Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Τουρισμός και Μεταφορές Τρέχουν σε πολλά επίπεδα και σε διαφορετικά ταμπλό οι εξελίξεις που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν αρνητικά την αγορά του Επαγγελματικού Αυτοκινήτου, των Μεταφορών και των Logisti
από Μανώλης Αγριμανάκης | Τετάρτη 01/04/2015 - 10:49
Κοινοποίηση στα Social Media

Τουρισμός και Μεταφορές

Τρέχουν σε πολλά επίπεδα και σε διαφορετικά ταμπλό οι εξελίξεις που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν αρνητικά την αγορά του Επαγγελματικού Αυτοκινήτου, των Μεταφορών και των Logistics στην Ελλάδα, τρέχουν όμως και οι εξελίξεις εκείνες που καλούν τους επιχει- ρηματίες να τις προλάβουν και να καρπωθούν τα θετικά οφέλη που σταδιακά θα έρχονται – και θα έλθουν. Για παράδειγμα, η αύξηση του τουρισμού μας για φέτος ξεπερνάει κάθε πρόβλεψη, καθώς μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τους 25 εκ. επισκέπτες. Οι ανάγκες σίτισης αυτού του επι- πλέον πληθυσμού (υπερδιπλασιάζει για πολλούς μήνες τον πληθυσμό της Ελλάδας), είναι τεράστιες και ο όγκος των εισαγομένων νωπών, κυρίως κρεάτων, αυξάνει κατακόρυφα από βδομάδα σε βδομάδα. Ήδη, γνωστές ελληνικές μεταφορικές επενδύουν σε νέους θαλά- μους διεθνών μεταφορών, προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση στη σαιζόν που ήδη ξεκίνη- σε με ανέλπιστα υψηλά νούμερα αφίξεων. Το βλέπουμε και στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, όπου συνωστίζονται καθημερινά δεκάδες φορτηγά - ψυγεία, τα περισσότερα με εξασφαλισμένο φορτίο επιστροφής κρεάτων, αλλαντικών, τυριών κ.α. Οι εισαγωγές αυτών των νωπών που μετρούνται σε χιλιάδες τόνους είναι μια ευκαιρία για την ενδυνάμωση και βελτίωση των Logistics και ειδικότερα της λεγόμενης ψυκτικής αλυσί- δας που απαιτεί το νωπό προϊόν να φτάσει μέχρι και το τελευταίο ταβερνάκι του νησιού μας με τους προβλεπόμενους όρους υγιεινής και ασφάλειας. Ανεξάρτητα αν οι θάλαμοι TIR ξεφορτώσουν στις κεντρικές αγορές της Αθήνας ή της Θεσ- σαλονίκης ή στις ψυκτικές αποθήκες των σούπερ μάρκετ, τα προϊόντα πρέπει να συνεχίσουν το ταξίδι τους με άλλα φορτηγά ή με πλοία και πάλι με φορτηγά ή ελαφρά βαν μέχρι να φτάσουν στον τελευταίο πελάτη στην πόλη, την κωμόπολη ή το χωριό στην παραλία. Αν, από το σημείο φόρτωσης, μέχρι τα τελικά σημεία προορισμού, έχει σχεδιαστεί σωστά και προγραμματισμένα η διακίνηση των αγαθών, θα έχουμε μια αδιάκοπη ροή φορτίων, βελτι- ωμένη αποδοτικότητα (efficiency) των μέσων, συνεχή απασχόληση των εργαζομένων και κερδοφορία για τις εμπλεκόμενες εταιρείες.

