Τροχοί & TIR

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΟΔΙΚΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ»

Άρθρο 1Σκοπός και αρχές οργάνωσης 1. Σκοπός του νόμου είναι η οργάνωση και λειτουργία των οδικών εμπορευματικών μεταφορών της χώρας. 2. Η παροχή υπηρεσιών και κάθε δραστηριότητα που έχει σχέση με τη
από www.yme.gr | Κυριακή 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

Άρθρο 1
Σκοπός και αρχές οργάνωσης

1. Σκοπός του νόμου είναι η οργάνωση και λειτουργία των οδικών εμπορευματικών μεταφορών της χώρας.
2. Η παροχή υπηρεσιών και κάθε δραστηριότητα που έχει σχέση με την νομαρχιακή, εθνική, διεθνή και ειδική μεταφορά υπάγεται στις διατάξεις του νόμου αυτού και εξυπηρετεί το γενικό συμφέρον και την εθνική οικονομία. Το κράτος χαράσσει την πολιτική στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές της χώρας με σκοπό την προστασία του γενικού συμφέροντος, την παροχή βέλτιστων υπηρεσιών στον τομέα αυτό και την τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού.
3. Οι διατάξεις του νόμου αυτού εφαρμόζονται χωρίς καμιά διάκριση μεταξύ των πολιτών των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την πρόσβαση στην αγορά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

