Η πρόταση Euro 7 για τις εκπομπές ρύπων θα οδηγήσει σε άμεση αύξηση του κόστους κτήσης οχημάτων κατά 4 έως 10 φορές υψηλότερα από αυτό που αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Ο προτεινόμενος κανονισμός Euro 7 θα αυξήσει δραματικά το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων, φορτηγών, βαν και λεωφορείων. Μια μελέτη της Frontier Economics υπολογίζει το κόστος σε περίπου 2.000 ευρώ για επιβατικά αυτοκίνητα και βαν, ενώ για τα φορτηγά και τα λεωφορεία το κόστος θα αυξηθεί κατά 12.000. Αυτά τα στοιχεία είναι 4 έως 10 φορές υψηλότερα από τις εκτιμήσεις της Επιτροπής στην εκτίμηση επιπτώσεων του Euro 7 (180-450 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν και 2.800 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία).
Αυτές οι εκτιμήσεις περιλαμβάνουν μόνο το άμεσο κόστος κατασκευής, κυρίως για εξοπλισμό και επενδύσεις. Είναι πρόσθετες επιβαρύνσεις που ξεφεύγουν από τις τιμές της αγοράς και τις δυνατότητες των πελατών.
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεσμευτεί να μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές προς όφελος του κλίματος, του περιβάλλοντος και της υγείας. Ωστόσο, η πρόταση Euro 7 απλά δεν είναι ο σωστός τρόπος για να γίνει αυτό, καθώς θα είχε εξαιρετικά χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με εξαιρετικά υψηλό κόστος», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και πρόσθεσε:
«Μεγαλύτερα οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία θα επιτευχθούν με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ενώ ταυτόχρονα θα αντικατασταθούν τα παλαιότερα οχήματα στους δρόμους της ΕΕ με μοντέλα Euro 6/VI υψηλής απόδοσης».
Εκτός από το άμεσο κόστος, η πρόταση Euro 7 θα προκαλέσει έμμεσο κόστος, όπως υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Κατά τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος των καυσίμων κατά 3,5% – ύψους 20.000 € επιπλέον για φορτηγά μεγάλων αποστάσεων και 650 € για αυτοκίνητα και βαν.
Αυτές οι έμμεσες δαπάνες – που αγνοούνται στην εκτίμηση επιπτώσεων της Επιτροπής – έρχονται πάνω από τις άμεσες δαπάνες. Θα επιβάρυναν το συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας ενός οχήματος, ασκώντας πρόσθετες οικονομικές πιέσεις στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις σε μια εποχή υψηλού πληθωρισμού και ανόδου των τιμών της ενέργειας.
Στο γράφημα που ακολουθεί α[εικονίζονται τα κόστη των Euro 7 οχημάτων που είναι 4-10 φορές υψηλότερα εκείνων που αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεσή της για την επιβολή των Euro 7 κινητήρων.
Πηγή: Frontier Economics