Τροχοί & TIR

Οι κίνδυνοι που απειλούν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Διευκόλυνση εταιρειών για επίτευξη στόχου
Πέμπτη 06/03/2025 - 14:40
Κοινοποίηση στα Social Media
.

«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απειλείται από διάφορους κινδύνους που αφορούν την εφοδιαστική αλυσίδα, το κόστος ενέργειας, τις ελλείψεις προσωπικού, τον προστατευστισμό και την υπερβολική εξάρτηση από εισαγόμενες προμήθειες που ασκούν τεράστια πίεση στον κλάδο. Επιπλέον, οι ευρωπαϊκές εταιρείες υστερούν σε βασικές στρατηγικές τεχνολογίες, όπως μπαταρίες, λογισμικό και αυτόνομη οδήγηση».

Τα παραπάνω ανέφερε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απ. Τζιτζικώστας, αναλύοντας χθες στις Βρυξέλλες το σχέδιο δράσης της ΕΕ για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο καθορίζει εμβληματικές πρωτοβουλίες σε πέντε τομείς: στην καινοτομία και την ψηφιοποίηση, την καθαρή κινητικότητα, την ανταγωνιστικότητα και ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας, τις δεξιότητες και τους ίσους όρους ανταγωνισμού.

Για να μετατραπεί αυτό το φιλόδοξο σχέδιο σε δράση, ο Επίτροπος Μεταφορών τόνισε ότι διατίθενται ως 50 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του InvestEU για καθαρή τεχνολογία και καθαρή κινητικότητα, 1,8 δισ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας για την κατασκευή μπαταριών, 1 δισ. ευρώ από το Horizon Europe για συνδεδεμένα και αυτόνομα οχήματα και μπαταρίες και 570 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της Διευκόλυνσης Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων για σημεία φόρτισης, με έμφαση στα φορτηγά. Επιπλέον, διατίθενται 90 εκατ. ευρώ από το Erasmus+ για την κατάρτιση του εργατικού δυναμικού, καθώς και πρόσθετη χρηματοδότηση για τις ΜΜΕ.

Διευκόλυνση εταιρειών για επίτευξη στόχου

Τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν ήδη το 15% των πωλήσεων στην ΕΕ και για να αυξηθεί αυτό το ποσοστό, η Επιτροπή σκοπεύει να νομοθετήσει ευνοϊκά για τους εταιρικούς στόλους αυτοκινήτων, που επί του παρόντος αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% των νέων ταξινομήσεων στην ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο παροχής φορολογικών πλεονεκτημάτων σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, τον καθορισμό κανόνων για τα ταξί και τις υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων με βάση τις εκπομπές τους. Ή θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν τις εταιρείες ενοικίασης, ειδικά αυτές που χρησιμοποιούνται από τουρίστες για σύντομα ταξίδια, να χρησιμοποιούν αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Παράλληλα, η Επιτροπή θα ενθαρρύνει προγράμματα κοινωνικής μίσθωσης για πολίτες με χαμηλότερο εισόδημα, καθώς και ταχύτερη εγκατάσταση σημείων φόρτισης και σύνδεσή τους με δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.

Το κόστος των μπαταριών

Οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιπροσωπεύουν το 30-40% της αξίας ενός τυπικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αποτελούν βασικό μοχλό θέσεων εργασίας και οικονομικού ανταγωνισμού. «Για να ανταγωνιστεί, η Ευρώπη χρειάζεται τη δική της προσφορά. Αυτό σημαίνει να τα παράγουμε μόνοι μας», τόνισε ο Επίτροπος Μεταφορών. Το «Clean Industrial Deal», που παρουσιάστηκε από την Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα, ανακοίνωσε επίσης ένα νέο Κέντρο Κρίσιμων Πρώτων Υλών. Από το 2026, θα προσφέρει στους παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας πρόσβαση σε υλικά χαμηλού κόστους. 

Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ΑΠΕ-ΜΠΕ

Previous