Τροχοί & TIR

Το πρόβλημα με το ύψος στις μεταφορές κοντέινερ

Αρκετοί είναι οι μεταφορείς που έχουν υπέρβαση του ανώτερου νόμιμου ύψους των 4 μέτρων, όταν μεταφέρουν τα κοντέινερ HC (High Cube), το εξωτερικό ύψος των οποίων είναι 2,90 μέτρα. Αυτό, προσμετρούμε
από Μανώλης Αγριμανάκης | Σάββατο 12/02/2022 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Αρκετοί είναι οι μεταφορείς που έχουν υπέρβαση του ανώτερου νόμιμου ύψους των 4 μέτρων, όταν μεταφέρουν τα κοντέινερ HC (High Cube), το εξωτερικό ύψος των οποίων είναι 2,90 μέτρα.

Αυτό, προσμετρούμενο στο ύψος του πετάλου, μπορεί να δώσει υπέρβαση πέντε, δέκα ή και παραπάνω εκατοστών.

Λέμε «μπορεί» γιατί το συνολικό ύψος εξαρτάται από το ύψος του πετάλου από το έδαφος.

Παλιότερης τεχνολογίας τράκτορες, κυρίως με μεταλλικές αναρτήσεις, έχουν το πέταλο αρκετά ψηλά, σε ύψος 1,20 ή και 1,25 μέτρα από το έδαφος.

Όταν σ’ αυτά τα αυτοκίνητα φορτώσουμε ένα HC κοντέινερ των 2,90 τότε το συνολικό ύψος φτάνει τα 4,10 ή τα 4,15 μέτρα, οπότε έχουμε υπέρβαση.

Αντίθετα, τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα με φούσκες και κυρίως αυτά που είναι εκ κατασκευής χαμηλής φόρτωσης, τα λεγόμενα low deck, δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα υπέρβασης, καθώς το πέταλό τους βρίσκεται περί τα 100 εκατοστά (από 95 μέχρι 105), οπότε με το κουτί στο πέταλο, μένουν νόμιμα, με ύψος που δεν ξεπερνά τα 4 μέτρα.

Υπέρβαση, όμως, ύψους μπορεί, βέβαια, να έχουμε και από το τρέιλερ (πάτωμα) μεταφοράς του κοντέινερ, όταν αυτό είναι στο 1,20 – 1,30 μέτρα, οπότε με το HC κουτί ύψους 2,90 μέτρων ο συρμός ξεπερνά πάλι τα 4 μέτρα.

Για τον λόγο αυτό και οι κατασκευαστές των τρέιλερ που προορίζονται για μεταφορά κοντέινερ έχουν το ύψος του λαιμού στα 1,05 μέτρα ή και λιγότερο.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι οι χαμηλής φόρτωσης τράκτορες και τα χαμηλοδάπεδα τρέιλερ είτε για κοντέινερ είτε για κουρτίνες mega, έχουν πλέον το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς πανευρωπαϊκά.

Εδώ να προσθέσουμε ότι τα βάρη και οι διαστάσεις των οχημάτων -όλων των οχημάτων- αποτελούν Ευρωπαϊκό Κανονισμό στον οποίο έχουν προσαρμοστεί και οι εθνικές νομοθεσίες των κρατών-μελών. Ένα κράτος-μέλος δεν μπορεί να προβεί σε αλλαγή των διαστάσεων παρά μόνο χορηγώντας ειδικές άδειες.

Αυτές, όμως, οι ειδικές άδειες τείνουν να γίνουν καθεστώς σε ορισμένες χώρες, όπως στην Ολλανδία, στο Βέλγιο, τη Δανία, σε περιοχές (κρατίδια) της Γερμανίας κ.α. και αυτό γιατί ο ευρωπαϊκός κανονισμός αφήνει «παράθυρο», επιτρέποντας στις εθνικές αρχές να χορηγήσουν άδειες με αυξημένα βάρη ή και μεγαλύτερες διαστάσεις (όπως για παράδειγμα οι 25μετροι συρμοί), αρκεί να τηρούνται οι βασικοί μηχανολογικοί κανόνες (π.χ. φορτίσεις αξόνων, αποστάσεις αξόνων κ.α.). Να συμπληρώσουμε στο σημείο αυτό ότι οι κατασκευαστές φορτηγών καλύπτουν ή μπορούν να καλύπτουν αυτές τις τεχνικές προδιαγραφές.

Μέχρι στιγμής, με τροποποίηση του Ευρωπαϊκού Κανονισμού έχουν επέλθει αλλαγές στα βάρη και στο μήκος (για λόγους αεροδυναμικής και εναλλακτικών καυσίμων), όχι όμως και στο ύψος των οχημάτων.

Τι γίνεται στα λιμάνια

Μέχρι στιγμής, όπως πληροφορούμαστε, οι έλεγχοι στα λιμάνια της χώρας μας αφορούν κυρίως στα βάρη, στα μικτά βάρη των συρμών σε σχέση με τον αριθμό των αξόνων, ενώ δεν αναφέρονται προβλήματα ως προς το ύψος και αυτό γιατί οι γέφυρες επί των αυτοκινητόδρομων δίνουν ωφέλιμο ύψος κατά πολύ υψηλότερο των 4 μέτρων. Επί της ουσίας δηλαδή, τα επιπλέον εκατοστά δεν δημιουργούν κάποιο πρόβλημα, το οποίο όμως τυπικά υφίσταται και ίσως οι υπεύθυνοι των λιμένων ενδεχομένως να απαιτήσουν κάποτε την τήρηση του ευρωπαϊκού κανονισμού.

Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει το υπ. Μεταφορών να δώσει μια λύση, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των μεταφορέων διαθέτουν τράκτορες και νταλίκες προηγούμενης γενιάς με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (του πετάλου ή του πατώματος).

PreviousNext