Εγκρίθηκαν χθες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο οι νέοι κανόνες για τον σχεδιασμό, την παραγωγή και τη διαχείριση αποβλήτων όλων των τύπων μπαταριών που πωλούνται στην ΕΕ με γνώμονα τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις μελλοντικές προκλήσεις, ώστε να καλύπτουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής μιας μπαταρίας, από τον σχεδιασμό έως το τέλος του κύκλου ζωής της.
Βασικά σημεία του κανονισμού
- Σχεδιασμός φορητών μπαταριών σε συσκευές με τέτοιο τρόπο ώστε οι καταναλωτές να μπορούν εύκολα να τις αφαιρέσουν και να τις αντικαταστήσουν.
- Υποχρεωτική δήλωση και ετικέτα αποτυπώματος άνθρακα, καθώς και ένα «ψηφιακό διαβατήριο» για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ελαφρών μέσων μεταφοράς (LMT) (π.χ. για ηλεκτρικά μηχανάκια και ποδήλατα) και επαναφορτιζόμενες μπαταρίες βιομηχανικού τύπου χωρητικότητας άνω των 2 kWh.
- Πολιτική δέουσας επιμέλειας για όλες τις εταιρείες, με εξαίρεση τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
- Αυστηρότεροι στόχοι συλλογής αποβλήτων: 45% έως το 2023, 63% έως το 2027 και 73% έως το 2030 για φορητές μπαταρίες, 51% έως το 2028 και 61% έως το 2031 για μπαταρίες LMT.
- Ελάχιστα επίπεδα υλικών που ανακτώνται από απόβλητα μπαταριών: 50% έως το 2027 και 80% έως το 2031 για το λίθιο, 90% έως το 2027 και 95% έως το 2031 για το κοβάλτιο, τον χαλκό, τον μόλυβδο και το νικέλιο.
- Ελάχιστα επίπεδα ανακυκλωμένου περιεχομένου από την κατασκευή και τα καταναλωτικά απόβλητα για χρήση σε νέες μπαταρίες: 16% για το κοβάλτιο, 85% για τον μόλυβδο, 6% για το λίθιο και 6% για το νικέλιο οκτώ χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού, 26% για το κοβάλτιο, 85% για τον μόλυβδο, 12% για το λίθιο και 15% για το νικέλιο 13 χρόνια μετά.