Έντονες συζητήσεις και ερωτηματικά προκαλεί στους αυτοκινητιστές ΕΔΧ (ταξί) η δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι «από το 2025 όλα τα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά ή μηδενικών ρύπων», χωρίς να ακολουθήσει από τους συναρμόδιους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων η παραμικρή διευκρίνιση «επί του πρακτέου».
Ο πρωθυπουργός έκανε την παραπάνω δήλωση κατά την παρουσίαση του νόμου για την κλιματική αλλαγή από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα προς το υπουργικό συμβούλιο.
Εύλογα τα ερωτήματα, από το πρωί στις πιάτσες των ταξί:
- Για τα αυτοκίνητα των 15 ετών που πρέπει να αντικατασταθούν, τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες τους με άδειες Αθήνας και Θεσσαλονίκης;
- Αν τα αντικαταστήσουν τώρα με συμβατικά, σύντομα οι τιμές τους θα πέσουν και θα χαθεί η μεταπωλική τους αξία. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για όλα τα ταξί νεότερων ηλικιών τα οποία αγοράστηκαν τα τελευταία 2–3 χρόνια και κυκλοφορούν στην Αθήνα, έχοντας όμως χρονικό ορίζοντα μέχρι το 2025, σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη.
Καμιά αντίρρηση ότι πρέπει να περάσουμε στην ηλεκτροκίνηση, αλλά αυτή τη στιγμή τα κίνητρα που προσφέρει η κυβέρνηση είναι μεν ικανοποιητικά, αλλά συνεχώς απομειώνονται γιατί, από την άλλη πλευρά, οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνουν δραματικά.
Υπενθυμίζουμε, ότι τα αρχικά κίνητρα για ταξί ήταν για 10.500 ευρώ στα οποία περιλαμβάνονταν η επιδότηση της υποχρεωτικής απόσυρσης των 2.500 ευρώ. Η προσέλκυση των επαγγελματιών ήταν σχεδόν μηδαμινή, αφού θα έπρεπε οι ίδιοι να πληρώσουν περί τα 30.000 ευρώ, ποσό που δικαιολογημένα κρίθηκε απαγορευτικό.
Μετά από αυτό, ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Σκρέκας διπλασίασε σχεδόν το ποσό της επιδότησης το οποίο φτάνει τώρα τα 20.000 ευρώ, πλέον των 2.500 της απόσυρσης.
Η νέα αυτή «προσφορά» ικανοποιεί τον Κλάδο των αυτοκινητιστών ΕΔΧ χωρίς όμως να σημαίνει ότι θα σπεύσουν όλοι να αγοράσουν ηλεκτρικά, γιατί λόγω της ανόδου των τιμών των αυτοκινήτων έχει πάλι αυξηθεί το ποσό που πρέπει να καταβάλλουν οι ίδιοι, ενώ και οι χρόνοι παράδοσης των αυτοκινήτων έχουν επιμηκυνθεί με ενδεχόμενο την αναπροσαρμογή (προς τα πάνω) των σημερινών τιμών τους.
Αρνητικά επίσης λειτουργεί και η ανεπάρκεια μέχρι τώρα του αριθμού των σημείων φόρτισης των μπαταριών εξαιτίας της αδυναμίας των Δήμων να υλοποιήσουν τις κυβερνητικές αποφάσεις για τις υποδομές φόρτισης εντός των πόλεων και στις πιάτσες των ΕΔΧ, στοιχείο ιδιαίτερα κρίσιμο για τα ταξί.
Επιπλέον, οι επιλογές από πλευράς επάρκειας ηλεκτρικών μοντέλων στην αγορά των αυτοκινήτων είναι σήμερα περιορισμένες και χωρίς επιβεβαιωμένα στην πράξη τα κόστη λειτουργίας, συντήρησης και αντικατάστασης των μπαταριών, γεγονός που επίσης επηρεάζει αρνητικά την απόφαση αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος.
Σε κάθε περίπτωση, δηλώσεις σαν αυτές και μάλιστα από τον πρωθυπουργό της χώρας θα πρέπει να συνοδεύονται με τις επίσημες ανακοινώσεις των συναρμόδιων υπουργών με την εξειδίκευση των μέτρων και τις εφαρμοστικές όπως λέγονται αποφάσεις. Διαφορετικά θα κυριαρχεί η διστακτικότητα και αναποφασιστικότητα, η οποία, αν μη τι άλλο, θα λειτουργεί και σε βάρος της αγοράς των αυτοκινήτων.