Ηλεκτρονικό Εμπόριο και αστικές μεταφορές

Μεγάλα εξάλλου περιθώρια για την ανάπτυξη των αστικών, κυρίως, μεταφορών και των city logistics παρουσιάζει η αλματώδης – παρά την κρίση – αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ οι εκτιμήσεις των ειδικών κάνουν λόγο για έκρηξη πωλήσεων στο άμεσο μέλλον, καθώς η κρίση επηρεάζει μεν το λιανικό εμπόριο, βοηθά- ει όμως στις μέσω ίντερνετ πωλήσεις, όταν προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές, κάτι που ισχύει σε γενικές γραμμές. Η διείσδυση των γιγαντιαίων πολυεθνικών εταιρειών «Amazon», «Alibaba», «E-Bay» κ.α. που οι ιστοσελίδες τους προσφέρονται για την παρουσίαση και πώληση εκατομμυρίων διαφορετικών προϊόντων, καθώς και οι επιχειρήσεις σε εθνικό επίπεδο που έχουν οργα- νωθεί στις πωλήσεις μέσω ίντερνετ, όπως είναι οι αλυσίδες των πολυκαταστημάτων, των σούπερ μάρκετ, των φαρμακευτικών εταιρειών, τα διάφορα «telemarketing» και εκατοντάδες άλλες επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες, οι οποίες παράλληλα με το φυσικό τους κατάστημα διατηρούν και e-shop, σε συνδυασμό μάλιστα με τη συνεχή εξοικείωση των κα- ταναλωτών στη χρήση των υπολογιστών, είναι στοιχεία που επιβεβαιώνουν την αναμενό- μενη έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας. Που σημαίνει ραγδαία άνοδος του κλάδου των αστικών μεταφορών – διανομών και παραδόσεων. Ένα αναπτυσσόμενο μεταφορικό πεδίο το οποίο όμως απαιτεί και αυτό οργάνωση και μά- λιστα εξαιρετικά δύσκολη, αφού αποστολείς και παραλήπτες εναλλάσσονται ταχύτατα, ο όγκος των αντικειμένων παρουσιάζει διακυμάνσεις με την ώρα, ενώ παράλληλα ισχύει κά- ποιος δεδηλωμένος χρόνος παράδοσης. Παρά την είσοδο εκατοντάδων μεμονωμένων και ευκαιριακών εταιρειών courier στο χώ- ρο αυτό, η συγκεκριμένη αγορά οδεύει με ακρίβεια προς τις μεγάλες εταιρείες ταχυμεταφο- ρών, αποβάλλοντας παράλληλα τους όποιους «αλεξιπτωτιστές». Είναι ένας τομέας που θα έπρεπε να κυριαρχείται από ενώσεις μεταφορικών επιχειρήσεων. Γιατί μόνο με τη συνένωση θα μπορούσαν οι μεταφορικές των μικρών φορτηγών (π.χ. πρώην νομαρχιακών) να ανταποκριθούν με συνέπεια στις απαιτήσεις των πελατών έχοντας με το μέρος τους το πλεονέκτημα της εμπειρίας, της διαφορετικότητας (ποικιλίας) των μεταφορικών μέσων και του χαμηλότερου μεταφορικού κόστους που θα προέκυπτε από μια σειρά οικονομιών κλίμακας.

Οι υποδομές κρύβουν ευκαιρίες

Πέρα από το παράδειγμα του τουρισμού, μεγαλύτερες και σε μονιμότερη βάση είναι οι ευκαιρίες για μεταφορές και Logistics που τώρα διαφαίνονται, αλλά θα παρουσιαστούν σε όλη τους την έκταση με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής των Μεταφορών. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε τη δημιουργία του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο και το βιοτεχνικό πάρκο μεταποίησης στο ίδιο μέρος, έργα που δεν θα αργήσουν να γίνουν. Μα- ζί λοιπόν, με τα σχόλιά μας, πικρόχολα και μη, για τις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις στην υλοποίησή τους, καλό θα ήταν να εξετάσουμε και τις δυνατότητες που έχουμε να επωφελη- θούμε από αυτό το έργο, γιατί αυτό θα ξεκινήσει, θα ολοκληρωθεί και τότε τα περισσότερα φορτηγά που θα κυκλοφορούν στους δρόμους θα έρχονται ή θα πηγαίνουν στο Θριάσιο. Στον ίδιο βαθμό, θα πρέπει να μας απασχολήσει και η αναβάθμιση του ΟΛΘ, η σιδηροδρομική του σύνδεση με τη Σίνδο και η δημιουργία βιομηχανικού/βιοτεχνικού πάρκου στην ίδια περιοχή, οι εξελίξεις στον ΟΛΒ (Βόλου), ΟΛΑ (Αλεξανδρούπολης) κ.α. Η υπερσυγκέντρωση φορτίων στα επόμενα χρόνια στα παραπάνω διαμετακομιστικά κέντρα θα επιφέρει όφελος για τα φορτηγά, μόνο αν σοβαρές επιχειρήσεις ή ενώσεις μεταφορέων πείσουν τους πελάτες τους (φορτωτές ή παραλήπτες) ότι η οδική μεταφορά τούς εξα- σφαλίζει συγκεκριμένα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έναντι του σιδηροδρόμου ή άλλων μεταφορικών μέσων. Στόχος πρέπει να είναι η εκτροπή φορτίων από τα τρένα και τα πλοία στα φορτηγά, αλλά αυτό απαιτεί συνέργειες μεταξύ μεταφορικών, κάτι που δυστυχώς δεν ευδοκιμεί στον Κλάδο μας. Αντίθετα, γινόμαστε απλοί παρατηρητές των επιχειρηματικών κινήσεων και των ανοιγμά- των που οι ξένες διαμεταφορικές πραγματοποιούν στη χώρα μας και περιοριζόμαστε μόνο σε σχόλια. Η στερεότυπη φράση «αυτά είναι για τους μεγάλους» είναι το …μεγάλο μας λάθος, ή αν θέλετε η κουβέντα για να κρύβουμε τις δικές μας αδυναμίες. Συμπαθάτε με...

 

Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση!

PreviousNext