Άρθρο 2
Κατηγορίες και ορισμοί

1. Εμπορευματικές μεταφορές στο πλαίσιο του παρόντος νόμου νοούνται οι διενεργούμενες μεταφορές εμπορευμάτων και κινητών εν γένει πραγμάτων με φορτηγά δημόσιας χρήσης («Φ.Δ.Χ.») αυτοκίνητα και με την καταβολή κομίστρου. Οι εμπορευματικές μεταφορές διακρίνονται σε:
α. Διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές οι οποίες διενεργούνται με Φ.Δ.Χ. αυτοκίνητα μικτού βάρους πάνω από 8.001 χιλιόγραμμα, από την ημεδαπή προς την αλλοδαπή και αντίστροφα. Διεθνείς μεταφορές δύναται να εκτελέσουν, εκτός από τις μεταφορικές εταιρείες που θα συσταθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, μεταφορικές επιχειρήσεις οι οποίες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος διενεργούν είτε εθνικές είτε διεθνείς μεταφορές.
β. Εθνικές εμπορευματικές μεταφορές οι οποίες διενεργούνται με ΦΔ.Χ. αυτοκίνητα μικτού βάρους από 8.001 χιλιόγραμμα, εντός της χώρας. Εθνικές μεταφορές δύνανται να εκτελέσουν εκτός από τις μεταφορικές εταιρείες που θα συσταθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, μεταφορικές επιχειρήσεις οι οποίες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος διενεργούν είτε εθνικές είτε διεθνείς μεταφορές.
γ. Νομαρχιακές εμπορευματικές μεταφορές οι οποίες διενεργούνται με Φ.Δ.Χ. αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι 8.000 χιλιόγραμμα, εντός του νομού που έχουν έδρα. Νομαρχιακές μεταφορές δύνανται να εκτελέσουν εκτός από τις μεταφορικές εταιρείες που θα συσταθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, μεταφορικές επιχειρήσεις, οι οποίες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος διενεργούν νομαρχιακές μεταφορές.
δ. Ειδικές μεταφορές πετρελαιοειδών προϊόντων οι οποίες διενεργούνται με Φ.Δ.Χ. αυτοκίνητα, μικτού βάρους μέχρι 8.000 χιλιόγραμμα για την εκτέλεση νομαρχιακών μεταφορών και μικτού βάρους πάνω από 8.001 χιλιόγραμμα για την εκτέλεση εθνικών και διεθνών μεταφορών, ειδικά διασκευασμένα σε βυτιοφόρα μεταφοράς υγρών καυσίμων και θερμής ασφάλτου. Ειδικές μεταφορές πετρελαιοειδών προϊόντων δύνανται να εκτελέσουν, εκτός από τις μεταφορικές εταιρείες που θα συσταθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, μεταφορικές επιχειρήσεις οι οποίες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος διενεργούν ειδικές μεταφορές πετρελαιοειδών προϊόντων είτε εθνικές είτε διεθνείς μεταφορές.
2. Μεταφορικές επιχειρήσεις στο πλαίσιο του παρόντος νόμου νοούνται:
α. Οι κεκτημένες νομική προσωπικότητα, εμπορικές εταιρείες οιασδήποτε μορφής συμπεριλαμβανομένων και των Ιδιότυπων Μεταφορικών Εταιρειών που προβλέπονται από τις διατάξεις του ν. 383/76, οι οποίες πληρούν τις προυποθέσεις του Π.Δ. 346/2001 (ΦΕΚ Α' 233) και στις οποίες έχει εισφερθεί η κυριότητα ή η χρήση Φ.Δ.Χ..
β. Οι ατομικές επιχειρήσεις καθώς και οι εν κοινωνία δικαιώματος συνιδιοκτήτες Φ.Δ.Χ., οι οποίοι ασκούν ενιαία επιχείρηση μεταφοράς.
3. Μεταφορέας στο πλαίσιο του παρόντος νόμου νοείται η επιχείρηση που εκτελεί μεταφορές εμπορευμάτων και κινητών εν γένει πραγμάτων με Φ.Δ.Χ. και με την καταβολή κομίστρου και εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις της Οδηγίας 74/561/ΕΟΚ της 12ης Νοεμβρίου 1974 «Περί προσβάσεως στο επάγγελμα του μεταφορέα εμπορευμάτων στον τομέα των εσωτερικών και διεθνών οδικών μεταφορών», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα.
4. Οι διεθνείς, εθνικές, νομαρχιακές και ειδικές εμπορευματικές μεταφορές διενεργούνται αποκλειστικά από τις μεταφορικές επιχειρήσεις, που λειτουργούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος καθώς και από τις μεταφορικές εταιρείες που συνιστώνται κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, μετά από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής του άρθρου 6 του παρόντος, δύναται να τροποποιείται ή να επεκτείνεται το μεταφορικό έργο κάθε κατηγορίας οχήματος, ως προς την περιοχή κυκλοφορίας τους.
5. Κατ' εξαίρεση των διατάξεων του παρόντος άρθρου, Φ.Δ.Χ. που κυκλοφόρησαν με τις διατάξεις του Ν.Δ. 531/70 (ΦΕΚ Α' 101) και του Ν. 1073/80 (ΦΕΚ Α' 214) εξακολουθούν να διατηρούν το οικείο μεταφορικό έργο και το μικτό βάρος των αυτοκινήτων τους.


