Από την 1η Ιανουαρίου του 2026, η Ισπανία, ίσως και άλλες χώρες, επιβάλλει την υποχρεωτική χρήση του φάρου αντί του αντανακλαστικού τριγώνου προειδοποίησης για στάση έκτακτης ανάγκης.
Με βάση την κοινοτική οδηγία, πρόκειται για τον φάρο με την κωδική ονομασία V16, μικρός ως προς τις διαστάσεις του με κίτρινο, περιστρεφόμενο φως 360 μοιρών, σχεδιασμένο ώστε να ενεργοποιείται σε λίγα δευτερόλεπτα. Μόλις ενεργοποιηθεί και τοποθετηθεί—κατά προτίμηση στην οροφή του οχήματος—εκπέμπει έντονο, διακεκομμένο φως ορατό έως και 1 χλμ. σε ευνοϊκές συνθήκες. Σε αντίθεση με τα τρίγωνα, ο V16 εξαλείφει την ανάγκη ο οδηγός να περπατήσει κατά μήκος του οδοστρώματος για να τοποθετήσει προειδοποιητική συσκευή, διαδικασία που ιστορικά έχει προκαλέσει πολλά ατυχήματα και θανάτους.
Για τα ΙΧ επιβατικά, όταν προκύψει ανάγκη, ο οδηγός πρέπει να ενεργοποιήσει τη συσκευή μέσα από το όχημα και να την τοποθετήσει στην οροφή ή στο υψηλότερο δυνατό προσβάσιμο σημείο, απλά βγάζοντας το χέρι του από το παράθυρο, εύκολα χάρη στον μαγνήτη που φέρει ο φάρος. Αν η οροφή είναι αλουμινένια ή γυάλινη, συνιστώνται εναλλακτικές λύσεις όπως μοντέλα με βεντούζα ή τοποθέτηση στην πόρτα του οδηγού ή στο τόξο του σασί. Για φορτηγά, λεωφορεία και οχήματα με ψηλό αμάξωμα, ο φάρος μπορεί να τοποθετηθεί στο πίσω εξωτερικό μέρος, εφόσον είναι ασφαλές να εξέλθει ο οδηγός.
Εδώ, χρειάζεται ιδιαίτερα αυξημένη προσοχή, γιατί ο οδηγός θα πρέπει να διανύσει την απόσταση μέχρι το πίσω μέρος του φορτηγού ή της νταλίκας, μια κίνηση που εγκυμονεί κίνδυνο -γι’ αυτό κυρίως αντικαθίσταται το τρίγωνο.
Επιπλέον, είναι πιθανό, το πίσω μέρος μιας ρυμούλκας να μην διαθέτει εύκολα προσβάσιμο εξωτερικό σημείο με σίδερο. Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός ή ο ιδιοκτήτης του οχήματος έχει την εναλλακτική λύση να προμηθευτεί φάρο με βεντούζα που θα μπορεί να «βεντουζάρει» πάνω σε επιφάνειες αλουμινίου.
Συνδεσιμότητα
Χαρακτηριστικό στοιχείο των νέων συσκευών V16 είναι η ενσωματωμένη συνδεσιμότητά τους. Κάθε φάρος περιλαμβάνει μια μη αφαιρούμενη κάρτα SIM και ένα τσιπ GPS, επιτρέποντας στο σήμα να αποστέλλει αυτόματα την ακριβή του θέση στην πλατφόρμα συνδεδεμένων οχημάτων DGT 3.0. Οι πληροφορίες κοινοποιούνται στη DGT (Γενική Διεύθυνση Κυκλοφορίας της Ισπανίας), στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας της Χώρας των Βάσκων, στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας της Καταλονίας, καθώς και σε συστήματα πλοήγησης, εφαρμογές κινητικότητας, υπολογιστές οχημάτων και στις πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων (VMS). Αυτή η «εικονική ορατότητα» επιτρέπει στους υπόλοιπους οδηγούς να λαμβάνουν σε πραγματικό χρόνο ειδοποιήσεις για σταματημένο όχημα μπροστά, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο συγκρούσεων.
Εφαρμογή
Ο κανονισμός εφαρμόζεται σε όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα οχήματα μικτής χρήσης, τα οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων και τα λεωφορεία. Οι μοτοσικλέτες δεν υποχρεούνται να το φέρουν, αν και οι αρχές το συστήνουν έντονα. Τα οχήματα που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία πρέπει επίσης να διαθέτουν τον V16, καθώς τα επίπεδα κινδύνου είναι ιδιαίτερα υψηλά. Ο φάρος V16 ισχύει σε όλες τις ισπανικές περιφέρειες και συμμορφώνεται πλήρως με τη Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Κυκλοφορία. Οχήματα με ισπανικές πινακίδες μπορούν να τον χρησιμοποιούν σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης. Τα ξένα οχήματα που ταξιδεύουν στην Ισπανία μπορούν ωστόσο να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τη συσκευή που απαιτείται από τη χώρα προέλευσής τους.
Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Οι αρχές τονίζουν ότι ο φάρος V16 δεν παρακολουθεί τους οδηγούς και δεν συνδέεται με τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Διαβεβαιώνουν ότι ο V16 μεταδίδει το στίγμα του μόνο όταν ενεργοποιείται. Δεν καλεί αυτόματα τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, και οι οδηγοί πρέπει ακόμη να καλέσουν το 112 ή οδική βοήθεια.
Τα φυσικά τρίγωνα μπορούν να χρησιμοποιούνται νόμιμα μόνο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Από την 1η Ιανουαρίου 2026, μόνο οι συνδεδεμένες συσκευές V16 θα είναι νομικά έγκυρες για ακινητοποιημένα οχήματα στην Ισπανία.
Η DGT σχολίασε επίσημα: «Ο συνδεδεμένος φάρος V16 αποτελεί σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια, συνδυάζοντας ενισχυμένη φυσική ορατότητα με ψηφιακές ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο. Απομακρύνοντας την ανάγκη να περπατούν οι οδηγοί σε επικίνδυνες άκρες του δρόμου και ενσωματώνοντάς τον απρόσκοπτα στα συστήματα συνδεδεμένης κινητικότητας, ο V16 στοχεύει στη μείωση των ατυχημάτων και στην προστασία τόσο των οδηγών όσο και των διασωστικών συνεργείων».