Εκτός στόχου κινείται ακόμα ένα φιλόδοξο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, αυτό της μείωσης κατά 50% των θανατηφόρων τροχαίων από το 2019 έως το 2030.
Στις χειρότερες θέσεις με αρνητικό πρόσημο βρίσκεται, μεταξύ άλλων χωρών, η Ελλάδα, η Κύπρος, η Ελβετία και η Ισλανδία.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία σχετικά με τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα για το 2024 που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρονται περίπου 19.800 θάνατοι - μείωση κατά 3% σε σχέση με το 2023, που ισοδυναμεί με 600 λιγότερες ζωές. Παρόλο που αυτό σηματοδοτεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ο συνολικός ρυθμός βελτίωσης παραμένει πολύ αργός και τα περισσότερα κράτη μέλη δεν βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ να μειωθούν στο μισό οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Επίτροπος για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, δήλωσε: «Αν και η μείωση κατά 3% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν είναι αρκετό. Εξακολουθούν να χάνονται πάρα πολλές ζωές στους δρόμους μας κάθε χρόνο. Πρέπει να επιταχύνουμε τις προσπάθειες για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ιδίως για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και σε περιοχές υψηλού κινδύνου, όπως οι επαρχιακοί δρόμοι».
Αποκλίνουσες τάσεις μεταξύ των κρατών μελών
Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2024 μειώθηκαν κατά 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 600 λιγότερους θανάτους. Ο μέσος όρος της ΕΕ, ωστόσο, κρύβει σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών μελών. Κατά την τελευταία πενταετία, ο αριθμός των οδικών θανάτων μειώθηκε ελάχιστα σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία, ενώ αυξήθηκε στην Ιρλανδία και την Εσθονία, αν και οι μικρές χώρες υπόκεινται περισσότερο σε ετήσιες διακυμάνσεις. Αντίθετα, το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Δανία, η Λιθουανία, η Πολωνία και η Σλοβενία βρίσκονται σήμερα σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα έως το 2030. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η Ρουμανία, η οποία είδε τον αριθμό των θανάτων να μειώνεται σημαντικά κατά 21% κατά την περίοδο από το 2019, αλλά εξακολουθεί να έχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων στην ΕΕ.
Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θανάτων των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, με τους ασφαλέστερους δρόμους να εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (20 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και τη Δανία (24/εκατομμύριο). Η Βουλγαρία (74/εκατομμύριο) και η Ρουμανία (77/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2024. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 44 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Για κάθε θάνατο υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν πέντε σοβαρά τραυματισμένα θύματα, γεγονός που ισοδυναμεί με συνολικά περίπου 100.000 σοβαρά τραυματισμένους στην ΕΕ ετησίως. Με βάση τα στοιχεία της αστυνομίας, η πτωτική τάση μεταξύ 2019 και 2023 είναι σε γενικές γραμμές παρόμοια με εκείνη των θανατηφόρων ατυχημάτων, αν και υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών.
Τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2023 σε ολόκληρη την ΕΕ δείχνουν ότι οι επαρχιακοί δρόμοι εξακολουθούν να είναι οι πιο επικίνδυνοι, με το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα να συμβαίνουν σε αυτούς τους δρόμους, σε σύγκριση με το 38% στις αστικές περιοχές και το 9% στους αυτοκινητόδρομους.