Άρθρο 3
Μεταφορικές εταιρείες

1. Μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, είναι δυνατή η σύσταση μεταφορικών εταιρειών με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας (Α.Ε.) ή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.) με σκοπό την εκτέλεση διεθνών, εθνικών, νομαρχιακών και ειδικών μεταφορών, για μία ή περισσότερες από τις κατηγορίες αυτές, εφαρμοζομένων αντιστοίχως, όπου δεν προβλέπεται ειδική ρύθμιση, του Ν. 2190/1920 και του Ν.3190/1955.
2. Οι εταιρείες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου συνιστώνται με τους ακόλουθους τρόπους:
α) Με εισφορά της κυριότητας των Φ.Δ.Χ. ιδιοκτησίας των οικείων Ιδιότυπων Μεταφορικών Εταιρειών και των μεμονωμένων οδικών μεταφορέων. Στην περίπτωση αυτή κεφάλαιο της εταιρείας αποτελεί η αξία των εισφερομένων οχημάτων (Φ.Δ.Χ., ρυμουλκουμένων και επικαθημένων) που έχουν ειδική άδεια κυκλοφορίας, καθώς και η τυχόν καταβολή σε χρήμα. Η εκτίμηση της αξίας των οχημάτων γίνεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 9 του Ν. 2190/1920, από την Εκτιμητική Επιτροπή του άρθρου 7 του παρόντος νόμου.
β) Με μίσθωση των Φ.Δ.Χ. ιδιοκτησίας των οικείων Ιδιότυπων Μεταφορικών Εταιρειών και των μεμονωμένων οδικών μεταφορέων. Στην περίπτωση αυτή το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας καταβάλλεται σε χρήμα και δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το ελάχιστο προβλεπόμενο για τις Α.Ε ή τις Ε.Π.Ε.. Η σύμβαση μίσθωσης είναι ορισμένου χρόνου και η διάρκειά της λήγει με τη λήξη ανάθεσης του έργου. Οι συμβαλλόμενοι ιδιοκτήτες που έχουν μισθώσει το όχημά τους υποχρεούνται να διαθέτουν αυτό κατ΄ αποκλειστικότητα στην εταιρεία και για το έργο αυτής έναντι μισθώματος άνευ οδηγού σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 91/1988 (ΦΕΚ 42 Α), όπως ισχύει, ή με τον οδηγό έναντι προκαθορισμένης χιλιομετρικής αποζημίωσης σύμφωνα με το κύκλωμα εργασίας που καθορίζει η συνιστώμενη μεταφορική εταιρεία. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του μισθωμένου οχήματος είναι και οδηγός του αυτοκινήτου αυτού, η εταιρεία αποζημιώνει τις υπηρεσίες του ως οδηγού με δελτίο παροχής υπηρεσιών βάσει σχετικής σύμβασης που υπογράφουν μεταξύ τους. Τον ιδιοκτήτη εκμισθωτή βαρύνουν οι δαπάνες μισθοδοσίας και ασφάλισης του οδηγού που αυτός προσλαμβάνει καθώς και η συντήρηση και η φύλαξη του οχήματος. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι βασικοί όροι των συμβάσεων μίσθωσης, οι ελάχιστες υποχρεώσεις των συμβαλλομένων μερών, οι παρεχόμενες υπηρεσίες και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
γ) Με εισφορά της κυριότητας των Φ.Δ.Χ. ιδιοκτησίας των οικείων Ιδιότυπων Μεταφορικών Εταιρειών και των μεμονωμένων οδικών μεταφορέων και μίσθωση αυτών σύμφωνα με τα εδάφια α' και β' της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.
3. Οι μετοχές των εταιρειών του παρόντος άρθρου είναι ονομαστικές μπορούν δε να μεταβιβαστούν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που πληρούν τις διατάξεις της Οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων 74/561/ΕΟΚ της 12ης Νοεμβρίου 1974 «περί προσβάσεως στο επάγγελμα του μεταφορέα εμπορευμάτων στον τομέα των εσωτερικών και διεθνών οδικών εμπορευματικών μεταφορών» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα.
4. Η κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου σύσταση μεταφορικών εταιρειών υπό μορφή Α.Ε. ή Ε.Π.Ε., οι εισφορές των εταίρων ή μετόχων, η μεταβίβαση των φορτηγών αυτοκινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων και οι συμβάσεις μίσθωσης των φορτηγών αυτοκινήτων απαλλάσσονται κάθε δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων και φόρου ή τέλους, εξαιρουμένου μόνο του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου. Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου έχουν εφαρμογή και στις περιπτώσεις μετατροπής ή συγχώνευσης μεταφορικών εταιρειών που λειτουργούσαν πριν την ισχύ του παρόντος, εφόσον ολοκληρώσουν τη διαδικασία μετατροπής εντός δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
5. Επιτρέπεται η συγχώνευση μεταφορικών εταιρειών, ανεξαρτήτως εάν αυτές λειτούργησαν πριν ή μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
6. Οι Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. που έχουν συσταθεί πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος, καθώς και αυτές που θα συσταθούν ή θα μετατραπούν σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού, εντάσσονται στις διατάξεις του Αναπτυξιακού Νόμου για τη δημιουργία ή εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του, την αγορά γηπέδων για τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων, χώρων στάθμευσης και συνεργείων, εισαγωγή συστημάτων τηλεματικής και επικοινωνιών, τη δημιουργία εγκαταστάσεων εφαρμογών logistics, την προμήθεια μηχανημάτων, ιδίως ανυψωτικών, για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους, καθώς και την αντικατάσταση των οχημάτων τους με οχήματα νέας τεχνολογίας.

