Το «Διεθνές Van της Χρονιάς 2013» Ford Transit Custom είναι πλέον γνώριμη εικόνα στους ελληνικούς δρόμους, με τους επαγγελματίες να δείχνουν σταθερά την προτίμησή τους στο van της εταιρείας. Το «van του ενός τόνου» όπως ονομάζεται ενδοεταιρικά από τη Ford έχει ήδη «φτιάξει» όνομα (και) στην αγορά μας χάρη σε τρεις κυρίως παράγοντες: διαθέτει δυναμικά χαρακτηριστικά που, ελάχιστα απέχουν από ένα επιβατικό όχημα, είναι «θωρακισμένο» τεχνολογικά και διαθέτει συγκρατημένα κόστη χρήσης. Το Transit Custom αποτελεί ουσιαστικά καινούρια «εγγραφή» στη γκάμα των επαγγελματικών της Ford –η ονομασία δεν υπήρχε στην προηγούμενη γενιά- και εξελίχθηκε από λευκό χαρτί. Στο πλαίσιο των παρουσιάσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων εν ώρα εργασίας, καθώς και των επαγγελματιών που τα χρησιμοποιούν, από το T&T, βρεθήκαμε πρόσφατα στα Μέγαρα για να δούμε από κοντά μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εφαρμογή για το μεσαίο van της Ford.
«ΡΗΓΑΣ ΠΤΗΝΟΤΡΟΦΕΙΑ»
Το Transit Custom (Trend, L2, 125 hp) των φωτογραφιών ανήκει στην εταιρεία «Ρήγας Πτηνοτροφεία», με έδρα τα Μέγαρα Αττικής (θέση Μακελλάρης). Στη διάρκεια της παρουσίας μας στιςπαραγωγικές εγκαταστάσεις της εταιρείας, είδαμε όλα τα στάδια της παραγωγής αυγών από τον ιδιοκτήτη του Ford, κ. Γιώργο Ρήγα, ο οποίος μας εξήγησε αρκετές λεπτομέρειες για την επαγγελματική του δραστηριότητα: «Η εταιρεία ξεκίνησε το 1977 με τον Ιωάννη Ρήγα (πατέρα του συνομιλητή μας) να δραστηριοποιείται σε λαϊκές αγορές. Αρχικά με νοικιασμένο πτηνοτροφείο και σε επόμενο στάδιο με ιδιόκτητες εγκαταστάσεις. Η εταιρεία μας θα έλεγα ότι, αναπτύσσεται συνεχώς. Σήμερα η δυναμικότητά μας φτάνει τις 30.000 αυγά την ημέρα από 35.000 πτηνά».
Ρωτήσαμε επίσης τον κ. Ρήγα, για την κατάσταση αναφορικά με την παραγωγή αυγών στην ευρύτερη περιοχή των Μεγάρων, και κατά πόσο αυτή έχει αλλάξει από τότε πού ήταν σχεδόν αποκλειστική δραστηριότητα των κατοίκων: «τα Μέγαρα συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να είναι η “πηγή” του ελληνικού αυγού καθώς εδώ παράγεται το 49% της συνολικής ελληνικής παραγωγής άνευ μάλιστα επιδοτήσεων. Τα πτηνοτροφεία, βέβαια, είναι σαφώς λιγότερα από τα χρόνια της δόξας της περιοχής τη δεκαετία του ’70, αλλά ο πληθυσμός κάθε μονάδας είναι μεγαλύτερος. Θέλω να πω δηλαδή ότι, κάποτε ένας μέσος όρος ήταν 3.000 κοτόπουλα, και σήμερα μία μέση κατάσταση (όπως εμείς) αριθμεί 30.000 πτηνά. Σήμερα δουλεύουμε λαϊκές και διανομές και σε εμπόρους αν χρειαστεί στην Αθήνα».
