Τροχοί & TIR

Ποιες είναι οι «κύριες οδοί» στην ελληνική επικράτεια. Προς τι ο χαρακτηρισμός τους

Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία έγινε η επιλογή των δρόμων ως «κύριες οδοί».
Παρασκευή 03/01/2025 - 09:26
Κοινοποίηση στα Social Media
φωτό αρχείου
φωτό αρχείου

Το υπ. Υποδομών και Μεταφορών σε συμμόρφωση με την οδηγία (ΕΕ) 2019/1936 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 και σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα 66/2022 προχώρησε στον καθορισμό των «κύριων» οδών της χώρας, αυτών που θα προταθούν για υλοποίηση από το πρόγραμμα «Μεταφορές με την αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών πόρων.

Σκοπός είναι η αναβάθμιση αυτών των δρόμων για βελτίωση της ασφάλειάς τους «σε ένα επίπεδο κάτω από τις προδιαγραφές ασφάλειας που ισχύουν για τους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους», όπως συγκεκριμένα αναφέρεται.

Τα κριτήρια με τα οποία έγινε η επιλογή των δρόμων ως «κύριες οδοί» είναι σωρευτικά τα κάτωθι: 

  • Δεν είναι Διευρωπαϊκό (ολοκληρωμένο ή προς αναβάθμιση) ούτε αυτοκινητόδρομος.
  • Έχει υψηλά λειτουργικά χαρακτηριστικά (π.χ. Εθνικό δίκτυο), ώστε να ικανοποιείται το κριτήριο «δίκτυο της υψηλότερης κατηγορίας κάτω από την κατηγορία αυτοκινητόδρομος». 
  • Συνδέει πρωτεύουσες (πρώην) Νομών μεταξύ τους ή με σημαντικό σημείο ενδιαφέροντος (π.χ. σύνορα) ώστε να καλύπτεται το κριτήριο για «Σύνδεση μεγάλων πόλεων ή περιοχών ή και τα δύο».
  • Εκτείνεται εκτός αστικών περιοχών.
  • Δεν εξυπηρετεί διαδρομή που ικανοποιείται ήδη από άλλη, σχετικά παράλληλη και εναλλακτική όδευση, η οποία ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο.
φωτό αρχείου
φωτό αρχείου

Ποιες είναι οι «κύριες οδοί»

Με τα παραπάνω, καθορίστηκαν ως «κύριες οδοί» τα παρακάτω τμήματα που βρίσκονται εκτός των ορίων των αστικών περιοχών.

1. Δράμα  - Κάτω Νευροκόπι  - Βουλγαρικά Σύνορα (Ε.Ο.57).

2. Αλβανικά Σύνορα - Κρυσταλλοπηγή - Βατοχώρι - Πισοδέριο - Φλώρινα - Βεύη - Κέλλα -Έδεσσα Γιαννιτσά - Χαλκηδόνα - Νέα Μαγνησία (Ε.Ο.02).

3. Θέρμη - Γαλάτιστα - Αγ. Πρόδρομος -Αρναία - Νεοχώρι - Ιερισσός (Ε.Ο.16).

4. Άγιος Πρόδρομος - Πολύγυρος (Ν.Ε.Ο.16Α).

5. Λητή - Ν. Σάντα - Δροσάτο - Μεθοριακός Σταθμός Δοϊράνης (Ν.Ε.Ο. 65).

6. Καλπάκι - Κόνιτσα - Επταχώρι - Πεντάλοφος - Νεάπολη (Ε.Ο.20).

7. Ηγουμενίτσα - Νέα Σελεύκεια - Ασπροκκλήσι - Σαγιάδα -Μεθοριακός Σταθμός Μαυροματίου Σαγιάδας (Σύνορα με Αλβανία) (Ε.Ο.19).

8. Φάρσαλα  - Μικροθήβες  - Νέα Αγχίαλος  - Βόλος (Ε.Ο.30).

9. Θήβα - Λιβαδειά - Αράχωβα - Δελφοί - διασ/ση Άμφισσας (Ε.Ο.03, Ε.Ο.48).

10. Καλό Νερό - Κυπαρισσία - Φιλιατρά - Γαργαλιάνοι -Πύλος (Ε.Ο.09).

11. Δάφνιο - Κροκεές - Μολάοι - Μονεμβασιά (Ε.Ο.86).

12. Τρίπολη - Άργος - Ναύπλιο (Ε.Ο.07, Ε.Ο.70).

13. Κέρκυρα - Παλαιοκαστρίτσα (Ε.Ο.24).

14. Κέρκυρα - Ποντή- Αχίλλειο - δ/ση προς Μπενίτσες (Ε.Ο.25).

15. Ζάκυνθος - Κερί (Ε.Ο.35).

16. Αργοστόλιον - Σάμη (Ε.Ο.50).

17. Μυτιλήνη - Καλλονή (Ε.Ο.35).

18. Μυτιλήνη - Θερμή (Ε.Ο.73). 

19. Σάμος - Καρλόβασι (Ε.Ο.62). 

20. Καλλιμασιά - Χίος - Καρδάμυλλα (Ε.Ο.75). 

21. Ρόδος - Κολύμπια - Λίνδος (Ε.Ο.95). 

22. Παραδείσι (Αεροδρόμιο) - Παστίδα - δ/ση με Ε.Ο. Ρόδου - Λίνδου (Ανατολικές Ακτές) (Ε.Ο.95). 

23. Λιμένας Θάσου - Λιμενάρια (Ε.Ο.69).

Σημείωση: Εξαιρούνται τα τμήματα εντός αστικών περιοχών. Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων της μίας χαράξεων/παραλλαγών, (π.χ. παλαιά και νέα Εθνική Οδός) ως Κύρια Οδός θα νοείται εκείνη που διαθέτει ανώτερα λειτουργικά και γεωμετρικά χαρακτηριστικά ώστε να εξυπηρετεί την υπεραστική συγκοινωνία, κατά την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας απόφασης.

PreviousNext