Θετικό κείμενο
Πρόκληση και πρόσκληση για όλο τον κόσμο της Μεταφοράς, αποτελεί το σχέδιο νόμου που δημοσιεύουμε στις επόμενες σελίδες. Πρόκληση γιατί απαιτεί προσαρμογή σε νέες συνθήκες, πρόσκληση γιατί καλεί τους αυτοκινητιστές να ανταποκριθούν και να προχωρήσουν στον πολυσυζητημένο πια εκσυγχρονισμό. Με την επιφύλαξη των όποιων τυχόν αλλαγών που θα επέλθουν, μπορούμε να πούμε ότι αυτό το κείμενο, αν έτσι ψηφιστεί και γίνει νόμος του κράτους, είναι κάτι παραπάνω από θετικό για τους αυτοκινητιστές, είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό, αναγνωρίζει κεκτημένα (που θα μπορούσε να τα αγνοήσει), τα προασπίζει και ακόμη απλώνει ένα τεράστιο δίχτυ προστασίας πάνω από τον Κλάδο, αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια και ανοίγματα για την είσοδο σε αυτόν οποιουδήποτε τρίτου, άσχετου με το επάγγελμα.
Στο σημείο αυτό, πρέπει να γίνει ειδική αναφορά σ΄ έναν από τους πρωτεργάτες αυτών των ευνοϊκών για τον Κλάδο ρυθμίσεων που δεν είναι άλλος από τον Χαράλαμπο Δαδίτσιο τον επί σειρά ετών πρόεδρο του ΠΣΧΕΜ, που μετείχε από την αρχή στην επιτροπή για τον εκσυγχρονισμό των μεταφορών δίνοντας τη δική του μάχη προς όφελος του Κλάδου και έχοντας απέναντί του μια ομάδα μεγαλόσχημων προσώπων, φανατικών υποστηριχτών μιας «απελευθέρωσης», κομμένη - ραμμένη στα μέτρα τους και σύμφωνα με τα δήθεν πορίσματα των πληρωμένων από αυτούς (και γι΄ αυτούς) μελετών. Οι ίδιοι αυτοί κύριοι με τους βαρύγδουπους τίτλους προέδρων επιμελητηρίων και οργανισμών διοχέτευαν πλήθος ανακοινώσεων και δηλώσεων στον ημερήσιο τύπο, στα ραδιόφωνα και στα κανάλια, καταφέρνοντας έτσι να στρέψουν και την κοινή γνώμη κατά του Κλάδου των αυτοκινητιστών, κάτι που, δυστυχώς, πέτυχαν μέχρι ένα σημείο. Μέχρι πρόσφατα τα δημοσιεύματα μιλούσαν για κόστος άδειας 1 εκ. ευρώ (πρωτοσέλιδο στην πρώτη σε κυκλοφορία κυριακάτικη εφημερίδα) και ότι ο λαός αγοράζει ακριβά το γάλα, εξαιτίας του υψηλού μεταφορικού κόστους, επειδή το επάγγελμα του μεταφορέα είναι κλειστό και πολλά άλλα στερούμενα σοβαρότητας. Θυμίζουμε επίσης τις «μελέτες» και τα δεκάδες δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι δεν πωλούνται τα καινούργια φορτηγά γιατί δεν περισσεύουν χρήματα από την πανάκριβη άδεια κ.α.
