                                                     

Για το Σωματείο 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                               Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΓΟΥΡΟΜΑΛΗΣ                                        ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΚΟΛΟΓΟΣ