Ψυχραιμία
Kαταιγισμός εξελίξεων νομοθετικού περιεχομένου παρατηρείται τις τελευταίες βδομάδες πάνω σε θέματα μεταφορών και αδειών ΦΔΧ, με σκοπό τη σωστή ερμηνεία και εφαρμογή των νόμων και των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν κατά συρροή, είτε για το άνοιγμα του επαγγέλματος, είτε για τις μνημονιακές απαιτήσεις, είτε για να παραμείνει η εθνική νομοθεσία προσαρμοσμένη στην Κοινοτική και πάντως για να μπορέσει επιτέλους να μπει μια τάξη και να αποφευχθούν τυχόν αυθαίρετες ερμηνείες. Για το λόγο αυτό ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Αριστείδης Μπουρδάρας, ο Διευθυντής Μεταφορών Β. Καλλιβωκάς, όσο βέβαια και ο Διευθυντής Εμπορευματικών Μεταφορών Τριαντάφυλλος Παπατριανταφύλλου, προβαίνουν στην έκδοση διευκρινιστικών και εφαρμοστικών εγκυκλίων τις οποίες κοινοποιούν προς τις αρμόδιες διευθύνσεις των Περιφερειών και εκεί…χάνεται η μπάλα. Για διάφορους λόγους η διευκρινιστική δεν φτάνει ή αργεί να φτάσει στον αρμόδιο προϊστάμενο ή υπάλληλο, ενώ δεν είναι σπάνιες και οι περιπτώσεις παρερμηνείας του περιεχομένου της εγκυκλίου.
Όπως και νάχει η κατάσταση, θα πρέπει οι αυτοκινητιστές να αντιμετωπίζουν τα γραφειοκρατικά προβλήματα με υπομονή, να μην εκνευρίζονται και να συμπεριφέρονται με ψυχραιμία, με το σκεπτικό ότι και ο υπάλληλος δεν είναι εύκολο να κατανοήσει και να εφαρμόσει τον τεράστιο αυτόν όγκο των αποφάσεων και των εγκυκλίων, παρά το γεγονός ότι είναι καθήκον και υποχρέωσή του να το κάνει.
Σε κάθε περίπτωση, ο αυτοκινητιστής, ας είναι τουλάχιστον ενημερωμένος για το πρόβλημά του και ας έχει σημειωμένες τις σχετικές αποφάσεις και εγκυκλίους που τον αφορούν. Αυτός είναι και ο λόγος που το ΤΡΟΧΟΙ & TIR τις δημοσιεύει αναφέροντας αριθμό και ημερομηνία. Και αν δεν βγαίνει άκρη, τότε ας επικοινωνήσει με τη Διεύθυνση Εμπορευματικών Μεταφορών του Υπουργείου (210 6508475 ή 213 1308475) ή με το ΠΣΧΕΜ (210 5231528 Ή 210 5234680), όπου ο πρόεδρος Πέτρος Σκουλικίδης είναι άριστα ενημερωμένος για όλα τα παραπάνω θέματα.
«Δίκαια και Ισότιμα»
Σχετικά μάλιστα με τις τελευταίες εξελίξεις, μπορούμε να πούμε ότι ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ ανταπεξήλθε με επιτυχία αντικρούοντας τις αντίθετες απόψεις που είχαν διατυπώσει οι βυτιοφορείς και οι διεθνομεταφορείς με αποτέλεσμα να διατηρήσει την ισότητα του μεταφορικού έργου στον Κλάδο. Αυτή είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση που καταδείχνει την ανάγκη δημιουργίας ενός ισχυρού φορέα σε επίπεδο συνομοσπονδίας που θα προωθεί δίκαια και ισότιμα τα συμφέροντα όλων των αυτοκινηστών, ανεξάρτητα την κατηγορία του μεταφορικού τους έργου και αυτό το τριτοβάθμιο όργανο θα πρέπει να διέπεται από μια εξωστρέφεια για να μπορεί να προάγει τη μεταφορά στο τόπο μας.
Ένα δεύτερο σχόλιο που θέλουμε να κάνουμε πάνω στις εξελίξεις αυτές, είναι ότι περιορίζονται οι πιθανότητες εισόδου στο επάγγελμα των όποιων αλεξιπτωτιστών, αυτών που ήταν «υπέρμαχοι» της απελευθέρωσης, μόνο και μόνο γιατί την φαντάζονταν σαν μια ευκαιρία αρπαχτής.
Παράλληλα όμως το βάρος για να εξυγιανθεί ο Κλάδος, πέφτει στην πραγματικότητα στους ίδιους τους αυτοκινητιστές που όχι μόνο αγωνίζονται να επιβιώσουν μέσα στην κρίση, αλλά θα πρέπει και να «συμμορφωθούν προς τας εντολάς», δηλαδή να αντιμετωπίσουν όλη τη νέα γραφειοκρατία, αλλά και το κόστος που αυτή συνεπάγεται. Να έχουν όμως υπόψη τους ότι, επιτυγχάνοντας να ξεπεράσουν τα δύο αυτά προβλήματα, επιτυγχάνουν όχι μόνο να διατηρήσουν ζωντανές και υγιείς τις μεταφορικές τους, αλλά ορθώνουν οι ίδιοι ένα τείχος προστασίας αφήνοντας τις πόρτες ανοιχτές μόνο σ΄ αυτούς που νομιμοποιούνται να ασκήσουν το επάγγελμα.
Αυτό ας αποτελέσει ένα μήνυμα αισιοδοξίας για το μέλλον. Γιατί μπορεί η Πολιτεία βιαστικά και βίαια να βούλιαξε τον Κλάδο με τον τρόπο που έκανε την απελευθέρωση, όμως το επάγγελμα παραμένει στους φυσικούς λειτουργούς της Μεταφοράς.
Στυγεροί Δολοφόνοι
Η εγκληματικότητα στο χώρο του φορτηγού έχει ξεπεράσει κάθε όριο και πλέον απειλεί τον Κλάδο που φαίνεται ότι παρέχει πρόσφορο έδαφος για εισβολή κακοποιών του κοινού ποινικού κώδικα, λαθρεμπόρων ναρκωτικών, διακινητών λαθρομεταναστών ή εμπόρων νοθευμένων και λαθραίων καυσίμων. Οι εν ψυχρώ δολοφονίες αυτοκινητιστών ή οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων έπαψαν πλέον να αποτελούν σπάνιο φαινόμενο. Για τους αδίστακτους δολοφόνους προέχει η αξία του μεταφερόμενου εμπορεύματος για το οποίο ξοδεύουν μόνο μια σφαίρα ή μια ριπή από το καλάσνικοφ. Τυχεροί οι οδηγοί που θα επιβιώσουν, έστω και αν έχουν υποστεί ένα βαρύ ξυλοδαρμό και βρεθούν ζωντανοί στο χαντάκι πισθάγκωνα δεμένοι.
Βέβαια, το πρόβλημα της εγκληματικότητας στο χώρο των οδικών μεταφορών είναι δυστυχώς πολυδιάστατο ως προς τη μορφή των εγκλημάτων και πολυπρόσωπο ως προς τους δράστες.
Για τα εγκλήματα κάναμε μια περιγραφή πιο πάνω. Για τους δράστες όμως το κάδρο είναι μεγάλο. Μέσα σ΄αυτό προβάλλουν οι φιγούρες αδίστακτων κακοποιών – αλλοδαπών κυρίως, αλλά και ντόπιων – και πίσω τους, σαν σε δεύτερο πλάνο, εμφανίζονται χιλιάδες άλλα πρόσωπα συνεργών, μικροαπατεώνων, αλλά και εκκολαπτόμενων σκληρών και αδίστακτων δολοφόνων, οι οποίοι δρουν μόνοι τους ή με συνεργούς ή πληροφοριοδότες με το αζημίωτο φυσικά.