Απόλυτη Δικαίωση του Τ&Τ
Μοναδική εξαίρεση τούτο το περιοδικό, το μόνο μέσο επικοινωνίας που ποτέ δεν έπαψε να μάχεται για την αλήθεια και να ενημερώνει σωστά και έγκαιρα τους αναγνώστες. Ήταν το μόνο περιοδικό που σχεδόν σε κάθε τεύχος έστελνε προς τους αυτοκινητιστές το μήνυμα «μην ξεπουλάτε τις άδειες» και μετέφερε πλήθος πληροφοριών για το πού θα καταλήξουν οι επιτροπές και πώς θα γίνει ο εκσυγχρονισμός. Θυμηθείτε μόνο τον περασμένο Ιανουάριο που αποκαλύψαμε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου αναφέροντας ενδεικτικές τιμές που το κράτος θα εισπράττει για να χορηγεί τις άδειες. Οι τιμές φάνταζαν τόσο υψηλές που δεν μπορούσαν να γίνουν πιστευτές και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αναρωτήθηκαν για την αξιοπιστία του περιοδικού, μέχρι που φτάσαμε εδώ για να διαπιστώσουν έκπληκτοι, ότι το κράτος θα δίνει τις άδειες ακόμη ακριβότερα απ΄ ό,τι γράψαμε, σε τιμή σχεδόν διπλάσια από την τρέχουσα πριν την δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου.
Ανεξάρτητα, όμως από τα παραπάνω ήρθε η ώρα οι αυτοκινητιστές να κάνουν τη δική τους υπέρβαση και να οργανωθούν. Γιατί, η εύνοια υπέρ των σημερινών αυτοκινητιστών είναι ταυτόχρονα και άνοιγμα προς οποιοδήποτε σοβαρό επαγγελματία ήθελε να εισέλθει στη Μεταφορά, μετά από την μεταβατική περίοδο.
Προσοχή στα δύο και τα πέντε χρόνια
Επισημαίνουμε, ότι κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να οργανωθεί στα πλαίσια αυτού του νομοθετήματος. Όμως, πέντε χρόνια αργότερα, για να πουλήσει την σημερινή άδεια, θα πρέπει αυτός που την αγοράζει να την «κολλήσει» σε καινούργιο πράσινο φορτηγό, ενώ, δυο χρόνια αργότερα, το υπουργείο έχει το δικαίωμα αναπροσαρμογής του παραβόλου, δηλαδή της τιμής διάθεσης της άδειας και να είστε σίγουροι ότι η αναπροσαρμογή θα είναι προς τα κάτω.
Στη πραγματικότητα το υπουργείο με αυτό το σχέδιο νόμου, δίνει περίοδο μετάβασης στους σημερινούς αυτοκινητιστές σε μεγαλύτερα σχήματα, όπως οι ΑΕ και οι ΕΠΕ κρατώντας μακριά, αλλά προσωρινά, τους ξένους μεγαλομεταφορείς και κάθε επιχειρηματία που θα ήθελε να μπει στο χώρο. Τον κρατάει μακρυά, γιατί θα πρέπει να πληρώσει μια άδεια 95.000 ευρώ, να την βάλει σε μια κεφαλή υποχρεωτικά EURO 4/5 , δηλαδή 100.000 μέχρι 120.000 ευρώ, να την κρατήσει τουλάχιστον πέντε χρόνια, οπότε και θα έχει επέλθει γενική απαξίωση των αδειών, παλιών και νέων.
Στο σημείο αυτό, αγαπητοί αναγνώστες, θα πρέπει να γυρίσετε, στο κείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο δημοσιεύεται αυτούσιο στο δεξιό τμήμα της κάθε σελίδας, ενώ στην αριστερή πλευρά της σελίδας σε φόντο μέσα, δημοσιεύουμε τις επεξηγήσεις μας, όπου κρίνουμε ότι χρειάζονται, τα σχόλια μας ή απλά επισημαίνουμε τα σημεία που πρέπει ιδιαίτερα να προσέξετε.
Στο internet
Επειδή είναι πολύ πιθανόν να επέλθουν κάποιες αλλαγές στο παρόν σχέδιο νόμου, αυτές, θα εμφανιστούν αμέσως στην ιστοσελίδα του περιοδικού μας, www.troxoikaitir.gr μέχρι τη δημοσίευσή τους στο επόμενο τεύχος. Στο μεταξύ, μπορείτε να τηλεφωνείτε καθημερινά για οποιαδήποτε σχετική ερώτηση ή πληροφορία.