Άρθρο 4
Προϋποθέσεις χορήγησης αδειών Φ.Δ.Χ.

1. Μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, η χορήγηση αδειών κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. επιτρέπεται σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο επόμενο άρθρο σε μεταφορικές εταιρείες που έχουν συσταθεί κατά το προηγούμενο άρθρο, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
α) Οι μέτοχοι/εταίροι και ο διευθύνων σύμβουλος της Α.Ε. ή ο διαχειριστής της Ε.Π.Ε. παρέχουν εχέγγυα αξιοπιστίας κατά την έννοια του άρθρου 3 του ΠΔ 346/2001 (ΦΕΚ Α' 233) και του άρθρου 3 της Οδηγίας 96/26 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 1996 «Περί προσβάσεως στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων και επιβατών και αμοιβαίας αναγνωρίσεως των διπλωμάτων, πιστοποιητικών και άλλων τίτλων που διευκολύνουν την πραγμάτωση του δικαιώματος εγκαταστάσεως των μεταφορέων αυτών στον τομέα των εσωτερικών και διεθνών μεταφορών» (ΕΕ L 124 της 23.05.1996, σελ. 1).
β) Η εταιρεία διαθέτει κατάλληλη οικονομική επιφάνεια κατά την έννοια του άρθρου 3 του ΠΔ 346/2001 και του άρθρου 3 της Οδηγίας 96/26
γ) Ο διευθύνων σύμβουλος της Α.Ε. ή ο διαχειριστής της Ε.Π.Ε. διαθέτει επαγγελματική επάρκεια και είναι κάτοχος άδειας οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων.
δ) Η εταιρεία διαθέτει επαρκείς και κατάλληλους χώρους στάθμευσης των οχημάτων και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις για τη φύλαξη και συντήρηση των οχημάτων. Στις εγκαταστάσεις αυτές είναι δυνατή η τοποθέτηση δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων αποκλειστικά για τον εφοδιασμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, εκτός από την υποβολή Πιστοποιητικού Πυρασφάλειας το οποίο χορηγείται από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία.
2. Μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. οι ενδιαφερόμενες μεταφορικές εταιρείες καταβάλλουν εφάπαξ υπέρ του Δημοσίου ειδική εισφορά ανάλογα με την κατηγορία και το μικτό βάρος του φορτηγού οχήματος ως εξής:
α. Δέκα χιλιάδες (10.000 ) ευρώ για τον πρώτο τόνο.
β. Τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι επτά (7) τόνους.
γ. Δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους σαράντα (40) τόνους.
Εάν οι αιτούμενες άδειες είναι κατηγορίας ειδικής μεταφοράς πετρελαιοειδών τα ποσά της ειδικής εισφοράς διαμορφώνονται ως εξής:
α. Τριάντα χιλιάδες (30.000 ) ευρώ για τον πρώτο τόνο.
β. Πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι επτά (7) τόνους.
γ. Τέσσερεις χιλιάδες (4.000) ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους σαράντα δύο (42) τόνους.
3. Μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, οι άδειες κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. χορηγούνται αποκλειστικά για φορτηγά τα οποία εμπίπτουν στην κατηγορία εκπομπών EURO IV ή EURO V ή μεταγενεστέρων οδηγιών που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, και δεν επιτρέπεται η αντικατάστασή τους με άλλα φορτηγά αυτοκίνητα μεγαλυτέρου ή μικρότερου μικτού βάρους.
4. Οι άδειες κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. που εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, είναι αμεταβίβαστες για περίοδο πέντε (5) ετών.
5. Μετά την παρέλευση διετίας από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2 ποσά δύνανται να αναπροσαρμόζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι δυνατόν να ανατίθεται σε ανεξάρτητο επιστημονικό φορέα η σύνταξη μελέτης για το ύψος του ποσού της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.