Προσοχή στη στάθμευση
Μπροστά σ΄ αυτή την εικόνα οι αστυνομικές αρχές, το Λιμενικό, η Οικονομική Αστυνομία και άλλα όργανα δίωξης και ελέγχου, έχουν να παρουσιάσουν ένα λειψό έργο. Και ο τελευταίος πολίτης αυτής της χώρας δεν έχει καμιά αμφιβολία ότι η «προστασία του πολίτη», υπάρχει μόνο στην ταμπέλα του υπουργείου. Η Περιφέρεια, οι επαρχιακοί δρόμοι, πρατήρια καυσίμων κ.λ.π. είναι εντελώς απροστάτευτα. Οι αυτοκινητιστές που κινούνται μέρα – νύχτα στους δρόμους, στους τόπους φόρτωσης ή στα σημεία που σταθμεύουν για ξεκούραση ή για το ωράριό τους, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Να αποφεύγουν τις ερημικές παρκίζες, να μη σταματούν σε σημεία απόμακρα, ούτε και για την ανάγκη τους αν είναι δυνατόν. Για στάθμευση να προτιμούν τα πολυσύχναστα σημεία, τα truck stops τους γνωστούς σταθμούς εξυπηρέτησης και να είναι πάντα έτοιμοι «για παν ενδεχόμενο». Πώς θα το αντιμετωπίσουν; Αυτό ας το σκεφτούν οι ίδιοι. Η στήλη δεν προσφέρεται για τέτοιες προτάσεις.
Το λαθρεμπόριο οργιάζει και καταστρέφει…
Ένα στα τρία δείγματα πετρελαίου κίνησης βρέθηκε νοθευμένο σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Χημείου του Κράτους. Αν είναι δυνατόν! Χιλιάδες ρεζερβουάρ φορτηγών φούλαραν εκατομμύρια λίτρα σκάρτου πετρελαίου προκαλώντας ζημιές στους κινητήρες, μειώνοντας την απόδοση του αυτοκινήτου, αυξάνοντας την κατανάλωσή του και βλάπτοντας το περιβάλλον. Μόλις πρόσφατα αποκαλύφθηκε στο Αιγάλεω μια πλήρης μονάδα εκτεταμένης νόθευσης του πετρελαίου κίνησης με πετρέλαιο πλοίων και θέρμανσης, η οποία είχε διοχετεύσει στην αγορά εκατομμύρια λίτρα καυσίμου, ενώ ανάλογα εργαστήρια με παράνομες δεξαμενές και χώρους αποχρωματισμού του πετρελαίου κίνησης έχουν κατά καιρούς εντοπιστεί στον Ασπρόπυργο, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας. Εξίσου μεγάλης έκτασης είναι βέβαια και το λαθρεμπόριο καυσίμων που προορίζεται υποτίθεται για εξαγωγή, αλλά καταλήγει στα πρατήρια περιοχών της Μακεδονίας και της Θράκης.
