Με πρόστιμο ύψους 100 ευρώ απειλούνται οι οδηγοί φορτηγών που απενεργοποιούν το σύστημα αυτόματης πέδησης κινδύνου, ενώ κυκλοφορούν στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους.
Αυτό προβλέπει άρθρο του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών της Γερμανίας που θα ενσωματωθεί στον αντίστοιχο κώδικα οδικής κυκλοφορίας και θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2024 με ενδεχόμενο μέχρι τότε να έχει υιοθετηθεί από τις Αρχές και των άλλων χωρών.
Το άρθρο αναφέρεται στο σύστημα Advanced Emergency Braking System, το γνωστό μας AEBS, το οποίο φρενάρει αυτόματα το φορτηγό σε περίπτωση επικίνδυνης προσέγγισης με το προπορευόμενο όχημα ή ακόμα και στην περίπτωση που προσεγγίσει σταθερό αντικείμενο με αυξημένη ταχύτητα.
Ωστόσο, είναι γεγονός ότι αρκετοί οδηγοί συχνά το απενεργοποιούν θεωρώντας ότι ελέγχουν την ταχύτητά τους και ότι η απόσταση που τους χωρίζει με το προπορευόμενο όχημα δεν εγκυμονεί κίνδυνο σύγκρουσης καθώς είναι σε θέση να φρενάρουν οι ίδιοι το φορτηγό τους τόσο, όσο χρειάζεται.
Ο λόγος που απενεργοποιούν το σύστημα είναι η συνεχής όχληση που τους προκαλεί με τα επαναλαμβανόμενα φωτεινά και ηχητικά προειδοποιητικά σήματα κάθε φορά που επέρχεται μείωση της απόστασης σε σχέση πάντα με την ταχύτητα. Ειδικά στους «μποτιλιαρισμένους» αυτοκινητόδρομους πλησίον των πόλεων οι προειδοποιήσεις του AEBS γίνονται πιο συχνές επειδή οι οδηγοί κινούνται «κολλητά» σχεδόν με το προπορευόμενο όχημα.
Ωστόσο, ο νομοθέτης δεν δέχεται την ατομική όχληση του οδηγού, θεωρεί ότι η απενεργοποίηση του συστήματος εγκυμονεί κίνδυνο ατυχήματος και την πράξη αυτή (της απενεργοποίησης) την ορίζει παράβαση, αλλά με μια εξαίρεση…
Ενδιαφέρουσα η εξαίρεση
Αυτό όμως που έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον είναι η εξαίρεση που συνοδεύει το άρθρο και αναφέρει ότι στον οδηγό που θα καταληφθεί με απενεργοποιημένο το AEBS δεν καταλογίζεται παράβαση, εφόσον μπορεί να αποδείξει ότι οδηγούσε κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες, όπως πυκνή βροχή ή χιόνι.
Δέχεται δηλαδή ο νομοθέτης ότι σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, μπορεί ο οδηγός να απενεργοποιήσει το σύστημα και να αναλάβει ο ίδιος τον πλήρη έλεγχο του οχήματος και της πέδησης.
Εδώ, η συντηρητική οδήγηση και η εμπειρία του οδηγού προέχει από το σύστημα, το οποίο υπακούοντας στην τεχνολογία των αισθητήρων και των ραντάρ, ενδεχόμενα να φρενάρει απότομα το όχημα σε ακατάλληλο σημείο, π.χ. σε οδόστρωμα με πάγο, κάτι που θα είχε καταστροφικές συνέπειες, όπως ολίσθηση ή πλαγιολίσθηση ακόμη και δίπλωμα της νταλίκας.