Υπάρχουν κενά και αναμένονται προσθήκες
Αρκετά και ποικίλα είναι τα ερωτήματα και τα σχόλια που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο σχετικά με το νομοσχέδιο. Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει κανείς, είναι ότι θα υπάρξουν τροποποιήσεις προκειμένου να καλυφθούν ορισμένα κενά που αφήνει και να γίνουν κάποιες απαραίτητες διευκρινίσεις. Έτσι, για παράδειγμα, στις ειδικές μεταφορές, αναφέρονται μόνο τα πετρελαιοειδή. Τα χημικά προϊόντα και τα επικίνδυνα γενικότερα υγρά, τα απόβλητα κ.ά. δεν αναφέρονται.
Αρκετοί σχολιάζουν ως παρατυπία του νομοσχεδίου, τη συνέχιση των γεωγραφικών περιορισμών στο μεταφορικό έργο των Φ.Δ.Χ. νομαρχιακών, αυτό και κατά την γνώμη μας είναι σωστό. Πρέπει να πάψουν οι περιορισμοί και για τα νομαρχιακά. Φανταστείτε μια μεταφορική εταιρεία που θα ιδρυθεί να πρέπει σε κάθε νομό να έχει αυτοκίνητα για να πραγματοποιούν τις μεταφορές - διανομές των πελατών της. Αν πάλι το δούμε από πλευράς κομίστρου (που σύμφωνα με το πνεύμα του νομοσχεδίου πρέπει να είναι ανταγωνιστικό προς όφελος του πολίτη) τότε ο γεωγραφικός περιορισμός το αυξάνει, αφού το Φ.Δ.Χ. κανονικά θα πρέπει να γυρίσει άφορτο, άρα θα πρέπει να συνυπολογίσει στο κόμιστρο και το κόστος της άφορτης επιστροφής ή να φορτώσει και να διακινδυνεύσει το πρόστιμο, κάτι που σήμερα γίνεται σε μεγάλη έκταση.
Το «επείγον» του θέματος
Το παρόν σχέδιο νόμου θα μείνει ως τις 3 του Μάη στο διαδίκτυο για την λεγόμενη διαβούλευση, μετά το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων θα εξετάσει τα σχόλια και τις παρατηρήσεις επί αυτού, κατόπιν θα το ξαναδούν νομικοί και συνταγματολόγοι, ώστε να μην υπάρχει άρθρο που να έρχεται σε αντίθεση με το σύνταγμα ή να έρχεται σε αντίθεση με άλλους μη καταργούμενους νόμους και έτσι θα πάρει τη μορφή νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Γραμματεία της Βουλής και να πάρει ημερομηνία για συζήτηση και ψήφιση. Όμως το υπουργείο έχει ένα σοβαρότατο λόγο να παρουσιάσει ένα νομοθέτημα στις 9 του Μάη, ημερομηνία κατά την οποία θα συζητηθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, και μάλιστα στην Ολομέλειά του, η γνωστή υπόθεση των αδειών σύμφωνα με την οποία το υπουργείο κατηγορείται για μη χορήγηση αδειών κατά παράβαση της Κοινοτικής νομοθεσίας αλλά και της εθνικής, όπως υποστηρίζουν οι ενάγοντες και οι οποίοι - υπενθυμίζουμε - έχουν κερδίσει μια σειρά δικών με το δημόσιο να ζητάει αναβολές και στην - πραγματικότητα - πίστωση χρόνου.
