Φέτος, η Ελβετία αλλάζει την τρέχουσα μέθοδο υπολογισμού των διοδίων. Οι συσκευές που λειτουργούν με τους πομποδέκτες των οχημάτων καταργούνται σταδιακά - έχει ήδη ανασταλεί η εγκατάσταση, η αντικατάσταση και η συντήρηση αυτών των συσκευών.
Ωστόσο, οι συσκευές που δεν έχουν υποστεί βλάβη μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2025 το αργότερο, σύμφωνα με την Ελβετική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Τελωνείων και Ασφάλειας Συνόρων (BAZG).
Το σημερινό σύστημα θα αντικατασταθεί πλήρως από το EETS (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ηλεκτρονικών Διοδίων) από την 1η Ιουνίου 2025, το οποίο θα γίνει η κύρια μέθοδος είσπραξης οδικών διοδίων για τα οχήματα.
Η Ελβετία είναι μια ακόμη χώρα που αποφάσισε να επιταχύνει και να αυτοματοποιήσει το σύστημα πληρωμής των διοδίων, μεταβαίνοντας στη λύση EETS, η οποία γίνεται σιγά σιγά το πρότυπο στην Ευρώπη. Το σύστημα EETS είναι εξαιρετικά βολικό για τις εταιρείες μεταφορών, καθώς εξαλείφει την ανάγκη για πληρωμές διοδίων με διαφορετικούς τρόπους, επιτρέποντάς τους να χρησιμοποιούν μόνο μία συσκευή επί του οχήματος», εξηγεί ο TomaszGóralewicz, National Sales Manager στον όμιλο Eurowag.
Η BAZG εξηγεί ότι για να χρησιμοποιήσουν την EETS στην Ελβετία, οι αλλοδαποί μεταφορείς πρέπει να συνάψουν συμφωνία με έναν από τους επίσημα εγκεκριμένους παρόχους. Σε αυτούς περιλαμβάνονται:
- Telepass SpA,
- Toll4Europe GmbH,
- Axxès SAS.
Αυστηρότεροι κανόνες για τις μεταφορικές
Η νέα μέθοδος υπολογισμού των διοδίων δεν είναι η μόνη σημαντική αλλαγή για τους μεταφορείς που δραστηριοποιούνται στην Ελβετία. Η χώρα προσαρμόζει επίσης τους κανονισμούς της για την πρόσβαση στην αγορά ώστε να ευθυγραμμιστεί με τους κανονισμούς της ΕΕ.
Το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Συμβούλιο ενέκρινε αλλαγές στον κανονισμό για την αδειοδότηση των εταιρειών οδικών μεταφορών, οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ την 1η Μαΐου. Από την ημερομηνία αυτή, θα ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες για την επαλήθευση της πραγματικής έδρας μιας εταιρείας. Τα μέτρα αυτά αποσκοπούν στο να αποτρέψουν τις ξένες μεταφορικές εταιρείες από το να ιδρύουν εταιρείες γραμματοκιβωτίων (letterbox companies) στην Ελβετία για να παρακάμψουν τη νομοθεσία των ενδομεταφορών (καμποτάζ).
Επιπλέον, ο κανονισμός εισάγει νέα κατώτατα όρια οικονομικής επιφάνειας για τις εταιρείες που κατέχουν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και μειώνει τα υφιστάμενα όρια για οχήματα άνω των 3,5 τόνων.
«Μια εταιρεία εμπορευματικών μεταφορών που χρησιμοποιεί αποκλειστικά οχήματα συνολικού βάρους άνω των 2,5 έως 3,5 τόνων θεωρείται οικονομικά βιώσιμη εάν το μετοχικό της κεφάλαιο και τα αποθεματικά της ανέρχονται σε τουλάχιστον 1.800 ελβετικά φράγκα για το πρώτο όχημα και 900 ελβετικά φράγκα για κάθε πρόσθετο όχημα», αναφέρει η νομική πράξη.
Επιπλέον, ο κανονισμός διευκρινίζει ότι μια εταιρεία μεταφοράς εμπορευμάτων έχει χρηματοοικονομική ικανότητα εάν τα ίδια κεφάλαια και τα αποθεματικά της ανέρχονται σε:
- Τουλάχιστον 9.000 ελβετικά φράγκα για το πρώτο όχημα βάρους άνω των 3,5 τόνων,
- 5.000 ελβετικά φράγκα για κάθε επιπλέον όχημα βάρους άνω των 3,5 τόνων- και
- 900 ελβετικά φράγκα για κάθε πρόσθετο όχημα συνολικού βάρους 2,5 έως 3,5 τόνων.
Επιπλέον, οι νέοι κανονισμοί απαιτούν από τις εταιρείες που χρησιμοποιούν οχήματα διανομής βάρους άνω των 2,5 τόνων για τη διασυνοριακή μεταφορά εμπορευμάτων να λάβουν άδεια διεθνών μεταφορών. Ωστόσο, οι μεταφορείς που εκμεταλλεύονται οχήματα έως 3,5 τόνους αποκλειστικά εντός της Ελβετίας απαλλάσσονται από την υποχρέωση έκδοσης άδειας.
Οι αλλαγές που εισάγονται στον κανονισμό αποσκοπούν στην καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.