Άρθρο 5
Διαδικασία χορήγησης αδειών Φ.Δ.Χ.

1. Για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου οι ενδιαφερόμενες μεταφορικές εταιρείες του άρθρου 3 του παρόντος νόμου υποβάλλουν αίτηση ενώπιον της Επιτροπής του επόμενου άρθρου. Με την αίτηση υποβάλλονται και τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) Καταστατικό σύστασης μεταφορικής εταιρείας με μορφή Α.Ε. ή Ε.Π.Ε.
β) Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.
γ) Άδεια Οδικού Μεταφορέα Εμπορευμάτων.
δ) Αντίγραφα Ποινικού Μητρώου των μετόχων ή των εταίρων.
ε) Αντίγραφα συμβολαίων ιδιοκτησίας ή μίσθωσης χώρων για εγκαταστάσεις για την στάθμευση, φύλαξη και συντήρηση των οχημάτων τους.
2. Μετά την κατάθεση των παραπάνω δικαιολογητικών η Επιτροπή του επόμενου άρθρου αποφασίζει για τη χορήγηση ή μη των αιτουμένων αδειών κυκλοφορίας και σε καταφατική περίπτωση εκδίδει έγκριση θέσης σε κυκλοφορία νέου Φ.Δ.Χ. στην οποία, εκτός των άλλων, αναγράφεται η κατηγορία εκπομπών του αυτοκινήτου και ο αριθμός του διπλοτύπου της Δ.Ο.Υ. περί καταβολής της εισφοράς που προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του παρόντος. Η άδεια παραχωρείται για κάθε αυτοκίνητο (ελκυστήρα ή ρυμουλκό) και ισχύει για ένα ρυμουλκούμενο ή επικαθήμενο. Στην περίπτωση αυτή η εισφορά υπολογίζεται για το συνολικό μικτό βάρος του συρμού ανεξάρτητα εάν στο μέλλον αυτά διασπαστούν.
3. Η έγκριση της άδειας Φ.Δ.Χ. ισχύει για έξι (6) μήνες από την έκδοσή της. Σε περίπτωση μη υλοποίησής της αυτή παύει να ισχύει, η δε αιτούσα εταιρεία υποβάλλει εκ νέου πλήρη δικαιολογητικά. Η έγκριση, μαζί με τη βεβαίωση της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. περί καταβολής της εισφοράς που προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του παρόντος νόμου, υποβάλλεται στην κατά τόπο αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών, η οποία υποχρεούται να εκδώσει νέα άδεια κυκλοφορίας σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του παρόντος.
4. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου.