Έχοντας τώρα το νομοσχέδιο ελπίζει ότι θα αναβάλλει μέχρι την ψήφισή του την κρίσιμη συζήτηση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ή ακόμα και να κερδίσει την υπόθεση. Είναι γεγονός, ότι το νομοσχέδιο αυτό καλύπτει τις διακηρυγμένες αρχές της Ε.Ε. αφού πλέον η «πρόσβαση στο επάγγελμα» σύμφωνα με την Κοινοτική οδηγία είναι τυπικά ελεύθερη και δεν θεωρείται ότι έμμεσα παρεμποδίζεται από το κόστος της νέας άδειας, γιατί όπως κατ΄επανάληψη έχουμε γράψει τα κράτη μέλη είναι ελεύθερα να ρυθμίζουν επί μέρους θέματα. Άλλωστε κάπως έτσι ξεκίνησαν και άλλα κράτη τη δική τους απελευθέρωση και μέχρι σήμερα εξακολουθούν να εισπράττουν τέλη χορήγησης αδειών. Ακόμη, είναι ελεύθερα, όπως επίσης έχουμε γράψει, να θέτουν περιορισμούς για την προστασία του Περιβάλλοντος (αυτοκίνητα Euro 4/5). Επομένως, αυτή η κυβέρνηση, μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών των προηγούμενων κυβερνήσεων, είναι αυτή που έπρεπε τελικά να βιαστεί, διαφορετικά δεν θα είχε κανένα επιχείρημα για να αντιμετωπίσει την Ολομέλεια του ΣτΕ.
Έρχεται σε πέτρινα χρόνια
Γεγονός είναι, ότι το νομοθέτημα αυτό που το αργότερο σε δυο μήνες θα έχει ψηφιστεί, έρχεται σε μια από τις δυσκολότερες περιόδους της χώρας και στη κρισιμότερη για την οικονομία μας καμπή, αλλά και στο πιο βεβαρημένο ψυχολογικά επιχειρηματικό κλίμα. Έρχεται σε μια συγκυρία αποτρεπτική για επενδυτικές σκέψεις, αφού κάθε εκτίμηση, κάθε πρόβλεψη είναι με αρνητικό πρόσημο. Δυσοίωνες είναι ακόμη και οι επίσημες προβλέψεις κυβερνητικών στελεχών, αλλά και τραπεζικών και άλλων οργανισμών. Με απλά λόγια το νομοσχέδιο έρχεται σε πέτρινα χρόνια που ακολουθούν με την οικονομία μας να εισέρχεται σε μια πολυετή δίνη με την ύφεση να αγγίζει το 4%, και η έκρηξη του χρέους να συνοδεύεται από δυσβάσταχτα μέτρα - ακόμη δεν έχουμε δει τα χειρότερα - με αναμενόμενη τη σκληρή λιτότητα, πρωτόγνωρη για τον, κατά τα άλλα καλομαθημένο μέσο Έλληνα, ενώ αναμενόμενες και όχι πιθανές θα πρέπει να θεωρούνται κοινωνικές ανατροπές μεγάλης έκτασης.
Μέσα, λοιπόν σ΄ αυτό το κλίμα έρχεται το νέο νομοσχέδιο, θετικό για τους Μεταφορείς, αλλά με το μεταφορικό έργο να καταποντίζεται από μέρα σε μέρα, όπως βέβαια και η οικονομία μας και , εδώ να θυμηθούμε ότι μεταφορά και οικονομία «πάνε πακέτο». Η αγοραστική ικανότητα του πολίτη μειώθηκε δραματικά, καθημερινά γίνεται λιγότερο καταναλωτικός, τα διακινούμενα αγαθά μειώνονται, οι μεταφορές σε ελεύθερη πτώση, τα φορτηγά κάθονται ή εκτελούν δρομολόγια με «σκοτωμένα» τα κόμιστρα.
Σε πολύ άσχημη θέση βρίσκονται σήμερα μεγάλες μεταφορικές εταιρείες για να μη θυμηθούμε εκείνες που δυστυχώς χρεωκόπησαν. Και αν βρίσκονται σήμερα σε τραγική κατάσταση, αυτό έχει να κάνει με τα υψηλά χρέη προς τα λήζινγκ και στις τράπεζες σε συνδυασμό με την αναπάντεχη και κατακόρυφη πτώση του μεταφορικού έργου. Ποιοι λοιπόν και πόσοι θα είναι αυτοί που θα τολμήσουν να επενδύσουν για να οργανωθούν σε μεγάλες εταιρείες; Ποιοι και πόσοι θα είναι αυτοί που θα αποτολμήσουν να δανειστούν κάτω από τις παρούσες συνθήκες; Ασφαλώς λίγοι. Και αυτοί θα είναι οι έχοντες σήμερα ρευστότητα, την οποία θα χρησιμοποιήσουν είτε για να εξαγοράσουν, είτε για να ιδρύσουν ή να μπουν μέτοχοι σε υπάρχουσες μεταφορικές, να αναλάβουν την αποπληρωμή των χρεών, αλλά και τη διοίκηση.
