Όπως έχουμε γράψει ήδη από τον Μάιο του 2008 (τεύχος 241), τα κράτη μέλη της Ε.Ε. έχουν συμφωνήσει στην ανταλλαγή πληροφοριών για παραβάσεις που σημειώνονται από οδηγούς, πέρα από τα μέτρα που σε εθνικό επίπεδο εφαρμόζει το κάθε κράτος μέλος. Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επανήλθε με τον αντιπρόεδρό της να ζητάει από τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν την απόφαση στο εθνικό τους δίκτυο για να μπορέσει να εφαρμοστεί από τις αρχές του 2013.
Έτσι, οι οδηγοί θα διώκονται για τις παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας που διαπράττουν στο εξωτερικό. Στην κατηγορία των παραπτωμάτων αυτών ανήκουν και οι τέσσερις «βασικές αιτίες θανάτων» οι οποίες ευθύνονται για το 75% των τροχαίων ατυχημάτων με μοιραίες συνέπειες - η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση κόκκινου απαγορευτικού σήματος, η αμέλεια χρήσης ζωνών ασφαλείας και η οδήγηση οχημάτων υπό την επήρεια οινοπνεύματος - βάσει της συμφωνίας στην οποία κατέληξαν οι υπουργοί Μεταφορών των κρατών της ΕΕ κατά τη σύνοδό τους που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες.
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Siim Kallas, ο οποίος είναι αρμόδιος για τις μεταφορές, δήλωσε τα εξής: «Οι αλλοδαποί οδηγοί είναι τρεις φορές πιθανότερο να υποπέσουν σε κάποια παράβαση, σε σύγκριση με έναν οδηγό ο οποίος είναι μόνιμος κάτοικος της χώρας. Πολλοί άνθρωποι φαίνεται να πρεσβεύουν ότι όταν πηγαίνουν στο εξωτερικό οι κανόνες δεν ισχύουν πλέον για αυτούς. Το μήνυμά μου είναι ότι όντως ισχύουν και ότι θα προχωρήσουμε πλέον στην εφαρμογή τους».
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΕ, οι ξένοι οδηγοί αποτελούν 5% της κυκλοφορίας, αλλά ευθύνονται για περίπου 15 % των παραβάσεων που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα. Οι περισσότεροι μένουν ατιμώρητοι, χωρίς οι χώρες να είναι σε θέση να προβούν σε δίωξή τους μόλις αυτοί επιστρέφουν στον τόπο τους.
Στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Μαρτίου που κυκλοφορεί δημοσιεύονται οι προτάσεις της Ε.Ε., ο τρόπος λειτουργίας των μέτρων και η θέση της Ελλάδας.