«Τα Ford κατασκευάζονται κατά παραγγελία»
Πώς διανέμονται 30.000 αυγά ημερησίως, είναι φυσικά μία εύλογη απορία, καθώς και το πώς χρησιμοποιείται το van. «Με δύο πάγκους με τον αδελφό μου στη λαϊκή φεύγουν ουσιαστικά οι μεγαλύτερες ποσότητες. Η δουλειά γίνεται με τρία van κι έναμικρό φορτηγό. Το Ford το πήραμε Δεκέμβρη του ’14 κι έχουμε κάνει ήδη 11.000 χιλιόμετρα. Το ήθελα με το μακρύ μεταξόνιο, ενώ το στάνταρ (χαμηλό) ύψος οροφής υπαγορεύεται ουσιαστικά από το κόστος των διοδίων. Το κόστος είναι δυσβάστακτο αν περνάς τα 2,2 μέτρα ύψος. Το αυτοκίνητο μου αρέσει, πολύ θα έλεγα. Καθώς είχα πάντα van και γενικά επαγγελματικά οχήματα άλλου κατασκευαστή, μπορώ να πω ότι, ναι, ήμουν αρκετά επιφυλακτικός. Πήγα πρώτη φορά να το δω ως μέρος γενικότερης έρευνας αγοράς σε διάφορες αντιπροσωπείες. Ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου μου έκανε “κλικ” αμέσως, όπως και η πολύ λογική τιμή διάθεσης σε σχέση με τον εξοπλισμό και τη νεότητα του μοντέλου Στη δική μου περίπτωση, για να είμαι ειλικρινής, τον κύριο ρόλο έπαιξε ο πωλητής».
Ο κ. Ρήγας μας εξηγεί πως για πρώτη φορά κατάλαβε ότι, όχι μόνο η μεταφορική εφαρμογή υπαγορεύει τι van θα πρέπει να “χτίσεις”, αλλά και πως υπάρχει η δυνατότητα κατά παραγγελία διαμόρφωσης ενός απόλυτα εξειδικευμένου εργαλείου, κατευθείαν στο εργοστάσιο: «Πέρα από ένα αξιόπιστο εργαλείο, δεν γνώριζα και πολλά πράγματα για το τι ακριβώς θα έπρεπε να διαλέξω. Όταν λοιπόν ο κ. Δημήτρης Παυλογιάννης από τη Ford Παζαρόπουλος μου εξήγησε τα οφέλη από το να επιλεχθεί το βήμα του διαφορικού π.χ., ανάλογα με το μεταφορικό έργο του αυτοκινήτου, αιφνιδιάστηκα. Σε κάθε δρομολόγιο είμαστε στο μέγιστο (αν όχι παραπάνω) του μικτού και το αυτοκίνητο δεν καταλαβαίνει το παραμικρό –αυτό σίγουρα έχει να κάνει με το γεγονός ότι, επιλέχθηκε η μεσαία σχέση διαφορικού. Στην τελική απόφαση σημαντικό ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι, δεν μου προσφέρθηκε στοκ αυτοκίνητο, αλλά απευθείας διαμόρφωση και παραγγελία από το εργοστάσιο, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Χτίζεται δηλαδή, το van πάνω στις απαιτήσεις της δουλειάς μου, κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, για αυτό και το παράγγειλα. Βρήκα ανθρώπους που δεν ήθελαν απλά να πουλήσουν ένα αυτοκίνητο, αλλά ένα εργαλείο ειδικά για χρήση από πτηνοτροφική επιχείρηση».