Άρθρο 6
Επιτροπή Οδικών Μεταφορών

1. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συνιστάται στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Επιτροπή Οδικών Μεταφορών η οποία απαρτίζεται:
α) Από τον Γενικό Γραμματέα του Τομέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με αναπληρωτή τον Γενικό Διευθυντή Μεταφορών του ιδίου Υπουργείου.
β) Τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Εμπορευματικών Μεταφορών, με αναπληρωτή τον Προϊστάμενο Οδικών Μεταφορών της ίδιας Διεύθυνσης.
γ) ΄Έναν εμπειρογνώμονα στον τομέα των μεταφορών με τον αναπληρωτή του και
δ) Δύο εκπροσώπους οδικών μεταφορέων με τους αναπληρωτές τους οι οποίοι υποδεικνύονται από τις πλέον αντιπροσωπευτικές οργανώσεις σε εθνικό επίπεδο των μεταφορέων τις οποίες θα καθορίσει ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Καθήκοντα Γραμματέα της Επιτροπής ασκεί υπάλληλος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, οριζόμενος από τον Υπουργό.
2. Τα μέλη της Επιτροπής Οδικών Μεταφορών έχουν θητεία δύο (2) ετών. Με τη λήξη της διετίας η θητεία των μελών παρατείνεται έως την τοποθέτηση νέων μελών και πάντως όχι πάνω από έξι (6) μήνες.
3. Η Επιτροπή Οδικών Μεταφορών έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) Εξετάζει αιτήματα για χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. αυτοκινήτων.
β) Φροντίζει για το σχηματισμό, την τήρηση και δημοσίευση του Εθνικού Μητρώου των Μεταφορικών Εταιρειών του άρθρου 9 του παρόντος νόμου.
γ) Προωθεί την ανάπτυξη και τη βελτίωση των συνθηκών της οδικής μεταφοράς.
δ) Εκφέρει, όταν της ζητηθεί, γνωμοδοτήσεις για διοικητικά θέματα που αφορούν τις μεταφορές.
ε) Προωθεί στην ελληνική κοινωνία την ανάπτυξη και την βελτίωση των μεταφορών.
4. Η Επιτροπή Οδικών Μεταφορών συνεδριάζει υποχρεωτικά οσάκις υποβάλλονται αιτήματα από εταιρείες για χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας και οσάκις ζητηθεί από τον Υπουργό η γνώμη της επί οποιουδήποτε θέματος ανακύψει για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Σε κάθε περίπτωση, συνεδριάζει υποχρεωτικά μία φορά το μήνα ανεξαρτήτως θεμάτων που τυχόν έχουν υποβληθεί προς εξέταση. Η Επιτροπή μπορεί να καλεί, εφόσον το κρίνει αναγκαίο, εμπειρογνώμονες ή εκπροσώπους άλλων επαγγελματικών οργανώσεων.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθορίζεται αποζημίωση του Προέδρου, των μελών και του Γραμματέα της Επιτροπής Οδικών Μεταφορών, η οποία βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Άρθρο 7
Σύσταση Εκτιμητικής Επιτροπής

1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συνιστάται στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τριμελής Εκτιμητική Επιτροπή η οποία απαρτίζεται:
α) Από έναν Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών κλάδου ΠΕ Μηχανικών ως Πρόεδρο με τον αναπληρωτή του.
β) Από έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και ναυτιλίας ειδικό σε θέματα εκτίμησης εισφερομένων κεφαλαίων Α.Ε. με τον αναπληρωτή του.
γ) Από έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών με τον αναπληρωτή του.
Καθήκοντα Γραμματέα εκτελεί υπάλληλος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών του Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
2. Έργο της Εκτιμητικής Επιτροπής είναι η αποτίμηση του εισφερόμενου κεφαλαίου στις συνιστώμενες εταιρείες του άρθρου 3 του παρόντος νόμου. Κατά την αποτίμηση, εκτός των πάγιων περιουσιακών στοιχείων, υπολογίζεται η εισφορά ως κεφάλαιο της άδειας κυκλοφορίας σαν Φ.Δ.Χ., η χρονολογία και η αξία κτήσης των οχημάτων, ο βαθμός χρησιμοποίησης, συντήρησης και εμπορευσιμότητάς τους, η ενδεχόμενη τεχνολογική απαξίωση τους και οι τρέχουσες τιμές για τα ίδια ή παρεμφερή μεταφορικά μέσα.
3. Τα μέλη της Εκτιμητικής Επιτροπής για την υποβοήθηση του έργου τους μπορούν να ζητούν οικονομικά ή τεχνικά στοιχεία από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εμπορίας οχημάτων προκειμένου να εκτιμήσουν τα εισφερόμενα οχήματα και μπορεί να καλεί, εφόσον το κρίνει αναγκαίο, εμπειρογνώμονες.
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθορίζεται αποζημίωση του Προέδρου, των μελών και του Γραμματέα της Εκτιμητικής Επιτροπής, η οποία βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.