Ακόμη όμως, με το νέο νομοσχέδιο ευνοούνται και οι μεγάλες ξένες μεταφορικές εταιρείες χωρών της Ε.Ε. (πλην των νέων κρατών - μελών), οι οποίες αποκτούν ελεύθερη πρόσβαση και εγκατάσταση, χωρίς ιδιαίτερες δαπάνες με τη συνεργασία ή όχι τοπικού αντιπροσώπου, και κάνοντας χρήση των αυτοκινήτων και των αδειών που ήδη κατέχουν, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα την ελαστικότητα που διέπει σήμερα το καμποτάζ το οποίο τείνει να γίνεται όλο και πιο ανοικτό στα κοινοτικά αυτοκίνητα. Εννοείται ότι αν από το 2012 επιτραπεί το καμποτάζ, έστω και με περιορισμούς, στα φορτηγά των νέων χωρών (Κύπρου, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας κ.α.) η κατάσταση θα περιπλακεί με τη πίττα της μεταφοράς να κόβεται σε πολλά κομμάτια, αφήνοντας όμως και εκτός τραπεζιού αρκετό κόσμο. Αλλά για το θέμα αυτό θα επανέλθουμε, όπως βέβαια και για όλα τα θέματα που προκύπτουν, ενώ θα παρακολουθούμε από κοντά όλες τις εξελίξεις.
Μην ξεχνάτε τα τιμολόγια
Καθώς η εφαρμογή του μέτρου του λογιστικού υπολογισμού των εσόδων των αυτοκινητιστών είναι σε ισχύ με τη ψήφιση πρόσφατα του νέου φορολογικού νόμου, το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR σας υπενθυμίζει ότι όλοι οι εκμεταλλευτές φορτηγών αυτοκινήτων θα πρέπει να ζητούν τιμολόγιο για κάθε έξοδο που πραγματοποιούν, όπως φουλαρίσματα, ανταλλακτικά, λάστιχα, adblue, καθώς και τιμολόγια από το συνεργείο κ.α. Το 2011 η δήλωσή σας θα είναι με βάση τα έσοδα και τα έξοδα που πραγματοποιήσατε στη χρήση αυτή του 2010. Για φέτος θα πάτε με το γνωστό πίνακα και για τελευταία φορά.
Οι κλοπές των φορτηγών
Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ για τις κλοπές των φορτηγών από οργανωμένες σπείρες που δρουν στον Ασπρόπυργο και πιθανότατα σε άλλες περιοχές. Μας πήραν τηλέφωνο αναγνώστες από όλη την Ελλάδα για να μας αναφέρουν ότι υπήρξαν και αυτοί θύματα κλοπής του φορτηγού τους ενώ σε δύο περιπτώσεις, ενός Κρητικού και ενός Ηπειρώτη, ο τρόπος με τον οποίο εξαπατήθηκαν ήταν ακριβώς αυτός που περιγράψαμε στο προηγούμενο τεύχος.
Με την ευκαιρία αυτή, πρέπει να σας πούμε ότι τον τελευταίο καιρό, οι κλοπές φορτηγών, οι κλοπές εμπορευμάτων με ή χωρίς τη ρυμούλκα, αλλά και οι επιθέσεις κατά των οδηγών με σκοπό τη ληστεία, έχουν πολλαπλασιαστεί όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, με ιδιαίτερη έξαρση στη Βουλγαρία, Ουγγαρία, Πολωνία, Γαλλία, Ιταλία και Μ. Βρετανία, σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία. Το ρεπορτάζ που θα δημοσιεύσουμε στο επόμενο τεύχος θα είναι εντυπωσιακό και αποκαλυπτικό!
Καλό δρόμο σε όλους