Στη διάρκεια της επίσκεψής μας στα Μέγαρα, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε και με τον κ. Δημήτρη Παυλογιάννη Διευθυντή Επαγγελματικών της εταιρείας New Motion της Ford Παζαρόπουλος από όπου και προμηθεύτηκε το van ο ιδιοκτήτης του πτηνοτροφείου. «ο κ. Ρήγας επέλεξε το μακρύ μεταξόνιο με χαμηλή οροφή και την έκδοση εξοπλισμού Trend, ένα Transit Custom L2 δηλαδή, μικτού βάρους 3.325 κιλών. Η έκδοση ισχύος του κινητήρα είναι αυτή με τα 125 hp. Από έξτρα, ή αν θέλετε εξειδικευμένη διαμόρφωση, τοποθετήθηκε αντί για τη δίφυλλη πίσω πόρτα, η λεγόμενη tailgate που ανοίγει προς τα πάνω. Αυτό βολεύει πολύ καθώς ο πελάτης μπορεί να ξεφορτώνει χωρίς να βρέχεται. Επιλέξαμε επίσης να μην τοποθετηθούν πίσω παράθυρα για να μην βλέπουν το φορτίο όσοι στοχεύουν σε κακόβουλες ενέργειες. Σημαντική ευκολία προσφέρουν και οι δύο πλαϊνές συρόμενες πόρτες ώστε να μπορεί να γίνεται η φορτοεκφόρτω-ση και από τις δύο πλευρές τους αμαξώματος. Οι επενδύσεις στα τοιχώματα της “κλούβας” έγιναν σύμφωνα με τις υποδείξεις του πελάτη. Τοποθετήθηκαν τέλος αισθητήρες για ασφαλές παρκάρισμα ώστε να αποφεύγονται οι στενές επαφές με εμπόδια στη διάρκεια της οπισθοπορείας και φυσικά του αναλύσαμε τα πλεονεκτήματα της επιλογής συγκεκριμένου βήματος διαφορικού. Αυτό έγινε για να βελτιωθεί η κατανάλωση και να ταιριάξει το άπλωμα της ροπής σε σχέση με την οδήγηση και το φορτίο του αυτοκινήτου. Δεν μας ενδιέφεραν οι υψηλές τελικές. Θεωρώ ότι, με το να δίνεις στον κάθε επαγγελματία τη δυνατότητα να δίνει ακριβείς οδηγίες στη γραμμή παραγωγής για το τι ακριβώς θέλει από το όχημα, κάνεις σωστά τη δουλειά σου. Αυτό έγινε και με τον κ. Ρήγα –η Ford του έφτιαξε ένα “built to order” επαγγελματικό».
Στη δουλειά με υψηλή αποδοτικότητα και… πολύ γκάζι
«Η μέση κατανάλωση του Transit Custom είναι γύρω στα 9 με 10 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα –πάντα φορτωμένο στο μέγιστο του μικτού» σύμφωνα με τον κ. Ρήγα. «Μέχρι τώρα, και παρά το γεγονός ότι, πιέζω πολύ το αυτοκίνητο, δεν έχω δει τιμές πάνω από τα 10 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Η μέση αυτονομία είναι 850 χιλιόμετρα με ένα γέμισμα ενώ, περιστασιακά, έχω συμπληρώσει και 900 χιλιόμετρα χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού. το αυτοκίνητο δουλεύει… οχτώ ημέρες την εβδομάδα που λέει ο λόγος. Κάθε πρωί θα πάμε στη λαϊκή και μετά στις διανομές. Ο κινητήρας των 125 hp είναι στο μέσο των εκδόσεων ισχύος, και σίγουρα η χρυσή τομή. Το αυτοκίνητο είναι πολύ δυνατό, φτάνει χαλαρά στα 160 χλμ./ώρα –σίγουρα δεν θα προτιμούσα την έκδοση των 155 hp.
Η κλούβα χωράει περίπου 800 θήκες δηλαδή, 24.000 αυγά. Η πραγματική χωρητικότητα είναι πολύ μεγαλύτερη αλλά, με τον τρόπο που έχω διασκευάσει εγώ την κλούβα (σ.σ.: δείτε φωτογραφίες) έχοντας “σηκώσει” πατάρι για να βάζω ξεχωριστά τα σύνεργα της λαϊκής αφαιρώ ωφέλιμο όγκο για αυγά.
Φυσικά αυτό μπορώ να το αλλάξω, αφού ο χώρος φόρτωσης διαμορφώνεται όπως θέλω εγώ. Ο τρόπος φόρτωσης είναι απολύτως ασφαλής για την ακεραιότητα του φορτίου και -καθώς με ρωτάτε για το πόσο ευπαθή είναι στο δρομολόγιο τα αυγά- ζημιά θα μπορούσε να γίνει θεωρητικά μόνο στη διάρκεια φρεναρίσματος πανικού. Το όχημα αναμένεται να κάνει στα χέρια μου, περίπου 60.000 χιλιόμετρα το χρόνο. Η κίνηση σε εθνική οδό και αστικό περιβάλλον είναι μοιρασμένη: κάθε μέρα 80 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο και τα υπόλοιπα μέσα στην Αθήνα.
Στην πόλη το Transit Custom είναι πολύ ευέλικτο με το τιμόνι να κόβει πολύ, παρά το μακρύ μεταξόνιο. Να σημειωθεί τέλος ότι, σύντομα η «Ρήγας Πτηνοτροφεία» θα προσθέσει και δεύτερο Transit Custom στο στόλο οχημάτων της.