Άρθρο 8
Φ.Δ.Χ. σε περίπτωση διάλυσης Μεταφορικών Εταιρειών

Σε περίπτωση διάλυσης για οποιαδήποτε αιτία των μεταφορικών εταιρειών που ιδρύθηκαν δυνάμει του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, τα Φ.Δ.Χ. που ανήκουν σε αυτές κατά κυριότητα με την άδεια κυκλοφορίας τους:
α) Εφόσον έχει παρέλθει πενταετία από τη χορήγηση των αδειών, μεταβιβάζονται αυτοδικαίως στους μετόχους ή εταίρους τους κατά το ποσοστό ενός εκάστου στη διαλυθείσα εταιρεία, χωρίς να καταβάλλεται το κατά περίπτωση προβλεπόμενο ποσό του άρθρου 10 παράγραφος 1 του παρόντος νόμου.
β) Εφόσον δεν έχει παρέλθει πενταετία από τη χορήγηση των αδειών, μεταβιβάζονται αυτοδικαίως στους μετόχους ή εταίρους τους σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, με την επιφύλαξη του περιορισμού της παραγράφου 4 του άρθρου 4 του παρόντος για τον υπολειπόμενο χρόνο.


Άρθρο 9
Μητρώο Μεταφορικών Εταιρειών

1. Στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δημιουργείται ηλεκτρονικό Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Εταιρειών («Ε.Μ.Μ.Ε.») των εταιρειών που ιδρύονται σύμφωνα με το άρθρο 3 του παρόντος νόμου. Το Μητρώο αυτό τηρείται με ευθύνη της Διεύθυνσης Πληροφορικής του Υπουργείου και περιέχει:
α) Επωνυμία εταιρείας, σκοπός, έδρα και ημερομηνία λήξης της.
β) Στοιχεία του διευθύνοντος συμβούλου ή διαχειριστή της.
γ) Αριθμό Άδειας Οδικού Μεταφορέα Εμπορευμάτων.
δ) Αριθμούς Φ.Δ.Χ. (κατηγορία και μικτό βάρος).
ε) Αριθμούς οχημάτων (επικαθήμενα - ρυμουλκούμενα), που ανήκουν σε κάθε ελκυστήρα ή ρυμουλκό.
στ) Κάθε άλλο στοιχείο που θα κριθεί απαραίτητο για την πλήρη ενημέρωση του μητρώου.
2. Τα στοιχεία της ανωτέρω παραγράφου παρέχονται στην Διεύθυνση Πληροφορικής με ευθύνη της Επιτροπής Οδικών Μεταφορών και των αρμόδιων Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
3. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, περιλαμβανομένου και του τρόπου εγγραφής στο Ε.Μ.Μ.Ε. των ήδη υφισταμένων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου μεταφορικών εταιρειών και οδικών μεταφορέων εμπορευμάτων.


Άρθρο 10
Μεταβίβαση Φ.Δ.Χ.

1. Φ.Δ.Χ. χρήσης κάθε κατηγορίας, επιτρέπεται να μεταβιβάζονται δια πράξεως εν ζωή κατά κυριότητα με την άδειά τους σε όλες τις μεταφορικές επιχειρήσεις οι οποίες πληρούν τις διατάξεις της Οδηγίας 74/561, με την καταβολή φόρου, πριν από την υπογραφή της πράξης μεταβίβασης της αδείας, ως ακολούθως:
α) Για Φ.Δ.Χ. που κυκλοφόρησαν πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταβάλλεται ποσοστό 3% επί του ποσού που αντιστοιχεί στην άδεια και το όχημα σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2 του παρόντος νόμου.
β) Για Φ.Δ.Χ. που κυκλοφορούν δυνάμει των διατάξεων του παρόντος καταβάλλεται ποσοστό 2% επί του ποσού που αντιστοιχεί στην άδεια και το όχημα σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2 του παρόντος νόμου.
2. Ο φόρος της ανωτέρω παραγράφου δεν καταβάλλεται σε περίπτωση μεταβιβάσεων Φ.Δ.Χ. που γίνονται λόγω συγχώνευσης μεταφορικών εταιρειών ή μετατροπής της εταιρικής μορφής των μεταφορικών εταιρειών.
3. Επιτρέπεται η εν ζωή μεταβίβαση των μετοχών και μεριδίων των μεταφορικών εταιρειών προς μετόχους/εταίρους τους και προς άλλα φυσικά πρόσωπα τηρουμένων των προϋποθέσεων του άρθρου 4 παράγραφος 1 του παρόντος νόμου.


