«Η γεωπολιτική ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή και οι εξελίξεις στα Στενά του Ορμούζ τα συμπαρασύρουν όλα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε ολόκληρο τον πλανήτη», δήλωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός εμπορικής Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας σε συνέντευξή του στο OPEN επισημαίνοντας ότι οι αυξήσεις του πετρελαίου έως και 10% μέσα σε λίγα 24ωρα, εντείνει τον διεθνή προβληματισμό για τις μεταφορές και τις τιμές των προϊόντων.
«Οι συνθήκες είναι δυσμενείς και δεν παρατηρείται προς το παρόν αποκλιμάκωση», συμπλήρωσε ο κ. Κικίλιας.
Την περασμένη Παρασκευή 13 Ιουνίου, η μέση τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης στην Ελλάδα ήταν 1,480 ευρώ/ λίτρο και ήδη εκφράζονται φόβοι ότι η ανοδική τιμή του ντίζελ θα συνεχιστεί, προκαλώντας ντόμινο ανατιμήσεων.
Εδώ να σημειώσουμε ότι οι αυξήσεις στο ντίζελ έρχονται μόλις λίγες εβδομάδες μετά τις επιβαρύνσεις στις τιμές των ναύλων των φορτηγών στα πλοία, εξαιτίας του ευρωπαϊκού κανονισμού που υποχρεώνει τις ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Υπενθυμίζουμε ότι στη γραμμή Πάτρα-Ανκόνα η αύξηση για τα φορτηγά ορίστηκε από την Attica στα 15,40 ευρώ/ μέτρο -περί τα 250 ευρώ για το επικαθήμενο.
Γίνεται φανερό ότι οι μεταφορικές επιχειρήσεις καλούνται να διαχειριστούν ένα σοβαρό υπερβάλλον κόστος το οποίο ενδέχεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο αν οι ναυτιλιακές εταιρείες επιβάλλουν επίναυλο, όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν.
Οι επιλογές δύσκολες. Για τις μεταφορικές με τρέχουσες συμφωνίες προτείνεται η επαναδιαπραγμάτευση αυτών με τους πελάτες, οι οποίοι θα πρέπει να επιδείξουν τη δέουσα κατανόηση με δεδομένο ότι η τιμή του ντίζελ επηρεάζεται από «εξωγενείς παράγοντες», όπως ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή.
Η επιλογή της απορρόφησης του αυξανόμενου κόστους δεν προκρίνεται. Και αυτό γιατί λειτουργεί σε βάρος της κερδοφορίας της μεταφορικής.
Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι η απορρόφηση του κόστους είναι η συνήθης πρακτική των περισσότερων μεταφορικών εταιρειών κυρίως των μικρών και οικογενειακών που διαθέτουν λίγα φορτηγά, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις εκείνων των μεταφορέων που «καραδοκούν» να χτυπήσουν τις τιμές εκμεταλλευόμενοι τις αυξήσεις που προτείνονται από τις μεγάλες μεταφορικές και μιλάμε για τη γνωστή κακοδαιμονία της ελληνικής μεταφορικής αγοράς.
Κλείνοντας, σημειώνουμε, ότι το καύσιμο αποτελεί το 30% του κόστους μιας μεταφορικής και η διακύμανσή του απαιτεί λελογισμένες αποφάσεις και κόμιστρα ικανά να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα της μεταφορικής.