Στη σύσταση ομάδας επιτόπιας αυτοψίας στην προτεινόμενη για χαρακτηρισμό ως περιοχή που χρήζει περιβαλλοντικής και λειτουργικής εξυγίανσης άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση της περιοχής του Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης, προχώρησε η Γενική Γραμματέας Βιομηχανίας του υπ. Ανάπτυξης.
Αντικείμενο της ομάδας αυτοψίας είναι η διαπίστωση της ύπαρξης άτυπης βιομηχανικής συγκέντρωσης στην περιοχή του Καλοχωρίου και η έκθεσή της πρέπει να υποβληθεί στη Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων.
Υπενθυμίζουμε ότι σε Σύσκεψη που είχε προηγηθεί τον Αύγουστο του 2022 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας, υπό την προεδρία του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, ο ίδιος τόνισε ότι «η συγκέντρωση βιομηχανικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Καλοχωρίου, που χωροθετείται από το δυτικό παράκτιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης και εκτείνεται βόρεια και νότια του άξονα Θεσσαλονίκης – Αθηνών, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης.
Και μάλιστα της μεγαλύτερης στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Τα ζητήματα είναι διαχρονικά και έχουν να κάνουν με την άναρχη εγκατάσταση πλήθους επιχειρήσεων του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα, χωρίς πολεοδομική οργάνωση και χωρίς τα απαιτούμενα τεχνικά έργα και υποδομές.
Ως διοίκηση της Περιφέρειας αξιοποιήσαμε ευρωπαϊκά προγράμματα και μέσα από σχετική μελέτη διαγνώστηκε το σύνολο των προβλημάτων και προτάθηκαν συγκεκριμένες λύσεις, που ήδη εφαρμόζονται σε ό,τι αφορά στο περιβάλλον και την προστασία του, την αποκατάσταση του θαλασσίου μετώπου και την επισκεψιμότητάς του. Το δυτικό παράκτιο μέτωπο είναι το πρώτο τμήμα του παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης, που αποκαθίσταται και διαμορφώνεται ώστε τα επόμενα χρόνια να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την ενοποίηση και ανάπλαση των 40 χιλιομέτρων της παραλίας της Θεσσαλονίκης, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι».
Περιγράφοντας τα επόμενα βήματα του συνολικού σχεδίου της Περιφέρειας για τη συγκεκριμένη περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε: «Βαδίζουμε με σχέδιο, σε συνεργασία με όλους τους φορείς, για να περάσει η περιοχή από την εποχή της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης στην εποχή του Οργανωμένου Επιχειρηματικού Πάρκου. Βάζουμε τάξη σε μια μεγάλη εκκρεμότητα της περιοχής, ενισχύοντας την ανάπτυξη, την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα και προστατεύοντας το περιβάλλον».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη σύσκεψη, στην περιοχή του Καλοχωρίου εκατέρωθεν του οδικού άξονα ΠΑΘΕ, άρχισαν να εγκαθίστανται με ανοργάνωτο όμως τρόπο πολλές βιομηχανικές δραστηριότητες από τη δεκαετία του 1960. H περιοχή είναι ελκυστική για επενδύσεις, καθώς έχει άμεση πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στην Εγνατία Οδό, στον ΠΑΘΕ, ενώ υπάρχει και διαθέσιμη γη.
Στην πορεία των ετών οι βιομηχανίες αναπτύχθηκαν, με αποτέλεσμα σήμερα να υπολογίζεται ότι λειτουργούν στην περιοχή περίπου 900 επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν περίπου 6.000 εργαζόμενους.
Λόγω της ανοργάνωτης εγκατάστασης οι υφιστάμενες υποδομές δεν επαρκούν. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ολοκλήρωσε τον ανισόπεδο κόμβο Κ16, που έδωσε λύσεις στην περιοχή, όμως είναι αναγκαίες περισσότερες υποδομές. Σε εξέλιξη είναι η ολοκλήρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου του Κ16 από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας.
Μελέτες έχουν πραγματοποιηθεί ήδη για την αναγκαιότητα ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης στο Καλοχώρι κι αυτό ήταν το πρώτο βήμα για την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα καθορίσει το θεσμικό υπόβαθρο για την περιβαλλοντική και λειτουργική εξυγίανση της περιοχής.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τη μελέτη του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης διαμορφώνει το σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης του Καλοχωρίου.
Στην παρέμβασή του ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας αναφέρθηκε στα βασικά χαρακτηριστικά της ΑΒΣ Καλοχωρίου. «Πρόκειται για μια συνολική έκταση άνω των 15.000 στρεμμάτων που είναι η μεγαλύτερη που υπάρχει στη χώρα. Οι 875 επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες εκεί, παράγουν περίπου το 15% του εγχώριου βιομηχανικού ΑΕΠ. Επιπλέον, η γεωγραφική της ανάπτυξη, είναι σε στρατηγική θέση σε σχέση με τους υφιστάμενους, αλλά και προγραμματιζόμενους συνδυασμένους κόμβους μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή», σημείωσε.