Άρθρο 11
Κόμιστρα

Τα κόμιστρα για τις διενεργούμενες με Φ.Δ.Χ. μεταφορές διαμορφώνονται ελεύθερα, μετά από συμφωνία του φορτωτή και του μεταφορέα. Κατ΄ εξαίρεση, στις περιπτώσεις μεταφοράς πετρελαιοειδών, το κόμιστρο δύναται να καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλιας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.


Άρθρο 12
Κωδικός Οδικής Ασφάλειας

1. Η καταβαλλόμενη εισφορά που προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του παρόντος νόμου αποτελεί δημόσιο έσοδο και κατατίθεται σε ειδικό Κωδικό Οδικής Ασφάλειας που ορίζεται από το Υπουργείο Οικονομικών. Από το ποσό αυτό, την ευθύνη η διαχείρισης του οποίου έχει το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, το ογδόντα τοις εκατό (80%) τουλάχιστον διατίθεται αποκλειστικά για έργα υποδομής για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών και για την οδική ασφάλεια και το περιβάλλον.
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται τα κριτήρια διάθεσης του ποσού του ειδικού Κωδικού Οδικής Ασφάλειας του παρόντος άρθρου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του.


Άρθρο 13
Εξασφάλιση αποκατάστασης ζημιών των εμπορευμάτων

1. Για την αποκατάσταση επελθούσας ζημιάς του φορτωτή για την οποία ευθύνεται ο μεταφορέας, κάθε μεταφορική επιχείρηση υποχρεούται να έχει πραγματική δυνατότητα κάλυψης της ζημιάς είτε από την καθαρή της περιουσία είτε με διαρκή και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη των αντιστοίχων κινδύνων. Η μη τήρηση των παραπάνω υποχρεώσεων από μεταφορική εταιρεία συνεπάγεται τη στέρηση του δικαιώματος άσκησης του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων τόσο της εταιρείας όσο και των μετόχων/εταίρων της για ένα έτος και, σε περίπτωση υποτροπής, δια παντός.
2. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.


Άρθρο 14
Μεταβατικές διατάξεις

1. Οι άδειες κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. που έχουν εκδοθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, συνεχίζουν να ισχύουν με τους όρους έκδοσής τους για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου. Μετά την παρέλευση του χρόνου αυτού, σε περίπτωση μεταβίβασης, οι νέοι κάτοχοί τους υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεώτερης τεχνολογίας που εμπίπτουν τουλάχιστον στην κατηγορία εκπομπών EURO IV.
2. Μεταφορικές εταιρείες που λειτουργούν πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου δεν θίγονται ως προς την οργάνωση και λειτουργία τους των εταιρειών από τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
3. Προεδρικά διατάγματα και υπουργικές διατάξεις που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση του ν. 383/76 (ΦΕΚ Α' 182) και δεν αντίκειται στις διατάξεις του παρόντος νόμου εξακολουθούν να ισχύουν.
4. Η υπ'αριθμ. Κ/24241/2045/12-5-2008 (ΦΕΚ Β' 856) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Μεταφορών και Επικοινωνιών, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εξακολουθεί να ισχύει έως την τροποποίηση ή ανάκλησή της με απόφαση που εκδίδεται σύμφωνα με το άρθρο 11 εδάφιο β του παρόντος νόμου.


Άρθρο 15
Καταργούμενες διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος ισχύ του παρόντος καταργούνται:
α) Οι διατάξεις του Ν. 383/76 (ΦΕΚ Α' 182), πλην των άρθρων 11 και 12 τα οποία εξακολουθούν να ισχύουν, όπως τροποποιήθηκαν μεταγενεστέρως, καθώς επίσης και οι κανονιστικές πράξεις που εκδόθηκαν βάσει των παρεχόμενων στα άρθρα αυτά εξουσιοδοτήσεων.
β) Κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου.


Άρθρο 16
Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του.

Στο ίδιο τεύχος #264

PreviousNext