Έκπληκτοι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων παρακολουθούν τα τεχνολογικά άλματα που πραγματοποιεί η Κίνα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και ειδικότερα στην ανάπτυξη των μπαταριών -εκεί δηλαδή που η ΕΕ απέτυχε μετά και την πτώχευση της Northvolt.
Η τελευταία είδηση από το Πεκίνο βρίσκεται στην επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Βιομηχανίας και Πληροφορικής της Κίνας (MIIT) σύμφωνα με την οποία επιβάλλονται νέα, υποχρεωτικά εθνικά πρότυπα ασφαλείας για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιουλίου2026. Βασική απαίτηση της αναθεωρημένης ρύθμισης είναι ότι, οι μπαταρίες δεν πρέπει πλέον να ενέχουν κίνδυνο πυρκαγιάς ή έκρηξης.
Τα επικαιροποιημένα τεχνικά πρότυπα για ασφαλείς μπαταρίες έχουν δημοσιευθεί υπό τον τίτλο «Safety Requirements for Power Batteries of Electric Vehicles» με κωδικό αναφοράς GB38031-2025. Οι κατασκευαστές έχουν τώρα λίγο περισσότερο από ένα χρόνο για να συμμορφωθούν με τους αυστηρότερους κανονισμούς, οι οποίοι θα καταστούν δεσμευτικοί από τον Ιούλιο 2026.
Οι παραπάνω αναθεωρημένοι κανόνες περιλαμβάνουν «το πρώτο πρότυπο στον κόσμο που απαιτεί μπαταρίες ικανές για την αποτροπή πυρκαγιάς και έκρηξης ακόμη και μετά από μια εσωτερική θερμική διαφυγή. Από τα μέσα του 2026 και μετά, οι κατασκευαστές θα πρέπει να περάσουν προς πιστοποίηση από ένα νέο διαγνωστικό σύστημα ελέγχου των συστοιχιών των μπαταριών και του τελικού προϊόντος, πριν αυτό κυκλοφορήσει στην αγορά.
Υψηλή ασφάλεια, δυσθεώρητο κόστος
Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα πρότυπα, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων υποχρεούνται να εφαρμόζουν μόνο ένα σύστημα προειδοποίησης που προειδοποιεί τους επιβάτες του οχήματος τουλάχιστον πέντε λεπτά πριν από μια πιθανή πυρκαγιά ή έκρηξη. Ο νέος κανονισμός προχωράει σημαντικά περισσότερο σε τεχνικό επίπεδο: Οι κατασκευαστές πρέπει τώρα να αποδεικνύουν ότι οι συστοιχίες μπαταριών τους δεν αναφλέγονται, δεν εκρήγνυνται και ότι ο ενδεχόμενος καπνός δεν αποτελεί απειλή για τους επιβάτες στο εσωτερικό του οχήματος.
Επιπλέον, ο νέος κανονισμός εισάγει διάφορες άλλες απαιτήσεις και τεστ. Αυτές περιλαμβάνουν δοκιμή πρόσκρουσης στο κάτω μέρος για την αξιολόγηση της προστασίας της μπαταρίας σε περίπτωση σύγκρουσης, δεδομένου ότι όλο και περισσότερες μπαταρίες ενσωματώνονται δομικά σε οχήματα στο δάπεδο. Επιπλέον, οι μπαταρίες θα πρέπει να περάσουν μια δοκιμή ασφαλείας που να αποδεικνύει ότι μπορούν να αντέξουν 300 κύκλους ταχείας φόρτισης, ακολουθούμενους από δοκιμή βραχυκυκλώματος.