Το νοθευμένο κοστίζει ακριβότερα
Αυτή η έκρηξη της νοθείας στα καύσιμα συνδέεται επίσης με την αναζήτηση τρόπων μείωσης του μεταφορικού κόστους, αλλά αυτό που συμβαίνει στην πράξη είναι το αντίθετο. Το νοθευμένο πετρέλαιο βγάζει λιγότερα χρήματα από τη τσέπη του ιδιοκτήτη, αλλά του φεύγουν διπλάσια από την άλλη τσέπη προκειμένου να καλύψει τα λιγότερα χιλιόμετρα που θα πραγματοποιήσει με το νοθευμένο, να καλύψει ζημιές στον κινητήρα και στην αντικατάσταση εξαρτημάτων (τρόμπα, σύστημα ψεκασμού, φίλτρα κ.λ.π.), ενώ την ίδια στιγμή θα βρίσκεται εκτεθειμένος στον κίνδυνο να ελεγχθεί και να υποστεί τις συνέπειες του νόμου και θα πρέπει πλέον να αποδείξει ότι δεν είχε σχέση με τη νοθεία. Από την πλευρά της η Πολιτεία με καθυστέρηση πολλών ετών πρόκειται να πάρει μια σειρά αυστηρών μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, αφού το ίδιο το κράτος χάνει εκατομμύρια από διαφυγόντες φόρους. Ανεξάρτητα από την επιτυχία που θα έχουν αυτά τα μέτρα, θα πρέπει οι ιδιοκτήτες των φορτηγών να ξέρουν τι θέλουν. Αν σε γνώση τους φουλάρουν φτηνό πετρέλαιο, άγνωστης προέλευσης σίγουρα το ρισκάρουν και είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι των όποιων συνεπειών.
Εκλογές
Εκλογές. Για να εκλέξουμε ποιούς; Αυτούς που θα πρέπει να τιμωρήσουμε; ΄Oχι βέβαια! Αν και το κυρίαρχο θέμα είναι οι εκλογές, δεν θα ασχοληθούμε με αυτές. H στήλη δεν πολιτικολογεί, ούτε χρωματίζεται. Είναι πάντα στο πλευρό του φορτηγού και ασκεί κριτική προς κάθε κατεύθυνση, προς οποιονδήποτε από τη θέση του νομοθετεί ή επηρεάζει τους νομοθετούντες. Η κριτική μας αυτή για 25 ολόκληρα χρόνια υπήρξε και παραμένει αχρωμάτιστη, πάνω από το οποιοδήποτε κόμμα, είτε αυτό είναι εξουσίας, είτε βρίσκεται μόνιμα στην αντιπολίτευση. Το περιοδικό Τ.Τ. είναι και παραμένει στο πλευρό του φορτηγού, προσπαθώντας μέσα από επιχειρήματα και σωστές θέσεις να προάγει την οδική μεταφορά και να βελτιώσει το επάγγελμα του αυτοκινητιστή. Για να το πετύχει αυτό δεν προβαίνει σε κανένα συμβιβασμό, δεν ευλογεί κανενός τα γένια. Και έτσι θα συνεχίσουμε. Για την ιστορία μόνο να πούμε, ότι ελάχιστοι είναι οι πολιτικοί που βοήθησαν το φορτηγό και σίγουρα δεν βρίσκονται μεταξύ των τελευταίων αυτών που τώρα ζητούν την ψήφο σας.
«…αλλά οι αρχές εκώφευσαν»
Το κίνημα της πατάτας, το επικροτούμε και ευχόμαστε να επεκταθεί προσφέροντας τα αναγκαία για τον πολίτη σε χαμηλές τιμές. Θα σταθούμε όμως στην παρατήρηση του Ανέστη Τσουρουκίδη, αυτοκινητιστή, σχετικά με τον τρόπο που γίνονταν η διακίνηση της πατάτας. Με ΦΙΧ φορτηγά, που δεν ανήκαν ούτε σε πατατοπαραγωγούς, ούτε βέβαια σε εμπόρους αγροτικών προϊόντων κατά παράβαση της νομοθεσίας. ΄Εγινε καταγγελία, αλλά οι αρχές εκώφευσαν. Ακόμη ένα παράδειγμα της ανομίας που επικρατεί στη μεταφορά και της απροθυμίας του κράτους να επιβάλλει την τάξη…
Τελειώνοντας απευθύνουμε τις θερμές μας ευχαριστίες προς τους δεκάδες φίλους και αναγνώστες που μας ευχήθηκαν για τα 25 χρόνια του ΤΡΟΧΟΙ & TIR.
Καλό δρόμο σε όλους