Απαραίτητη προϋπόθεση για την παραπέρα διεύρυνση του εμπορίου προς τις χώρες της Ασίας είναι η ψηφιοποίηση του δελτίου TIR και η πλήρης αποδοχή του από τα Τελωνεία των συνοριακών διελεύσεων.
Αυτό ήταν το γενικό συμπέρασμα της ετήσιας συνέλευσης των χωρών BSEC (Black Sea Economic Cooperation) που συμμετέχουν τα κράτη πέριξ της Μαύρης Θάλασσας και άλλες συνεργαζόμενες χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Μιλώντας στη Γενική Συνέλευση, ο Γενικός Γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto, τόνισε τις μεγάλες αναδυόμενες ευκαιρίες που προσφέρει η επέκταση του TIR και τα μέτρα ψηφιακής διευκόλυνσης του εμπορίου.
«Η συνδεσιμότητα δεν αφορά μόνο τις υποδομές, αλλά και την εμπιστοσύνη, τη διευκόλυνση και τη συνεργασία», δήλωσε ο Umberto de Pretto. «Με το TIR και τις εναρμονισμένες ψηφιακές διαδικασίες, μπορούμε να μετατρέψουμε τους περιφερειακούς διαδρόμους σε πραγματικούς κινητήρες εμπορίου και ευημερίας».
Ένα νέο πέρασμα
Αναδεικνύοντας τον ρόλο του Ιράκ ως ανερχόμενο περιφερειακό διαμετακομιστικό κόμβο, ο Umberto de Pretto εξήρε το έργο Development Road Project της χώρας, το οποίο συνδέει τις χώρες του Κόλπου με την Τουρκία και, στη συνέχεια, με την Ευρώπη. Τόνισε επίσης τη σημασία των σημερινών μεταφορών μέσω του TIR από το Ιράκ, οι οποίες μειώνουν δραστικά τους χρόνους διέλευσης.
Ήδη, το σύστημα TIR μειώνει τον χρόνο μεταφοράς έως και κατά 92% στα σύνορα των χωρών του GCC. Σε πρόσφατη διαδρομή μέσω Ιράκ, αγαθά μεταφέρθηκαν από τη Ρουμανία στην Ιορδανία σε μόλις πέντε ημέρες, έναντι οκτώ εβδομάδων μέσω των παραδοσιακών θαλάσσιων οδών.