Μετά το 2026 προβλέπεται η ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης μήκους 300 χιλιομέτρων, καθώς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.

Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο, όμως, θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Ο ΒΟΑΚ με την ολοκλήρωσή του, θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία και με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, θεωρείται το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Ο αυτοκινητόδρομος θα έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα και 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα.

Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν, αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Τετραπλάσιο ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων

Την τεράστια συμβολή του ΒΟΑΚ στη διάσωση ανθρώπινων ζωών, υπογράμμισε από την πλευρά του ο γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, στην εκδήλωση για την παρουσίαση του έργου.

«Η Κρήτη έχει τη θλιβερή πρωτιά με 84 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 49», ανέφερε ο κ. Καραγιάννης και πρόσθεσε:

«Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Κρήτη έχει τετραπλάσιο ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με τον μέσο όρο της επικράτειας. Ποσοστό απαράδεκτο που πρέπει να μειωθεί άμεσα. Στην Αττική που συμβαίνει το 53% των συνολικών ατυχημάτων, το ποσοστό των θανατηφόρων είναι μόλις 3%, ενώ στην Κρήτη, με τα στοιχεία του 2019, το αντίστοιχο ποσοστό προσεγγίζει το 30%».

«Το 2021 είναι αδιανόητο να χάνονται τόσες ζωές νέων ανθρώπων στην άσφαλτο. Με τον Νέο ΒΟΑΚ τα επίπεδα οδικής ασφάλειας του δρόμου θα βελτιωθούν θεαματικά και ο ρυθμός μείωσης των ατυχημάτων θα διπλασιαστεί», συμπλήρωσε ο κ. Καραγιάννης.

Πέρα, όμως, από το κρίσιμο θέμα της οδικής ασφάλειας, η κατασκευή του ΒΟΑΚ θα συμβάλλει, επίσης, στην εξοικονόμηση χρόνου ταξιδιού και στη μείωση της χρονοαπόστασης, στη μείωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων, στην Τουριστική Ανάπτυξη, στην αύξηση θέσεων εργασίας, ενώ και τα Περιβαλλοντικά Οφέλη θα είναι, επίσης, σημαντικά.

«Κοροϊδεύουν τους Κρητικούς»

«Χωρίς ντροπή... κοροϊδεύουν τους Κρητικούς». Αυτό αναφέρουν σε κοινή τους δήλωση ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος Παππάς και οι βουλευτές Σωκράτης Βαρδάκης, Νίκος Ηγουμενίδης, Χάρης Μαμουλάκης, Εμμανουήλ Θραψανιώτης, Ανδρέας Ξανθός και Παύλος Πολάκης.

«Μετά από δύο χρόνια ψεμάτων και λάσπης συνεχίζουν τους διαγωνισμούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με μόνη αλλαγή την επιβολή διοδίων. Ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει την παράδοση της οικογένειας και της παράταξής του: καμία έγνοια για τους Κρητικούς, μεγάλη έγνοια για τα συμφέροντα», προσθέτουν στη δήλωσή τους και συνεχίζουν:

«Όταν ανέλαβε η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα το 2015, ο ΒΟΑΚ δεν ήταν ένα έργο αλλά μια συζήτηση πολλών δεκαετιών, χωρίς ίχνος σχεδιασμού ενός μεγάλου έργου, χωρίς ενιαία αντιμετώπιση, χωρίς αρχή, μέση, τέλος.

Μέχρι το 2016 είχαν διατεθεί για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης 450 εκ. ευρώ και είχαν κατασκευαστεί σε 50 χρόνια, 49,5 χιλιόμετρα. Ούτε ένα χιλιόμετρο το χρόνο. Αυτή ήταν η επίδοση του παλαιοκομματισμού στην Κρήτη σε μισό αιώνα».

Video file