Ford Transit Custom
Συνολικά, το νέο Ford είναι πιο πρακτικό, περισσότερο χρηστικό στην καθημερινή του χρήση σε σχέση με τον προκάτοχο, με πλήρη εκμετάλλευση του χώρου φόρτωσης χάρη στην έξυπνη σχεδίασή του. Ο κινητήρας TDCi 2,2 των 2,2φτάνει στην πιο δυνατή εκδοχή του στα 155 HP και 385 Nm, και είναι ιδιαίτερα αποδοτικός με μέση τυποποιημένη κατανάλωση σε κάποιες εκδόσεις μόλις 6 λίτ./100 χλμ. Δυνατά «χαρτιά» είναι η άψογη οδική συμπεριφορά, η άνεση, ο σύγχρονος εξοπλισμός και οι δεκάδες διαφορετικές επιλογές για πολλαπλές μεταφορικές εφαρμογές.
Στο νέο Transit Custom η Ford προσφέρει στους πελάτες μία ολοκληρωμένη γκάμα αμαξωμάτων με εκδόσεις και επιλογές που καλύπτουν όλες τις επαγγελματικές ανάγκες. Συγκεκριμένα, προσφέρονται προς επιλογή από τον πελάτη τέσσερις τύποι αμαξωμάτων, δύο μεταξόνια και πολλαπλές επιλογές ωφέλιμου φορτίου που ξεκινά από 600 κιλά και φτάνει στα 1.400 κιλά για οχήματα μικτού βάρους από 2.500 μέχρι 3.325 κιλά. Αναλυτικότερα, το Ford Transit Custom με το κοντό μεταξόνιο δίνει ωφέλιμο φορτίο 871 κιλά και όγκο φόρτωσης 6 κ.μ. (SAE), ενώ το μοντέλο με το μακρύ μεταξόνιο δίνει ωφέλιμο 1.226 κιλά και όγκο φόρτωσης 6,8 κ.μ. (SAE).
Οι παραπάνω χώροι φόρτωσης είναι οι μεγαλύτεροι για τα συγκεκριμένα μεταξόνια και αποκτούν ιδιαίτερη πρακτική αξία από το γεγονός ότι το πλάτος ανάμεσα στους θόλους των τροχών φτάνει τα 1.390 χιλιοστά (190 χιλιοστά πάνω από τη μεγάλη διάσταση της ευρωπαλέτας που είναι 1.200 χιλιοστά). Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός, ότι και οι πλαϊνές πόρτες, δίνουν από τα μεγαλύτερα ανοίγματα με ύψος 1.030 χιλ. και πλάτος 1.320 χιλ. συμβάλλοντας ουσιαστικά στην εύκολη φορτοεκφόρτωση προϊόντων, συσκευασιών, εργαλείων κ.λπ. Υπάρχει πρόβλεψη για μεταφορά σανίδων στη διάσταση 2.440x1.220 χιλ. κάθετα στην άκρη του διαχωριστικού ή επίπεδα πάνω στο πάτωμα, όπως επίσης έχει γίνει πρόβλεψη για τη μεταφορά σωλήνων με εκμετάλλευση του χώρου κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού. Σε αυτά να προσθέσουμε και την οροφή που δέχεται σχάρα για φορτίο μέχρι 100 κιλά.
Ο εσωτερικός χώρος καλύπτεται με ειδικό «κόντρα – πλακέ» στα πλαϊνά και στο ταβάνι, ενώ στο πάτωμα έχει τοποθετηθεί σκληρό PVC με ενισχύσεις στο κατώφλι φόρτωσης. Ο σιδηρόδρομος της πλαϊνής πόρτας δουλεύει απαλά και ανοίγει με μια μόνο ώθηση. Τα φύλλα της πίσω πόρτας ανοίγουν και δεν μετακινούνται από τον αέρα, χάρη στο σύστημα στερέωσης που υπάρχει πάνω στους μεντεσέδες από το μέσα μέρος. Επαρκής, τέλος, είναι και ο φωτισμός. Κλείνοντας, σημαντικό στοιχείο αποτελεί η μεγάλη απόσταση μεταξύ των εργασιών τακτικής συντήρησης που απέχουν τώρα μεταξύ τους έως και 50.000 χιλιόμετρα, ή δύο χρόνια.