Αυξημένα θα είναι τα τέλη διοδίων που θα καταβάλλουν οι αυτοκινητιστές - χρήστες του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο όταν θα παραδοθεί στην κυκλοφορία.
Μέχρι τότε όμως, θα έχουν αυξηθεί και τα διόδια των άλλων αυτοκινητόδρομων της ηπειρωτικής χώρας για τον ίδιο λόγο. Δηλαδή της επιβολής τέλους εκπομπών ρύπων πέραν εκείνου της διανυόμενης χιλιομετρικής απόστασης, όπως ισχύει ήδη στις περισσότερες χώρες της ΕΕ εξαιτίας του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού.
Η κατηγορία Euro 6 θα έχει τη χαμηλότερη επιβάρυνση, ενώ οι κατηγορίες Euro 0, Euro 1 και Euro 2 την υψηλότερη, περίπου +15% πάνω από τη χαμηλότερη.
Σημαντικό, επίσης, στοιχείο της σύμβασης παραχώρησης που πρόσφατα κυρώθηκε από τη Βουλή είναι το δικαίωμα που δίδεται στον παραχωρησιούχο να επιβάλει διόδια και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου, όπως συνέβη και στο παρελθόν με άλλους οδικούς άξονες και παραχωρησιούχους.
Ηλεκτρονική καταγραφή διανυόμενης απόστασης
Στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ θα λειτουργούν μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί διοδίων και θα εφαρμόζεται αναλογική χρέωση των χρηστών του Αυτοκινητόδρομου βάσει της διανυόμενης απόστασης με τη χρήση Σημείων Καταγραφής Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΚΗΔ). Η αναγνώριση του οχήματος κατά την είσοδο και έξοδο του από τον Αυτοκινητόδρομο θα γίνεται με τη χρήση ηλεκτρονικού πομποδέκτη (DSRC) και την αναγνώριση του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος (Video Tolling), ώστε να είναι εφικτή η καταγραφή της διανυόμενης απόστασης και ο υπολογισμός του Διοδίου Τέλους. Το Διόδιο Τέλος θα αφαιρείται αυτόματα από το διαθέσιμο υπόλοιπο του συνδρομητικού λογαριασμού που διαθέτουν οι εγγεγραμμένοι χρήστες του ΒΟΑΚ ή των λοιπών αυτοκινητοδρόμων που λειτουργούν στη χώρα μας στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας.
Οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε συνδυασμό με τη λειτουργία των Σημείων Καταγραφής Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΚΗΔ) θα επιτρέπουν την αναλογική χρέωση των εγγεγραμμένων χρηστών του αυτοκινητόδρομου (όπως αναφέρεται παραπάνω) καθώς και τη χειροκίνητη μη αναλαγική χρέωση των μη εγγεγραμμένων χρηστών του αυτοκινητόδρομου. Με την έναρξη λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ) οι μετωπικοί σταθμοί θα τερματίσουν τη λειτουργία τους μετά και από σχετική εντολή του Δημοσίου.
Επίσης, στους Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων (ΜΣΔ) προβλέπεται η χειροκίνητη καταβολή διοδίων μέσω εισπράκτορα και αυτόματων μηχανημάτων πληρωμής, ενώ τόσο στους μετωπικούς σταθμούς όσο και στα Σημεία Καταγραφής Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΚΗΔ) απαιτείται η ηλεκτρονική αναγνώριση των οχημάτων με τη χρήση ηλεκτρονικού πομποδέκτη και ανάγνωσης του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος. Η χειροκίνητη καταβολή διοδίων θα πρέπει να πραγματοποιείται κατ’ ελάχιστον με την είσπραξη μετρητών, τη χρήση τραπεζικών καρτών, τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών (eWallet) μέσω κινητού τηλεφώνου, τη χρήση εφαρμογής έξυπνης τηλεφωνίας (SmartApp) η οποία είναι συνδεδεμένη με τον συνδρομητικό λογαριασμό του χρήστη και την αξιοποίηση τεχνολογιών όπως NFC, QR Code, κ.α.
Απαλλαγές για δίκυκλα, τρίκυκλα και ελαφρά οχήματα
Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί η κυκλοφορία εντός συγκεκριμένων κόμβων του αυτοκινητόδρομου δίκυκλων, τρίκυκλων και ελαφρών οχημάτων (με ύψος όχι μεγαλύτερο του 2,20 μ.) χωρίς την καταβολή τελών διοδίων.
Ειδικότερα, κατά την Περίοδο Λειτουργίας του Έργου και εφόσον:
έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το απαιτούμενο Σύστημα Διοδίων το οποίο επιτρέπει την αναλογική χρέωση των Χρηστών του Αυτοκινητόδρομου βάσει της διανυόμενης απόστασης με τη χρήση Σημείων Καταγραφής Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΚΗΔ) και την αναγνώριση του οχήματος κατά την είσοδο και έξοδό του από τον αυτοκινητόδρομο με τη χρήση ηλεκτρονικού πομποδέκτη (DSRC) και την αναγνώριση του αριθμού Κυκλοφορίας του οχήματος (Video Tolling) και εφόσον έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Εθνικό Σύστημα Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ) τότε δεν θα επιβαρύνονται με Διόδιο Τέλος οι διαδρομές που πραγματοποιούν οι Χρήστες με τα παραπάνω οχήματα μεταξύ των κόμβων που εξυπηρετούν τις αστικές μετακινήσεις στον ΒΟΑΚ και ειδικότερα οι διαδρομές που γίνονται μεταξύ των κόμβων του παρακάτω πίνακα:

Για την απαλλαγή χρέωσης της μετακίνησης οχημάτων μεταξύ των κόμβων του ανωτέρω πίνακα δεν θα πρέπει να έχει καταγραφεί προηγούμενη κίνηση του οχήματος εντός της τελευταίας ώρας προς την ίδια κατεύθυνση της μετακίνησης από κόμβο εισόδου ή προς κόμβο εξόδου εκτός των αναφερόμενων στον σχετικό πίνακα. Οι μετακινήσεις από και προς τους προαναφερόμενους κόμβους με σημείο εξόδου ή εισόδου από κόμβο που δεν περιλαμβάνεται στον παραπάνω πίνακα θα χρεώνονται κανονικά βάσει της διανυόμενης απόστασης.
Για τον ακριβή καθορισμό του ύψους των διοδίων θα λαμβάνεται υπόψη η ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή βάσει του κινούμενου μέσου όρου του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.